Newbie & Dietti

Moni voisi sanoa että oon luuta ja nahkaa mutta oman mielenterveyden takia kohta alkaa dieetin aika koittaa koska ikävä kyllä vatsa kasvaa noin 6x nopeammin kuin muut lihakset...
Alavatsaan kertyy löysää niin ettei kohta peiliin kehtoo katsoa... :)

Aika hukassa olen, koskaan en ole dieettiä pitänyt enkä laihduttanut. Tähän asti puolitoista vuotta kun olen treenannut, olen syönyt pääasiassa jotain 2000 - 2500kcal tuntumaan per päivä, nyt viime aikoina 3500kcal tuntumassa, joskus jää pienemmälle -- kasvamista tapahtuu. No sitten kun sanotaan että dieetillä ollaan 500kcal alle kulutuksen, niin millä ihmeellä saa tietää sen _TODELLISEN_ kulutuksen, koska esim. netissä olen erimoisia laskureita kokeillut ja niissä heitot on jopa 1000kcal luokkaa, samoin erilaisten kaavojen mukaan laskien.

Yleisesti kaavat ja laskurit antaa mulle perusaineenvaihdunnaksi sellaisen 2000 - 2500kcal (186,5cm / 80kg / 17 v.), treenin olen laskenut kuluttavan 600-700kcal (reilun tunnin). Sitten tulee käveltyä kaupungilla ja koulussa, joskus kävelylenkkiä aamuisin ennen aamupalaa.

Tuosta tulee kulutukseksi äkkiä yli 3500kcal, jopa 4000kcal. Nyt pistääkin ihmetyttämään että eikös tässä olisi sitten pitänyt laihtua kun oon syönyt rankasti tuon alle usein, paino silti noussut suht tasaisesti, alaspäin ei ole mennyt?

Horjuttaa uskoa että osaako tässä dieettiä edes pitää, vai jääkö tämä hetkessä lantiolle tullut löysä ikuisesti... :rolleyes:

Eli mitä tässä mahdetaan kuluttaa, millä sen saa selville?

Ja mistä PERUSASIOISTA pitäisi lähteä liikkeelle sellaista esim. 2-5 viikon (miten se sitten sujuu, siitä riippuen) dieettiä suunnittelemaan, miten muuttaa syömistä, miten muuttaa treeniä, ja niin edelleen? Voisiko joku iskeä silkkaa faktaa pöytään ainaisen mutun sijasta? :) HIITiä aamuin illoin? :)
Hädintuskin on opittu kasvamaan, mutta nyt kun pitäisi painoa pudottaa niin vasta hukassa ollaankin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by turre101
millä ihmeellä saa tietää sen _TODELLISEN_ kulutuksen, koska esim. netissä olen erimoisia laskureita kokeillut ja niissä heitot on jopa 1000kcal luokkaa, samoin erilaisten kaavojen mukaan laskien.
Kaavoihin ei kannata luottaa, vaan se paras tapa saada oma todellinen kulutus selville on punnita itsensä, laskea kaikki syömänsä kalorit esim. viikon ajan ja punnita sitten itsensä uudelleen. Siitä voi sitten laskea päivittäisen kulutuksensa tuon viikon olosuhteissa eli jos teit paljon aerobista tuolla viikolla kannattaa ottaa tämä huomioon peruskulutusta laskiessa.

Yksi kilo kehoon sitoutunutta läskiä vastaa noin 7700 kaloria ruoasta.

Ja mistä PERUSASIOISTA pitäisi lähteä liikkeelle sellaista esim. 2-5 viikon (miten se sitten sujuu, siitä riippuen) dieettiä suunnittelemaan, miten muuttaa syömistä, miten muuttaa treeniä, ja niin edelleen? Voisiko joku iskeä silkkaa faktaa pöytään ainaisen mutun sijasta? :) HIITiä aamuin illoin? :)
Hädintuskin on opittu kasvamaan, mutta nyt kun pitäisi painoa pudottaa niin vasta hukassa ollaankin.

Mä en uskalla mitään ehdottoman faktana sanoa, mutta mä luulen, ettei ainakaan 2 viikossa mitään selviä tuloksia tule, jos dieettaa.

Luulisin että tuo perusaineenvaihduntalaskelmasi pitää sisällään jonkun kevyen työn ynnä siihen liittyvän liikehdinnän, muuten ei 80 kilolla päästä noin ylös. Mulle sanoo laskurit suunnilleen samaa kun valitsee istumatyön, ja treenit ja pyöräilyt päälle niin jossain 3000 kcal paikkeilla ollaan.

Laihdutukseen se paino paunoina kertaa 12 on toiminut mulla, eli oma paino*2.2*12 kcal päivässä. Dieetille tulee tuosta mun painolla joku 2000 kcal joka oli aika sopiva. Huolimatta siitä että muka oli 1000 kcal miinuksella niin vauhti ei ollut liian kova koska kerran viikossa löysäsin yhden päivän ajaksi -> pienempi keskiarvoinen kalorivaje.

Originally posted by JSmith
Laihdutukseen se paino paunoina kertaa 12 on toiminut mulla, eli oma paino*2.2*12 kcal päivässä.

Tuolla kaavalla saisin olla 1400kcal-dieetillä, vaikka mimmien puolella neuvottiin että tänhetkinen 1600kcal:kin ois liian vähän... :rolleyes:
Noh, edessä on vielä 13 viikkoa dieettiä, että eiköhän tuolla jotain saa aikaiseksi.

Ja samaa mieltä todellakin Hipan kanssa, että jos rasvaa pitää vähentää eikä pelkkiä nesteitä, niin kyllä dieetin tarvii olla pitempi. Varsinkin jos pysyviä tuloksia haluaa.

Mieti paljonko syöt hiilihydraatteja. Dieetillä olisi hyvä pitää hiilarit alhaalla, jotta niistä ei muodostu läskiä. Hiilarit on myös ainoita perusravintoaineita, jota keho ei suoranaisesti edes tarvitse. Kiinnitä huomiota mitä syöt illalla. Jos syöt hiilihydraattipitoista ravintoa illalla ja varsinkin ennen nukkumaanmenoa niin näistä hiilareista muodostuu helposti läskiä.

Sen sijaan syö illalla pelkästään proteiini- ja rasvapitoista ravintoa
esim. raejuustoa ja rypsi- tai oliiviöljyä. Proteiinin riittävä saanti dieetillä on kaiken A ja O, jos haluaa säilyttää vaivalla hankitun lihasmassan. Muuten keho rupee polttamaan lihaskudosta energiaksi rasvakudoksen sijaan. Tuloksena onkin sitten sellainen skinnyfatty-look :lol1:
Myös riittävästä rasvan saannista tulee huolehtia, jotta lihasmassan ylläpitoon vaadittavaa testosteronia ylipäätään muodostuu. Myös jos rasvansaanti ravinnosta on vähäistä, alkaa keho pitämään kiinni omasta rasvakudoksestaan, ikäänkuin säilöen sitä pahan päivän varalle. Rasvoja (tyydyttymättömiä) ei siis missään nimessä pidä pelätä dieetillä.

Tehokkaasta rasvanpoltosta:
Aamulla kehosi glykogeenipitoisuudet ovat alhaalla, koska et ole saanut ravintoa useisiin tunteihin nukkuessasi. Tällöin on myös optimaalisin aika rasvanpoltolle: Aerobista liikuntaa (rasvaa polttavalla sykealueella) tyhjällä vatsalla, kehosi ottaa liikuntaan tarvitseman energian rasvakudoksesta, kun ensisijaista polttoainetta, glykogeenia ei ole saatavilla.

Re: Re: Newbie & Dietti

Originally posted by Hulkki

Nyt perusteluja. Miksei tähän päde "1g rasvaa = 9 kcal" -sääntö?

Re: Re: Newbie & Dietti

Originally posted by Hulkki
Kaavoihin ei kannata luottaa, vaan se paras tapa saada oma todellinen kulutus selville on punnita itsensä, laskea kaikki syömänsä kalorit esim. viikon ajan ja punnita sitten itsensä uudelleen. Siitä voi sitten laskea päivittäisen kulutuksensa tuon viikon olosuhteissa eli jos teit paljon aerobista tuolla viikolla kannattaa ottaa tämä huomioon peruskulutusta laskiessa.

Tuohon varmaankin tarvittaisiin hieman tarkempi vaaka (näyttää 0,5kg tarkkuudella), sillä viikon aikana mun paino ei välttämättä muutu mihinkään suuntaan nykyään. Ennen nousi aika reilusti kun litki maltoa aamusta asti, mutta lopetin kun löysää rupesi tulemaan.

Entä nesteen paino nyt kun kreatiinikuurillakin on?

Originally posted by taisteluorava
Mieti paljonko syöt hiilihydraatteja. Dieetillä olisi hyvä pitää hiilarit alhaalla, jotta niistä ei muodostu läskiä. Hiilarit on myös ainoita perusravintoaineita, jota keho ei suoranaisesti edes tarvitse.

- Näin normaalisti hiilareita menee 50% ruokavaliosta keskimäärin, eli ~300 - 400g / päivä. Miten alas nuo pitäisi vetää, ja millä keinoin? (Miten voi syödä saamatta hiilareita?) :)

Kiinnitä huomiota mitä syöt illalla. Jos syöt hiilihydraattipitoista ravintoa illalla ja varsinkin ennen nukkumaanmenoa niin näistä hiilareista muodostuu helposti läskiä. Sen sijaan syö illalla pelkästään proteiini- ja rasvapitoista ravintoa
esim. raejuustoa ja rypsi- tai oliiviöljyä.

- Olen yrittänyt tehdä sellaisen parin tunnin paussin illalla, eli jos menen nukkumaan vaikka 23:00, niin mitään raskaampaa ruokaa en syö enää siinä 21:00 jälkeen, ehkä omenan tms. saatan napata ennen nukkumaanmenoa. Proteiinina olen ottanut tuota Nutriplus Best Whey:tä 30 - 40g ja kyytipoikana 1dl kevytmaitoa. Mutta onkin siinä että tuo kun on ultrasuodatettua heraa (hieman hydralisoitua _seassa_ mutta ei ole kokonaan), niin kuinka nopeasti mahtaa imeytyä, että voiko tuota ottaa illalla?

Maidon kanssa olen ottanut että imeytyisi hitaammin, mutta maidosta tulee muutama gramma hiilaria, mutta ei tosin paljoa.
Rypsiöljyä on ollut tarkoitus ottaa iltaisin mutta olen luullut että illala sitä ei kannattaisi ottaa, mutta jos asia on päinvastoin niin sitähän huitasenkin jatkossa... Minkälaisista määristä kyse, 1 RKL?

Proteiinin riittävä saanti dieetillä on kaiken A ja O, jos haluaa säilyttää vaivalla hankitun lihasmassan. Muuten keho rupee polttamaan lihaskudosta energiaksi rasvakudoksen sijaan. Tuloksena onkin sitten sellainen skinnyfatty-look :lol1:
Myös riittävästä rasvan saannista tulee huolehtia, jotta lihasmassan ylläpitoon vaadittavaa testosteronia ylipäätään muodostuu. Myös jos rasvansaanti ravinnosta on vähäistä, alkaa keho pitämään kiinni omasta rasvakudoksestaan, ikäänkuin säilöen sitä pahan päivän varalle. Rasvoja (tyydyttymättömiä) ei siis missään nimessä pidä pelätä dieetillä.

- Pitäisikö proteiinia dieetillä siten saada enemmän per painokilo, vai ihan normaali riittävä saanti riittää? Eli 150-200g joka nyt suurinpiirtein tulee syötyä päivässä. Kannattaa varmaan turvautua suurelta osin lisäravinteisiin niin ei tule hiilaria paljoa, vai?
Mites rasvansaanti, rypsiöljyä naamariin vaan 1-3RKL päivässä vai?
Sehän se huoli onkin ettei lihakset kaikkoais, kun lähtökohdat treeniin oli luuta+nahkaa, nyt on tultu vähän isommaksi mutta löysää on lähestulkoon ainoastaan alavatsassa, muuten vieläkin "luut näkyy", niin vähän pelkona että dieetin tuloksena se sama luuta+nahkaa lookki ja homma lähtee alusta... :eek:

Tehokkaasta rasvanpoltosta:
Aamulla kehosi glykogeenipitoisuudet ovat alhaalla, koska et ole saanut ravintoa useisiin tunteihin nukkuessasi. Tällöin on myös optimaalisin aika rasvanpoltolle: Aerobista liikuntaa (rasvaa polttavalla sykealueella) tyhjällä vatsalla, kehosi ottaa liikuntaan tarvitseman energian rasvakudoksesta, kun ensisijaista polttoainetta, glykogeenia ei ole saatavilla.

- Tapana on ollut välipäivinä mahdollisuuksien mukaan heti herättyä iskeä lenkkarit jalkaan ja lähteä kävelemään reiluksi puoleksi tunniksi, ajattelin myös HIIT:iä ottaa juoksemalla tuohon kävelylenkin varrelle (tänään otin ekan kerran, huh...). Menee vaan arkipäivinä aika rankaksi kun joutuu 5 aikaan lähtemään viimeistään sitten lenkille aamulla, näin ollen nukkumaan pitäisi mennä 8-9 aikaan illalla joka voi tuottaa ongelmia..
Kun sanotaan että rasvaa alkaa palaa 30min päästä, päteekö se myös aamulla vai rupeaako rasva tyhjällä mahalla palamaan samantien? Ja jotkut puhuneet kahvikupista ennen lähtöä, olisikos tuossa itua, itse tykkään vihreetä teetä imasta aamulla.

Miten niin paljon kysymyksiä... mutta täytyyhän se tieto ensin kerätä ennenkuin voi osata.... :)

Alotin tänään kiristelyjakson, aion pitää ravintoaineiden suhteet: 30/40/30 (hh/pr/ra). Eli tulee noin 150-200 grammaa hiilareita päivässä. Hiilarit otan pääasiassa ruisleivästä, kaurahiutaleista, tummasta pastasta jne. tylsästä.

Kerro vähän mistä ruoista pääpiirteittäin sun ruuat koostuu, ja miten paljon syöt päivässä? (kcal)

Olis kiva kuulla vinkkejä että mitä kannattaa suuhun ahtaa että niitä hiilareita voi välttää - siis sellaista mikä myös maistuu syötävältä. :)

Miten pitkän kiristelyjakson aiot pitää, paljonko on kiristeltävää ?(1mm lihasten päälllä vai suomalainen pesupallo... =)

Turre101 :

Ehkä hiilarit olisi hyvä tiputtaa vaikkapa 40%:iin
Kuitenkin pääasia, että niitä ei syödä illalla. Voisit lopettaa hiilihydraattien nauttimisen vaikkapa jo kello 18. Ei niistä muutamista grammoista hiilaria esim. maidossa (laktoosi) tarvitse välittää illallakaan. Menee muuten hifistelyks. Pääasia ettei syö esim. leipää tai puuroa tms. hiilaripitoista. Hiilaripitoinen ruoka nostaa insuliinipitoisuutta, joka myös estää kasvuhormonin erityksen nukkuessasi. Nälän välttämiseksi illalla kannattaa saada proteiininsa kiinteästä ravinnosta esim. just raejuustosta. Raejuustoa kannattaa muutenkin syödä ennen nukkumaanmenoa, koska se sisältää maitoproteiinia (kaseiini) joka on hitaasti imeytyvää, ja näin ollen luovuttaa proteiinia myös pidemmän ajan myös nukkuessasi. Dieetillä proteiinin saanti olisi hyvä olla n. 3g/painokilo. En näe tarvetta hydrolysoidulle proteiinille, muutakuin palautumisjuomassa. Rasvaa voit syödä huoletta illallakin. Laske ensin, että paljonko saat rasvaa perusravinnostasi. Sen jälkeen ota sitä öljyä sen verran että saat energiaa rasvoista yhteensä n. 30% Jos perusravintosi sisältää paljonkin tyydyttyneitä rasvahappoja, niin siisti ruokavalioasi. Tyydyttyneet rasvat kertyvät helposti ihon alle, kun taas tyydyttymättömät edistävät lipolyysia (rasva-aineenvaihdunta)! Edellinen hieman tietysti pelkistäen! Eli kohtuus kaikessa! Itse nautin 2-3 kertaa päivässä ruokalusikallisen kylmäpuristettua rypsiöljyä. Tieteellisten mittausteni mukaan Hacmannin perus ruokalusikallinen painaisi keskimäärin 7,8g kun taas Daily-kertakäyttöruokalusikallinen painaisi 5,6g. :lol2:

Onnistuneen lopputuloksen kannalta lienee parasta, että annat kehosi pikkuhiljaa tottua uusiin rutiineihisi. Joten vähennä pikkuhiljaa kalorinsaantiasi ja samalla lisäten aerobista liikuntaa. Tulokset tapahtuvat kuitenkin vasta pidemmällä aikavälillä. Voit ottaa huoletta muutaman kofeiinitabletin tai kahvikupin ennen aamulenkkiäsi. Tietääkseni se nostaa sykettä ja täten kalorinkulutuskin on tehokkaampaa, ja tietysti se muutenkin piristää. Tuohon rasvan palamiseen vasta 30min jälkeen aerobisen aloittamisesta en osaa sanoa juuta enkä jaata. Luulisin kuitenkin että kun kehon glykogeenivarastot ovat tyhjät, eikä ruokaa ole mahassa ja juokset hiljalleen lenkkiä rasvaapolttavalla sykealueella, niin rasvahan se siinä palaa heti alusta lähtien.

Kerro vähän mistä ruoista pääpiirteittäin sun ruuat koostuu, ja miten paljon syöt päivässä? (kcal)

Olis kiva kuulla vinkkejä että mitä kannattaa suuhun ahtaa että niitä hiilareita voi välttää - siis sellaista mikä myös maistuu syötävältä. :)

Miten pitkän kiristelyjakson aiot pitää, paljonko on kiristeltävää ?(1mm lihasten päälllä vai suomalainen pesupallo... =)

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=6429

Tuossa on ainakin minun tuleva dieettini. Tosin tuo on vielä raakaversio. Ts. pitää vielä tiputella tuosta jotain pois saadakseni kokonaisenergiamäärän laskemaan.

Olen päättänyt että syön jokapäivä samaa ruokaa samaan aikaan, joten ei täydy enää ravintoaineita laskeskella.:D

turre101

Jos olet lukemisesta yhtään kiinnostunut niin suosittelen lukemaan Duodecimin julkaisemaa kirjaa Ravitsemustiede. Siinä on paljon hyödyllistä tietoa.

Turre101 :

Pääasia ettei syö esim. leipää tai puuroa tms. hiilaripitoista. Hiilaripitoinen ruoka nostaa insuliinipitoisuutta, joka myös estää kasvuhormonin erityksen nukkuessasi. Nälän välttämiseksi illalla kannattaa saada proteiininsa kiinteästä ravinnosta esim. just raejuustosta. Raejuustoa kannattaa muutenkin syödä ennen nukkumaanmenoa, koska se sisältää maitoproteiinia (kaseiini) joka on hitaasti imeytyvää, ja näin ollen luovuttaa proteiinia myös pidemmän ajan myös nukkuessasi.

Raejuustosta en pidä lainkaan (sääli), mutta esim. tonnikalasta kovasti, joka sekään ei paljoa hiilaria sisällä. Mitäs muita helppoja iltapaloja olisi joissa hiilarit nollissa ja proteiinia paljon?
Päteekös tämä ihan yleensäkin että olisi hyvä hiilarit jättää illalta kokonaan pois ja että niiden osuus 40% vai pelkästään laihduttaessa? (Eli onko jotain väärää lihaskasvun kannalta)

Dieetillä proteiinin saanti olisi hyvä olla n. 3g/painokilo. En näe tarvetta hydrolysoidulle proteiinille, muutakuin palautumisjuomassa.

- No mulla se on nytkin 2,5g tai yli. Proteiini mitä käytän (Best Whey) ei ole hydrolysoitua, vaan ultrasuodatettua jossa mukana hieman hydrolysoitua. Voiko tuota hyvällä omatunnolla ottaa yötä vasten vai onko liian nopeata imeytymään? Ja mikä kenties olisi imeytymisaika tuollaiselle, jos sen maidon kanssa nauttii.

Rasvaa voit syödä huoletta illallakin. Laske ensin, että paljonko saat rasvaa perusravinnostasi. Sen jälkeen ota sitä öljyä sen verran että saat energiaa rasvoista yhteensä n. 30% Jos perusravintosi sisältää paljonkin tyydyttyneitä rasvahappoja, niin siisti ruokavalioasi.

Laskujeni mukaan mulla rasvojen osuus ruokavaliosta on sellanen 10-15%, pieni koska syön pääasiassa pastaa, riisiä, tonnikalaa, leipää, jogurttia, maitoa. Näistä ei paljoa rasvaa kerry. Ne mitä kertyy, tulee leivän päälle laitetuista levitteistä (Voilevi / Flora / Becel). Eli mun kannattanee tuota rypsiöljyä litkiä ihan kevyesti tuon 2-3 rkl / päivä.

Onnistuneen lopputuloksen kannalta lienee parasta, että annat kehosi pikkuhiljaa tottua uusiin rutiineihisi. Joten vähennä pikkuhiljaa kalorinsaantiasi ja samalla lisäten aerobista liikuntaa. Tulokset tapahtuvat kuitenkin vasta pidemmällä aikavälillä. Voit ottaa huoletta muutaman kofeiinitabletin tai kahvikupin ennen aamulenkkiäsi. Tietääkseni se nostaa sykettä ja täten kalorinkulutuskin on tehokkaampaa, ja tietysti se muutenkin piristää.

Ajattelin että ruokavaliota muutenkin siistiä aina kun moitteen sijaa löytyy, ja aerobista harrastaa aamuisin ihan nyt ennen dieettiäkin, ei varmaankaan haittaa? Sitten kun tosissaan alkaa kiristelemään niin rupeaa tiputtamaan kalorimäärää sen 500 - 1000kcal. :confused:

Ei hiilareita 18 jälkeen?

Miten iltaruokailu kannattaisi hoitaa, kun treenit on vasta klo 19 aikoihin? Palautusjuoman hörpin siis sen jälkeen, ja siinähän on hiilareita. Siitä tunnin päästä ruoka, joka koostuu yleensä tonnikalasta tms. ja pakastevihanneksista. Ei kuitenkaan pastaa/riisiä. Onko kuitenkin tuossakin liikaa hiilareita illaksi?

Rasvapainon kalorivastine

Originally posted by Kilppa
Nyt perusteluja. Miksei tähän päde "1g rasvaa = 9 kcal" -sääntö?
Koska kehon rasvakudos ei ole sataprosenttista öljyä/rasvaa, vaan siinä painossa on mukana myös nesteitä sun muita. Tuo löytyy aika usein englanninkielisessä bodykirjallisuudessa, että 1 pound of bodyfat weight = 3500 calories. Kerro tuo 2.2:lla eli vastaamaan kiloa, saadaan 7700 kaloria.

Re: Ei hiilareita 18 jälkeen?

Originally posted by Trinity
Miten iltaruokailu kannattaisi hoitaa, kun treenit on vasta klo 19 aikoihin? Palautusjuoman hörpin siis sen jälkeen, ja siinähän on hiilareita. Siitä tunnin päästä ruoka, joka koostuu yleensä tonnikalasta tms. ja pakastevihanneksista. Ei kuitenkaan pastaa/riisiä. Onko kuitenkin tuossakin liikaa hiilareita illaksi?

Jos treenit ovat myöhään illalla, on lihaskasvun ja palautumisen kannalta hyödyllisempää ottaa normaali palautusjuoma ja sen päällä normaali kunnon hiilihydraattipitoinen ateria kuin käydä karsimaan hiilihydraatteja ennen nukkumaanmenoa. Jos näistä kahdesta pitäisi valita, on hiilihydraattien tankkaaminen treenin jälkeen tärkeämpää ja hiilihydraattien välttäminen ennen nukkumaanmenoa on toissijaista hienosäätöä. Näin minä olen tämän itselleni järkeillyt.

-Raejuustosta en pidä lainkaan (sääli), mutta esim. tonnikalasta kovasti, joka sekään ei paljoa hiilaria sisällä. Mitäs muita helppoja iltapaloja olisi joissa hiilarit nollissa ja proteiinia paljon?
Päteekös tämä ihan yleensäkin että olisi hyvä hiilarit jättää illalta kokonaan pois ja että niiden osuus 40% vai pelkästään laihduttaessa? (Eli onko jotain väärää lihaskasvun kannalta)

Tonnikala on ihan ok... mm. paistettu jauheliha, kana, maitorahka yms. on myös hyviä vaihtoehtoja. Mun mielestä ei ole riittävä syy kieltäytyä terveellisestä ruoasta, uskottelemalla itselleen ettei siitä pidä. Ei sitä jaksa kauaa edes dieetillä olla, jos sitä ruetaan valittamaan että "toi ei maistu hyvälle" Ei noista hiilareista tartte olla yhtä tarkka dieetin ulkopuolella. Mutta turha kuitenkin syödä esim. leipää juuri ennen nukkumaanmenoa.

-No mulla se on nytkin 2,5g tai yli. Proteiini mitä käytän (Best Whey) ei ole hydrolysoitua, vaan ultrasuodatettua jossa mukana hieman hydrolysoitua. Voiko tuota hyvällä omatunnolla ottaa yötä vasten vai onko liian nopeata imeytymään? Ja mikä kenties olisi imeytymisaika tuollaiselle, jos sen maidon kanssa nauttii.

En tiedä imeytymisajasta, mutta syö mieluummin vaikka purkillinen tonnikalaa ennen nukkumaanmenoa. Sen sulamisessa kestää ainakin melko kauan. Toinen vaihtoehto on juoda maitoproteiinidrinkki, joka imeytyy huomattavasti hitaammin.

-Laskujeni mukaan mulla rasvojen osuus ruokavaliosta on sellanen 10-15%, pieni koska syön pääasiassa pastaa, riisiä, tonnikalaa, leipää, jogurttia, maitoa. Näistä ei paljoa rasvaa kerry. Ne mitä kertyy, tulee leivän päälle laitetuista levitteistä (Voilevi / Flora / Becel). Eli mun kannattanee tuota rypsiöljyä litkiä ihan kevyesti tuon 2-3 rkl / päivä.

Tuo 10-15% on nyt aivan liian vähän. En tiedä oletko nyt tosiaan laskenut kaikki ravinnosta tulevat piilorasvatkin? Voit kuitenkin ottaa tuon 2-3rkl päivässä jokatapauksessa. Ehkä enemmänkin. Ota myös ravintoosi mukaan kalaöljy (ei kalanmaksaöljy), josta saat omega3-rasvahappoja. Kannattaisi ehkä kuitenkin kokonaan luopua levitteistä, käsittääkseni niissä oleva rasva varastoituu helposti rasvakudokseksi, vaikka onkin kasvisrasvoja.

Tonnikala on ihan ok... mm. paistettu jauheliha, kana, maitorahka yms. on myös hyviä vaihtoehtoja. Mun mielestä ei ole riittävä syy kieltäytyä terveellisestä ruoasta, uskottelemalla itselleen ettei siitä pidä. Ei sitä jaksa kauaa edes dieetillä olla, jos sitä ruetaan valittamaan että "toi ei maistu hyvälle" Ei noista hiilareista tartte olla yhtä tarkka dieetin ulkopuolella. Mutta turha kuitenkin syödä esim. leipää juuri ennen nukkumaanmenoa.

- Nirsoilua en harrasta, mutta raejuusto jostain syystä tökkii niin pahasti että sitä en oo syönyt, ei mene alas.

En tiedä imeytymisajasta, mutta syö mieluummin vaikka purkillinen tonnikalaa ennen nukkumaanmenoa. Sen sulamisessa kestää ainakin melko kauan. Toinen vaihtoehto on juoda maitoproteiinidrinkki, joka imeytyy huomattavasti hitaammin.

Hyvä vinkki, ja tonnikalapurkissa onkin jo n. 25g proteiinia eli melkeen samat kuin proteiinidrinkissä. (30 - 35g)

Tuo 10-15% on nyt aivan liian vähän. En tiedä oletko nyt tosiaan laskenut kaikki ravinnosta tulevat piilorasvatkin? Voit kuitenkin ottaa tuon 2-3rkl päivässä jokatapauksessa. Ehkä enemmänkin. Ota myös ravintoosi mukaan kalaöljy (ei kalanmaksaöljy), josta saat omega3-rasvahappoja. Kannattaisi ehkä kuitenkin kokonaan luopua levitteistä, käsittääkseni niissä oleva rasva varastoituu helposti rasvakudokseksi, vaikka onkin kasvisrasvoja.

Olenko oikein käsittänyt että liian vähän kun syö rasvaa, niin se kertyykin helpommin vyötärölle kuin jos syö enemmän hyvää rasvaa? Eli esim. mun tapaus. Mikä ero kalaöljyllä ja kalanmaksaöljyllä? Entä sisältääkös rypsiöljy miten noita omega3:sia, myös oliiviöljyä löytyy kaapista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom