neuvoja olkapäävammaiselle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zamp
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
39
Reväytin tai nyrjäytin olkapääni rintatreenissä tossa noin viikko sitten, siihen pistää ikävästi vieläkin kun teen penkkiä. Pistävä kipu on tuossa etuolkapäässä, olkapäätreenissä ei tunnu kipua ollenkaan, ainoastaan rintalihastreenissä. Teen penkin 2x viikossa, kannattaisko toinen kerta jättää vaikkapa kuukaudeksi pois vai kannattaisiko rintalihastreeni vähäksi aikaa keskeyttää. Olkapäähän sattuu myös punnertaessa. Olen karsinut rintalihastreenistäni vinopenkin sekä viparit jotta rasittaisin olkapäätä mahdollisimman vähän. Tuollaisestahan voi käsittääkseni jäädä pysyvämpikin "vamma" jos ei anna parantua.

Mä pitäisin pari viikkoa taukoa ja keskittyisin jalkoihin pelkästään ,sit varovasti aloittaisin yläkropan treenaamisen.
Sen kaxviikkoa vois ottaa vaikka voltaren rapidia ja kylmää olkapäähän.

Mulla oli kanssa keväällä samankaltainen pistävä kipu toisessa etuolkapäässä penkkiä ja etunojapunnerruksia tehtäessä. Vinopenkki ei sattunut. Jonkun aikaa koitin sotkea fliesseillä ja muilla korvaavilla liikkeillä, mutta ei siitä oikein tullut mitään. Nyt olen kesälomalla keskittynyt aerobiseen treeniin ja venyttelyyn, ainoat painoilla tekemäni liikkeet ovat kiertäjäkalvosinliikkeitä. Eilen kun heitin pari settiä etunojapunnerruksia niin kipu oli poissa.

Kannattaa lukea palstalla jo monta kertaa esille tulleen sivuston varoitusosio.

Mulla runksahti/revähti olkapää sulkapalloa ku olin lyömässä. En pystyny duunaa vähään aikaan ollenkaa rinta/olkapää treeniä. Sit kun alotin oli kipu vielä pieni eikä lähteny viikkoihin pois. Jouduin jättämään kokonaan treenit jotka kävi olkapäähän vähäänkään väliin. Noin 3 viikkoa annoin lepoa niin parani. En tiiä paljoa asiasta mutta sinuna jättäisin ehkä kokonaan väliin ettei vamma pahene tai jopa pahimmassa tapauksessa jää pysyväksi vaurioksi. Paranemisia.

Just sama vaiva ollu monta kertaa.. nimenomaan penkki (ja muistaakseni rintalihakset käsipainoillakin) koskee muttei hartialiikkeet eikä pahemmin muutkaan. Jouduin lopettamaan koko puntinnoston viimeksi sen takia.. riehuin liikaa penkin kanssa. Ei pystynyt ees tankoa enää pitämään penkkiasennossa.

Sinulla taitaa siis olla jännetupentulehdus. Eli lihaksen päissä olevat jänteet jäävät kehityksessä jälkeen, kun keskellä oleva supistuva lihas vahvistuu. Sain sen itse pois surgamyl- nimisellä tulehduskipulääkkeellä. Se tosin ei pidä sitä pois, jos et tee mitään muuta asian eteen. Jänteitä pitää vahvistaa. Itse tein tämmöset jutut, jotka tuntuvat auttaneen ihan pysyvästi:

- Pari kk staattista treeniä, jolloin lihas ei pääse supistumaan ja siinä treenautuu jänteet yhtälailla. Pistä esim. 70-80% maksimista ja pidä 10 sekunttia paikallaan, eri kohdassa eri kerroilla Tarvitset jonkun nostamaan painot pois.
- Paljon venyttelyä joka treenin jälkeen (myös ennen). Lihakset ei saa jäädä jumiin.
- Staattisten jälkeen maksimitreenit harvemmin
- Selkätreeniä enemmän! Vastaliikkeissä pitäisi olla yhtä paljon voimaa.

Ehottomasti lepoa. Niin moni on särkenyt turhaan olkapäänsä kun ei ole vamman jälkeen malttanut levätä. ERäällä tutullani ärty olkapää penkissä. Noh penkkiä tietysti teki niin pitkään kun kärsi ja lopulta kipu kun oli niin kova että ei pystynyt tekemään. siirtyi sitten vinopenkkiin kun siinä ei koskenut. Noh sitten se ärty siitäkin niin pahasti ,että ei kärsinyt tehdä kyykkyä eikä vetoakaan kolmeen viikkoon kun niissäkin kävi olkapäähän.

Mulla aikanaan otti penkkipunnerrus perkuleesti tonne etuolkapäihin. Tätä tuntemusta ei tullut vinopenkissä, ei missään laitteessa eikä käsipainoilla reenatessa. Joten omakohtaisesti voin suositella levon jälkeen penkkipunnerruksen korvaamista joksikin aikaa yllämainituilla liikkeilllä.

Suositut

Back
Ylös Bottom