Mystinen "Dark Flow" hämmentää astronomeja

Status
Viestiketju on suljettu.
Diippiä läppää joillekin, joillekin ei. Jokainen saa miettiä tätäkin vastausta omalla tavallaan. Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä näistäkin asioista. Itse olen oppinut juurikin sen että kaikki on yhtä ja elämä avaruuksineen on oppimista varten, enkä puhu Jumalista vaan yhdestä ainoasta Jumalasta. Niin että ilman juurikin Jumalaa ei olisi mitään, myöskään avaruuden avoimia mysteereitä joita me ihmiset pohdiskelemme.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Diippiä läppää joillekin, joillekin ei. Jokainen saa miettiä tätäkin vastausta omalla tavallaan. Jokainen tehköön omat johtopäätöksensä näistäkin asioista. Itse olen oppinut juurikin sen että kaikki on yhtä ja elämä avaruuksineen on oppimista varten, enkä puhu Jumalista vaan yhdestä ainoasta Jumalasta. Niin että ilman juurikin Jumalaa ei olisi mitään, myöskään avaruuden avoimia mysteereitä joita me ihmiset pohdiskelemme.

:offtopic:
Seuraavaksi haluaisin kyseenalaistaa sen että mistä tämä mainitsemasi Jumala sitten on tullut. "Aina ollut ja iankaikkinen" ei mulle kelpaa selitykseksi. Kaikki lienee yhtä siinä mielessä että energiaa / materiaa ei pitäisi syntyä, eli olemme kyllä osa jotain suurempaa kokonaisuutta, jossei nyt niin ainakin joskus olleet tai joskus tulemme olemaan. Mutta mistä tämäkin energia on sitten peräisin? Eijeijei, menee mun pienet aivolonkerot ihan solmuun, eikä ne oo ehtiny vielä viikon opiskelijatapahtumistakaan palautua...

Paletaani: Ymmärsin kyllä pointtisi, mutta halusin tähdentää vain, että en kyllä usko että ikinä päästään lähellekkään lopullista totuutta. Aina voidaan mennä pienempiin partikkeleihin, aina voidaan löytää uusia ilmiöitä ja aina voidaan kyseenalaistaa saatujen teorioiden lopullisuus. Antamani esimerkin tarkoitus oli vain hahmottaa sitä logikkaa miten itse ajattelen tosta :)

Big-bang models that include a feature called inflation offer a possible explanation for the flow. Inflation is a brief hyper-expansion early in the universe's history. If inflation did occur, then the universe we can see is only a small portion of the whole cosmos.

On kyllä melkoisen hurja ajatus tuo, että tässä ei olisikaan kaikki. Onkohan tuo aine universumin ulkopuolella edes samanlaista, kuin täällä? Minkälaisia mahdollisia elämänmuotoja siellä voisi kehittyä? :eek:
No hurja tai ei, niin inflaatiomalli on kyllä nykykosmologiassa se standardi malli. Eli pidetään melko varmana (oikeasti lähes täysin varmana), että inflaatiovaihe on ollut. Ongelma on vain se, että tyydyttäviä selityksiä sille, mistä inflaatio johtui, ei vielä ole. Näkyvä maailmankaikkeus on siis todellakin vain pienen pieni osa koko maailmankaikkeudesta. Meiltä näkymättömissä oleva maailmankaikkeus on ihan samanlaista tavaraa kuin tämä näkyväkin.
Pimeää ainetta on avaruudessa vaikka millä mitalla. Alkuräjähdyksessä aine lähti leviämään, ja jossakin vaiheessa koko universumi lähtee jälleen kutistumaan. Mustat aukot aiheuttaa vääristymiä pitkin avaruutta. Elämää tuolla kaukana on vaikka millä mitalla ja mitä uskomattomimpia elämänmuotoja.
Tämän hetkisen tiedon valossa maailmankaikkeus ei lähde missään vaiheessa kutistumaan, vaan laajenee loputtomiin. Ja mustat aukot eivät aiheuta mitään vääristymiä pitkin avaruutta. Tapahtumahorisontin ulkopuolella mustan aukon gravitaatiokenttä näyttää aivan samalta kuin minkä tahansa saman massaisen kappaleen.

Aika moinen massa saa olla jotta tuolla nopeudella galakseja imee.

Eikö artikkelissa tosin puhuta että tuo massa olisi "tarkasteltavan universumin" ulkopuolella, eli siis meidän universumissa mutta sellaisen hajurako olisi välissä että sieltä ei dataa meille asti ole vielä kerinnyt tulemaan?

Eikö artikkelissa tosin puhuta että tuo massa olisi "tarkasteltavan universumin" ulkopuolella, eli siis meidän universumissa mutta sellaisen hajurako olisi välissä että sieltä ei dataa meille asti ole vielä kerinnyt tulemaan?
Nimen omaan tätä se tarkoittaa. Näkyvä maailmankaikkeus on se osa maailmankaikkeutta, josta valo on ehtinyt tänne.

. Todistaako tämä nyt että avaruus ei olekaan ääretön?

Ollos huoleton. Kyllä se avaruus edelleen ääretön on. Ymmärryksemmekin vain kovin arvoton, sillä universumin käsittäminen lienee tehtävä mahdoton. Ei voi pieni ihminen tietää... vaik kova tahto eittämättä on.

Paletaani: Ymmärsin kyllä pointtisi, mutta halusin tähdentää vain, että en kyllä usko että ikinä päästään lähellekkään lopullista totuutta. Aina voidaan mennä pienempiin partikkeleihin, aina voidaan löytää uusia ilmiöitä ja aina voidaan kyseenalaistaa saatujen teorioiden lopullisuus. Antamani esimerkin tarkoitus oli vain hahmottaa sitä logikkaa miten itse ajattelen tosta :)
Mulla on saman kaltainen uskomus. Hahmotan itse asian tällä tavalla: fysiikan teoriat ovat aina efektiivisiä teorioita siinä mielessä, että niitä on testattu vain jossain rajoitetussa alueessa. Esim nykyisiä hiukkasfysiikan teorioita on testattu vain alle TeV:n energioissa. Siksi ei tiedetä, minkä laisia vuorovaikutuksia korkeammissa energioissa voi tapahtua. (Tietysti jotain voidaan päätellä, mutta ei kaikkea). Vaikka rakennetaan minkälainen kiihdytin tahansa, niin aina sillä energialla on jokin yläraja, ja sen yläpuolella voi olla vielä vaikka mitä tuntematonta. Näin ajatellen maailmassa olisi loputtomasti tietoa etsittävänä, eikä "kaiken teoriaa" ikinä löydettäisi.

Voi olla, ettemme koskaan saa selvyyttä mitä universumin tuolla puolen on. Tai no, "voi olla", luultavasti emme tule koskaan saamaan selvyyttä. Eikös näissä MIB (Men in black) leffojen lopussa ollut hauskoja "teorioita" millainen tämä universumi voisi olla. Siis vitsejä ne lähinnä oli mutta tarkoitus kuitenkin lienee olla herättää ajatuksia "Mitä jos" tms...

Ollos huoleton. Kyllä se avaruus edelleen ääretön on. Ymmärryksemmekin vain kovin arvoton, sillä universumin käsittäminen lienee tehtävä mahdoton. Ei voi pieni ihminen tietää... vaik kova tahto eittämättä on.

Avaruutta on vain niin pitkälle kuin on ainetta. Ilman materiaa ei ole tilaa eikä aikaa. Jos maailmankaikkeus laajenee loputtomasti loputtomiin niin sitten avaruus on ääretön, ainakin jos otamme jotakin vapauksia ajan tulkinnan kanssa.

Tähän suuntaan itsekkin ajattelen. Se millainen voima Luoja / Jumala kokonaisuudessaan on, en pysty edes kuvittelemaan.

Minäpä luulen että mitään kovin mullistavaa tietoa ei ihminen kerkeä saamaan ennemmin kuin tuhoaa itse itsensä...:D

Minäpä luulen että mitään kovin mullistavaa tietoa ei ihminen kerkeä saamaan ennemmin kuin tuhoaa itse itsensä...:D
No vähän riippuu siitä, mikä nyt katsotaan mullistavaksi. On tässä ihmisten elämä jo aika reippaasti mullistunut vaikkapa viimeisten kahden sadan vuoden aikana tieteen keinoin hankitun tiedon ja sen soveltamisen johdosta.

Never underestimate the power of the dark side...
"Strike me down with all of your hatred and your journey toward the dark side will be complete."

Ehkä kaikessa sotimisessa onkin kyse matkaamisesta maailman ääriin? ...

/:offtopic:

No mutta joo, olen ihan pomminvarma, että näkyvän maailmankaikkeuden, sekä matkallisesti, että aistillisesti, saavuttamattomissamme piilee vaikka mitä jännää. Toisia ulottuvuuksia, olentoja, maailmoja, dunno, mutta yhtäkaikki, mielenkiinnolla jään odottamaan LHC:n käynnistystä, toivottavasti löytyy jotain isoa ja mullistavaa!

No hurja tai ei, niin inflaatiomalli on kyllä nykykosmologiassa se standardi malli. Eli pidetään melko varmana (oikeasti lähes täysin varmana), että inflaatiovaihe on ollut. Ongelma on vain se, että tyydyttäviä selityksiä sille, mistä inflaatio johtui, ei vielä ole. Näkyvä maailmankaikkeus on siis todellakin vain pienen pieni osa koko maailmankaikkeudesta. Meiltä näkymättömissä oleva maailmankaikkeus on ihan samanlaista tavaraa kuin tämä näkyväkin.

Aina sitä oppii uutta. En tiennytkään, että tuosta inflaatiosta vallitsee jonkinlainen konsensus.

Onkohan siitä olemassa teorioita, että millä tavalla tuo "tämän universumin tuolle puolen jääminen" vaikuttaa siihen ylijäämämateriaan? Voidaanko esimerkiksi olla varmoja siitä, että kaikki luonnonlait pätevät siellä samalla tavalla kuin täälläkin? Tähän viittasin tuossa aikaisemmin kun mietin, että minkälainen on tämän universumin ulkopuolinen maailmankaikkeus.

Tästä on kyllä tieteellinen pohdinta kaukana mutta mitäpä siitä. Mukavahan se on välillä antaa ajatusten vaeltaa :)

Onkohan siitä olemassa teorioita, että millä tavalla tuo "tämän universumin tuolle puolen jääminen" vaikuttaa siihen ylijäämämateriaan? Voidaanko esimerkiksi olla varmoja siitä, että kaikki luonnonlait pätevät siellä samalla tavalla kuin täälläkin? Tähän viittasin tuossa aikaisemmin kun mietin, että minkälainen on tämän universumin ulkopuolinen maailmankaikkeus.
Eihän sen pitäisi millään tavalla vaikuttaa. Ei kai se materia tiedä tai välitä siitä, onko jossain ihmisiä sitä havaitsemassa vai ei.

Nämä on kyllä mielenkiintosia asioita ja varmasti saa itse kukin päänsä sekaisin kun tarpeeks näitä kelailee.

Eihän sen pitäisi millään tavalla vaikuttaa. Ei kai se materia tiedä tai välitä siitä, onko jossain ihmisiä sitä havaitsemassa vai ei.

Niinpä tietysti. Taidanpa jatkaa Googlen parissa, etten vaikuta täysin idiootilta :D

Faktahan on se, että meidän universumin jälkeen alkaa Ruohomaa, jossa kaikki on vihreetä. Sen jälkeen tulee jättiläismaa jossa kaikki on suunnattoman suurikokoisia. Ihan lopussa on Pimeä maa ja bossina siellä häärää piikikäs ja vittumainen lisko, jonka kanveesiin pistämällä saa vastauksen perimmäiseen kysymykseen. Ei salettiin ole 42.

Oikeasti, mielenkiintosias juttuja, pidetään ketju hengissä.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom