Nettohinnat ja kauppakartelli - Suuri ja salainen paljastusketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Olin viime kesän noissa samoissa hommissa firmassa X ja ei voi kun ihmetellä tätä touhua. En yhtään ihmettele miksi Suomessa maksaa juomat niin helvetisti. Eli menekinedistäjän hommaa on kaupan takavarastosta roudata hyllyyn juomaa oman kierron mukaan. Tän lisäksi joissain paikoissa menekinedistäjät tilaavat juomat kaupalle, hoitavat vanhentuneet pois hyllyistä jne.
En vain tajua miksi pitää ulkoistaa juomien hyllytys? Aivan tajuttoman kallista, nimittäin menekinedistäjän palkka on aika hyvä ja siihen päälle kilsakorvaukset. Lisäksi kaupat saa täyden hyvityksen myymättä jääneistä(päiväys mennyt) juomista. Pienemmät kaupat kuten siwat ja salet itsekin hyllyttävät juomia, mutta isot kuten Prisma ja Citymarket eivät ikinä. Sen lisäksi että kaupat eivät käytä resurssejaan juomien hyllyttämiseen/varaston valvomiseen, niin heillä ei myöskään ole mitään riskiä jos juomia jää myymättä. Myös paremmat ns. ständipaikat maksaa panimoille extraa(hyllynpäädyt yms. missä myyntiä ja näkyvyyttä on enemmän).

Joku voisi kertoa mikä logiikka tässä on? Panimoitahan kyykytetään tässä ihan 100-0 ja kaupalle ei jää minkäänlaista riskiä.

Niin ja sama homma on siis kaikilla panimoilla, kuten Koff, Hartwall, Olvi jne.


edit. lisätään vielä että Lidli ainoana kauppana ei halua/päästä panimoita hyllyttämään juomiaan, ja on silti kaikista halvin.

Proteukselle, että tosiaan noita vihanneksia ei kukaan käy siistimässä. Panimoiden osalta asia menee noin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä tuottajaa kyykytetään ihan 100-0, johonkin ne vaan on pakko myydä. Ykskin tuttu viljelijä vie itse tuotteensa prismaan ja laittaa myyntikuntoon, kaupalle ei jää kuin rahastaminen. Ja se tuottajahinta on ihan "ota tai jätä" tasoa.

Koska kotimaisille tuottajille tulee Reilun Kaupan tuotteet? :D
 
Proteukselle, että tosiaan noita vihanneksia ei kukaan käy siistimässä. Panimoiden osalta asia menee noin.
Jos näin niin sitten mulla on väärää tietoa - voi olla hyvinkin mahdollista; olen kuullut, että juurikin perunan myyjille olisi joissakin kaupoissa tarjolla "vuokraneliöitä" ja tällöin pitäisi huolehtia pääasiassa perunoiden riitosta. En usko että tossa kauheasti siistitään, on sitten kyseessä mikä diili hyvänsä. Perunat loppuu ja tulee uutta säkkiä tilalle roikkumaan.
 
Asun itse maaseudulla, jos tsekkaan vaan jostain paikallisten maanviljelijiden yhteystiedot ja meen kysymään myiskö ne niitä elintarvikkeita mulle suoraan ilman välikäsiä, ni kuinkohan paljon mä joutuisin maksamaan niistä?

Ainakin nauta- ja sikatiloja löytyy netistä useita jotka tarjoavat lihan suoramyyntiä tilalta. Luulisi myös vastaavia juures-/vihannestilojakin löytyvän.

Liekö tuossa suoramyynnissä korkeat työvoimakulut vai mikä, mutta järjestään noiden suoramyyntitilojen hinnat ovat näitä kauppakartelleja korkeammat. Esimerkiksi naudan jauhelihasta pyynnit 10-15€/kilo, kun kaupassa 2,99€/400g on varsin yleinen hintataso.
 
Aika harvoin sillä tuottajalla on samanlainen tuotantokoneisto takana mitä teurastamossa. Sian myyntikuntoon saaminen on aika työlästä. Puhumattakaan siitä, että hukkaprosentti on todennäköisesti iso. Kilohinnan saa varmaan kohdilleen kun ostaa sen pelkän porsaan ja laittaa lihoiksi itse.

Ei onnistu ihan kaikilta, vaikka olisi tilakin olemassa.
 
Joku voisi kertoa mikä logiikka tässä on? Panimoitahan kyykytetään tässä ihan 100-0 ja kaupalle ei jää minkäänlaista riskiä.

Isot panimot ostaa monopolin tuolla tavoin. Pienpanimoiden tuotteet eivät pääse myyntiin tai hyville paikoille hyllyssä.
 
Eniten mua vituttaa tässä yhtälössä on se, että asiakkaana mä en saa yhtään enempää vastinetta mun rahoille vaikka kaikki on koko ajan kalliimpaa. Tuntuu että mitä isompi kauppa, sitä paskempi palvelu. Armeija työntekijöitä käytävillä lappaamassa einestä hyllyyn ja minimimäärä kassoja auki, aina saa venata ihan kohtuuttomasti. Sitten pitää maksaa kahdella kortilla ostokset, jos ne saatanan laitteet edes toimii, kaksi kertaa parin viikon sisään on ollut korttimaksuissa ongelmia isossa S-marketissa. Molemmilla kerroilla meni asioimiseen ihan kohtuuttomasti aikaa, siis safkan ostamiseen!
Johan tästä on tutkimuksiakin että käteisellä maksaminen on nopeampaa, taidan siirtyä takaisin siihen.

Kuka oikeasti hyötyy siitä että murohylly on sata metriä pitkä? Haluaako jengi ihan aidosti maksaa extraa siitä?
 
Eniten mua vituttaa tässä yhtälössä on se, että asiakkaana mä en saa yhtään enempää vastinetta mun rahoille vaikka kaikki on koko ajan kalliimpaa. Tuntuu että mitä isompi kauppa, sitä paskempi palvelu. Armeija työntekijöitä käytävillä lappaamassa einestä hyllyyn ja minimimäärä kassoja auki, aina saa venata ihan kohtuuttomasti. Sitten pitää maksaa kahdella kortilla ostokset, jos ne saatanan laitteet edes toimii, kaksi kertaa parin viikon sisään on ollut korttimaksuissa ongelmia isossa S-marketissa. Molemmilla kerroilla meni asioimiseen ihan kohtuuttomasti aikaa, siis safkan ostamiseen!
Johan tästä on tutkimuksiakin että käteisellä maksaminen on nopeampaa, taidan siirtyä takaisin siihen.

Kuka oikeasti hyötyy siitä että murohylly on sata metriä pitkä? Haluaako jengi ihan aidosti maksaa extraa siitä?

Voinen vastata.

Tuosta sadanmetrin hyllystä ei hyödy kukaan yksilö. Mutta kun meitä on 100 jotka haluavat sen "oman" purkin, niin väistämättä siitä hyllystäkin tulee pitkä - liian pitkä. Tähän on menty, kun asiakasta on yritetty liikaa tällä valikoimalla palvella. En siis syytä asiakasta vaan sitä munatonta kauppaa, joka ei ole antanut asiakkaan valita kauppaansa vaan on "pakottanut" asiakkaan omaansa lupaamalla kaiken ja ilmaiseksi. Näinollen kaupat ovat kummassakin epäonnistuneet.

Ja tuohon isoon kauppaan jne: Kauppoja johdetaan nykyään lasikuvun sisältä (siis se lopullinen johtaja on Kesko taikka sok) helvetin korkeelta pallilta. Tästä tuleekin se ongelma, että excel taulukot eivät yksinkertaisesti kerro sitä todellisuutta mitä tuolla kaupassa tapahtuu. Saatika sitä mitä siellä pitäisi tapahtua.

Tuo jonottaminen nyt on aivan turhanpäiväistä kitinää. Juttele sen toisen jonottajan kanssa - ei tuu aika pitkäks. Jos haluat kaupan, mistä löydät juuri sen tuotteen minkä haluat ja vieläpä helvetin halvalla, niin kerroppa sinä minulle millä rahalla sitä kassaa siellä istutetaan? Jos et halua jonottaa, käyt jossain pienessä kaupassa tai jopa ärrällä.

Ja vielä korttiongelmia. Aijai. Siitä ei tarvinne kauppoja syyttää? Vai palkataanko S-markettiin 1kpl it tuki henkilöitä?
 
Itse valitsen monesti jopa pitemmän jonon jos vain kassana on joku niistä parista kivan näköisestä kassaneidistä. Ei se elämä ole viidestä minuutista kiinni :D
 
Eniten mua vituttaa tässä yhtälössä on se, että asiakkaana mä en saa yhtään enempää vastinetta mun rahoille vaikka kaikki on koko ajan kalliimpaa. Tuntuu että mitä isompi kauppa, sitä paskempi palvelu. Armeija työntekijöitä käytävillä lappaamassa einestä hyllyyn ja minimimäärä kassoja auki, aina saa venata ihan kohtuuttomasti. Sitten pitää maksaa kahdella kortilla ostokset, jos ne saatanan laitteet edes toimii, kaksi kertaa parin viikon sisään on ollut korttimaksuissa ongelmia isossa S-marketissa. Molemmilla kerroilla meni asioimiseen ihan kohtuuttomasti aikaa, siis safkan ostamiseen!
Johan tästä on tutkimuksiakin että käteisellä maksaminen on nopeampaa, taidan siirtyä takaisin siihen.

Kuka oikeasti hyötyy siitä että murohylly on sata metriä pitkä? Haluaako jengi ihan aidosti maksaa extraa siitä?

On niitä pienempiäkin kauppoja.
 
Tuosta sadanmetrin hyllystä ei hyödy kukaan yksilö. Mutta kun meitä on 100 jotka haluavat sen "oman" purkin, niin väistämättä siitä hyllystäkin tulee pitkä - liian pitkä. Tähän on menty, kun asiakasta on yritetty liikaa tällä valikoimalla palvella.
Mun mielestä ongelma on siinä, että hyllyssä on sama tuote x sata, 98 eri valmistajalta ja vielä pariin kertaan kaupan omana merkkinä (joka on käytännössä samaa tavaraa kun parin muun valmistajan). Tällä ei tarjota valikoimaa, vaan illuusio valikoimasta. Jos haluan tomusokeria, mulle sopii ihan kenen tahansa valmistajan tomusokeri. Harmitus iskee ainoostaan jos kaupasta ei löydy kun kidesokeria. Mulle se jumalaton tomusokerivalikoima ei tuo yhtään mitään lisäarvoa, mutta vie hyllymetrejä ja varastotilaa ja nostaa sen mun randomilla valitseman paketin hintaa. Mulle sopis arkiostoksiin ihan hyvin kauppa, jossa jokaisesta tuotteesta on yksi versio, kunhan siellä on jokainen tuote. Samalla säästyisin hölkkäämästä puoltatoista kilometriä maito-osastolta kassoille. Mutta tällaisesta saa ainoastaan haaveilla. Vaihtoehtoina on melko lailla hypermarkethelvetit tai "oho, tänään ei oo jauhelihaa"-siwat.
 
Ja vielä korttiongelmia. Aijai. Siitä ei tarvinne kauppoja syyttää? Vai palkataanko S-markettiin 1kpl it tuki henkilöitä?

Miksi ei voi syyttää? Ennen mulle riitti yksi kortti maksamisen, nyt pitää käyttää kahta korttia tai joutuu maksamaan ekstraa. Eihän siinä ole mitään järkeä. Todennäköisyys ongelmiin kasvaa.

Pointtini ei ollut valittaa jonoista sinänsä, vaan kyseenalaistaa se hyöty jota noi jättimäiset megamarketit peruskuluttajalle tuo. En mä näe mitään hyötyä? Suosin toki pientä lähikauppaa, mutta aina se ei ole mahdollista. Ja Lidliä, siellä riittää maksamiseen yksi kortti eikä silti tarvitse maksaa enempää kun muut.
 
Miksi ei voi syyttää? Ennen mulle riitti yksi kortti maksamisen, nyt pitää käyttää kahta korttia tai joutuu maksamaan ekstraa. Eihän siinä ole mitään järkeä. Todennäköisyys ongelmiin kasvaa.

Pointtini ei ollut valittaa jonoista sinänsä, vaan kyseenalaistaa se hyöty jota noi jättimäiset megamarketit peruskuluttajalle tuo. En mä näe mitään hyötyä? Suosin toki pientä lähikauppaa, mutta aina se ei ole mahdollista. Ja Lidliä, siellä riittää maksamiseen yksi kortti eikä silti tarvitse maksaa enempää kun muut.


Megamarkettien hyöty on juurikin se, että saisit kaiken samasta paikasta. Tämähän on sveitsistä tuotu idea 70-luvulla. Silloin ajan homma oli se, että nämä vanhat palvelutiskikaupat olivat huudossa ja sitten alettiin avata "halpahalleja" jotka sitten tulivat nopeasti suosituiksi ja 80-luvun kulta-aika oli siitä seuraus. Kauppojen määrä laski huomattavasti näinä "halpahallien" kasvuaikana.

Ja kukaanhan ei taida pakottaa mitään plussa/bonus kortteja ottamaan?
Tuota kutsutaan kilpailuksi, jos lupailee kanta-asiakaskortilla tarjousta/bonusta. "Tule meille - saat bonusta vs. k-plussakortilla tarjouksessa"
 
Ei kaikki asiat huonompaan suuntaan mene. Kymmenen vuotta sitten kolmesta lähikaupastani yhdessä oli kuppainen lihatiski. Nyt kaikissa kaupoissa on "palvelutiskit" joissa lihan lisäksi on kalaa, salaatteja sekä aina aika ajoin paikallista valikoimaa. Myös kaikenlaiste erikoisempaa mahdollisuuksien mukaan.
 
Ei kaikki asiat huonompaan suuntaan mene. Kymmenen vuotta sitten kolmesta lähikaupastani yhdessä oli kuppainen lihatiski. Nyt kaikissa kaupoissa on "palvelutiskit" joissa lihan lisäksi on kalaa, salaatteja sekä aina aika ajoin paikallista valikoimaa. Myös kaikenlaiste erikoisempaa mahdollisuuksien mukaan.

Itse menen mielumin paikalliseen kauppahalliin, siellä on liha- ja kalatiskejä, kaikki kama varmasti paikallista ja tuoretta, eikä jotain muovikelmusta riisuttua.
 
Ja vielä korttiongelmia. Aijai. Siitä ei tarvinne kauppoja syyttää? Vai palkataanko S-markettiin 1kpl it tuki henkilöitä?

Viimeisen kahden viikon aikana on olllut meillä (ei s tai k ketju) korttien kanssa on ongelmia kaksi kertaa noin 30min-45min per kerta ja kummallakin kerralla on ollut luottokunnan järjestelmät jumissa, ainakin toisella kerralla oli jokaisen iltalehden jne sivullakin siitä juttua. Sanoisin että noin 9 kertaa kymmenestä ongelma on pankkien tai luottokunnan ei kaupan.
Ja tuosta sitten kortti ongelmasta pääsee sillä että käyttää sitä käteistä tai sitten että ei ole niin persaukinen että saa muutakin kuin saatanan riivaaman vise electronin jota työnnetään kaikille köyhille että eivät höylää sitä tiliään miinukselle. Normi pankkikortilla menee ostos kun ostos läpi vaikka luottokunnan varmennuspalvelu olisikin jumissa.
 
Itse menen mielumin paikalliseen kauppahalliin, siellä on liha- ja kalatiskejä, kaikki kama varmasti paikallista ja tuoretta, eikä jotain muovikelmusta riisuttua.

Ei täällä mitään kauppahalleja ole. Mutta maalla kun ollaan niin ihan oli tänäänkin sisäfileet tuosta 10 km päästä. En tiedä sitten olivatko kietoneet niitä välillä muoviin vai ei ;)
 
Ei täällä mitään kauppahalleja ole. Mutta maalla kun ollaan niin ihan oli tänäänkin sisäfileet tuosta 10 km päästä. En tiedä sitten olivatko kietoneet niitä välillä muoviin vai ei ;)

Sisäfilettä piti pistää äitienpäiväks. Ei perse kestäny. 49e/kg oli. Hyvin vaihtelee hinnat, välillä saa 19e/kg.
 
Ei täällä mitään kauppahalleja ole. Mutta maalla kun ollaan niin ihan oli tänäänkin sisäfileet tuosta 10 km päästä. En tiedä sitten olivatko kietoneet niitä välillä muoviin vai ei ;)

No "maallahan" miekin asun, mutta ei maksa vaivaa mennä tilalta hakemaan suoraan, kun kauppahalliin on 800m ja samat lihat siellä on ;)
 
Back
Ylös Bottom