Nettohinnat ja kauppakartelli - Suuri ja salainen paljastusketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Vapaassa markkinataloudessa monopoli on tehoton muoto. Se ei vastaa kysyntään ja diipadaapa lukekaa markkinataloudesta lisää. Mut peruspointti on, ettei esim. hupelle ole vastattu vapaassa markkinatilanteessa. Kysyntä ja tarjonta ei kohtaa monopolin aikana. käytännössä monopolissa häviää siis kaikki firma sekä asiakkaat. Tuntuu omituiselta, mutta näin se on. Kirjat käteen ja ihmettelemään vapaan markkinatalouden ja monopolin haasteita:).

Muuten hyvä, mutta Alko ei ole monopoliasemaansa saanut eikä siitä joudu taistelemaan vapaan markkinatalouden säännöillä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole hirveän hyvää käsitystä todellisuudesta jos muodostaa käsityksensä kilpailun kaikkivoipuudesta uusklassisen taloustieteen vastakkainasettelulle monopolin ja "täydellisen kilpailun" välillä...
 
Ei ole hirveän hyvää käsitystä todellisuudesta jos muodostaa käsityksensä kilpailun kaikkivoipuudesta uusklassisen taloustieteen vastakkainasettelulle monopolin ja "täydellisen kilpailun" välillä...
Enpä ole vapaan kilpailun kaikkivoipuuteen uskovilta kuullut järkevää selitystä sille, miksi se muodostaa kivasti OPEC:in tyylisiä kartelleja, joissa kuluttaja häviää aina.
 
7,5% ei ole mitään. Maidon hintahan nousi 30%. Eikä laskua ole luvassa.

Ja tuskin tässä poliitikkoja kiittelemään. Kiitoshan kuuluu asiakkaalle, joka ne ostopäätöksensä tekee.

Kyllä jos persut tulisi valtaan niin ne mahtikäskyllä hajottais k- ja s -ketjun. Just joo :D
 
Kaikki pistää Valion maidot boikottiin ja käy hakeen lidlistä milbonaa! Vaikka samaa kamaahan ne kai on...
 
Vaikka vanha ketju onkin, niin olipa hauska lueskella ainakin neljä ensimmäistä sivua. Tulee mieleen toista vuotta nelosen Jim-kanavalla pyörinyt "Panttilainaamo" -niminen realitysarja. Vaikka näitä jenkkien realitysarjoja tulee nykyään joka paikasta tuutin täydeltä (ja suurin osa melkoista sontaa), voi niissä jotain opettavaistakin olla. Yllättävän moni aikuinen ihminen on täysin pihalla liiketalouden lainalaisuuksista ja yksinkertaisimmistakin asioista. Joten jos nämä sisäänostohinnat, katteet sekä mahdolliset voitot eivät tunnu aukeavan, ehkä helpoin ja hauskin tapa päästä sisään yksinkertaisiin kaupan alan sääntöihin on seurata tätä tv-ohjelmaa jonkin aikaa.

Sarja kertoo Las Vegasissa sijaitsevasta perheyrityksestä, jonka toimialana on panttilainaamo. Yrityksen on perustanut n. 75-vuotias herra nimeltään "the old man", jonka poika ja pojanpoika toimivat nuorempina kauppiaina. Firma ostaa asiakkailta vanhoja arvoesineitä ja keräilyharvinaisuuksia mahdollisimman halvalla, jonka he sitten myyvät kalliimmalla seuraaville asiakkaille (panttilainaamona eli kanina he luonnollisesti myös panttaavat arvotavaraa). Jos liikkeeseen tuotavan esineen arvo on 1000 dollaria, luulee moni asiakas saavansa siitä vähintään 950$. Nuorempi kauppias tarjoaa kuitenkin aina n. 50% todellisesta arvosta ja selostaa joka kerta samat litaniat kuinka tulee varastointikuluja, entisöintikuluja ja kuinka vaikeaa ja aikaa vievää monia harvinaisia esineitä on saada myydyksi.

Vanha herra pitää silmällä yrityksen kannattavuutta ja rahavirtoja jälkikasvujen ostaessa jatkuvasti mitä ihmeellisempää tavaraa. Nuoremmat kauppiaat saavat sitten isäukolta satunnaista palautetta tappiollisesta kaupankäynnistä. Vanha herra puhuu yksinkertaisesta asiasta eli yleiskuluista = overheads. Toivottavasti joku ohjelmaa seuraava on oppinut siitä siis seuraavan: voi hyvinkin olla tappiollista kaupankäyntiä ostaa kuudellakympillä sisään ja myydä satasella ulos, jos yleiskulut ovat yli neljäkymppiä. Mutta tämä siis apukoulun ensimmäinen oppitunti aiheesta, enkä nyt vihjaa, että tähän ketjuun kirjoittaneet olisivat jotenkin tällaista oppituntia vailla.
 
Joku musketti on pikkasen eriasia kuin joku maito tai liha... toinen on pakollinen ja toinen ei ole pakollinen. S-ryhmä esim maksaa aika heikkoa palkkaa ja ottaa eniten välistä tuotteesta, hyvää bisnestä sanoisin. Esim jos minä omistaisin kaikki Suomen vedet ja itselle tulisi kuution hinnaksi vaikka euro ja myisin sitä kahteen euroon pihalle ni olisi loistava bisnes, ota tai jätä sanoisin ihmisille ja korottaisin joka vuosi 10% vaikka omat kuluni nousisi vain 5%.
 
Lidl vie, Kesko vikisee

Kauppakonserni Kesko julkisti tänään veret seisauttavat myyntiluvut.

K-ketjun myynti vajosi elokuussa 6,5 prosenttia, 825,3 miljoonaan euroon. Ikävintä luvuissa on se, että yhtiön tärkein tukijalka, ruokamyynti, rapautuu. Ruokakauppa supistui elokuussa 3,1 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Tarinan revolverisankarina heiluu saksalainen halpaketju Lidl. Se on niitannut muut ketjut maahan huikealla 16,4 prosentin kasvullaan.

Vaikka Lidlin luku on peräisin helmikuussa 2013 päättyneeltä tilivuodelta, on se joka tapauksessa oireellinen. Suhdannetaantuma on syönyt suomalaisten ostovoimaa, ja jokainen yrittää säästää sieltä, mistä voi. Ruoka on se viimeinen säästökohde, mutta jos samaa tavaraa saa Lidlistä halvemmalla kuin kilpailijoiden kaupoista, äänestää kansa jaloillaan.

Laatumielikuva Lidlin halpistuotteista ei ole sen huonompi tai parempi kuin kahden suurketjun Pirkoista ja Euroshoppereista. Mutta hinta on edelleen halvempi. Lisäksi Lidl on tuonut myymälöihinsä leipien paistopisteet, ja suomalaisten tuotteiden valikoima on kasvanut jatkuvasti. Myös tuoretuotteiden valikoima on laajentunut.

Markkinaosuuksissa Lidl on vielä pieni. Sen osuus päivittäistavarakaupasta oli 5,5 prosenttia viime vuonna, kun S-ryhmän osuus oli 46 ja Keskon 35 prosenttia.

Missä siis on Lidlin salaisuus, miten se pystyy myymään kotimaisia suurketjuja halvemmalla?

Ehkä moni on unohtanut, että Lidl on Keskoon ja S-ryhmään verrattuna jättiläinen. Kansainvälisen Lidlin liikevaihto on vuositasolla noin 61 miljardia euroa, kun Kesko jää 10 miljardiin. Näin Lidlin hankintavoima on moninkertainen suomalaisyhtiöihin verrattuna.

Lidlillä on nyt 140 myymälää Suomessa, ja lisää tulee. Yhtiön toimitusjohtaja Lauri Sipponen on vaatinut Alkon liikkeitä myös Lidlien yhteyteen. Jos tämä toteutuisi, voisi saksalaisketjun markkinaosuus räjähtää nopeasti kymmenluvun paremmalle puolelle. Ja sitten onkin vain ajan kysymys, milloin Kesko ja S-ryhmä ovat haarukassa.

Lidl vie, Kesko vikisee | Kauppalehti.fi

Lidlille :thumbs:
 
Sinällään mielenkiintoinen uutinen, kun itse on tässä vaihtanut K- ja S-marketit Lidliin viimeisen puolen vuoden aikana. Saoin on tehnyt tosi moni muu ja kyllä se ruokalaskussa näkyy. Kompensoin sitten hakemalla leikkeleet / lihat / makkarat kauppahallista :D.

Minulla ei ole ainuttakaan bonuskorttia (eikä ole tulossa), joten vaihto on ollut helppo.
 
Lidlille onkin tullut pieniä ongelmia suosion kasvun myötä. Monissa myymälöissä alkaa parkkipaikat ja sisältä tila loppumaan. Jouluisin varmaan jäätävä ruuhka.

Eniten kyllä vituttaa S-Marketit kaavoituslobbauksella ja hirveällä ylihinnoittelulla. Cittarilla ei ole Alkoja ja ABCeitä turvanaan, ja siksi varmaan on myynti notkahtanut.
 
Lidlille onkin tullut pieniä ongelmia suosion kasvun myötä. Monissa myymälöissä alkaa parkkipaikat ja sisältä tila loppumaan. Jouluisin varmaan jäätävä ruuhka.

Eniten kyllä vituttaa S-Marketit kaavoituslobbauksella ja hirveällä ylihinnoittelulla. Cittarilla ei ole Alkoja ja ABCeitä turvanaan, ja siksi varmaan on myynti notkahtanut.

Hakutulokset - Alko , jaa :rolleyes:
 
^nooo sillä vaan päättelin, kun parissa paikassa on Cittarin naapuriin pykätty uusi Prisma ja samalla Alko siirtyi samalla sinne Prisman puolelle ;)

Mutta vähän heikkoa alkaa olemaan. Euromarket löi jo hanskat tiskiin ja ainakin meidän paikkakunnalla vihreä bonuskortti tuntuu kelpaavan vähän jokaiseen putiikkiin...Vituttaa vaan kun jauhelihakin on noussut 2,90€ hinnasta 4,30€ varmaan vuoden sisään. Lidlistä tosin tänään ostin lihat 25% halvemmalla. Samalla parit tummat tsekkioluet.
 
Lisää hyviä uutisia :)

Alko avaa lokakuun ensimmäisenä kolmannen myymälänsä Lidlin yhteyteen, kun Kemijärven Alko muuttaa uusiin tiloihin.

Muut jo Lidlin yhteydessä toimivat Alkot sijaitsevat Helsingin Itä-Pasilassa ja Pakilassa. Nyt avattava myymälä on ensimmäinen askel ketjujen laajemmasta yhteistyöstä, Alko sanoo.

Lidl on kritisoinut S- ja K-ryhmää siitä, että ne saavat suhteettoman paljon kilpailuetua siitä, että Alkot ovat historiallisista syistä keskittyneet niiden kauppoen yhteyteen.

”Kemijärven myymälä edustaa uutta myymäläkonseptia, jota olemme yhdessä Lidlin kanssa jo pitemmän aikaa suunnitelleet. Konseptia hyödynnetään ja kehitetään eteenpäin myös jatkossa, kun avaamme lisää myymälöitä Lidl-myymälöiden yhteyteen. Konkreettisia uusia
kohteita on työn alla useita ja kartoitamme pidemmän aikavälin yhteistyömahdollisuuksia”, kertoo tiedotteessa palvelujohtaja Kari Pennanen.

”Olennainen osa palvelukonseptiamme on sijainti paikkakunnan keskeisellä liikepaikalla. Tavoitteenamme on tarjota Suomen parasta asiakaskokemusta asiakasvirtojen ytimessä”, sanoo aluepäällikkö Kaija-Leena Kerkelä.

Vapiskaa, K- ja S-kaupat! Taas aukeaa uusi Lidl-Alko, "työn alla useita" - Uutiset - Talouselämä
 
Ihme pellejä Lidlilläkin... Mitä vittua se kritisoi muita siitä, että se ei itse halua maksaa kauppakeskusten maksuja vaan koittaa mennä sinne missä on halvin mesta.

Muuten hyvä kyllä, että tuleekin Alkoa lidleiden viereen.

Ja hyvähän se on että Alko on lähellä Lidliä... Sitä hommaa ei kuulemma kauaa selvinpäin kestä :D :D
 
Back
Ylös Bottom