Neuvokaapas viisaammat..

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Oon käyny nyt jonkin aikaa salilla ja niistä tehnyt muutaman vuoden salia neljä kertaa viikossa. Pidän kovasti tuosta nelijakoisesta ohjelmasta, kun sillä tuntuu saavan enemmän irti itestään. Pidän kuitenkin salin lisäksi ryhmäliikuntatunteja ja nyt syksystä lähtien niitä tulee 8 tuntia viikossa, edellisen 6 sijaan. Tunteja on ma,ti,ke,to ja su iltoina. Viime keväänä tuntu jo että neljä salitreeniä ja tuntien pidot ja siihen vielä mahdolliset sijaistukset oli aika rankkoja. Teinkin välillä niin, että tein salit pisemmällä kierrolla.

En haluis vetää itteeni piippuun, mutta haluisin kehittyä salilla. (Joskus haaveena on ollut tuo fitnesskin...). Kehitys ei kai ole niin tehokasta kun tekee tota aerobista puolta vähän enemmän, noh jotkut tekee vieläkin enemmän.

Mietin tässä, että onko mitään järkeä tehdä kahta salitreeniä viikon aikana, mutta pitää jako kuitenkin neljässä. Hyötyykö siitä mitään? Sanokaa joku mulle mikä ois viisain vaihtoehto, että liikunnan ja levon suhde on järkevä ja kuitenkin tehokas...?

Sitten vielä kyselisin, että miten paljon sitä pitäis syödä ja miten paljon mitäkin? Olen siis 163cm pitkä ja painan 59. Ikää on 23-vuotta....

Kiitos nille jotka jaksoivat lukea loppuun ja ehkä vielä vastailla.

-Ehkä joskus rohkaistun ja löydän tarpeeksi luottamusta itseeni a toteutan haaveen...-:rolleyes:

Ääni täältäkin 1-jakoiselle jos et ehdi treenata salilla ku pari kertaa viikossa. Nelijakosessa tauot lihasryhmän treenaamisen välillä kasvais jo niin pitkiks, että kehitystä ei varmaankaan pääse tapahtumaan.

Kolme kertaa viikossa neljä jakoisella on vielä ihan jeesh, kaks rupeaa kyllä menemään aika säädöksi. Tarvittaessa voit sitten tiivistää kolme jakoiseen jos ajoittain tuntuu siltä ettei jaksa/pysty menemään salille 3 kertaa. Eli kolme jakoisella kaksi kertaa viikossa. Koita pitää kevyempiä viikkoja vaikka kuukauden välein.

Mä teen 1-jakoista kolmesti viikossa. Tulosta tulee hyvin, joten mun kokemuksesta tuo 1-jakoinen sopis kyllä 2x viikossakin. Paitsi jos ne sattuvat olemaan perättäiset päivät... Silloin pitää jakaa lihakset kyllä. Kyllä tuo 4-jakoinen kahdesti viikossa on tosiaan aika erikoinen. Tsemppii!

Kiitoksia vinkeistä. Nyt kysynkin sitten, että millasta kaksjakosta (tai yksjakosta) ohjelmaa suosittelette? Mitä liikkeitä? Ja kuinka monta liikettä kullekin lihasryhmälle? Mitä toistomääriä kannattaa tehä? Olisko tässäkin järkevä tehä vähän kovempia ja kevyempiä viikkoja vaihdellen?

Hirveesti taas kysymyksiä!:)

*Riikka* sanoi:
Nyt kysynkin sitten, että millasta kaksjakosta (tai yksjakosta) ohjelmaa suosittelette? Mitä liikkeitä? Ja kuinka monta liikettä kullekin lihasryhmälle? Mitä toistomääriä kannattaa tehä? Olisko tässäkin järkevä tehä vähän kovempia ja kevyempiä viikkoja vaihdellen?
En osaa suositella kaksi- tai yksijakoista, tai noh lähinnä vaan miten se kannataisi jakaa. Yksjakonen on aika simppeli, mutta kaksjakosessa on jo muutamia vaihtoehtoja. Jokut tykkäävät tehdä työnvävät ja vetävät periaatteella, jotkut tekevät jalat+kädet ja sitten selkä+rinta+olkapäät, kannataa itselleen kattoa mikä oisi paras vaihtoehto.

Mitä liikkeisiin tulee, niin harvajakoisten ohjelmien perus idea on se, että kun treeniin ei voida iskeä tuhatta ja sataa liikettä per lihasryhmä niin tämä ajaa pakosta treenaajan tekemään perusliikkeitä ja jättäen kaiken maailman gaypumppaus liikkeet sivuun. Eli siis perusliikkeitä kuten: etu/takakyykky, mave, penkki, dippi, leuanveto jne. Siis jos tehdään 2-jakoisella niin silloin tehdään 2 kertaa koko kroppa viikossa läpi, ainakin useammin näin tehdään. Jos näi on niin silloin kannataa tehdä ensimmäisessä treenissä 4-6 toistoa ja sitten toisessa treenissä vaikka 8-12 ja vaihdellen.

Kevyttä viikkoa ja miten se tulisi pitää ja kuinka usein on minun mahdoton mennä toisten puolesta sanomaan. Joillekin aloittelijoille voi sopia 6-8 viikkoa, muutaman vuoden hakkanneille Perttiperus potareille joku 3-4 ja sitten 10 vuotta tahkoneet saattavat pitää kahden viikon välein. itse pidän kevennyksen 4 viikon välein.

Harvinaisen paska esimerkki tuossa yläpuolella. Pikkunitkut ensin ja lopussa isot liikkeet, ei näin. Ennemminkin 1-jakoinen vaikka näin

Kyykky/Mave
Penkki
Leuat
Kulmis
Pystypunnerrus
Haba
Ojentajat
Vatsat

Esimerkki 2-jakoisesta http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1639860&postcount=836

On noita muitakin ja jos tykkäät 4-jakoisesta, niin voit ihan hyvin treenata sillä. Vaikka täällä nyt onkin muotia noi 1-2-jakoiset, niin useampaankin jaetut kyllä ajavat asiansa aivan erinomaisesti. Pitää vaan etsiä se itselle sopiva, ja kuitenkin olla avoin uusille ideoille. :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kovasti treenattu selkä kyllä vie pois tuen penkissä, joten siksi penkki ennen leukoja. Tosin selkä kyllä kannattaa ehdottomasti lämmitellä hyvin jo ennen penkkiä, mutten ainakaan itse lähtisi kovia sarjoja tekemään.

Harvinaisen paska esimerkki tuossa yläpuolella. Pikkunitkut ensin ja lopussa isot liikkeet, ei näin. Ennemminkin 1-jakoinen vaikka näin

Kyykky/Mave
Penkki
Leuat
Kulmis
Pystypunnerrus
Haba
Ojentajat
Vatsat

Joo, Oli hieman kiire ku tota väsäsin ja jäi vähän kesken, ja järjestys oli siinä mitä mieleen tuli.

Tuo saattaisi toimia, jos tykkää..

Suositut

Back
Ylös Bottom