Lidl vie, Kesko vikisee
Kauppakonserni Kesko julkisti tänään veret seisauttavat myyntiluvut.
K-ketjun myynti vajosi elokuussa 6,5 prosenttia, 825,3 miljoonaan euroon. Ikävintä luvuissa on se, että yhtiön tärkein tukijalka, ruokamyynti, rapautuu. Ruokakauppa supistui elokuussa 3,1 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Tarinan revolverisankarina heiluu saksalainen halpaketju Lidl. Se on niitannut muut ketjut maahan huikealla 16,4 prosentin kasvullaan.
Vaikka Lidlin luku on peräisin helmikuussa 2013 päättyneeltä tilivuodelta, on se joka tapauksessa oireellinen. Suhdannetaantuma on syönyt suomalaisten ostovoimaa, ja jokainen yrittää säästää sieltä, mistä voi. Ruoka on se viimeinen säästökohde, mutta jos samaa tavaraa saa Lidlistä halvemmalla kuin kilpailijoiden kaupoista, äänestää kansa jaloillaan.
Laatumielikuva Lidlin halpistuotteista ei ole sen huonompi tai parempi kuin kahden suurketjun Pirkoista ja Euroshoppereista. Mutta hinta on edelleen halvempi. Lisäksi Lidl on tuonut myymälöihinsä leipien paistopisteet, ja suomalaisten tuotteiden valikoima on kasvanut jatkuvasti. Myös tuoretuotteiden valikoima on laajentunut.
Markkinaosuuksissa Lidl on vielä pieni. Sen osuus päivittäistavarakaupasta oli 5,5 prosenttia viime vuonna, kun S-ryhmän osuus oli 46 ja Keskon 35 prosenttia.
Missä siis on Lidlin salaisuus, miten se pystyy myymään kotimaisia suurketjuja halvemmalla?
Ehkä moni on unohtanut, että Lidl on Keskoon ja S-ryhmään verrattuna jättiläinen. Kansainvälisen Lidlin liikevaihto on vuositasolla noin 61 miljardia euroa, kun Kesko jää 10 miljardiin. Näin Lidlin hankintavoima on moninkertainen suomalaisyhtiöihin verrattuna.
Lidlillä on nyt 140 myymälää Suomessa, ja lisää tulee. Yhtiön toimitusjohtaja Lauri Sipponen on vaatinut Alkon liikkeitä myös Lidlien yhteyteen. Jos tämä toteutuisi, voisi saksalaisketjun markkinaosuus räjähtää nopeasti kymmenluvun paremmalle puolelle. Ja sitten onkin vain ajan kysymys, milloin Kesko ja S-ryhmä ovat haarukassa.
Lidl vie, Kesko vikisee | Kauppalehti.fi