Recycle sanoi:
Kuten vanha työkaverini sanoi, "Jokainen meistä osaa treenata tarpeeksi kovaa ja syödä tarpeeksi paljon, mutta harva osaa levätä tarpeeksi." Tuosta lenkistä kun yksi osa katkeaa, samalla koko homma kaatuu. Mitä ketjuun tulee, niin onkohan minulta mennyt jotain ohi kun en tiedä, että miksi kroppa erittää myostatiinia? Ja onko pitoisuuksia mitattu eri henkilöillä, eli onko jollain luonnostaan korkeammat myostatiiniarvot kuin toisella? Löytyihän se syy kun patti ei kasva.. ;)
Nojatuolipäättelen: Ex-yleisurheilijan siirtyessä kehonrakennukseen tai voimailuun kasvaa patti nörttiä nopeammin koska sydän on valmiiksi isompi eikä eritä myostatiinia; lihaksilla on "lupa" kasvaa. Tämä tietysti sen lisäksi, että kunto kestää harjoittelun, ja varmaan kaikki urheilu opettaa ymmärtämään mitä keho kestää ja mitä ei.
Koska myostatiini liikkuu veressä, ei yksittäisellä kipeällä nivelellä ole mahdollisuutta komentaa yhtä lihasta; muutenhan kyynärpää voisi sanoa hauikselle, että hiljennä kasvuvauhtia taikka hajoaa paikat.
On tämä liikkuminen tavattoman mielenkiintoista hommaa teoriassa, vaikka käytännössä usein hikistä ja välillä epämukavaa.
Ymmärrän kyllä että heitätte tätä osittain vitsillä, mutta...
Taas tätä samaa eli läskit syyttää geenejä samoin näköjään ne jolla lihas ei omasta mielestä kasva tarpeeksi nopeasti.
Kuitenkaan on vaikea uskoa että kaikki olisi optimisti tehty sen lihaskasvun eteen.
Fastilla oli joskus artikkeli kuinka yli 85% treenajista jättää sarjat monta toistoa kesken ja käyttää liian pieniä painoja saadakseen riittävää rasitusta lihaskasvuun.
Liitteenä oli useita englannin kielisiä tutkimuksia tukemassa artikkelia.
Itse olen todennut samaa, nekin tyypit jotka egonsa takia lyövät liian suuria painoja penkkiin ja nostavat sen sitten hirveällä runkkupenkkityylillä muna katossa tekevät kuitenkin ns. tuki/apuliikkeissä sarjoja joissa 50% toistoista jätetään tekemättä.
Olen nuorena ollut aktiiviurheilija ja sen ansiosta irtiottokykyni on auttanut paljon punttitreeneissä, porukka joskus naureskelee ihmeissään ja pysähtelevät katselemaan kesken oman sarjansa kun teen supersarjoja lyhyillä palautuksilla tai hack-kyykkyä täysillä.
Urheilutaustan suurin tekijä on irtiottokyky vasta kakkosena tulee pohjakunto eikä sillä ollut omassa tapauksessani paljon merkitystä kun aloitin kehonrakennuksen 37 vuotiaana 15 vuoden totaalisohvaperuna kauden jälkeen reilusti ylipainoisena mätisäkkinä.
5 kuukaudessa olin 16kg kevyempänä huippukunnossa ja sain treenata salillani ilmaiseksi koska herätin muissa käviöissä sen verran paljon kiinnostusta.
Vedin silloin yhteen menoon 1,5 h Thai Boxing treenit ja 1,5 tunnin punttitreenit vaikka alussa en edes pysynyt muiden mukana thaikkutreeneissä ja selkäni ei kestänyt kaikkia liikkeitä.
Nyt taas viisikymppisenä kun olen uudestaan innostunut treeneistä olen kehittynyt vieläkin ja jäädessäni työttömäksi ruokavalion seka levon optimointi on parantanut tuloksia nopeasti.
Jos ajattelee Peter Wileniusta tai Hulkkia moni pistää kavereiden menestymisen pelkän geneettisen lahjakkuuden piikkiin mutta molemmat ovat tehneet toitä eivät mielestäni edes omaa kummoista genettistä lahjakkuutta kehonrakennukseen sopivaa ruumiin rakennetta lukuunottamatta.
Molempien miesten lihasmassat vaikkakin ilman lääketiedettä rakennetut, eivät ole huimia noin 12 vuoden kehonrakennusharjoitteluun keskittymisen huomioon ottaen.
Jos Recycle ja Jorimantysalo olisivat pitäneet ykkösprioriteettinaan kehonrakennuksen 12 vuoden ajan ja optimoineet kaiken harjoituksen, ravinnon ja levon lihasmassanne olisivat ainakin samoissa kuin Suomen tasolla Classikissa menestyneiden.
Oman kehittymiseni on saattanut vaikuttaa luonnollisesti korkea testosteronitaso.
En ole sitä koskaan mittauttanut mutta muistan että kokonaiskolesterolini on ollut erittäin alhainen koko aikuisikäni jolloin sitä on mitattu(2,8-2,9) joka saattaa viitata kolesterolin kuluneen testosteronin tuotantoon.
jhulmi voi asiantuntijana oikaista tämän kolesteroliarvo-oletukseni, eläinrasva on kuitenkin aina ollut suuressa osassa ruokavaliotani, joten johonkin olen ravinnosta saadun kolesterolini käyttänyt.