Muutama myytti koskien lihomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vilu
  • Aloitettu Aloitettu
Tulin tässä pohtineeksi muutamia asioita, koskien painonnousun eroovaisuuksia ihmisillä ja omaa todella herkkää rasvankertymistä. Voin olla näistä jutuista täysin kujalla, sen takia halusinkin kysyä.
Nämä kaikki ovat siis täysin mutuja, jostain luetun ja kuullun perusteella, älkää siis ampuko viestintuojaa.

Ensinnäkin, Insuliiniherkkyys:
Olen lukenut, että kun insuliiniherkkyys kasvaa, se ei enään pala ennalleen. Eli linjat suoriksi vedettynä: Jos koko kakaraikä on syötetty sokeria ja huuhdeltu colalla alas, niin aikuisiällä tuo vielä painaa, siinä suhteessa jos ylipäänsä väitteet "mitä enemmän insuliinia erittyy, sitä enemmän myös rasva varastoituu" pitää paikkansa? Voiko olla näin? Ylipäänsä jos olen ymmärtänyt koko insuliiniherkkyyden väärin niin oikaiskaa.

Toinen asia, rasvasolut:
Eli lihoessa ensin rasvasolut täyttyy, jonka jälkeen rasvasolut lisääntyy, johon saadaan ängettyä lisää läskiä.
Laihtuessa taas pienenee/tyhjenee, mutta lisääntyneet eivät enään poistu? Tämän luulen pitävän paikkansa, MUTTA, olen myös kuullut että rasvasolujen on helpompi täyttyä, kuin lisääntyä? Eli rasvasolujen lisääntyminen vaatii kropalta enemmän, kuin vanhojen täyttäminen?
Tämä taas tarkoittaa sitä, että jos esim joskus on päästänyt itsensä kovinkin lihavaksi, on myös helpompi lihota tiettyyn pisteeseen asti, verrattuna aina laihana olleeseen?

Jos molemmat väitteet pitää paikkaansa, lataan jalkajouseni ja lähden morjestamaan vanhempiani. Lapsena kun kotona oli mentaliteetti, että "syö noi 2 perunaa niin saa 4litraa jäätelöä jälkkäriks" ja viikonloppusin kannettiin 2kg irtokarkkeja, sekä 5litraa colaa "kai sä noilla yhden illan pärjäät"

Olis mukavaa jos joku foorumin guru viitsisi vähän oikoa noita ja sanoa suoraan jos olen aivan tutkailla. Vittuilua en kaipaa, mutta faktoja ja perusteluja.

Meinasin ensin pistää otsikkoon nimen A. Heikkilä niin olisin varmasti saanut ainakin Paletaanin lukemaan tämän. Mut nyt dr. Evil, paletaani, ysikymppinen, expertit ym hereille ;)

Kiitos!

Ite oon mietiskelly vähä samoja asioita tässä vuosien varrella mutta johtuiskohan kuitenkin geeneistä pääosin nuo jutut..? Ite oon ekat 16 vuotta asunu maalla ja syöny "epäterveellisiä" maalaisruokia (siis pottua ja makkaraa jne. mitä erinäisimmissä muodoissa :D ), sen lisäksi joka päivä just jotaki limukoita (vettä ei varmaan tullut juotua koskaan :D ), sokerimuroja, jäätelöä, keksejä, pullaa yms yms yms. Siitä huolimatta olin vielä 19-vuotiaanakin 176cm/53kg mitoissa, eli en vain lihonut pentuna vaikka söin paljon ja salettiin hiilari- ja vielä sokeripainotteisesti ja rasvaakin oli mukana ruokavaliossa paljon.

Kuntosalitreenit kun aloitin noin 19-20-vuotiaana niin ekan 10kg painonlisäyksen jälkeen oli jopa vaikea saada itsensä kasvamaan vaikka kuinka söi ja mukana oli epäterveellisiäkin ruokia, ei siis saanut kunnolla lihasta eikä läskiäkään aikaiseksi. Oon tässä vuosien varrella yhdellä kunnon bulkilla kyllä käyttänyt itteä +20% rasvoissa ja painoin silloin 95kg ku aamulla punnitsi. Siis rasvaa oli minunki kropassa. Mutta olen kyllä aina dieettaillut vuosien ajan kevätkaudella rasvoja vähemmäksi, kuitenkaan kunnolla kireäksi ei ole tullut vedettyä ennenkuin nyt 2011 keväällä tein. Ja nyt kun sen tein, ei siltikään rasva kerry yhtään helpommin kroppaan kuin ennenkään, suht kireänä pysyminen tuntuu jopa kohtuullisen helpolta. Kärsii viikottain herkutella useampaankin otteeseen ilman pelkoa että heti kaikki muuttuu rasvaksi.

Eli pentuiän söin sokeria ja rasvaa, silti mulle ei läski tunnu aivan hirveän helposti tarttuvan, ei tarttunut silloin, ei tartu nytkään. Vaikka kyllä sekin nykyään onnistuu kun vaan syö tarpeeksi ja on tarpeeksi monta kuukautta putkeen reiluilla plussilla. Tästä kaikesta olen päätellyt että kai se on sitten geeneissä se, tarttuuko se läski vai ei helposti. Koska ainakin minun ruokavalio oli juurikin sieltä melko hiilari/sokeripitoisesta päästä ja lisäksi sisälsi vielä paljon huonoja rasvoja, eli minun pitäisi olla siis lihava. Vaan en nyt ihan vallaton läski ole.

Mutta elä nyt mee sitä jalkajousta lataamaan kuitenkaan, kunhan kerroin omista kokemuksistani :D Jos se yhtään lohduttaa niin olen huomannut että yleensä niillä joille paino tarttuu helposti niin myös voimat/lihasmassa tarttuu helpommin. Oon toki huomannu että on niitä semmosiaki geenejä ettei tartu voima, ei järki, ei lihas mutta löysää saa tulemaan helpostikin :D

Itsellä kyllä kiinnostaisi kanssa tietää että kuinka paljon tuo lapsuuden ruokavalio voi vaikuttaa myöhemmällä iällä. Ite oon päätelly omalta kohdalta että kun silloin söin epäterveellisesti enkä lihonut, niin se ominaisuus on jollaki tapaa säilynyt myöhemmällekin iälle. Vaikka ei se enää niin voimissaan ole että kehtais joka ilta ennen nukkumaanmenoa syyvä puoli pussia vehnäpaahtoleipiä metwurstin+juuston ja parin kaakaomukin kera ;)

Tää on silkkaa vääryyttä. Tavallaan, jos esim tuo insuliiniherkkyys pitäisi paikkaansa, saataisin selitys sille, miksi hiilarit "sopii" toisille ja toisille taas ei, mutta tuo tuskin on noin yksinkertaista. Kesällä annoin itselleni syödä vähän vapaammin, kun keväällä alkoi taas innostus tohon punttihommaan. 10vk ja 12kg. Söin siis ihan terveellisesti perussafkaa, mutta otin mukaan myös satunnaiset herkuttelut, enkä kieltäytynyt, jos joku tarjosi pullaa kahvin kanssa. Sikailemaan en kuitenkaan alkanut. Kaikki tuo paino siis mahassa, tisseissä ja jenkkakahvoissa. Perse, reidet ja kädet eivät kasvanut tona aikana varmaan nanosenttiäkään.

About samankokoinen työkaveri käy vääntään samat puntit kun minä, päiväaktiivisuus aika täsmälleen sama, kun mulla. Kiroo kun 3500kcal ei tartu paino.
Itse kun menen yli 2000 niin johan alkaa taas rasvaa kertyä. Jonnekkin yläasteelle olin suhteellisen pieni ja pyöreä, kun pituuskasvu tuli mukaan, uudestisynnyin laihaläskiksi. Vaatteet päällä kaukana läskistä, ilman paitaa löysä, kun mateennahka. Lihasten puutetta, totta.

En nyt vielä heitä kirvestä kaivoon, mutta pikkuhiljaa voisi olla aika :D

E. Eikä ketjun tarkotus ollut siis avautua omasta ruhosta, lähinnä vaan pähkäillä noita. Toki nyt on varmaan lihaakin jo tarttunut ja itsestä se loppupeleissä on kiinni, duunia painetaan nyt kovaa. Haluan vain vähän selvyyttä noihin kysymyksiini.

Tulin tässä pohtineeksi muutamia asioita, koskien painonnousun eroovaisuuksia ihmisillä ja omaa todella herkkää rasvankertymistä. Voin olla näistä jutuista täysin kujalla, sen takia halusinkin kysyä.
Nämä kaikki ovat siis täysin mutuja, jostain luetun ja kuullun perusteella, älkää siis ampuko viestintuojaa.

Ensinnäkin, Insuliiniherkkyys:
Olen lukenut, että kun insuliiniherkkyys kasvaa, se ei enään pala ennalleen. Eli linjat suoriksi vedettynä: Jos koko kakaraikä on syötetty sokeria ja huuhdeltu colalla alas, niin aikuisiällä tuo vielä painaa, siinä suhteessa jos ylipäänsä väitteet "mitä enemmän insuliinia erittyy, sitä enemmän myös rasva varastoituu" pitää paikkansa? Voiko olla näin? Ylipäänsä jos olen ymmärtänyt koko insuliiniherkkyyden väärin niin oikaiskaa.

Toinen asia, rasvasolut:
Eli lihoessa ensin rasvasolut täyttyy, jonka jälkeen rasvasolut lisääntyy, johon saadaan ängettyä lisää läskiä.
Laihtuessa taas pienenee/tyhjenee, mutta lisääntyneet eivät enään poistu? Tämän luulen pitävän paikkansa, MUTTA, olen myös kuullut että rasvasolujen on helpompi täyttyä, kuin lisääntyä? Eli rasvasolujen lisääntyminen vaatii kropalta enemmän, kuin vanhojen täyttäminen?
Tämä taas tarkoittaa sitä, että jos esim joskus on päästänyt itsensä kovinkin lihavaksi, on myös helpompi lihota tiettyyn pisteeseen asti, verrattuna aina laihana olleeseen?

Jos molemmat väitteet pitää paikkaansa, lataan jalkajouseni ja lähden morjestamaan vanhempiani. Lapsena kun kotona oli mentaliteetti, että "syö noi 2 perunaa niin saa 4litraa jäätelöä jälkkäriks" ja viikonloppusin kannettiin 2kg irtokarkkeja, sekä 5litraa colaa "kai sä noilla yhden illan pärjäät"

Olis mukavaa jos joku foorumin guru viitsisi vähän oikoa noita ja sanoa suoraan jos olen aivan tutkailla. Vittuilua en kaipaa, mutta faktoja ja perusteluja.

Meinasin ensin pistää otsikkoon nimen A. Heikkilä niin olisin varmasti saanut ainakin Paletaanin lukemaan tämän. Mut nyt dr. Evil, paletaani, ysikymppinen, expertit ym hereille ;)

Kiitos!

Muutamasta tutusta oon huomannut semmoisen et kun ovat olleet lapsena ylipainoisia, niin aikuisena lihovat helposti jos vähänkin herkuttelevat. Johtuuko tuo painon heittely insuliinista vai rasvasoluista en tiedä? Ja itse taas kun oli pienenä hoikka, niin massan saamiseksi joutuu syömään sikana ja silti ei meinaa paino nousta.

Jos molemmat väitteet pitää paikkaansa, lataan jalkajouseni ja lähden morjestamaan vanhempiani

Älä suotta mä joskus jo yritin saada korvauksia siitä kun tekivät minusta sekundan, ja ei kuulemma ole mitään tuote ja takuu vastuuta....

Niin, eihän nämä yksinkertaisia asioita ole. Kuten sanoin niin se on niin paljon ihmisestä kiinni. Voisiko sitten olla mahdollista että olet ajanut kroppaasi jollekin säästöliekille? Syötkö esim. monta kertaa päivässä ja mitä itse pidän tärkeänä aineenvaihdunnan kannalta niin syötkö kunnon aamupalan? Jos oot vuosia vältellyt sitä rasvan tarttumista niin sun kroppahan saattaa olla säästöliekillä ja näin ollen kyllä kerää sitten kaiken mahollisen rasvaksi. Voisi kuvitella että ainakin kannattaisi kokeilla tosi raakoja kalorivaihteluita josko sillä sais "koneen heräämään". Itse ainakin kokeilisin. Yks hyvä tapa tuota olisi testata esim. niin että sellasena päivän kun ei ole treenejä, söisi vain vaikka juuri kulutuksen verran. Sitten treenipäivinä olisikin jotain 500-1000kcal plussilla. Tai sitten menisi vaikka 4 päivää aina maltillisemmilla kaloreilla ja sitten joka viides päivä vaikka +1000kcal normaalipäivään verrattuna. Ymmärrät varmaan pointin, tuon kalorivaihtelun voi toteuttaa lukuisilla eri tavoilla. Saattaahan siinä pahimmassa tapauksessa päästä rasvaakin tarttumaan mutta sillä ainakin näkisi suuntia että saisiko aineenvaihduntaa käymään kovemmilla kierroksilla.

Ja ite oon sitä mieltä että jos koko ajan menee tasaisesti samoilla kaloreilla niin keho varmasti tottuu siihen ja tekee kaikkea mahollista negatiivista kehonrakennuksen kannalta katsottuna. Yksi kalorivaihteluiden lisäksi tai jopa osaltaan korvaamaan sitä voisi sitten olla tuo syklittely pitemmässä juoksussa. Eli plussilla muutama viikko ja perään aina muutama viikko miinuksilla. Tuokin boostaa aineenvaihduntaa, sen voin kertoa omasta kokemuksestakin vaikka mulla ei varsinaisesti hidas aineenvaihdunta olekaan, mutta tuo antaa boostia nopeallekin aineenvaihdunnalle.

Nämä minun kirjoittamat ei siis perustu mihinkään tieteelliseen faktaan vaan ihan vaan mutuiluun ja omiin kokemuksiin. Mutta silti voisin olla melko varma että oikea konsti sinulle Vilu voisi olla vain todella raakasti kokeilla kaikkea sellaista mitä et ole vielä kokeillut, silläkin uhalla että alkumetreillä saattaisi löysää tullakin. Vaihtelu virkistää kehoa ja mieltä ;)

Meinasin ensin pistää otsikkoon nimen A. Heikkilä niin olisin varmasti saanut ainakin Paletaanin lukemaan tämän. Mut nyt dr. Evil, paletaani, ysikymppinen, expertit ym hereille ;)!

Kiitoksia huomiosta :) Luin minä tämän muutenkin, mutta valitettavasti nyt pukka sen verran kiirettä (lue: pikkujoulut :joulu1:), etten tähän hätään ehdi kovin syvällisesti pohdiskelemaan.

Ainakin tuon insuliiniherkkyyden suhteen minulla on hieman eri käsitys. Kyseessä on siis termi, jolla kuvataan sitä kuinka paljon insuliinia tarvitaan normaalin vasteen saamiseksi. Insuliiniresistentillä henkilöllä sitä tarvitaan paljon, kun taas herkällä ei niinkään. Se kyllä on palautuva tila ja voi vaihdella monenkin tekijän vaikutuksesta. Esimerkiksi liikunta parantaa hetkellisesti lihasten insuliiniherkkyyttä, mikä helpottaa ravinteiden ajamista lihaksiin treenin jälkeen. Siihen voidaan vaikuttaa jopa farmakologisesti (diabeteslääkkeet). On myös tärkeää huomata, että pelkkä insuliini ei vastaa ravinteiden varastoitumisesta, vaan mm.ASP hoitaa suoraa rasvan talteenottoa. Tämä siis tarkoittaa sitä että rasvaisella ravinnollakin voi ihan hyvin lihoa, vaikka insuliinitasot pysyisivätkin kurissa. Määrä ratkaisee tässäkin. Noihin aikuis- ja lapsuusiän juttuihin en äkkiseltäni osaa ottaa kantaa.

Yritänpäs palata paremmalla ajalla asiaan!

EDIT: Punisher on hieno mies ja siellä puhuu Kokemus, eikä tällainen teoretisointi :)

Luin vastikään artikkeleita, jossa kaikissa vedettiin yhteys kehon rasvamassan, aivan etenkin vatsaontelon sisäisen rasvan, sekä insuliiniherkkyyden välille, ja todettiin, että suurempi määrä rasvaa heikentää insuliinitoimintoja ja aikaansaa oravanpyörän, jossa kama kertyy herkemmin läskiksi. Päälle tulee vielä kokonaan asiaan liittymätön asia, estrogeeni, jota syntyy läskikudoksessa, joten rasvasta ei ole muuta kuin haittaa. Noh, onneksi on tulossa se uusi rasvanpoistolääke, joka tuhoaa rasvasolut sanan varsinaisessa muodossa. :D

Minä olen ollut koko pienen ikäni läski, ja olen siitä erittäin syvästi vihainen. Kävin pari vuotta sitten 67kg painossa, mutta tulos oli tuolloin sama kuin Vilulla: jengi haukkui jopa alipainoiseksi, mutta mahassa oli silti hurjat makkarat, kun kävin istumaan. Nyt tilanne on se, että mulla on pelkkää lihaspainoa nelisen kiloa enemmän kuin raakapainoa tuolloin, ja suunta näyttää toistaiseksi hyvältä. Ehkä alan vihdoinkin saamaan niskalenkin kehostani. Eipä sillä, kuukauden ajan söin jäätelöä ja muuta roskaruokaa ja colaa, mutta tein sen niin, että vedin yhdeltä istumalta koko päivän safkat, ja laihtumisnopeus oli silti enemmän kuin kilo viikossa, että tuskin kaikki ainakaan on ihan pielessä.

Jos en kuitenkaan olisi niin itara, niin kävisin rasvaimussa, stna. :jahas:

Muutamasta tutusta oon huomannut semmoisen et kun ovat olleet lapsena ylipainoisia, niin aikuisena lihovat helposti jos vähänkin herkuttelevat. Johtuuko tuo painon heittely insuliinista vai rasvasoluista en tiedä? Ja itse taas kun oli pienenä hoikka, niin massan saamiseksi joutuu syömään sikana ja silti ei meinaa paino nousta.

Jos tuttavat on naisia, niin toi on vaan hyvä tekosyy. [sovinismitagi]

Niin, eihän nämä yksinkertaisia asioita ole. Kuten sanoin niin se on niin paljon ihmisestä kiinni. Voisiko sitten olla mahdollista että olet ajanut kroppaasi jollekin säästöliekille? Syötkö esim. monta kertaa päivässä ja mitä itse pidän tärkeänä aineenvaihdunnan kannalta niin syötkö kunnon aamupalan? Jos oot vuosia vältellyt sitä rasvan tarttumista niin sun kroppahan saattaa olla säästöliekillä ja näin ollen kyllä kerää sitten kaiken mahollisen rasvaksi. Voisi kuvitella että ainakin kannattaisi kokeilla tosi raakoja kalorivaihteluita josko sillä sais "koneen heräämään". Itse ainakin kokeilisin. Yks hyvä tapa tuota olisi testata esim. niin että sellasena päivän kun ei ole treenejä, söisi vain vaikka juuri kulutuksen verran. Sitten treenipäivinä olisikin jotain 500-1000kcal plussilla. Tai sitten menisi vaikka 4 päivää aina maltillisemmilla kaloreilla ja sitten joka viides päivä vaikka +1000kcal normaalipäivään verrattuna. Ymmärrät varmaan pointin, tuon kalorivaihtelun voi toteuttaa lukuisilla eri tavoilla. Saattaahan siinä pahimmassa tapauksessa päästä rasvaakin tarttumaan mutta sillä ainakin näkisi suuntia että saisiko aineenvaihduntaa käymään kovemmilla kierroksilla.

Ja ite oon sitä mieltä että jos koko ajan menee tasaisesti samoilla kaloreilla niin keho varmasti tottuu siihen ja tekee kaikkea mahollista negatiivista kehonrakennuksen kannalta katsottuna. Yksi kalorivaihteluiden lisäksi tai jopa osaltaan korvaamaan sitä voisi sitten olla tuo syklittely pitemmässä juoksussa. Eli plussilla muutama viikko ja perään aina muutama viikko miinuksilla. Tuokin boostaa aineenvaihduntaa, sen voin kertoa omasta kokemuksestakin vaikka mulla ei varsinaisesti hidas aineenvaihdunta olekaan, mutta tuo antaa boostia nopeallekin aineenvaihdunnalle.

Nämä minun kirjoittamat ei siis perustu mihinkään tieteelliseen faktaan vaan ihan vaan mutuiluun ja omiin kokemuksiin. Mutta silti voisin olla melko varma että oikea konsti sinulle Vilu voisi olla vain todella raakasti kokeilla kaikkea sellaista mitä et ole vielä kokeillut, silläkin uhalla että alkumetreillä saattaisi löysää tullakin. Vaihtelu virkistää kehoa ja mieltä ;)

Tällä hetkelle vetelenkin viikot miinuksilla ja vloppuna sitten tankkailen, menee ihan hienosti näin. Arvostan kaikkea mitä sanot, seurasin tuon dieettisi edistymistä, joten turha argumentoida mihinkään vastaan, kun lopputuloksesi on nähty.

MUTTA JA HUOM!!

Siis ihan kaikille. En aloittanut ketjua sen takia, että tarvisin laihdutusvinkkejä, saan itteni laihtumaan ja usein olen entisen kilpaurani aikana tuota painoa veivannutkin. Se ei ole ongelma, vaikka vituttaakin vetää aina järkkyttävillä kitudieeteillä, tälläkin hetkellä paino putoaa hitaasti mutta kiduttavasti.

Tarkoitus oli vaan pohtia vähän syvällisemmin noita ensinmainittuja asioita ja sitä, että voisiko esim tommosella lapsena tapahtuneella paskansyönnillä olla suurtakin vaikutusta asiaan, käytin vaan itseäni tuossa esimerkkinä, että asia olisi helpommin ymmärrettävissä

Kiitos kuitenkin jo nyt tulleista vastauksista ja älä Punisher nyt sitten ota ittees, en tarkoittanut tätä juuri sulle, halusin vaan selventää, että kaiken maailman ituhipit ei tule kertomaan, että syö kukkakaalia 6kg päivässä niin laihdut. Tiedän kyllä periaatteet. Alotuspostissa olevat väitteet vaan jäivät painamaan mieltä.

Toki on myös hyvä, että tuodaan omakin näkökanta esille tässäkin asiassa.

EDIT: Punisher on hieno mies ja siellä puhuu Kokemus, eikä tällainen teoretisointi :)

Hahah, siellä ollaan vissii melko pikkujoulunosteessa jo ku oikeen hienoksi mieheksi menet valehtelemaan :D Teoretisointi on aina paikallaan koska se kuitenkin perustuu johonkin faktaan taas toisinkuin yhden yksilön kokemukset jotka ei taas ole verrattavissa valtaosaan porukasta ;) Hauskoja pikkujouluja, olehan ihmisiksi!!!

Tällä hetkelle vetelenkin viikot miinuksilla ja vloppuna sitten tankkailen, menee ihan hienosti näin. Arvostan kaikkea mitä sanot, seurasin tuon dieettisi edistymistä, joten turha argumentoida mihinkään vastaan, kun lopputuloksesi on nähty.

MUTTA JA HUOM!!

Siis ihan kaikille. En aloittanut ketjua sen takia, että tarvisin laihdutusvinkkejä, saan itteni laihtumaan ja usein olen entisen kilpaurani aikana tuota painoa veivannutkin. Se ei ole ongelma, vaikka vituttaakin vetää aina järkkyttävillä kitudieeteillä, tälläkin hetkellä paino putoaa hitaasti mutta kiduttavasti.

Tarkoitus oli vaan pohtia vähän syvällisemmin noita ensinmainittuja asioita ja sitä, että voisiko esim tommosella lapsena tapahtuneella paskansyönnillä olla suurtakin vaikutusta asiaan, käytin vaan itseäni tuossa esimerkkinä, että asia olisi helpommin ymmärrettävissä

Kiitos kuitenkin jo nyt tulleista vastauksista ja älä Punisher nyt sitten ota ittees, en tarkoittanut tätä juuri sulle, halusin vaan selventää, että kaiken maailman ituhipit ei tule kertomaan, että syö kukkakaalia 6kg päivässä niin laihdut. Tiedän kyllä periaatteet. Alotuspostissa olevat väitteet vaan jäivät painamaan mieltä.

Toki on myös hyvä, että tuodaan omakin näkökanta esille tässäkin asiassa.

Oot ihan oikeassa että menee pian keskustelu sivuraiteelle, joten ihan aiheellinen muistutus väliin. Halusin vain kertoa toisen samanlaisen esimerkin, koska meillä taitaa olla samanlainen lapsuus tuon ruokapuolen suhteen mutta ilmeisesti sitten erilainen lopputulema aikuisena, joskin luulen että hieman liioittelet omaa kohtaloasi mateennahkoineen.. ;) Mutta kuitenkin, tämä siis kertoo siitä ettei sillä ainakaan poikkeuksetta ole tuollaista syy-seuraus tapahtumaketjua noilla lapsuuden ruokailuilla. Itseäni tämä kiinnostaa myös kovasti, että onko noilla oikeasti mitä vaikutusta myöhemmälle iälle vaikkakaa eihän sille enää voi mitään omalla kohdallaan, oli miten oli, peli on menetetty sen suhteen :D

Nuo kalorihommat nostin vaan muistutuksena, että moni jotuu oravanpyörään kamppaillessaan painonsa kanssa. Aineenvaihdunta hidastuu ja hidastuu ja sitä kompensoidaan aina vähentämällä kaloreita ja lopulta ollaan ihan umpikujassa lähes "pysähtyneen" aineenvaihdunnan kanssa. Muistutin vain kun en tarkkaan tiennyt sinun taustaasi että jos sinulla on takana tällainen oravanpyörä jossa olet ollut jatkuvasti matalilla kaloreilla niin kannattaa ehdottomasti kokeilla jotakin muutakin. Sain vain sellaisen käsityksen kun puhuit tuosta että jos menet yli 2000kcal niin heti kaikki tarttuu rasvana kroppaan, siksipä vain tarinoin noista kalorivaihteiluista mutta sinähän siis jo syklittelet jollakin tavalla joten se oli turha kommentti tähän ketjuun.

Ja takaisin asiaan :piis: :D

Oot ihan oikeassa että menee pian keskustelu sivuraiteelle, joten ihan aiheellinen muistutus väliin. Halusin vain kertoa toisen samanlaisen esimerkin, koska meillä taitaa olla samanlainen lapsuus tuon ruokapuolen suhteen mutta ilmeisesti sitten erilainen lopputulema aikuisena, joskin luulen että hieman liioittelet omaa kohtaloasi mateennahkoineen.. ;) Mutta kuitenkin, tämä siis kertoo siitä ettei sillä ainakaan poikkeuksetta ole tuollaista syy-seuraus tapahtumaketjua noilla lapsuuden ruokailuilla. Itseäni tämä kiinnostaa myös kovasti, että onko noilla oikeasti mitä vaikutusta myöhemmälle iälle vaikkakaa eihän sille enää voi mitään omalla kohdallaan, oli miten oli, peli on menetetty sen suhteen :D

Nuo kalorihommat nostin vaan muistutuksena, että moni jotuu oravanpyörään kamppaillessaan painonsa kanssa. Aineenvaihdunta hidastuu ja hidastuu ja sitä kompensoidaan aina vähentämällä kaloreita ja lopulta ollaan ihan umpikujassa lähes "pysähtyneen" aineenvaihdunnan kanssa. Muistutin vain kun en tarkkaan tiennyt sinun taustaasi että jos sinulla on takana tällainen oravanpyörä jossa olet ollut jatkuvasti matalilla kaloreilla niin kannattaa ehdottomasti kokeilla jotakin muutakin. Sain vain sellaisen käsityksen kun puhuit tuosta että jos menet yli 2000kcal niin heti kaikki tarttuu rasvana kroppaan, siksipä vain tarinoin noista kalorivaihteiluista mutta sinähän siis jo syklittelet jollakin tavalla joten se oli turha kommentti tähän ketjuun.

Ja takaisin asiaan :piis: :D

Jep, ja kuten sanoin, niin noi esimerkit on ihan tervetulleita toki. Pystyyhän niistäkin sitten täälä vetämään jotain johtopäätöksiä johkin suuntaan. Halusin vaan vielä muistuttaa, että henkilökohtasesti en tarvitse vinkkejä rasvansulatustalkoisiin. Jään innolla vaan odottaan noita asiantuntijoiden analysointeja + sitä linkkifloodia 456 tutkimukseen, joissa menee 2viikkoa selata ne läpi ja loppupeleissä tämmösenä maallikkona et ymmärrä niistä mitään :D

Mä investoin nyt kunnolla ja eilen lähti sylkinäyte Kaliforniaan. En ajatellut siitä vetää kummoisia johtopäätöksiä, mutta toivoisin että jotain paljastuisi mm. liittyen metabolisiin ominaisuuksiin.

Mä investoin nyt kunnolla ja eilen lähti sylkinäyte Kaliforniaan. En ajatellut siitä vetää kummoisia johtopäätöksiä, mutta toivoisin että jotain paljastuisi mm. liittyen metabolisiin ominaisuuksiin.

Mitäs kaikkee tuosta sitten selviää? Ihan tiedon ja huvinvuoksi vai onko jotain probleemia?

Endomorfi ilmottautuu! :D http://fi.wikipedia.org/wiki/Somatotyypit

Meikäläinen on ollut nassikkana vielä ihan "normaali" kokoinen poika, mutta 3. luokan alkaessa painoa on alkanut kertymään ja siitä on alkanut meikäläisen elämä pullukkana. Geeniperimästä ja tuosta vartalon tyypistähän se on kiinni mitenkä se rasva tuelee tarttumaan.

Onneksi geeniteknologia on tulevaisuutta ja tuollaiset voidaan heittää romukoppaan ja kaikki halukkaat voivat tulla arskoiksi. :D

Nuo kalorihommat nostin vaan muistutuksena, että moni jotuu oravanpyörään kamppaillessaan painonsa kanssa. Aineenvaihdunta hidastuu ja hidastuu ja sitä kompensoidaan aina vähentämällä kaloreita ja lopulta ollaan ihan umpikujassa lähes "pysähtyneen" aineenvaihdunnan kanssa.

Minusta yksi ongelma on tavallaan siinä, että syödään reilusti plussalla ja lihotetaan itseään kunnolla. Sitten sen jälkeen kuvitellaan, että pitää laihtua nopeasti ja otetaan käyttöön säästöliekki-dieetit. Kuka sanoi, että ihmisen pitäisi laihtua nopeasti? Se ei ollut koskaan edes mikään tarkoitus, vaan päinvastoin rasvavaraston tarkoitus olikin kestää kauan. Minusta järkevämpää olisi pysytellä suhteellisen laihana eikä päästää itseään lihomaan. Samantyylisen logiikan näkee lihavilla ihmisillä, ensin ne lihottavat itsensä ja vasta sen jälkeen aletaan ratkaisemaan ongelmaa, joka on aiheutettu itse.

Minusta yksi ongelma on tavallaan siinä, että syödään reilusti plussalla ja lihotetaan itseään kunnolla. Sitten sen jälkeen kuvitellaan, että pitää laihtua nopeasti ja otetaan käyttöön säästöliekki-dieetit. Kuka sanoi, että ihmisen pitäisi laihtua nopeasti? Se ei ollut koskaan edes mikään tarkoitus, vaan päinvastoin rasvavaraston tarkoitus olikin kestää kauan. Minusta järkevämpää olisi pysytellä suhteellisen laihana eikä päästää itseään lihomaan. Samantyylisen logiikan näkee lihavilla ihmisillä, ensin ne lihottavat itsensä ja vasta sen jälkeen aletaan ratkaisemaan ongelmaa, joka on aiheutettu itse.

Juu kyllä nämä reippaat bulkit on ainakin meikän osalta nähty. Eipä sellaisessa kilpaurheilutyylisessä jaksotuksessa ole muutenkaan mitään järkeä kilpailemattomalle. Mitä hyötyä on vetää itsensä kuosiin ja siirtyä saman tien pari kiloa kuussa keräävälle bulkille? Sen ohikiitävän hetken on joo kunnossa, mutta mitä varten se kunto hankitaan?

Kyllä tämä harrastus on mielestäni mielekkäintä sillä tähtäimellä, että on koko ajan suht timmissä kunnossa

Yksi aiheesta kiinnostunut "ex-läski" ilmoittautuu! :D

Olen monta kertaa pohtinut samaa aihetta, miten mahtaa vaikuttaa lapsuusiän lihavuus ja ruokavalio myöhempään elämään? Olin jo syntyessä pieni ja hyvin paksu, siitä lähtien paino kulki kaikkien "virallisten käyrien" yläpuolella ja pituuskasvu puolestaan eteni hitaasti... Mutta ketä sitten syyttää lapsuusajan lihavuudesta, onko se vanhempien vika vai miten paljon vaikuttaa myös perimä? Meillä kotona ei juuri karkkia tai makeaa syöty, herkut liittyi ainoastaan juhlatilaisuuksiin tms. Limsaa, ranskalaisia ja muuta roskaruokaa taisin maistaa ensimmäisen kerran vasta joskus kouluikäisenä! Normaali lapsuusajan ruokavalioni koostui siis luomusta ja oikeasta lehmänmaidosta ym. perus aineksista. Enkä ollut lapsena edes erityisen "hyvä" syömään tai makean perään, niin ainakin äitini puheiden mukaan. Kyllä vaan sillä "kunnon ruoallakin" kiloja ja rasvaa saa kroppaansa kerättyä, muistan aina ne kouluterveydenhoitajan valitukset painostani, eikä auttanut vaikka miten yritin kertoa, että meillä on kotona karkin syönti kielletty... Eikä siihen aikaan ollut herkkuja tarjolla koulussakaan!

Laihdutusohjeita tai vinkkejä en myöskään kaipaa, olen kyllä oppinut keinot painonhallintaan itse. Mutta tunnen myös itseni ja kehoni, kyllä niitä kiloja kertyy edelleen ihan hetkessä jos yhtään nousee kalorit tai tulee muuten löysättyä otetta. Olen oppinut hyväksymään asian, sen kanssa on vaan elettävä loppuelämä... Tällä aineenvaihdunnalla mikään ei ole niin helppoa kuin lihominen! Mutta ehkä siitä vielä joku päivä on hyötyä, jos tulee pula-aika tai muuten tiukat ajat! :D

Toinen mikä kiinnostaa, on se rasvan kertyminen esim. tiettyihin kehonosiin. Miten paljon siihen vaikuttaa perimä, hormoonit ym.? Omalla kohdallani ongelmana on jalat ja perse! Mahaan tai ylävartaloon ei samalla tavalla kerry ylimääräistä ja siitä se myös ensimmäisenä lähtee. Mutta vyötäröstä alaspäin onkin ihan toinen tilanne. Eikä tarvitse kovin kauas katsoa, kuin näen mistä olen ehkä tämän ominaisuuden perinyt! Äitini on taistellut lihavuus ongelman kanssa koko ikänsä, jos katson isomummoni kuvaa, täsmälleen sama vartalon malli ja läskit näkyy sielläkin (pula-ajasta huolimatta). Joku lääkäri kerran väitti äidilleni, että ongelma löytyy selän puolelta, ettei kaikki "nesteet ja muut kierrä niin kuin pitäisi".

Kaikesta huolimatta olen sitä mieltä, ettei geenit ole mikään tekosyy lihavuuteen! Aivan varmasti pystyy laihtumaan, jos niin haluaa. Sen eteen on vaan tehtävä töitä, hyvin paljon ja jatkuvasti. Helppoa se ei välttämättä ole, mutta ei se elämä muutenkaan aina ole. Ja ainakin itse ajattelen niin, että minulla on koko loppu elämä aikaa, kiire ei ole mihinkään! Vaikka muutamia kiloja on edelleen ylimääräistä kropassa, olen ihan tyytyväinen, ainakin niin kauan kun ne ei estä minua liikkumasta ja harrastamasta!

Ja kiitos Vilu mielenkiintoisesta aiheesta! :) Tuohon insuliiniherkkyyteen tai muuhun varsinaiseen asiaan en osaa sanoa sen enempää, kun en tod. ole mikään asiantuntija!

Niin tai näin (eli geenit vs. kasvatus) niin vika on vanhemmissa. Vai miksi muuten läskeillä vanhemmilla on läskit lapset ja laihoilla laihat :D

Back
Ylös Bottom