SUPERCARB 1kg -40%

Nesteen kiusallinen kertyminen kroppaan

Jippii!! Josko tää tarkoittas että SYÖN LIIAN VÄHÄN?!
Tavallaan vois olla tottakin, koska jos en liiku, laihdun. oon aina kelannut sitä lihasten surkastumiseksi, mutta voihan se olla niinkin, että sillon mun kulutus suhteessa ruokaan on balanssissa.
Toisaalta taas, liikkumattomuus, viikonkin kestävä, saa mut näyttään laihaläskiltä ilman olkapäitä ja persettä, joten mielummin kai tää pöhökin... :)

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Itselläni eniten turvotusta aiheuttaa stressi yhdistettynä unettomuuteen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että olen aina tenttien aikaan nestepöhössä. Voi kunpa joskus vielä oppisi olemaan stressaamatta (stressaan usein jopa siitä että stressaan). Joku jooga varmaan tekisi hyvää. :)

Sabi, itselläkin taustassa vastaavaa. On niin kauan aikaa, mutta kaipa se vaikuttaa loppuelämän. Kiitosta Sabi, oli asiallinen teksti :worship: Ja Seleste, huomasin kanssa nyt samaa! Olen muutaman vuoden liikkunut niin säännöllisesti, ettei pahemmin taukoa ole ollut. Nyt angiinan takia ainakin viikon pakkolomalla niin vähän on tyttö hoikistunut. Voi tosin olla, ettei ruoka ole niin maistunut. Kuitenkin kaloreiden mukaan syön reenatessa ihan tarpeeksi. :rolleyes:
Elenya, itsellä myös yleensä univaje ja yöllä heräilyä plus aikaiset aamuvuorot. Stressaan ihan kaikkea ja ihan aina! :(
Tässä mulle syitä, nyt oikeesti alan miettiä mitä teen ja ainakin aijon nukkua enemmän ja paremmin. Jotenkin... :jahas:

---
Itselläni vaikuttaa jo paljon se MISSÄ syön ruokani. Esim. töissä/koulussa/kiireessä ei ole aikaa rauhoittua syömiselle ja ruoka sulaa huonosti.
---
Kuvitelkaa polttavanne huonosti palavaa märkää puuta.
---

Olipas kerrankin asiallinen postaus aiheesta.
(Viittaan nyt siihen, että naiset ja ravinto taitaa olla se herkin puheenaihe ever)

Tuo missä syön pysäytti miettimään omiakin tottumuksia. Itsellä ruuasta on tullut tietynlainen rutiini Mitä ja Milloin, mutta ei tuota Missä. Yskyskbussipysäkillejuostessaysk
Huomasin ennen myös stressaavani ruuasta joka ilta/aamu kunnes tajusin tehdä ruuat ennakkoon pakkaseen, jolloin asia ei enää paina myöhemmin mieltä. Vielä kun oppisi rauhoittumaan ruokailulle eikä se olisi vain välttämätön energiatankkaus. Pitäisi ehkä kuunnella enemmän kehoa ja mennä välillä mututuntumalla.

Vaihdossa huomasin myös miten epäreilun erilaisia ihmiskehot ovat kun toiset pysyvät sopusuhtaisina myös syömällä roskaruokaa. Omnomnomn ;)

-> Vaihdossa huomasin myös miten epäreilun erilaisia ihmiskehot ovat kun toiset pysyvät sopusuhtaisina myös syömällä roskaruokaa. Omnomnomn ;)

Sanos muuta! :jahas: :D

Joo kyllä meissä eroja on :D Uusvuos/joululoma oli kyllä paras yhdistelmä: stressi, monkat ja jouluherkkujen mussutus ;) Tällä kertaa jopa mieheke huomasi turvotuksen kun ei rintsikat tupannut mahtumaan päälle xD

Mä olen myös miettinyt tuota suolattomuuden vaikutusta asiaan. Itse söin muutaman vuoden tosi minimaalisesti suolaa ja nestettä tuntui kuitenkin kertyvän. Tulin sitten muistakin syistä siihen tulokseen, että kyllä sitä suolaa tarvitaan, suolan puutteesta vaan ei koskaan puhuta! Suolaista elämää oon viettänyt vasta tovin, että en osaa sanoa vielä vaikuttaako nesteisiin.

Menkat ja joulu sai mullekin ihan kaameen turvotuksen aikaan. En kehannut ees farkkuja yrittää päälleni pariin päivään :D

Mä lisään suolaa joskus ihan juomaveteenkin, koska en syö eineksiä enkä leipää. Joskus teen niinkin, että otan sormenpäähän suolaa ja maistan - jos maistuu hyvälle, niin suolasta on puutetta. Yritän kyllä lisäillä ruokiin suolaa ihan riittävästi jo pelkän maunkin vuoksi. Ainakaan liikaa en usko suolaa käyttäväni, sillä mitään turvotusta ei ole ainakaan omiin silmiin havaittavissa tällä hetkellä.

Mulla on pitkään toiminut se, että syön mahdollisimman proteiinipitoista ruokaa, välttelen kaikkea hiilarimössöä kuten leipää, syön paljon ananasta, sekä iltaisin tulee keitettyä aina kupillinen vihreää teetä. Plus tän kaiken päälle se, että mahdollisimman paljon salitreeniä ja aerobista treeniä. Oon myös huomannut, että kun juo paljon kahvia, ni sekin auttaa aika hyvinpitämään nesteenkertymiset poissa.

Tosin mulle toinesteen kertyminen ei oo kyl koskaan ollut mikään erityinen ongelma, koska sitä tapahtuu ehkä kerran kolmessa kuukaudessa jos silloinkaan. Ja silloinkin se on mun mielestä vain hauskaa, kun näyttää lähinnä siltä, että olisi vain tyyliin raskaana:)

Mut toi on muuten outoa, et jos on edellisenä iltana tullut juotua paljon alkoholia + siihen vielä jotkut pikaruokaruuatpäälle, niin seuraavana päivänä on kaikki nesteet totaalisen kadoksissa ja näyttää ettei olisi ollut juomassa laisinkaan. Mistä toi johtuu? Vai pitääks täs alkaa juomaan aina alkoholia, kun tahtoo yhtä nesteettömän kropan?

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Alkoholi kuivattaa kroppaa tosi hyvin. Ei kuitenkaan ehkä ihan paras vaihtoehto mahtua vaikkapa siihen unelmien hääpukuun päivää ennen häitä :D

Nyt ei välttämättä ole kyse nesteen kiusallisesta kertymisestä kroppaan, mutta hieman ihmetyttää, mitä on meneillään. Aloitin viime syksynä käymään puntilla aktiivisemmin eli säännöllisesti 3 kertaa viikossa. Luokittelen itseni kestävyysurheilijaksi, aerobista tulee treenattua 2-12 h/vko. Aloitin myös syksyllä herkkulakon (paha tapa ahmia jättipusseja karkkia = paha olo liiasta sokerista) ja muutenkin rupesin syömään enemmän kasviksia ja hedelmiä.

Paino on hiljalleen tasaisesti noussut syksystä. Tänä aamuna meni 5kg rikki ja rupesin miettimään, pitäisikö asialle tehdä jotain. Olen painanut teinistä saakka +-1kg saman verran ja tuo 5kg painonnousu pienikokoisella on prosentuaalisesti jo ~10%. Leuanvetoihin se ei ainakaan vaikuta positiivisesti. Ulkonäössä en ole huomannut muutosta (tosin kilot ovat hiipineet hitaasti), paitsi että iltaisin turvottaa. En mielestäni ole vähentänyt aerobisen määrää lisättyäni punttiksen ohjelmaani, eli vaikea kuvitella, että olisin oikeasti lihonnutlihonnut, varsinkin kun ruokavalio on samalla muuttunut terveellisemmäksi. Onko siis reilut salaatti-iltapalat/lounaat kertyneet nesteen muodossa kroppaani? Onkohan punttiksella jotain tekemistä asian kanssa? Eikö nesteen pitäisi näkyä jossakin aamupunnituksella (vasta illalla turvottaa)?

Lihasmassaahan sulla on voinut tulla, mutta naisilla harvemmin ihan noin nopeasti. Mä oon joskus aikoinaan painanut noin 49 kg ja nyt painan 57 kg (pituus 161). Ja itsekin painoin noin 12-vuotiaasta 25-vuotiaaksi about saman verran siinä 50 kg hujakoilla. Puntin aloittamisen jälkeen vaa'an lukemat ja painoindeksi vaan kasvaa, mutta vaatekoko ei juurikaan :) Ympärysmitoissa ei ole suuria muutoksia, muuta kun siellä missä pitääkin (eli lihasta on tullut :))

Ja mulla ainakin turvottaa, jos syön paljon hedelmiä ja kasviksia (etenkin tiettyjä). Niitä kannattaa syödä kohtuullisesti, vaikka terveellisiä ovatkin! Eli voi olla, että sun reilut salaatit turvottaa.

Nyt ei välttämättä ole kyse nesteen kiusallisesta kertymisestä kroppaan, mutta hieman ihmetyttää, mitä on meneillään. Aloitin viime syksynä käymään puntilla aktiivisemmin eli säännöllisesti 3 kertaa viikossa. Luokittelen itseni kestävyysurheilijaksi, aerobista tulee treenattua 2-12 h/vko. Aloitin myös syksyllä herkkulakon (paha tapa ahmia jättipusseja karkkia = paha olo liiasta sokerista) ja muutenkin rupesin syömään enemmän kasviksia ja hedelmiä.

Paino on hiljalleen tasaisesti noussut syksystä. Tänä aamuna meni 5kg rikki ja rupesin miettimään, pitäisikö asialle tehdä jotain. Olen painanut teinistä saakka +-1kg saman verran ja tuo 5kg painonnousu pienikokoisella on prosentuaalisesti jo ~10%. Leuanvetoihin se ei ainakaan vaikuta positiivisesti. Ulkonäössä en ole huomannut muutosta (tosin kilot ovat hiipineet hitaasti), paitsi että iltaisin turvottaa. En mielestäni ole vähentänyt aerobisen määrää lisättyäni punttiksen ohjelmaani, eli vaikea kuvitella, että olisin oikeasti lihonnutlihonnut, varsinkin kun ruokavalio on samalla muuttunut terveellisemmäksi. Onko siis reilut salaatti-iltapalat/lounaat kertyneet nesteen muodossa kroppaani? Onkohan punttiksella jotain tekemistä asian kanssa? Eikö nesteen pitäisi näkyä jossakin aamupunnituksella (vasta illalla turvottaa)?
Jos mitat on säilyneet samoina ja vaatteet menee edelleen hyvin päälle niin tuskin kannattaa olla huolissaan. Turha ylipäätään seurata hirveän tarkasti vaakaa sen jälkeen kun aloittaa punttitreenin. Isoilla painoilla treenaaminen kuitenkin pitkällä tähtäimellä tulee kasvattamaan jossain määrin lihaksia, ja täten myös kehon massaa. En tiedä montako kiloa tuosta viidestä kilosta on lihasta, mutta varmasti ainakin osa. Mulla tuli aloittaessa myös lisää painoa ja lihakset kasvoi aika selvästi (etenkin reisissä). Varmaan aika yksilöllistä lihaksen tarttuminen alkuvaiheessa.

Oletko muuten punninnut itsesi iltaisin/syömisten jälkeen vai aamuisin tyhjällä vatsalla? Kun lisäät ruokavalioosi enemmän ruokamassaa (kuitupitoista ruokaa kuten hedelmiä ja vihanneksia) niin kehosi sinänsä painaa jo enemmän. Ja kuitu ja hiilihydraatit sitoo nestettä. Nopea vihannesten lisäys voi myös säikäyttää joidenkin ruoansulatuksen ja aiheuttaa esim. ummetusta. Onko turvotus ns. mahan pullotusta vai nesteen kertymistä ihan ulkoisesti (esim. kasvoihin)?

Mun neuvo on, että seurailet tilannetta tästä eteenpäin vaikka mittanauhan kanssa, jos asia huolestuttaa. Ihan turhia nuo vaa'at kun aiheuttavat naisille vain stressiä :rolleyes:.

Kiitti Ayana & Sabi kommenteista. En mä siitä vaakalukemasta muuten niin välitä, mutta leuanvedot eivät edisty mihinkään, kun ruho painaa kokoajan enemmän :D. Tuskin ovat lihakseni kerenneet puolessa vuodessa kasvaa mihinkään, ainakaan peilissä ei ole näkynyt kovinkaan kummallista muutosta. Palaan tänne asiaan, jos paino nousee vielä 5 kg lisää ja muutos alkaa jossain näkymään!

Mulla on ollu jo yli 2 viikkoo ihmeellistä turvotusta. Suolaa pitäisi tulla sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän.
Hiilareita tulee ookoosti, proteiineja (yli) tarpeen ja rasvaa myös.
Juon paljon, juoksen, venyttelen, teen lihaskuntoa.

Eikä ole niitä menkkoja, että ei voi johtua hormonitoiminnasta.

En edes tiedä koska tää kamala turvotus alko että kaikki housut ja paidat kiristää.
En oo edes mitenkään, tietoisesti ainakaan, edes muuttanut syömistä.

Ja REIDET, VATSA JA SELKÄ OVAT KOSKETUSARAT.

Tiedän että tää ei ole lihomista, mutta kyllä vaan syö psyykettä kun pelkät teltat menee päälle kunnolla...

Pelkään että nyt rupeaa oleen kyse vakavammasta, mutta mistä nää oireet voi edes kertoa?

Mulla on ollu jo yli 2 viikkoo ihmeellistä turvotusta. Suolaa pitäisi tulla sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän.
Hiilareita tulee ookoosti, proteiineja (yli) tarpeen ja rasvaa myös.
Juon paljon, juoksen, venyttelen, teen lihaskuntoa.

Eikä ole niitä menkkoja, että ei voi johtua hormonitoiminnasta.

En edes tiedä koska tää kamala turvotus alko että kaikki housut ja paidat kiristää.
En oo edes mitenkään, tietoisesti ainakaan, edes muuttanut syömistä.

Ja REIDET, VATSA JA SELKÄ OVAT KOSKETUSARAT.

Tiedän että tää ei ole lihomista, mutta kyllä vaan syö psyykettä kun pelkät teltat menee päälle kunnolla...

Pelkään että nyt rupeaa oleen kyse vakavammasta, mutta mistä nää oireet voi edes kertoa?
Jos tota on tosiaan nyt jatkunut pidempään niin mene ihmeessä lääkäriin. Suoliston toiminnassa jos on jotain häiriötä(niinkuin käsittääkseni syömishäiriön seurauksena yleensä enempi tai vähempi on) niin on parasta ottaa siitä ajoissa selvää ja saada asianmukaista hoitoa.

Jos tota on tosiaan nyt jatkunut pidempään niin mene ihmeessä lääkäriin. Suoliston toiminnassa jos on jotain häiriötä(niinkuin käsittääkseni syömishäiriön seurauksena yleensä enempi tai vähempi on) niin on parasta ottaa siitä ajoissa selvää ja saada asianmukaista hoitoa.

Kävin tänään lääkärissä, kävin myös verikokeissa kun ei se osannut sanoa mitään.
Huomenna saan tulokset.

Tänään huomasin itelläni myös olevan kaikki oireet suolanpuutokseen.

Pohkeet on ihan kivikovat myös ja juosta ei pysty kun sääriin alkaa sattumaan ihan mielettömästi.

Kävin tänään lääkärissä, kävin myös verikokeissa kun ei se osannut sanoa mitään.
Huomenna saan tulokset.

Tänään huomasin itelläni myös olevan kaikki oireet suolanpuutokseen.

Pohkeet on ihan kivikovat myös ja juosta ei pysty kun sääriin alkaa sattumaan ihan mielettömästi.

Verikokeiden tulokset oli ookoo eikä lääkäri tietenkään osannut neuvoa tässäkään asiassa.

Ite sitten eilen lueskelin ja huomasin itelläni kaikki oireet suolan puutteeseen, koska ainahan sitä joka paikassa sanotaan että suolaa ei tarvii lisätä, sitä saa muutenkin kaikesta liikaa niin enpähän oo lisänny.

Nyt lisäilen merisuolaa ja ruususuolaa ja katon miten homma lähtee pelittään.

Verikokeiden tulokset oli ookoo eikä lääkäri tietenkään osannut neuvoa tässäkään asiassa.

Ite sitten eilen lueskelin ja huomasin itelläni kaikki oireet suolan puutteeseen, koska ainahan sitä joka paikassa sanotaan että suolaa ei tarvii lisätä, sitä saa muutenkin kaikesta liikaa niin enpähän oo lisänny.

Nyt lisäilen merisuolaa ja ruususuolaa ja katon miten homma lähtee pelittään.

Hyvä jos sait selville ton vaivasi syyn. Suolan saannin rajoittamisesta on mielestäni vähän turhankin paljon paasausta. Jos harrastaa paljon hikiliikuntaa on tosi tärkeää että pitää huolta elimistön suolatasapainosta. Itse ainakin laitan aika reilulla kädellä suolaa sapuskaan ja palkkariinkin aina lisään hyppysellisen pansuolaa. Myös muiden mineraalien ja hivenaineiden(magnesium,kalium,seleeni,kalsium yms.) saanti on syytä pitää sopivalla tasolla.

Suolanpuute, tai pikemminkin sen tarpeen kasvu, on tyypillistä, jos sairastaa jotakin stressiliitännäistä juttua (joihin myös syömishäiriöt kuuluvat). Tällöin elimistön mineraalitasapaino menee vinksalleen ja aineenvaihdunta ei toimi tarkoituksenmukaisesti, jolloin myös natriumin ja magnesiumin tarve on suurempi. Kaliumsaantia taas pitäisi pikemminkin rajoittaa kuin lisätä näissä tapauksissa. James Wilson selittää tämän seikkaperäisesti kirjassaan ja muistaakseni suosittelee adrenaliinivammaisille jopa puhtaan merisuolavesilasillisen juomista joka aamu ja liikunnan yhteydessä.

Rime, sinun tilanteessasi en tosiaankaan tarkkailisi suolansaantia ainakaan rajoittavassa mielessä. Muistan itsekin, miten kunnon kohenemisen alkuvaiheessa oikein himosin kaikkea suolaista, esimerkiksi tahinia. Nyt tilanne on tasoittunut ja lisäilen suolaa ruokaan aika maltillisesti. Uskon, että tässäkin keho kyllä kertoo oikein saantimäärän, jos vain annat sille mahdollisuude siihen.

Suositut

Back
Ylös Bottom