Naiset miehiä tyhmempiä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Dragon sanoi:
Onko Suomen yliopistoissa enemmän miehiä vai naisia?
Naisia. Naisten suurempi edustus yliopistossa johtuu osittain siitä, että sillä aikaa kun pojat käy armeijassa 6-12kk, tytöt pänttää pääsykokeisiin. Näin ollen naisilla on selvä etulyöntiasema hakiessaan yliopistoihin.

naksu sanoi:
Mutta Aimo on konsultti. :D
Ilmankos. :D

Karpaasi85 sanoi:
Älykkyystestithän pääasiassa testaavat loogista ja geometrista hahmottamista. En yhtään ihmettele jos nerojen jakauma on tällöin miesten puolella, mutta jos testeissä mitattaisiin muitakin älykkyyden ominaisuuksia, tulokset olisivat varmasti erilaisia.

Muuten... Tunteeko historia yhtään merkittävää naismatemaatikkoa?

Kyllä niitä on:

http://www.agnesscott.edu/lriddle/women/chronol.htm

Toisaalta tosta listasta en juurikaan pistä kunnolla painoarvoa muuta kuin nimelle Emmy Noether, joka oli erittäin tuottoissa algebran alalta. Toisaalta erikoistun itse tuohon matikan alaan, joten tunnen hänen tuloksensa suht hyvin, kun taas muut nimet eivät juurikaan sano mitään. Toisaalta suuret matemaatikot kyllä tunnen, vaikka eivät liittyisi mitenkään mun alaan...

Pitää kuitenkin muistaa se, että matikassa oli vielä suht helppoa keksiä mullistavia tuloksia ennen 1900-luvun alkua, jonka jälkeen sitä ei juurikaan sattunut muuta kuin informaatioteoriassa, algoritmiikassa, sekä logiikassa. Kuitenkin ennen 1900-lukua oli naisille vaikeata saada koulutusta, joten suuret keskeiset matikan lauseet, jotka ovat lähes kaikille (matemaatikoille) tuttuja on kehittänyt matemaatikot ennen tätä, jotka olivat siis poikkeuksetta miehiä johtuen sen ajan koulutuspolitiikasta.

Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin itse olen ainakin huomannut tuon, että miehiä yleensä tuntuu kiinnostavan suurempi määrä asioita, kuin naisia. Naiset saattavat kyllä kiinnostua yhteiskunnasta yms., mutta heitä ei taas kiinnosta pätkääkään esim. astronomia ja vastaavat aihepiirit. Miehiä taas saattaa kiinnostaa yleisesti kaikki. Mua on aina kiinnostanut lähes kaikki asiat ja olen tykännyt lukea kaikenlaisia lehtiä erinäisistä aiheista.

Hankin siis aika pitkälti mun yleissivistyksen muualta kuin koulusta. Eli en todellakaan voi juurikaan kiittää koulua siitä mitä tiedän, koska en panostanut kouluun pätkääkään ja luin yleisesti asioita. Tyttöystävä taas on ollut sellainen, että teki tunnollisesti kaikki läksyt ja panosti mielettömästi kouluun, mutta ei viitsinyt perehtyä mihinkään mikä ei liittynyt koulun opetukseen. Keskiarvo oli kuitenkin tasan 10 ja kirjoituksista 7xL, joten ilmeisesti on kouluasiat ollut suht hyvin hallussa. Kuitenkin mielestäni hän tietää usein paljon vähemmän, mutta heti, kun tulee esiin jotain, joka opetettiin koulussa, niin hän osaa siitä todella paljon ja faktat tulee kuin suoraan oppikirjasta. Olen huomannut tämän olevan erittäin tavallista naisten keskuudessa. Eli jos nainen on "hikke" ja panostaa kouluun ja opettelee tunnollisesti kaiken koulussa käsiteltävän, niin hän ei välttämättä perehdy mihinkään muuhun (lukuunottamatta aamun hesari).

edit: niin nuo naiset (tyyliin mun tyttöystävä) on just näitä tyypillisiä "kilttejä suorittajatyttöjä"... näitä löytyy paljon vähemmän miesten joukosta... ja näitä koulutusjärjestelmä suosii yliopistojen valintoja myöten.

Dragonille vastakysymys: paljonko naisia löytyy professoreista? En tosin väitä, että tämä mittaa älykkyyttä sen paremmin kuin yliopisto-opiskelijoiden lukumääräkään.

Mistä juontuu tuo käsitys, että naiset ovat sosiaalisesti taitavampia tai parempia kielissä? Kaikki toistavat samaa, mutta kukaan ei laita viitteitä... Itse en ole tätä huomannut vaan enpä ole sitä sukupuolen kannalta koskaan tarkkaillutkaan.

Itsehän pienenä olin jo aika maskuliini, totesin siinä 6-vuoden iässä naisprofessorille, että "et sä voi olla prohvessori, sähän oot nainen". Lasten suusta kuulee totuuden? :)
Niinkuin MKM sanoi, mies on alusta ollut metsästäjä ja nainen kotona siinä luolassa hoitamassa lapsia. Ei mikään ihme että älykkyyttä on siis erilaista. Nyky-yhteiskunnassa roolit vaan ovat menneet sekaisin, naiset ovat miesten aloilla ja miehet myös naisten. Ei mikään ihme että voidaan pitää toista tyhmempänä.
Mun mielestä naiset yleensä ei oo sen tyhmempiä kuin miehetkään, ehkä tunteellisempi. En uskalla sanoa mitään, ettei punttipimut pimahda täysin. :)
Jokatapauksessa, palautakkaa miehille maskuliinisuus, oikeus puolustaa omaa miehuuttaan näinä miesvastaisina aikoina. :evil:

Liittyyköhän se mitenkään tähän, että äitini (huom. äitini, ei siis isäni vaan nainen eli äitini) sanoi että miehet ovat kaikessa naisia parempia. Yleisesti luullaan, että naiset on hyviä kokkaamaan,kuitenkin huippukokit on näitä alastomia kokkeja ja kokkisotia joista kaikki on miehiä paitsi yksi jne jne.
Kaikilla aloilla taitaa huipulla olla suurin osa miehiä, joka tosin varmasti muuttuu tässä jonkin ajan kuluessa...

Sanon myös, että tytöt jaksaa jotenkin opiskella, ei riitä munaa (tai aivot on tarpeeksi kehittyneet) ettei jaksa lyödä koulua lekkeriksi. Tottakai pärjää hyvin koulussa jos vääntää läksyt joka päivä ja sit vielä pitää avonaista paitaa fysiikanopettaja Mäkiselle.
Ja tämä ei ole mikään vitsi, vaan eräässä koulussa miesopettaja on oikeasti suosinut tyttöjä joilla oli... Kivat paidat, _YLÄASTEELLA_. Ja kyllä tytöt tiesivät mistä heidän plussansa tulivat...

Tää threadi on kyllä loputon suo.

Joku sanoi, että mitä pahaa on ylitunteellisuudessa, maailmassa ei vain oikein pärjää yli tunteellisuudella, kun kaikki on päin vittua. Tosin jos kaikki olisivat ylitunteellisia niin maailma saattaisiolla ihan kivakin paikka, mutta aika utopiaa...

edit: naksulta asiaa

edit2: itse on tullut kyllä huomattua että ihan normaalissa elämässä naiset ovat joskus hyvinkin yksinkertaisia. Saattavat kysyä ihan naurettavan helppoa kysymystä tai sitten eivät tajua maailman helpointa ohjeistusta, eiköhän jokainen ole näitä huomannut elämässään ja siihen tämä threadi kai perustuukin... Ja naisten on turha selittää että kohan pelaavat vain, kyllä te pelaatte mutta kyllä näistä on pelaaminen kaukana.

urkki sanoi:
Mistä juontuu tuo käsitys, että naiset ovat sosiaalisesti taitavampia tai parempia kielissä? Kaikki toistavat samaa, mutta kukaan ei laita viitteitä...

Uusin Tieteen Kuvalehti, lueppas se.

urkki sanoi:
Mistä juontuu tuo käsitys, että naiset ovat sosiaalisesti taitavampia tai parempia kielissä? Kaikki toistavat samaa, mutta kukaan ei laita viitteitä... Itse en ole tätä huomannut vaan enpä ole sitä sukupuolen kannalta koskaan tarkkaillutkaan.

hyvä kysymys,mutta toisaalta,mulla ei oo ikinä ollu miespuolista kieltenopettajaa...

ja mitä tuohon koulumenestykseen tulee,tyttöjen poikia parempi koulumenestys on ainakin miun lähipiirissä ollut :anssi: yläasteen jälkeen,esim. kauppiksessa meidän luokalta valmistui ajallaan 1 tyttö(okei eihän niitä ollukaan kuin 3 =) ja nykyisellä luokallani...juuei,ne on ehkä ahkerammin koulussa mutta jostain syystä se ei näy menestyksessä.

sori väsynyttä ja epäselkeetä tekstiä

Jansku sanoi:
Nyt vain odotellaan Reinhardtia joka tulee kuohitsemaan Rollerghostin :D

Hitto, Rollerghost pelasti päiväni, sain aamun ensimmäiset naurut. :D Nimittäin ajatellessani, miten tuokin poju on jonain päivänä niin nöyrää, niin nöyrää poikaa kulkiessaan jonkun naisen talutushihnassa...Muistakaatten, että elämä opettaa lopulta kaikille nöyryyttä.

Oikeasti tästä tulee taas loputon juupas-eipäs-väittely, jossa Marchin tapaiset pojat ruhtinaallisella 17-vuotiaan elämänkokemuksellaan kertovat, miten tyhmiä ne naiset onkaan. Ei se mitään, 17-vuotiaana me kaikki olimme aina oikeassa vai mitä? Ja sitten pakkiksen feministit minä etunenässä kertovat, miten emme voi tietää, mitkä erot ovat a) oikeasti olemassa b) biologisia ja c) mitkä johtuvat vain kasvatuksesta.

Minua muuten vituttaa, kun aina selitetään, miten Tunnollisia Tytöt Ovat ja Puurtavat Koulussa Ja Töissä. Inhoan stereotypioita, koska en koskaan sovi niihin. Sellainen saa henkilön tuntemaan itsensä maanantaikappaleeksi. :itku:

naksu sanoi:
Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin itse olen ainakin huomannut tuon, että miehiä yleensä tuntuu kiinnostavan suurempi määrä asioita, kuin naisia. Naiset saattavat kyllä kiinnostua yhteiskunnasta yms., mutta heitä ei taas kiinnosta pätkääkään esim. astronomia ja vastaavat aihepiirit. Miehiä taas saattaa kiinnostaa yleisesti kaikki. Mua on aina kiinnostanut lähes kaikki asiat ja olen tykännyt lukea kaikenlaisia lehtiä erinäisistä aiheista.

Sukulaissielu. Eli ei näitä asioita olla koulussa opittu, joilla minäkin tätä nykyä erotun työelämässä edukseni.

Oman tyttöystävän (ja monien muidenkin naisten) osaamisen/kiinnostuksen alueet tuntuvat liikkuvan "ihana-kiva-upee-halpa-linjalla + pari harrastusta ja ihmissuhteet kaikkine kiemuroineen. Nämä osaa luetella vasemman käden sormilla. Mutta minua kiinnostaa ihan samat asiat + kaikki muu mahdollinen, mistä on mahdollisuus tietää jotain.

Siis miksi moni naisihminen ei ole kiinnostunut tiedosta?

Narutumppu sanoi:
Siis miksi moni naisihminen ei ole kiinnostunut tiedosta?

Kenties sinä vain liikut väärissä piireissä? Ehkäpä tiedosta kiinnostuneet naiset eivät ole kiinnostuneita SINUSTA. hähä.

Dragon sanoi:
Onko Suomen yliopistoissa enemmän miehiä vai naisia?

Eikö pakkiksella vallitse konsensus siitä, että yliopistopellet eivät osaa edes kengännauhojaan sitoa ja ne kaikista älykkäimmät ovat joko metsureita tai portsareita ;)

No mulla ei oo epäselvyyksiä siitä oonko jotakin älykkäämpi tai lahjakkaampi matemaattisessa ajattelussa. Lyhyestä matikasta tuli numerosarja 6,5,4,5,5,5. Lisäksi joka ikinen älykkyystesti mitä lehdissä/netissä on, muuttuu liian vaikeaksi jo ekan sivun jälkeen. Hauskaahan tuo jo alkaa olla kun ei koskaan tajua.

Lopettakaa nyt se höpöttäminen. Tuo koko älykkyysosamäärän mittaaminen on täysin suhteellinen järjestelmä. Koe pystyttäisiin muokkaamaan myös sellaiseksi, että tuo ero näkyisi naisten eduksi.

Joka tapauksessa älykkyysosamäärän keskiarvo on määritelmällisesti aina 100 ja keskihajonta on 24, niinpä tästä on harrastelijamatemaatikonkin helppo vetää johtopäätös, että yksilöiden välinen ero on niin paljon merkitsevämpi, että sukupuolten välisen eron etsiminen on turhaa - jopa typerää.

ilmari sanoi:
Joka tapauksessa älykkyysosamäärän keskiarvo on määritelmällisesti aina 100 ja keskihajonta on 24, niinpä tästä on harrastelijamatemaatikonkin helppo vetää johtopäätös, että yksilöiden välinen ero on niin paljon merkitsevämpi, että sukupuolten välisen eron etsiminen on turhaa - jopa typerää.

Sori nyt vaan, mutta ei tuo testien normalisointi mitenkään poista sukupuolten välistä eroa - päinvastoin, jos vain sellainen on olemassa... Sehän jopa ihan antaa numeerisen työkalun sen mittaamiseen.

ilmari sanoi:
yksilöiden välinen ero on niin paljon merkitsevämpi, että sukupuolten välisen eron etsiminen on turhaa - jopa typerää.

Myös esimerkiksi ihmisten pituudessa on merkitseviä eroja yksilöiden välillä yhden sukupuolen sisällä, suurempia kuin miesten ja naisten keskimääräinen pituusero. Silti väite "miehet ovat keskimäärin naisia pitempiä" ei liene mitenkään typerä?

ilmari sanoi:
Lopettakaa nyt se höpöttäminen. Tuo koko älykkyysosamäärän mittaaminen on täysin suhteellinen järjestelmä. Koe pystyttäisiin muokkaamaan myös sellaiseksi, että tuo ero näkyisi naisten eduksi.

Aivan. Itseäni yleensäkin ihmetyttää, että minkätakia jotakuta kiinnostaa henkilökohtaisella tasolla tuommoiset erot ja miten esim. jotkut naiset tai miehet voivat vetää noista herneet nenään niin helposti. Itseäni ei ainakaan tippaakaan kiinnosta vaikka miehet olisivat keskimäärin huonompia jossain, se millä on väliä on se mitä itse olen :)

urkki sanoi:
Mistä juontuu tuo käsitys, että naiset ovat sosiaalisesti taitavampia tai parempia kielissä?

No tuon verbaalisen lahjakkuuden voisi jopa uskoa, mutta että sosiaalisesti? Miten sen sosiaalisesti lahjakkaan sukupuolen edustajat voi töksäistä sellaisia juttuja kuin ne tekee? Yksi hyvä heitto joltain 50v naiselta ja koko työyhteisö itkeä vätystää ja sotii seuraavat 10 vuotta. Hetkonen, ehkä se on tarkoituksellista :jahas:

Eikö pakkiksella vallitse konsensus siitä, että yliopistopellet eivät osaa edes kengännauhojaan sitoa ja ne kaikista älykkäimmät ovat joko vartijoita tai portsareita
Korjattu.

Tuohon tyhmien kyselemiseen: kyllä mäkin olen suht usein ihan pihalla jostain asiasta, mutta mieluiten olen hiljaa ja vaikutan tyhmältä, kuin avaan suuni ja poistan epäilykset :) Tämä muuten näkyy sitten miesvaltaisten korkeakoulujen luennoilla/harkoissa. Vaikka kukaan ei tajuaisi hölkäsen pöläystä, niin ihan varmasti kukaan ei silti kysy mitään.

Alec sanoi:
hyvä kysymys,mutta toisaalta,mulla ei oo ikinä ollu miespuolista kieltenopettajaa...
No mutta hei, tän saa käännettyä niin että miehiä ei vaan kielten opettaminen kiinnosta. Oletko muuten huomannut, että kääntäjistä aika iso osuus on miehiä?

JJ sanoi:
Itseäni ei ainakaan tippaakaan kiinnosta vaikka miehet olisivat keskimäärin huonompia jossain, se millä on väliä on se mitä itse olen
Right on! :thumbs:

Yksinkertaisesti sanottuna mies on parempi, kun tehdään yhtä asiaa kerrallaan ja nainen taas kun tehdään monia asioita samalla aikaa.. (Toivottavasti ei oo jo sanottu, kun en jaksanu lukee koko palstaa läpi:))

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom