Navy Seals -ohjelmasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja I.A.K
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Recyclist sanoi:
BTW Sukeltajakurssi on Puolutusvoimien ainioa erikoisjoukko, koska vaatimustasoa ei ole laskettu vastaamaan naisten suorituskykya ja sen vuoksi yksikaan nainen ei ole sita lapaissyt!

Eikös myös pioneerit?

Olen tässä koko päivän valmistautunut henkisesti huomiseen, jolloin aloitan ohjelman. Saas nähdä mitenkäs homma alkaa luistaa.

Sillon kun tota ohjelmaa sahasin niin en taukoa pidellyt juoksun ja muun välissä ollenkaan. Katsoin,että kunto tulisi tällöin vieläkin kovemmaksi. Tulihan se.

puuppa sanoi:
Eikös myös pioneerit?

Ei pioneereihin mitään vaatimuksia ole. Ja kyllähän siellä ainakin joissakin komppanioissa on ollut naisia porukassa. Ainakin meripioneereissa. No meidän komppaniassa ei ollut. Oli joskus, mutta ei kuulemman kunto kestänyt. Mutta kyllä siellä niin onnetonta porukkaa oli mukana, että luulis siellä kaikkien pärjäävän.

Onko muka laskuvarjojääkäreiden pääsykoetasoa alennettu naisten takia? Mun mielestä sitä just kovennettiin naisten takia, kun ennen oli pelkkä Cooper- testi ja nyt on rinkka selässä juoksu. Korjatkaa jos olen väärässä

halooo sanoi:
Onko muka laskuvarjojääkäreiden pääsykoetasoa alennettu naisten takia? Mun mielestä sitä just kovennettiin naisten takia, kun ennen oli pelkkä Cooper- testi ja nyt on rinkka selässä juoksu. Korjatkaa jos olen väärässä

BTW, kuinka moni nainen on yleensäkään käynyt LJK:n? Olin itse siellä hekomiehenä EK:ssa kun eka nainen suoritti LJK:ta. Ihan mukava mimmi, mutta leireillä kun tuli enemmän jauhettua paskaa kaljujen kanssa, sen kurssikavereilta kuuli aika tylyä tekstiä tytön selän takana. Ei tainnut olla ihan ongelmaton yhdistelmä se LJK ja nainen; ehkä kapiaiset ovat havainneet saman?

uga sanoi:
BTW, kuinka moni nainen on yleensäkään käynyt LJK:n? Olin itse siellä hekomiehenä EK:ssa kun eka nainen suoritti LJK:ta. Ihan mukava mimmi, mutta leireillä kun tuli enemmän jauhettua paskaa kaljujen kanssa, sen kurssikavereilta kuuli aika tylyä tekstiä tytön selän takana. Ei tainnut olla ihan ongelmaton yhdistelmä se LJK ja nainen; ehkä kapiaiset ovat havainneet saman?

Oliko vuosi -95? Muistaakseni tuolloin palveli ainut nainen, Elina Pohjoisaho.
Kuulemani mukaan ei saanut reservin sijoitusta Ljk:hon. Punabaretit kirjassa kerrotaan kuinka Elina sai peilin ja maton omaan tupaansa, mikä aiheutti mussutusta muiden keskuudessa. Koulun johtaja totesi, että jokainen joka majoittuu myös yksin, kuten Elina, saa myös peilin ja maton. Mussutus loppui välittömästi. Ei voi muuta kun nostaa hattua Elinalle, kova nainen.

Pahus kun tuo Punabaretit kirjanen jäi tuonne kotikonnuille, en nyt pysty latomiani "faktoja" siitä suoraa tarkistamaan.

Btw, mites haloon treenit on lähtenyt liikkeelle? Taitaa olla minullakin toinen yritys ensi tammikuussa. Olin aamulla kuumeessa, lääkäri kielsi osallistumisen testiin. Olin kaikenlisäksi vielä viimeisimmissä ryhmissä, joten sisällepääsy meni ohi ja lujaa. Ei mun olis varmaan edes kannattanu lähteä sinne, melkein viikon flunssa alla (saattoi myös olla ylikuntoa), todella paska olo. No, tulipahan nähtyä mikä meisis siellä oli. Testit ainakin "näyttivät" löysemmiltä kuin olin odottanut. Kunpa vain saisin sen lykkäyksen.... :kuola:

marlin sanoi:
Kunpa vain saisin sen lykkäyksen.... :kuola:

Mikä oli peruste lykkäyksen hakuun?
Itekkin pitäs hakee mutta ei oo enää koulua tai mitään minkä perusteella voi ruikuttaa lykkäystä...

H.C sanoi:
Itekkin pitäs hakee mutta ei oo enää koulua tai mitään minkä perusteella voi ruikuttaa lykkäystä...

Koulu. Eli kauppakorkea alkoi tänä syksynä ja siihen vedoten anoin. Eli melko pitkälle selittelin scheissea, kuinka olen laatinut henkilökohtaisenopintosuunnitelman kahdelle vuodelle ja nyt ei millään voi mennä välissä inttiin, etc.

Ei kyllä ole mikään luottavainen olo sen arpalipukkeen suhteen... :itku:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
H.C sanoi:

Kyllä noin nuorella pitäisi onnistua vuoden parin lykkäys melkein syystä kuin syystä. Se että aikoo hakea LJK:hon on jo ihan ok syy - ainakin kerran. Itse sain lykkäystä kun hain Ilmavoimien teknilliseen kouluun.

Erikoisjoukoista

Syyllistyin (enka tahattomasti :)) lievaan karjistykseen sanoessani SukK:ta ainoaksi erikoisjoukoksi, kyse on selkeasti aselajiylpeydesta.

Oikeasti hyvaa ja kovaa koulutusta saa monessa paikassa, LjK, Rannikkojaakarit, Rajajaakarit jne. Nyt kuitenkin maanpuolustuksen elinkautisvankina kehotan viela niita jotka eivat ole palvelustaan suorittaneet ottamaan siita koko ilon irti. Mun mielesta eniten siita saa irti juuri em. paikoissa. Toki jonkun tilanteeseen puolen vuoden peruspalvelu sopii paremmin, mutta en ole kenenkaan esim Utista tai SukK:lta tulleen kuullut jalkeenpain harmittelevan etta tuli mentya, se kertoo jo jotain.

Peace,
Heikki

marlin: hyvinhän ne treenit on alkanu, uimahallis on tullu käytyä aika paljon ja uintilippuihin on alkanu menee rahaa aika paljon. Jätin tässä yhen viikon uinnista väliin ni oon nyt sealeis week 4:ssä muuten, mut uinnin kannalta week 3:ssa. Juoksut oon tehny urbaanisti tuol pakkases, approksimoinu kellosta kilometrimäärän.

Mä oon kokeillu kans tota pituussukellusta ja yleensä menee se 25 metrii. En vaan tajua, että miks nyt viimeisinä päivinä ku yritän tuota sukellusta niin pintaan päästessäni tulee hullu päänsärky. Kävin lääkärissäkin, ja ei sielt aivoista mitään vikaa löydetty. Onks kellään muulla sattunu samanlaista ongelmaa?

Recyclist varmaankin tietää tuon päänsäryn syyn(?) Voisiko sillä olla jotain tekemistä hapenpuutteen kanssa...? Itselläkin kävi mielessä nuo sukeltajien testit, mutta ei oikein kiinnosta se raivaaja-kurssi. Raivaajasukeltajia mitenkään väheksymättä, tietenkin. Ne sukeltajientestit on kyllä todella rankat. Sielläkin taitaa valttia olla tasaisuus, ei täydy olla huippu kaikissa, kunhan napsii pisteitä tasaisesti. Ja jos pääsee kurssille, ei siellä pysyminen ole todellakaan varmaa. Kurssilla on tasokokeita (olisiko ollut kaksi), jotka pitää suorittaa tai maitojuna kutsuu. Muistaakseni tasokoe 1 sisälsi mm. rynkyn kokoamisen sukelluspöntössä. Recyclist voi korjata. Ja voisitko recyclist kertoa hieman allaskoulutusjaksosta, joista monet sukeltajat puhuvat. On kuulemma aika infernaalista aikaa?

Tuo Seals-ohjelma näyttää aika kiinnostavalta. Tuo vain läpi, kone jenkkilään ja suoraan BUD/S:iin... :hyper:

marlin sanoi:
Ja voisitko recyclist kertoa hieman allaskoulutusjaksosta, joista monet sukeltajat puhuvat. On kuulemma aika infernaalista aikaa?

Joo, salat julki, minua on kiinnostanut isojen poikien vesileikit aina vaikka itsellä on vain harrastajasukeltajan kelpoisuus. Eli mitä siellä tehdään, esim hätätilanteiden hallinta, minkälaiset laitteet (varmaan closed circuit), käytetty kaasuseos... Jos osaisit valottaa siviilisammakkomiehelle noita militääripuolen saloja, tietysti sotasalaisuuksia julkistamatta.

:worship: :worship: :worship: :worship: :worship:

Allaskausi

Muistutan jo heti karkeen, etta tietoni ovat jo parin vuoden takaa, koulutus on niista ajoista kehittynyt. Up-to-date infoa saa suoraan SukK:lta.

Mutta meilla oli allaskaudella harjoittelu tallaista: (huom suuntaa antava)
-aamulenkki 0600, kesto 30-45min, vauhti vaihteli, piti sisallaan useimmiten juoksua, joskus lihaskuntoa, uintia luonnonvedessa (avanto) ja sitten tietty silloin talloin joku ryhmien valinen "leikkimielinen" kilpailu
-aamupala 0715
-oppitunteja 0800-1100
-lounas 1115
-kuntopiiri 1230-1330, kesto 45-60 min joskus pitempi, piti sisallaan lammittelyn ja lihaskunto-osuuden. Lihaskunto-osuus sitten piti sisallaan ohjaajan mielikuvituksesta riippuen punnerruksien kaikki mahdolliset variaatiot, leuanvetoja, dippeja, selkaojennuksia, vatsarutistuksia, sit-upeja, jalannostoja, niskaliikkeita, loikkia jne. Ohjaajat tekivat kaikki myos itse eli jos oli tissimies niin punneruksia tuli ja lujaa.
-allastreeni 1330-1600, kesto 2,5-3 h, suoraan jumpasta suihkun kautta altaalle, aikaa minuutti. Alkuun pikku allasrumba, eli ryhmat jonoon lahtopallin taakse (noin 5 miesta per ryhma), sukellus 25 - veto takas - mene, sitten ylos altaasta ja jonon paahan, 2-3 miesta yhta aikaa vedessa/rata, about 10 sek palautusta ja uudestaan. Rumbaa kesti joskus vahan, joskus enemman. Sitten koulutusvaiheesta riippuen erilaisia harjoituksia altaassa, rasitus kuitenkin nousujohteista. Alussa paljon pumppausta eli syvassa paassa (3m) paikallaan polkemista ja perusvalineiden pohjaan vientia ja pohjassa pukemista. Joskus oli valissa tauko, esim 15 min saunassa tai 15 min syvassa paassa painovyo paalla paikallaan polkemista.

Sitten oli noin kerran kuussa aamupaivisin arvosteltava urheilukilpailu, esim suunnistus, voimamieskisa jne. Ne olivat siis em. juttujen lisaksi ei sijasta. Kokonaisharjoitusta tuli viikossa siis noin 25-30 h. Hyvalle uimarille allastreeni toimi osittain palauttavana, mutta esimerkiksi minulle paaosin se oli kovin raskasta.

Koko kurssin ajan oli viela henkinen kuormitus tasokokeista, jotka oli lapaistava. Henkista kuormitustani lisasi, etta suoritin kurssin kantahenkilokuntaan kuuluvana, majoitun kuitenkin varusmiesten joukkoon ja jouduin kuuntelemaan pissa-kakka -huumoria 24/7.

Mutta Marja-Liisa Kirvesniemen sanoin: Kilometriakaan en vaihtais pois!

halooo sanoi:
Mä oon kokeillu kans tota pituussukellusta ja yleensä menee se 25 metrii. En vaan tajua, että miks nyt viimeisinä päivinä ku yritän tuota sukellusta niin pintaan päästessäni tulee hullu päänsärky. Kävin lääkärissäkin, ja ei sielt aivoista mitään vikaa löydetty. Onks kellään muulla sattunu samanlaista ongelmaa?

Kaksi mahdollista syyta tulee mieleen:
1. Hapenpuute, jolle nyt juuri voi mitaan muuta kuin harjoitella tekniikan taloudellisuutta ja hengitysta
2. Pituus, lopeta jatkossa 24,5 metriin niin ei kolahda niin kovaa ;)

Heikki

Noitten raivaajasukeltajien kurssist ei kovin paljon saa tietoa netistä, puolustusvoimien sivuillakaan ei puhuta nistä paljoa (kuten ei myöskään taistelusukeltajista). Tietääks kukaan, et päästääks raivaajakurssil ees käsiks aseisiin?

Recyclist sanoi:
Oikeasti hyvaa ja kovaa koulutusta saa monessa paikassa, LjK, Rannikkojaakarit, Rajajaakarit jne. Nyt kuitenkin maanpuolustuksen elinkautisvankina kehotan viela niita jotka eivat ole palvelustaan suorittaneet ottamaan siita koko ilon irti. Mun mielesta eniten siita saa irti juuri em. paikoissa. Toki jonkun tilanteeseen puolen vuoden peruspalvelu sopii paremmin, mutta en ole kenenkaan esim Utista tai SukK:lta tulleen kuullut jalkeenpain harmittelevan etta tuli mentya, se kertoo jo jotain.

Mä tunnen pari rajajääkäriä joiden mielestä se homma oli perseestä. Mun mielestä armeijan homma yleensäkin on perseestä. Järki on monesti kaukana siitä touhusta, ei kuitenkaan aina. No olen käynyt palveluksen jälkeen vapaaehtoisesti harjoituksissa ja ne oli ihan asiallisia, paitsi että sielläkin oli kiire odottamaan. Palvelukseni suoritin sodankylässä ja suosittelen sitä kaikille rjk:n, ljk:n, sun muiden vastaavien sijaan.

halooo sanoi:
Noitten raivaajasukeltajien kurssist ei kovin paljon saa tietoa netistä, puolustusvoimien sivuillakaan ei puhuta nistä paljoa (kuten ei myöskään taistelusukeltajista). Tietääks kukaan, et päästääks raivaajakurssil ees käsiks aseisiin?

Menepä ruotuväen arkistoista etsimään. Kerran vuodessa ruotuväessä on erikoisjoukot-liite ja tänä vuonna juttua oli raivaajista. Itse muistelisin, että kurssin johtaja olisi sanonut jotenkin tähän tyyliin, "kyllä raivaajille voisi käydä aika huonosti jos joutuisivat ampumaan". Eli pääpaino ei ole asekoulutuksessa. Toisaalta, samaisessa jutussa varusmies kertoi raivaaja-kurssin olevan silti hyvin raskas. Tuntien mittaiset operaatiot syvällä vaativat fysiikalta sekä henkiseltä kantilta paljon. Kurssiltahan saa vielä ammattitutkinnonkin raivaajasukeltajaksi(?) Itse valintakokeista löytyy todella vähän tietoa. Ja recyclist voi jälleen korjata mahd. virheet.

:offtopic: Lykkäys tuli. Eli pikkuhiljaa tähtäimet taas tammikuulle, taas kerran...

Suositut

Back
Ylös Bottom