Näinkö ylikuntoon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja powder
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ikä
36
MORO! Tässä alottelen nyt treenaamista 2-3vuoden tauon jälkeen, ja kovalla kädellä tietysti! Into on kova ja salilla tekisi taas mieli asua. Nyt on 3viikkoa totuteltu lihaksia tulevaan rääkkiin ja tietty peruskunto saavutettu. Ektomorfisesta ruumiinrakenteestani johtuen aloitan 1-jakoisella ja reilulla bulkilla.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=47111

Yllämainitun toikin hieman muunnennulla 1-jakosella ajattelin lähteä. Ajattelin että vetäsin kropan 4kertaa viikossa läpi tolla 3treenin kierrolla. Eli Treeni1 ma, Treeni2 ti, lepo ke, Treeni3 to, Treeni1 pe, lepo la, lepo su :puntti: Työkseni teen suhteellisen raskasta maanrakennus puolen hommaa.

Eli onko tässä jo vähän viittaa ylikunnon puolelle menemisestä kun ottaa tuon työnkin huomioon? Sen verran rimpula on ruumiinrakenteeni että 1-jakosella olen päättänyt ensin kerätä kunnolla lihaa ennen kuin lähden muuttelemaan. Ja kyse ei ole mistään pakosta vaan energia ja halu riittää vetämään kroppa 4 kertaa viikossa lävitte. 3kertaan en millään suostuisi tyytymään. Pituutta 177cm ja paino siinä 75 hujakoilla, 4500kaloria/päivä ja mahassa kurnii. Vinkkejä ja varoituksia!

No jos kerran on pakko käydä se 4 kertaa viikossa salilla niin itse ainakin ehdottaisin että treenaisit 2-jakoisella sen neljästi viikossa. Kroppa neljä kertaa viikossa läpi voi olla liikaa, ja vielä jos työsi on suht fyysistä.

No jos kerran on pakko käydä se 4 kertaa viikossa salilla niin itse ainakin ehdottaisin että treenaisit 2-jakoisella sen neljästi viikossa. Kroppa neljä kertaa viikossa läpi voi olla liikaa, ja vielä jos työsi on suht fyysistä.
Mieluummin kokeilen tolla 1-jakosella monestakin syystä. Saa repiä lihasryhmät nopeesti läpi vaihtaen laitteita tyyliin lennosta, 2-jakosessa mulla tulee helpommin selkä rikottua Taas (kaksi rappeutumaa ja välilevynpullistuma). 2- jakosessa saattaa "vahingossa" jäädä jotain liikkeitä tekemättä kun ei jaksa repiä samaa lihasryhmää ensimmäistä puolta tuntia jnejne.. Eli olen siis päättänyt pysyä nyt tässä 1-jakoisessa, pitkään harkittu juttu ;)

Ei kukaan voi tuollaisen ohjelman perusteella sanoa meneekö ylikunnon puolelle, mutta oma näkemykseni on, että ihan hyvä vain jos onnistut vetämään vähän ylirasituksen/ylikunnon puolelle. Sen tunnistat siitä kun salilla käynti alkaa ihan oikeasti vituttamaan (eikä ole vain sellainen "ei nyt oikein huvittaisi" fiilis). Sitten vain kevennät noin viikoksi, teet esimerkiksi vain kaksi kevennettyä treeniä neljän sijaan ja katsot miten kehitystä tulee.

Edit: on tuossa ohjelmassa kyllä järjetön määrä eri liikkeitä. :rolleyes:

Ei kukaan voi tuollaisen ohjelman perusteella sanoa meneekö ylikunnon puolelle, mutta oma näkemykseni on, että ihan hyvä vain jos onnistut vetämään vähän ylirasituksen/ylikunnon puolelle. Sen tunnistat siitä kun salilla käynti alkaa ihan oikeasti vituttamaan (eikä ole vain sellainen "ei nyt oikein huvittaisi" fiilis). Sitten vain kevennät noin viikoksi, teet esimerkiksi vain kaksi kevennettyä treeniä viikossa neljän sijaan ja katsot miten kehitystä tulee.

Juuri näin. Kiitoksia! Itsellä kun ei ole minkäänlaista kokemusta ylikunnosta.. Jospa sitä reenaakin ylikuntoa siitä itse tietämättä?

Treenaa joka toinenpäivä tolla 1-jakosella, eli joka toisella viikolla tulee 3 treeniä viikkoon ja joka toisella 4 kertaa, näin saat aina yhden palautuksen ja lihakset palautuvat ja kasvavat.

Riippuu aika paljon pohjista, että meneekö ylikuntoon vai ei. Jos oot jo viitisen vuotta reenaillu ja koko ikäsi urheillu aktiivisesti niin voi olla, että jää jopa nälkää tehdä lisää :). Siitä, että onko tuo optimaalinen niin en sano mitään. Kannattaa kuitenkin ottaa kevyempiä viikkoja mukaan, että saatais sitä superkompensaatiota eli kehitystä ja pidetään huoli, että ei tuu sitä ylikuntoa. Ravintopuoli on myös hyvä olla kunnossa ja palauttavat keinot (jäät, kylmä/kuuma suihkut, venyttelyt) on hyvä pitää mukana.

Tee ennemmin se 3kertaa viikkoon kroppa läpi ja neljännessä treenissä hyvä ja perusteellinen venyttely. Kehityt enempi treenaamalla fiksusti kuin treenaamalla paljon tyhmästi. Ei paljon hyödytä vetää paikkoja jumiin parissa kuukaudessa ja huonolla tuurilla vielä rikkoa paikkoja. Punttitreeni, jos haluaa oikeasti tuloksia, on kuitenkin vuosien projekti.

edit. tuo yksijakoinen ohjelmakin vaikuttaa melko monimutkaiselta ja turhia vemputuksia sisältävältä minkä linkkasit... Itse tekisin ennemmin 5 liikettä per treeni ja ne kunnolla kuin tuollaisen ison läjän liikkeitä vähän sinnepäin.

Tee ennemmin se 3kertaa viikkoon kroppa läpi ja neljännessä treenissä hyvä ja perusteellinen venyttely. Kehityt enempi treenaamalla fiksusti kuin treenaamalla paljon tyhmästi. Ei paljon hyödytä vetää paikkoja jumiin parissa kuukaudessa ja huonolla tuurilla vielä rikkoa paikkoja. Punttitreeni, jos haluaa oikeasti tuloksia, on kuitenkin vuosien projekti.

edit. tuo yksijakoinen ohjelmakin vaikuttaa melko monimutkaiselta ja turhia vemputuksia sisältävältä minkä linkkasit... Itse tekisin ennemmin 5 liikettä per treeni ja ne kunnolla kuin tuollaisen ison läjän liikkeitä vähän sinnepäin.

No juuri tästähän tässä oli kyse. Eli valitsin 1-jakosen, jotta saisin takaisin / pääsisin takaisin vanhoihin mittoihi. Paikkoja en riko, tiedän kyllä milloin pitää lopettaa, mutta juju olikin juuri siinä, että energia ja halu vaativat vähintään näin paljon rääkkiä ja vielä jääkin nälkä, mutta onko se terveellistä vaikka tuntuukin hyvältä?

Ja eilen kävin sutasemassa treeni1 lävitte. Aikaa tähän kului n.40min ja reenin jälkeen fiilis mahtava! Jos joku nyt tämän systeemin toteaa mulle liian raskaaksi niin sitte täytyy kokeilla tuolla 4/3/4/3... jaolla. EI OLE YLIKUNTOA, ON VAIN ALISYÖMISTÄ :whip:

mutta juju olikin juuri siinä, että energia ja halu vaativat vähintään näin paljon rääkkiä ja vielä jääkin nälkä, mutta onko se terveellistä vaikka tuntuukin hyvältä?

Tuosta voi kysyä 2kk, 6kk, 12kk, 2v, 5v jne. päästä uudestaan. Kyllähän tuota lyhyen aikaa(joitain kuukausia) repii kuin hullu, mutta onko se pitemmän päälle fiksuin keino kasvua ajatellen? Hetken huumassa ei aina tajua mikä on pitemmän päälle se kannattavin tie jatkuvaan kehitykseen. Mutta jokainen tyylillään, itse satsaisin 3* viikko punttia ja siihen päälle hyvät lihashuollot ja mahdolliset muut liikunnat mitä muista harrasteista tulee. 4* viikko jos on pakko päästä puntille niin satsaisin 2-jakoiseen kuten joku jo threadissa aiemmin ehdotti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Tuosta voi kysyä 2kk, 6kk, 12kk, 2v, 5v jne. päästä uudestaan. Kyllähän tuota lyhyen aikaa(joitain kuukausia) repii kuin hullu, mutta onko se pitemmän päälle fiksuin keino kasvua ajatellen? Hetken huumassa ei aina tajua mikä on pitemmän päälle se kannattavin tie jatkuvaan kehitykseen. Mutta jokainen tyylillään, itse satsaisin 3* viikko punttia ja siihen päälle hyvät lihashuollot ja mahdolliset muut liikunnat mitä muista harrasteista tulee. 4* viikko jos on pakko päästä puntille niin satsaisin 2-jakoiseen kuten joku jo threadissa aiemmin ehdotti.
Niin tässähän on oikeastaan tarkoitus raapaista vanhat lihat takaisin ja siirtyä sitten "normaaliin" 2-jakoseen. Itse en ainakaan osaa sanoa että kuinka kauan vie aikaa saada 2-3vuotta sitten olleet lihat takaisin, tai onko näistä edes ylipäätään mitään edes jäljellä.. Mutta uskoisin että jos vedän rajun veikkauksen puolesta vuodesta niin en hirveän kauas osu. Enkä tietenkään voi väittää jaksavani tällä tyylillä loppuu asti.

Ja eilen kävin sutasemassa treeni1 lävitte. Aikaa tähän kului n.40min ja reenin jälkeen fiilis mahtava!

Siis yht. 25 sarjaa ja 13 eri liikettä tossa ajassa?

Muutenkaan en ymmärrä sun logiikkaa sen suhteen, että kannattaisi alkuun "palauttaa" vanhat lihat eri tyylillä kuin miten treenaisit normaalisti.

Siis yht. 25 sarjaa ja 13 eri liikettä tossa ajassa?

Muutenkaan en ymmärrä sun logiikkaa sen suhteen, että kannattaisi alkuun "palauttaa" vanhat lihat eri tyylillä kuin miten treenaisit normaalisti.

No se on jokasen oma asia, mutta mä ainakin uskon eri ruumiinrakenteisiin ja tapaan treenata niitä. Itselläni em. ektomorfinen ruumiinrakenne, jolle on todettu parhaaksi 1-jakoinen. Tällä tavalla pääsen parhaiten alkuun. Vai onko parempia ideoita, jos pidetään mielessä ruumiinrakenteeni?

Edit: ja mitä tohon reenaamiseen käytettyyn aikaan tulee, niin koska jokaiselle lihasryhmälle on vain 1-2 liikettä, nii voin vaihtaa lihasryhmää lennosta pitämättä sen suurempia lyhyitmittaisia palautustaukoja. Tulee vielä mukavasti sykettä reenaamiseen ;)

Viimeksi muokattu:
Vai onko parempia ideoita, jos pidetään mielessä ruumiinrakenteeni?

Yksijakoinen on hyvä tapa treenata. Miettisin kuitenkin miten progression saa rakennettua fiksusti harjoitukseen mukaan(intensiteetti, palautustauot, käytetyt painot, sarjamäärät jne). Yksijakoisessa ei ole tarkoitus joka treenissä vetää loppuun asti vaan kehityksen kannalta on suotavaa jättää muutama toisto varastoon. Monijakoisissa voidaan vetää lihat lähemmäs finaalia, koska tauko on pitempi ennen kuin samaa lihasryhmää rasitetaan suoraan uudestaan.

Vaikka lihat palautuskin yksijakoista 4* viikkoon jauhaessa niin hermosto menee ennemmin tai myöhemmin jumiin. Muutenkin treenitauon jälkeen kehittyy vaikka päällään seisoisi. Olisi hyvä aloitella maltillisesti ja koventaa treeniä asteittain elimistön tottuessa. Kannattaa myös suunnitella kevyet viikot sisään ohjelmaan. Slogani mitä heitellään "ei ole ylitreenaamista on vain alisyömistä" taitaa tulla enempi kemikaalipuolen harjoittelijoilta...

HST on yksi tapa rakentaa progressiota. Se mitä itse käytän on tämmöinen. Tuossa mun käyttämässä ohjelmassa voi tehdä ylimääräistä treeniä heikoille osa-alueille *suunnitellusti*. Lisäksi tuossa vältetään ihan kaikki turhat neppailut ja keskitytään oleelliseen jolloin sitä tulostakin syntyy. Kyykyt, mavet, kulmasoudut, leuanvedot, pystypunnerrukset jne. kehittänevät paremmin peruslihasmassaa kuin joku pieni nitkutus kuten viparit ;) Tässäkin lienee eroja sen välillä miten alottelija, pitemmälle ehtinyt treenaaja ja apteekista apuja hakevan kannattaa treenata. Itse pitäytyisin pääasiassa isoissa perusliikkeissä ja tekisin "booster"-treenejä heikoille lihasryhmille missä on mukana eristäviä liikkeitä.

Vaikka lihat palautuskin yksijakoista 4* viikkoon jauhaessa niin hermosto menee ennemmin tai myöhemmin jumiin.
Ihan asiaa puhut, mutta itse korostaisin vielä varsinkin aloittelijoille sitä, että turha tuota jumiin menoa on pelätä hirveästi. Kaikki järkevät kuorman vaihteluun tai periodisointiin perustuvat treenijärjestelmät - joista HST on vain yksi ja vielä aika mielikuvitukseton sellainen - pitävät sisällään sen ajatuksen, että mennään rohkeasti jumin puolelle ja sitten kevennetään. Yksijakoinen neljästi viikossa on erinomaisesti toimiva systeemi, varsinkin jos on jo treenitaustaa useampi vuosi sisällä ja osaa tunnistaa sen milloin tarvitsee kevennystä. Kevennys noin neljän viikon välein on itselle aika tyypillistä.

Ketjun aloittajan linkkaama esimerkkiohjelma on kyllä ihan toivottoman monimutkainen. Itse suosisin yksijakoisia, joissa on raskaita perusliikkeitä joka treenissä (kyykyn variaatiot, vedon/soudun variaatiot, leuat ja sitten joku punnerrusliike). Niiden lisäksi voi ajan ja kunnon salliessa vemputtaa loppuun apuliikkeinä taljaa tai vaikka niitä perinteisiä haukkaliikkeitä.

Ihan asiaa puhut, mutta itse korostaisin vielä varsinkin aloittelijoille sitä, että turha tuota jumiin menoa on pelätä hirveästi. Kaikki järkevät kuorman vaihteluun tai periodisointiin perustuvat treenijärjestelmät - joista HST on vain yksi ja vielä aika mielikuvitukseton sellainen - pitävät sisällään sen ajatuksen, että mennään rohkeasti jumin puolelle ja sitten kevennetään.

Olen täysin samaa mieltä tuosta mitä kirjoitit. Suunniteltu ylitreeni on hyvä asia, kunhan se tehdään ajatuksen kanssa sisältäen asianmukaiset keventämiset jne.

No tuo ohjelma on kyllä aivan liian rankka, mutta sopivalla painotuksella ainakin oma kroppani kestää 3-4x koko kroppa läpi viikossa treeniä (viimeinen treenikerta tuntuu vasta todella tuskalta).

Kiinnitin huomiota tuohon kun kerroit että sulla on rappeumaa ja välilevyn pullistumaa selässä?? Kannattaa ottaa asia huomioon treenatessa, jos jo 20-vuotiaana on selkä tuommoisessa jamassa. Tukilihakset kuntoon ja järkevää treeniä (muutakin kuin salia) sekä lepoa...

Kiinnitin huomiota tuohon kun kerroit että sulla on rappeumaa ja välilevyn pullistumaa selässä?? Kannattaa ottaa asia huomioon treenatessa, jos jo 20-vuotiaana on selkä tuommoisessa jamassa. Tukilihakset kuntoon ja järkevää treeniä (muutakin kuin salia) sekä lepoa...
Oho tais joku kiinnittää siihen ainoaan asiaan josta mulle kannattais ensimmäisenä neuvoja antaa ekan postin perusteella ;) no joo kieltämättä selkä on paskassa kunnossa, mutta sen otan ihan ilman ohjelmia omassa päässäni huomioon. Kun puhuin pienistä muutoksista ohjelmassani niin ne olivat juuri näitä. Ainoa miten selkä vaikuttaa treeniin on että reisien isot liikkeet jää kokonaan pois tai ei oikeastaan kaikki, vaan ainoastaa ne joissa painoa kertyy niskan päälle(kyykky), tai alaselälle(mavet, huomenet..), penkki menee sotilastyylillä, ja ylipäätään muutenkin alaselkää treenaan todella pitkillä sarjoilla.

Ihan asiaa puhut, mutta itse korostaisin vielä varsinkin aloittelijoille sitä, että turha tuota jumiin menoa on pelätä hirveästi. Kaikki järkevät kuorman vaihteluun tai periodisointiin perustuvat treenijärjestelmät - joista HST on vain yksi ja vielä aika mielikuvitukseton sellainen - pitävät sisällään sen ajatuksen, että mennään rohkeasti jumin puolelle ja sitten kevennetään. Yksijakoinen neljästi viikossa on erinomaisesti toimiva systeemi, varsinkin jos on jo treenitaustaa useampi vuosi sisällä ja osaa tunnistaa sen milloin tarvitsee kevennystä. Kevennys noin neljän viikon välein on itselle aika tyypillistä.

Ketjun aloittajan linkkaama esimerkkiohjelma on kyllä ihan toivottoman monimutkainen. Itse suosisin yksijakoisia, joissa on raskaita perusliikkeitä joka treenissä (kyykyn variaatiot, vedon/soudun variaatiot, leuat ja sitten joku punnerrusliike). Niiden lisäksi voi ajan ja kunnon salliessa vemputtaa loppuun apuliikkeinä taljaa tai vaikka niitä perinteisiä haukkaliikkeitä.

Eli perjaatteessa meinaatte että mun kannattais pitää toi mun alkuperänen 1-jakonen, mutta heittää mukaan HST:stä ainakin kaikki liikkeet ja ehkä vähän jaksotusta? HST on siitä mun mielestäni mulle sopimaton että tämmöset 7*7 kuulostaa juuri näitten kemikaalireenareitten jutuilta, mielummin ladon 4 kertaa viikossa vaan 2sarjaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom