Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No mitenkäs Paulaneri maksaa sitten "vain" 3,49e Alkossa? Ainiin, Alko myy sen hyvää hyvyyttään tappiolla, koska laskukaava on tismalleen sama siihenkin.
Suomessa alkoholi verotetaan alkoholin mukaan. Oluessa ei suinkaan ole saman verran veroja/alkoholia kuin pullossa kossua.
Tässä muuten maahantuontikustannukset:
http://www.alko.fi/fi/DFD4EAF097BD627EC22572AB0040C1D0?opendocument&src=8,2&expand=4
No mitenkäs Paulaneri maksaa sitten "vain" 3,49e Alkossa? Ainiin, Alko myy sen hyvää hyvyyttään tappiolla, koska laskukaava on tismalleen sama siihenkin.
Parin vuoden Saksassa asumisen kokemuksella sanoisin ettei eri oluet maksa käytännössä eri summia. Eikä 8-9x hinta ole perusteltavissa millään muulla kuin asiakkaan kusettamisella ja "brandin" keinotekoisella kohottamisella, tai lähinnä huonolla yrityksellä.Paulaner Hefeweissbier on hefeweizen, eli "normaali vehnäolut", ja tuotannon kannalta euroopasta katsottuna mittava bulkkituote joten sen maahantuonti on halpaa. Mainostamasi Plankbier on tyylilajiltaan näillä main hyvin harvinainen weizenbock, sinänsä kyllä "vehnäolut" mutta jonka tuotantomäärät ovat varmaan noin promille siitä mitä paulaneria tehdään. Joten on päivänselvää ainakin minulle että sen maahantuonti ja sitä kautta myös hinta on huomattavasti korkeampi kuin normaalilla vehnäoluella.
Alko tekee sellasta 5-6% nettotulosta (about 50 milliä per vuosi) liikevaihdosta, eli ei sitä nyt todellakaan uskomattomaksi kultakaivokseksi pisneksen kannalta voi sanoa. Monopoliasema toki tuo huimaa liikevaihtoa, tarkalleen sellasta miljardi per vuosi
Muistin sitten pahasti väärin. Altiako se sitten on mikä takoo jättitulosta?
Muistin sitten pahasti väärin. Altiako se sitten on mikä takoo jättitulosta?
Parin vuoden Saksassa asumisen kokemuksella sanoisin ettei eri oluet maksa käytännössä eri summia.
Eikä 8-9x hinta ole perusteltavissa millään muulla kuin asiakkaan kusettamisella ja "brandin" keinotekoisella kohottamisella, tai lähinnä huonolla yrityksellä.
Paskasta ei vuole kultaa edes Jeesus vain nostamalla hintaa.
Jos Suomi olisi vapaa maa, niin SuperAlko voisi myydä lahden pohjoisrannallakin saksalaista vehnäolutta hintaan 3 euroa litra.Niin, tämähän on vapaa maa. Ei sinun tarvitse ostaa niitä kalliita kaljoja ja olet aina vapaa alkamaan yrittäjäksi tuomaan olutta Suomeen halvemmalla. Sinun mukaasihan tässä on selkeä businessrako olemassa.
Helppo bongata pakkiksen kauppiaat tässä ketjussa.
Helppo bongata pakkiksen kauppiaat tässä ketjussa.
Muistin sitten pahasti väärin. Altiako se sitten on mikä takoo jättitulosta?
Mutta kuten täällä olen jo sanonut, tietyt asiat johdetaan (hinnoitellaan) jostain yläkerran kulmahuoneistosta. Ja valitettavasti kouluttautuneiden ihmisten toimesta, jotka eivät ole sitä itse asiakastoimintaa nähneet kuin turhantärkeillä kyselyillä. Mutta kyl tää tästä. Ehkä me joskus saadaan Hupellekin kaljaa hyllyille soppelihintaan :D (onko edes mahdollista?) :D
Mitä turhia elättelemään tuollaisia toiveita. Organisoidaan vain tehokkaammin kaljan roudaaminen vapaammista maista, kun systeemi siihen näin voimakkaasti ohjaa. Aikaisemmin en itse jaksanut olutta reissuiltani roudata, mutta nyt mukaan lähtisi kyllä maksimit. Ei sillä, että kulutuksellani olisi mitään väliä joumieni hinnoilla, mutta jääpähän alvit toisaalle. Se on aina teenpäin kun ei lahjoita taloudellisia resurssejaan virkamiesvallalle.
Onhan se Alkonkin 50 milliä ihan kunnolla rahaa, mutta ei tosiaan lukujen valossa nyt mikään aivan suunnattoman älytön rahasampo ole vrt. firmat yleisesti. Alkon lukuja tulkitessa täytyy myös muistaa se että liikevaihto oli 1,1 jaardia ja ilman alkoholiveroa, 600 milliä. Veron osuus on siis aika rapsakka ja jos se lasketaan pois, niin liikevoittoprosentit yms. näyttävätkin sitten vähän paremmalta
Altia-konserni tekee suhteessa lähes samaa tulosta, liikevaihto (2011) oli 525 milliä josta tulosta (ennen veroja) napsahti 31 milliä eli 5,9% liikevaihdosta.
Vapaassa markkinataloudessa monopoli on tehoton muoto. Se ei vastaa kysyntään ja diipadaapa lukekaa markkinataloudesta lisää. Mut peruspointti on, ettei esim. hupelle ole vastattu vapaassa markkinatilanteessa. Kysyntä ja tarjonta ei kohtaa monopolin aikana. käytännössä monopolissa häviää siis kaikki firma sekä asiakkaat. Tuntuu omituiselta, mutta näin se on. Kirjat käteen ja ihmettelemään vapaan markkinatalouden ja monopolin haasteita.