Navman Navigaattorin Päivitys?

Ikä
57
Olen aikeissa hankkia navman navigaattoria. Mietin tässä että miten karttojen päivitys tapahtuu? Käsittääkseni sen mukana tulisi pohjoismaat kartta muistikortilla, mutta miten päivitys? Päivittyykö koko pohjoismaiden alue vaiko vain joku pikku pläntti? Maksaakohan kartan päivitys jotain jos on ostanut vempaimen? :kippis1:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ostin juuri tomtom go 300 navigaattorin, jonka mukana tuli skandinavian kartasto (suomi, ruohti, norja ja tanska).
Käytännössä homma toimii käsittääkseni niin, että mikäli haluat päivittää kartaston, joudut ostamaan siihen muistikortin jossa on uudemmat kartastot. Näitä kartastoja tuskin päivitellään kovin usein. Oma veikkaukseni että parin vuoden välein. Koska omassa tom tomissa oli uusin firmware ja kartasto ei silti hallinnut yhtä pari kolme vuotta sitten tehtyä siirrettyä tietä melkein keskellä kaupunkia.

Sinuna jättäisin navmanin ostamatta. Tom Tom on saanut melkoista loistoa osalleen arvosteluissa ja veihän se juuri Tekniikan Maailmassakin voiton. Tosin paremmalla mallillaan jossa kyllä kartasto oli sama mitä tässä omassa mallissani.

Ja nyt tuli pari viikkoa sitten Tom Tomilta 100e edullisempi uusin malli nimeltä Tom Tom One. (tottakai se tulee heti kun olen ostanut ensin sen kalliimman).
Siinä on sama kartasto mitä omassani ja samankokoinen näyttö. Muuten laite on pienempi ja taisiko olla tehokkaampi prosessorikin. Ja vastaanottaa 20 sateliittia kerralla, kun vanhemmat vastaanottaa vain 12kpl. Tämä on parempi kaupunkiolosuhteissa joissa on paljon korkeita taloja estämässä näkyvyyttä.

Itse ostaisin tällä hetkellä tuon Tom Tom One härvelin (about 360e). Käyttölogiikka kosketusnäytöllä on todella toimiva ja helppokäyttöinen. Käyttöliittymään on käytetty jopa vähän miettimisaikaa.

Edit: hintapäivitystä
Tanskasta 345e+postit http://www.itwebbuy.net/submenu/8/49/1721/0/0.htm
Suomen verkkokaupoista siinä 370e-->

Ja kartastot muistikortilla maksaa satasesta ylöspäin.

Edit2: Sorry sekoitin navmanin siihen oliko se iNav merkkiin jota myydään halvalla jopa halpahallissa.

Erittäin paljon kiitoksia kattavasta vastauksestasi. Täytynee laittaa vielä harkintaan että minkä navigaattorin laittaa. Tuo tom tom one on kyllä harkitsemisen arvoinen. Vielä kyssäri laitteista ylipäätään, eli kenellä teistä on käyttökokemuksia navigaattoreista? Toimivatko moitteettomasti ja löytääkö haluamansa paikan ongelmitta?

Vastaampa vielä tähänkin. Itse vaihdoin paikkakuntaa ja en tuntenut uudesta kaupungista mitään paikkoja. Kyseisen navigaattorin kanssa täysin ongelmitta on tullut ajeltua pitkin tuntematonta kaupunkia. Ihan mukavasti siitä on apua hämärässäkin. Ajatellaan vaikka pelkästään yksisuuntaisia katuja. Näet nopealla vilauksella kartastosta mitkä kadut ovat yksisuuntaisia.

Pari visiittiä muihin kaupunkeihin myös tehty ihan ennestään tuntemattomiin osoitteisiin ja ongelmia ei ole juurikaan tullut. Jos jotain suurempia tietöitä (ei kaupungeissa) on teossa, niin niiden osalta kartta hieman kusee luonnollisesti. Mutta yleensä niissä tapauksissa tiet on erittäin hyvin kyltein opastettu. (Ai niin niiden avullahan sitä ennen kuljettiin)

Yhden ainoan kerran on yrittänyt saada minua kääntymään kiellettyyn suuntaan. Joka todisti ettei ihan täysin sokkona saa pelkästään navigointilaitteeseen luottaa. Mutta kyllä siitä apua on. Kallis lelu, mutta maksaa taatusti ajan kanssa itsensä takaisin, jos vähänkään enempää reissaa.

Kaupunkialueella kun risteykset tulevat nopeasti, saattaa aluksi ajaa joistain risteyksistä ohi. Saisi hieman aikaisemmin ennakoida ne opastusvinkit. Mutta tämäkään ei häiritse kuin pari ensimmäistä päivää, kunnes oppii ajamaan rauhallisemmin ja paremmin ennakoiden kaupunkialueella. Muutenkin on ihan tervehenkistä ajella rauhassa taajama-alueella. Ja jos satut ajamaan risteyksestä väärään suuntaan, menee noin 2-3 sekuntia ja vehje laskee uuden reitin lennosta. Se on harmillista ettei näitä laitteita voi lennosta testata oikein kaupassa.

Sitten sellainen juttu, että jos Tom Tomiin päädyt, niin ainakin siinä silloisessa halvimmassa 300 sarjalaisessa silloin tuli mukana vain tupakansytyttimeen laitettava laturi. Ei lainkaan ns. sisälaturia joka menisi pistorasiaan. Sisälaturi on lisäoptiona ostettava. Itseä tämä otti suunnattomasti aluksi päähän, kun en päässyt heti näpräilemään laitesta sen saatuani. Piti lähteä parin tunnin ajelulle että sai sen ladattua täyteen :)
Lopulta en tilannut kyseistä laturia. Hyvin olen pärjännyt tupakinsytytinlaturilla. Siinä se on joka toinen matka päällä ja joka toinen akun varassa.

jalat sanoi:
Tom Tom on saanut melkoista loistoa osalleen arvosteluissa ja veihän se juuri Tekniikan Maailmassakin voiton. Tosin paremmalla mallillaan jossa kyllä kartasto oli sama mitä tässä omassa mallissani.

Navin osto itelläki edessä, joten kiinnostaa että mikä malli vei voiton? Tänään katselin teknisillä jotain tom tomia mutten tiedä mitä.

Krusifiksi sanoi:
Navin osto itelläki edessä, joten kiinnostaa että mikä malli vei voiton? Tänään katselin teknisillä jotain tom tomia mutten tiedä mitä.

TM Testivoittaja oli TomTom 500.
Jossa sama kartasto kuin TomTom300 sarjassa jonka itse omistan.
Itse ostaisin TomTom One navigaattorin jos tällä hetkellä menisin ostamaan. Käytännössä sama kuin 300 sarjalainen, mutta hieman pienemmässä koossa (näyttö yhtä iso) ja tehokkaammalla prosulla sekä tunnistaa 20 satelliittia, kun 300 sarjalainen vain 12 satelliittia.
Käytännössä tuo tarkoittaa sitä että navigaattori ei mene niin helposti katveeseen jos vaikka joudut pysähtymään risteykseen jossa on paljon
koooorkeita taloja peittämässä taivasnäkyvyyttä.

Krusifiksi sanoi:
Onko sulla tämä? Jos on niin osaako sen avulla perille?

Vastaan Krusifiksin puolesta. Nyt 300 sarjalaisella ajennellut 2.5kk ja joka kerta perille on päästy. Yhden risteyksen olen löytänyt mistä navi koitti ohjeistaa kääntymään vasemmalle, vaikka se on kiellettyä. No tämäkään ei ollut ongelma. Jatkoin suoraan risteyksestä ja navi laski parissa sekuntissa jo uuden reitin joka menikin liikennesääntöjen mukaisesti.
Jos vanha toimi noin hienosti, niin uskoisin että uusi toimii vähintään yhtähienosti. Ja käsittääkseni noissa on sama softa pohjalla. Ainoastaan laitteen tietokone on tehokkaampi tuossa One mallissa.

Tässä hieman kokemuksia (autona Citroën C4):
Löytää takaisin reitille nopeasti tai ehdottaa uutta, mikäli mennään eritietä kuin ohjeet. Yksi bugi on kartasta/opastuksesta löytynyt; Mäkelänkadulta kaupungistapäin tultaessa saapi kuulemma kääntyä vasemmalle Sturenkadulle.
Laite on kiinnittettynä kuskinoven pikkuikkunaan mukana tulleella imukuppijalustalla ja siinä se ei ole millään tavalla haitaksi ja sijaitsee myöskin sopivalla kosketusetäisyydellä. Myös laturin johto yltää siitä keskikonsolista laitteeseen pahemmin häiritsemättä, toki johto voisi olla hieman taipuisampaa materiaalia ja pidempi...

ONE sisältää paremman GPS-piirin kuin GO-sarja, eli ONE:ssa on SiRF Star III piiriin perustuva 20 kanavainen GPS, kun taas GO:ssa on vain 12 kanavaa.

jalat sanoi:
Hohoo :D hyvä idea. Se Tomppa tompan oma laturi maksaakin jotain tyyliin 30e.

Ja kyllä toi ihan toimiva ratkaisu ainakin tom tomin gps-palikan kanssa on. Kun siinä ei sitä kotilaturia ollenkaan mukana tullut.

Hmmm... Tom Tom houkuttelee, pitänee etsiä sopivan hintainen, tuntuu nuo hinnat heittelevän aika paljon.

http://www.itwebbuy.net/
edullinen kauppa jossa hinta saattaa viikon sisällä heitellä +/- 40e
Viikon pari kun kyttää, niin huomaa milloin saa halvalla.
Tätä kauppaa ei muistaakseni hintaseuranta mbnetissä huomioinut.
TomTom laitteet löytyy hintaseurannastakin www.mbnet.fi/hintaseuranta

Tuo it-webbuy on joku tanskalainen webbikauppa, mutta ihan toimiva. itse tilasin sieltä tft-näytön ja tuli noin viikossa.

Omaako kukaan kokemusta kännykkän käytöstä autonavigaatiolaitteena? Mitä puhelinta/ohjelmistoa suosittelisitte?

AllIn sanoi:
Omaako kukaan kokemusta kännykkän käytöstä autonavigaatiolaitteena? Mitä puhelinta/ohjelmistoa suosittelisitte?

Navicoresta on kokemusta ja se on ihan ok peli. Puhelimeksi joku Nokian S60/S80 puhelin, hyvät näppäimet on tärkeät tässä hommassa.

Mutta jos oikeasti käyttöä navigaattorille niin minulla olisi tuossa myyntipalstalla myynnissä viikon vanha Garminin navigaattori joka on sitten taas käytettävyydeltää ym eri luokkaa verrattuna puhelimiin.

Back
Ylös Bottom