Netti pätkii

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Mulla oli alunperin ongelmia uTorrentin kanssa, jolla ei lataaminen yleisiltä trakkereilta onnistunut ollenkaan. Netti oli muutenkin joskus vähän outo. Sivujen lataaminen piti keskeyttää ja sitten painaa refressiä niin taas toimi. Kone myäs jumiutui välillä kokonaan. Mitään vikaa ei löytynyt esim. virus- tai muilla "tutkilla".

Lopulta formatoin koko kovalevyn uudestaan. Sen jälkeen kaikki toimi loistavasti. Ja alusta asti oli asennettuna palomuuri ja virustorjunta. Nyt noin viikon jälkeen utorrent alkoi temppuilemaan ja vaihdoin sen BitCometiin, jolla ongelmat hävisivät, osittain. Netti on taas samanlainen, eli Firefox jää lataamaan sivua ja yleensä vaatii koko ohjelman uudelleen käynnistämistä tai sitten sitten se stop->refresh. Pelkkä refresh ei tee mitään.

Onkohan vika silti netissä ollenkaan, kun tuohon kaatumisongelmaan ehdoteltiin esim. vikaa muisteissa, joita en vielä ole ehtinyt testaamaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos olisit Kuopiosta niin ehdottaisin että kaapelimodeemissa on syy, sillä itselläni aivan samanlaisia ongelmia. Ja olen käynnyt koneen lävitse ja lukenut ihan samoja threadeja kuin sinäkin, mutta ongelma vaan pysyy. Mielenkiintoisinta on se että tänään esim aamupäivällä tuntui kone toimivan ihan ok mutta nyt illalla alkaa olla jumimista. Ja mitään muuta syytä en keksi kuin kaapelimodeemin tai sen verkon. Jos se jotenkin kuormittuu iltaisin käyttäjistä ja siksi linjat jumissa.

Minullakin tuntuu pätkivän netti. Olen katsonut virukset, spywaret, muistit, rekisterin ynnä muut erilaisilla ohjelmilla, joista ei oikeen löydy kunnon ongelmia. Jotain pientä on usein valittunu, mutta niiden korjaamisen jälkeen netti on toiminut samalla tavalla kuin aikaisemmin.

Hiljattain nopeutin Elisan yhteytenu 8/1 Mb -yhteyteen. Netissä surffailu pelaa paremmin kuin aikaisemmin, etenkin tiedostot ja videot latautuu nopeemmin, mutta jos esimerkiksi yritän pelata nettipelejä niin pätkii tosi epämukavasti.

Ajattelin, että voisiko ongelma olla yhteyden laadussa? Olen testannut yhteyteni nopeustestillä http://www.msoynet.fi/speed.htm
. Teen testin useamman kerran peräkkäin ja saan vastaavia tuloksia:
1354, 1599, 4985, 2084, 1704, 1835, 1942, 2063, 3401, 1778, 2730, 2205 kbit/s (Tulipas paskat arvot tällä kertaa...)

Tosta huomaa, että yhteyden nopeus vaikuttais hyppelehtivän aivan älyttömästi -> nopeat muutokset aiheuttaa pätkimistä? Muistan, että joskus kun oli sama 8/1 Mb -nopeus niin yhteydennopeus vaihteli alle tuhannan kbit/s :n sisällä. Eikö ollut ongelmia netissä.

Kokeile pingata ensin esim 1000 kertaa esim mbnet.fi:tä eli käynnistä valikko -> suorita -> cmd.exe -> ping -n 1000 www.mbnet.fi. Periaatteessa joka pingillä pitäisi joku lukema tulla, katso kuinka itselläsi menee ja seuraa tuleeko tyhjiä rivejä eli "ei saa yhteyttä". Seuraavan kerran kun oikeen nykii tai siltä tuntuu tee sama temppu. Voit silloin kokeilla myös tracert komentoa, jolloin nähdään kauanko pingi viipyy per verkkolaite matkalla. Yleensä siellä on joku reititin joka on ylikuormitettu tai vastaavaa.

Mulla on sama ongelma... Aina välillä tulee mozillalla "osoitteen palvelin tjsp vastaa liian hitaasti, varmista myös että olet kirjoittanu osoitteen oikei". Välillä se lähtee pois niin että päivitän verkkokortin vaikka ei ole mitään päivitettävää, mutta ei sitäkään aina jaksaisi tehdä...

Vaikuttaa siltä, että tuo pingi esim. www.mbnet.fi:hin on normaalisti 14 ms, mutta silloin, kun netti pätkii niin tulokseksi tulee request timed out. Ja sitten yhtäkkiä taas jatkuu ja pingi on 14 ms.

Seuraavaksi voi tarkistaa sillä tracert komennolla onko omassa adsl-linjassa vika vai pidemmällä netissä. eli cmd.exe -> tracert www.mbnet.fi. epäilisin että siinä on matkalla joku reititin joka tukkeutuu kun alkaa nykimään. vertaile tuloksia kun toimii ja ei toimi. mikä on muuten adsl boksisi?

Boksi on A-Link Roadrunner 24 jotain. Sekin on kyllä aika paska, mutta alkuongelmien jälkeen se on toiminut kyllä ihan hyvin. Siis ainakin tähän asti, kun on noita ongelmia taas ilmaantunut.

Ainakin omassa zyxelin purkissa pystyy tarkistamaan mikä on yhteys sinne DSLAM-keskukseen. Siinä ei ainakaan ole mikään server pätkimässä yhteyttä kuten voi olla jos jotain traceroutea ajetaan johonkin.

Nyt kun taas jumittaa, niin tuolla tracert komennolla tulee välillä tyhjää niihin kohtii, mihin pitäisi pingin ilmaantua. Eli se voi hetken jumittaa ja luvun sijasta tulee *. Sitten se taas jatkaa sillä 14 ms pingillä. Kerran tuli yhden ip:n kohdalla pingiksi 25-45, mutta sekään tuskin kovin järkyttävä luku on, varsinkin, kun tapahtui vain kerran.

Eli pingi on 14 ms, tai sitten ei mitään.

Edit: Ja ei ole kyse mistään tietystä ip:stä, vaan ne tähdet tulevat ihan randomilla.

Mul o roadrunner 44 ja siinä on diagnostics kohta jolla voi testailla sitä yhteyttä. Kannattaa kääntyä operaattorin puoleen, vika on tod.näköisimmin niillä.

Itsellä oli vähän kuvaamasi kaltainen ongelma Espanjassa, väliin pingit yms toimi väliin tuli tähtiä ja "ei saa yhteyttä"-rivejä. Ongelma taisi sitten loppujen lopuksi olla huono dns palvelin välissä johon kaikki asuntolan opiskelijat otti yhteyttä.

Mä en tiedä voiko niin tehdä tai onko siinä järkeä, mutta piruuttani yritin pingata myös modeemin ip:tä, kun netti jumitti ja se silloin oli ihan samoin, eli tuli esim. request timed out.

Mihinkähän sun rr24 niitä paketteja hukkaa :D ootko kokeillu resetoida sitä motua?

En pääse nyt edes modeemin asetuksia muuttamaan, koska se menee ihan jumiin, kun yrittää kirjautua modeemin asetuksia muuttamaan. Joka sinänsä on mun mielestä vähän outoa, että tähän asti sinne käyttöliittymään on päässyt, vaikka netti olisikin sekoillut. Eilenkään ei vielä ollut sen osalta mitään ongelmia.

Toki sen voi restoida siitä napista, mutta en sitä mielellään kokeile, koska se ei ole koskaan ennenkään juuri auttannut, ja tuo modeemi on sellainen, että sen kanssa saa tapella sitten tunnin, että saa asetukset kuntoon tai modeemin tallentamaan ne.

Aikaisemmin on auttanut esim. AutoPVC:n refressaus, mutta se ei nyt kovin helpolla onnistu, eikä sitä viitsi tehdä joka toinen minuutti.

Edit: Koneen buuttauksen jälkeen nettikin kyllä aina toimii ainakin vähän aikaa ilman ongelmia.

lej sanoi:
Aikaisemmin on auttanut esim. AutoPVC:n refressaus, mutta se ei nyt kovin helpolla onnistu, eikä sitä viitsi tehdä joka toinen minuutti.

Edit: Koneen buuttauksen jälkeen nettikin kyllä aina toimii ainakin vähän aikaa ilman ongelmia.

Mulla oli aikoinaan vähän samantyyppinen ongelma, netti saattoi pahimmillaan pätkiä 10-30s välein, toisinaan se antoi surffata rauhassa jopa viis minsaa... :hyper:

Ongelmana oli sitten mitä ilmeisimmin se, että D-linkin wlan-modeemin palomuuri oli päällä ja koneella oli nortonin internet securityn palomuuri = poistin modeemin palomuurin käytöstä, eikä sen jälkeen ole ongelmia ollut...paitsi sonerasta johtuvat... :jahas:

Aika saman tyyppiseltä ongelmalta kuulostaa. Tuollaista on ollut niin kauan kuin mulla on ollut Soneran liittymä ja sen mukana tullut tämä modeemi. Myös DNS-osoitteet pitää itse laittaa, koska modeemi hukkaa ne jotenkin, jos sen pitäisi automaattisesti hakea ne. Mullakin on ymmärtääkseni modeemissa palomuuri. Itse käytän koneessa lisäksi ZoneAlarmia.

Jos modeemissa on palomuuri niin kumpi kannattaa ottaa pois päältä. Moodeemin vain ohjelmallinen. Vai kannattaisiko kokeilla ZA:n tilalla esim. Keriota. On jo aikasemmin pitänyt vaihtaa, kun kuulemma ZA tökkii esim. BF2:n kanssa, mutta formatoinnin jälkeen en ole sitä pelannut niin se on jäänyt.

lej sanoi:
...Tuollaista on ollut niin kauan kuin mulla on ollut Soneran liittymä ja sen mukana tullut tämä modeemi. Myös DNS-osoitteet pitää itse laittaa, koska modeemi hukkaa ne jotenkin, jos sen pitäisi automaattisesti hakea ne...

Sama "vika" myös mulla ??!!?? :eek:

Aikoinaan, kun ostin koneen ja wlan-modeemin, niin kävin melkein 2h:n puhelinkeskustelun soneran asiakaspalvelun kanssa, että sain yleensä netin toimimaan. Syynä oli sitten loppujen lopuksi juuri nuo DNS-asetukset...kunhan ne laitoin manuaalisesti, niin johan alkoi toimimaan...mutta olihan kärsivällinen kaveri soneralla :kippis1:

Nuo kaksi päällekkäistä palomuuria alkoivat tökkimään vasta muutamaa kuukautta myöhemmin, isomman winxp -päivityksen jälkeen (windowsin oman palomuurin poistin käyttöönoton yhteydessä).

Itse olen ollut todella tyytyväinen nortoniin, eipä ole ainakaan vielä pikkupikkuhakkeri päässyt koneelle - tai jos on, niin ei sitä ainakaan meikäläinen huomaa :D

Vaihdoin ZA:n Kerioon. Ei muutosta. Pitäisikö yrittää ottaa modeemin NAT/palomuuri mikälie pois päältä?

Ongelma vaikuttaa jotenkin koneeseen tai modeemiin liittyvältä, koska silloin, kun ongelmia tulee, niin edes modeemin ip-osoite ei löydy, ja nyt ongelman pahetuessa vain koneen boottaminen auttaa. Hetkeksi.

Edit: Lisätään vielä, että ennen auttanut repair-nappi verkkoasetuksistakaan ei enää auta, ja ongelma tuntuisi olevan sellainen, että netti alkaa sekoilla vasta, kun sitä käyttää.

Yksi palomuuri riittää, useammasta ei seuraa muuta kuin ongelmia.
Testaa ne muistit esim. memtestillä, tai kokeile jollain Linux live-cd:llä.

Okei, yksi palomuuri riittää, mutta kumpaa olisi suositeltavampaa käyttää. Modeemin palomuuria vai esim. Keriota?

Vein modeemin Gigantiin tänään ja sain uuden samanlaisen tilalle, kun se vanha meni täysin paskaksi. Ei toiminut enää edes langallinen yhteys, joka ainakin tässä uudessa toimii. Eli ilmeisesti laite oli vain rikki ja siitä viat.

Back
Ylös Bottom