Mustasta vyöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timber
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hellion sanoi:
Ei kai neuvomisessa mitään pahaa ole jos neuvojalla itsellään on tekniikka hallussa. Itse ainakin pidän ihan positiivisena että mulle mainitaan virheistä (positiivisessa hengessä, ei vittuilemalla). Aloittelijoiden arvosteleminen taas on vähän kyseenalaista.

Thaikkunyrkkeily on mun mielestä snadisti kummallinen lajivalinta jos ei suostu/halua sparrata ollenkaan. Mutta kukin tyylillään.

Juu neuvominen on tosi hyvä juttu kunhan vaan tietää mitä tekee.
esim tää Pekka ei osaa oikeastaan mitään mutta on omasta mielestään pätevä neuvomaan jokaista kuka on harrastanut vähemmän aikaa,
ja täytyy nyt todeta että tunti määräisesti Mika on todennäköisesti treenannut enemmän kuin Pekka.

Nämä kaverit, jotka eivät osaa mitään, mutta haluavat silti neuvoa, ovat kyllä erittäin rasittavia. Olen tuntenut näitä useammankin. Vyösysteemi on näiden kohdalla siitä hyvä, että alhainen vyöarvo on alhainen vyöarvo, oli treenannut miten monta vuotta tahansa. Sitten jos tällaisille myönnetään korkeita vyöarvoja pelkän harrastusajan perusteella, on kyllä jossain pahasti vikaa.

Ave sanoi:
Pystyn vertaamaan kahta lajia keskenään, hokutoryu ju-jutsua ja han moo doa.

Ju-jutsussa mustan vyön saaminen on työn ja tuskan takana. Yhtään alle 20-vuotista mustan vyön jujutsukaa ei lajissa ole, koska alaikäraja on 15 vuotta, ja lajin kaikki 7 vyötä vievät oman minimiaikansa ennen kuin pystyy yrittämään seuraavaa vyöarvoa.

Paisi että on: Harri Nyman suoritti v. 1989 1.danin vain 18-vuotiaana. No, sälli oli toisaalta aloittanut treenaamisen jo 12-vuotiaana ja siirtynyt hyvissä ajoin aikuisten puolelle.

onko tosiaan noin. hmm... taisi sillä kyllä budogaalassakin (1990) olla jo mustavyö. Sinänsä kumma että miehellä on edelleenkin "vain" 2.dan. Luulis jo 3-4dan. olevan vyössä kun aikaankin on kulunu muutama hassu vuosi tässä. :)

~Proxi~ sanoi:
onko tosiaan noin. hmm... taisi sillä kyllä budogaalassakin (1990) olla jo mustavyö. Sinänsä kumma että miehellä on edelleenkin "vain" 2.dan. Luulis jo 3-4dan. olevan vyössä kun aikaankin on kulunu muutama hassu vuosi tässä. :)
Muuten varmaan kyllä mutta viimeisimmän tiedon mukaan Harri on paikallinen "massa" jossain Etelä-Afrikassa tätä nykyä...

hahaaa muistan nahneeni jollain jenkki McDojo sivulla etta oli mahollisuus suorittaa voeita, ellei jopa musta vyoe itseopiskelulla [etaereenaamisella]. RESCEPTAH!

Kyllä, Greus tietää mitä kirjoittaa.

Mustasta vyöstähän harjoittelu todella alkaa; ennen sitä ei vielä harjoittelijaksi oikein lasketakaan, vanhan japanilaisen käytännön mukaan.

Akikonomu sanoi:
Mustasta vyöstähän harjoittelu todella alkaa; ennen sitä ei vielä harjoittelijaksi oikein lasketakaan, vanhan japanilaisen käytännön mukaan.
Mahtaiskos johtua myös siitäkin, että Japanissa mustan vyön saa nopeammin kuin länsimaissa (jos siis ei puhuta ihan mistään kirjekurssilajeista). Siinä mielessä harjoittelu "alkaa" vasta mustasta vyöstä kun ennen sitä ei ole kovin paljon aikaa kulutettu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Niinköhän Japanin ja Suomen tilannetta edes kannattaa verrata toisiinsa.

Ei pidä unohtaa sitä, että useita lajeja harjoitellaan osana (yliopistojen) liikunnanopetusta, jolloin harjoittelusta väkisinkin tulee kurssinomaisempaa. Mikä tietenkin nopeuttaa etenemistä lajissa, kun opettajatkin ovat yleensä enemmän tai vähemmän alansa ammattilaisia.

Musta vyö nyt vain on jokseenkin yliarvostettu täällä Suomessa, mikä johtunee lähinnä siitä ettei niitä vielä jonkin aikaa sitten ollut oikein kenelläkään, ja asian "mittasuhteet" ovat päässeet hieman vinksahtamaan.

Toisaalta, löytyypä vielä niitäkin lajeja/koulukuntia, jotka eivät ole omaksuneet modernia vyöarvojärjestelmää - sellaisesta ei koskaan saa mustaa vyötä, vaikka kuinka harjoittelisi :evil:

Akikonomu sanoi:
Niinköhän Japanin ja Suomen tilannetta edes kannattaa verrata toisiinsa.
Ei varmaan kannatakaan mutta kun otit itse "täällä länsimaassa" esille tuon "vanhan japanilaisen käytännön"...

Ei pidä unohtaa sitä, että useita lajeja harjoitellaan osana (yliopistojen) liikunnanopetusta, jolloin harjoittelusta väkisinkin tulee kurssinomaisempaa. Mikä tietenkin nopeuttaa etenemistä lajissa, kun opettajatkin ovat yleensä enemmän tai vähemmän alansa ammattilaisia.
Itse olen sitä mieltä, että on ihan hyvä juttu että mustaa vyötä tai siihen rinnastettavaa tasoa/arvoa/tms ei anneta 2-3 vuodessa vaikka harjoittelu olisikin ollut "päätoimista". Vaikka vaaditut asiat teknisessä mielessä opittaisiinkin niin pääkopan kannalta on ihan hyvä että asioita joutuu työstämään useampia vuosia.

Musta vyö nyt vain on jokseenkin yliarvostettu täällä Suomessa, mikä johtunee lähinnä siitä ettei niitä vielä jonkin aikaa sitten ollut oikein kenelläkään, ja asian "mittasuhteet" ovat päässeet hieman vinksahtamaan.
Tämä nyt kai riippuu vähän lajista mutta periaatteessa pitänee paikkansa.

BJJboy sanoi:
Suomessa ei ole yhtään brasilian ju-jutsun mustaa vyötä. Korkein on ruskea vyö neljällä natsalla.

Viimeksi kävi Lucio Linhares ja Marcello Garcia vetämässä BJJ- leirin helsingin ju-jutsuklubilla, molemmat BJJ:n mustia vöitä. Molemmat kävivät myös Tampereen ju-jutsukoululla pitämässä leirin.

BJJ Takadossa

Espoon Takado on ensimmäisiä, ellei peräti ensimmäinen, suomalainen brasilialaisen ju-jutsun vakavan harjoittelun aloittaneita seuroja. Takadon BJJ:n oppien perustana on ollut Gracie Jiu-Jitsu ja nykyään Alliance BJJ. Päävalmentajamme Alexandre Paiva on yksi brasilialaisen Alliance-järjestön perustajista. Alexandre Paiva on myös brasilialaisen ju-jutsun maailmanmestari (Mundial 1999) ja erityisen tunnettu teknisestä osaamisestaan. Alexandre Paiva on käynyt Suomessa pitämässä leirejä ja toiminut järjestämiemme BJJ-kilpailujen tuomarina. On pidetty tärkeänä olla suorassa yhteydessä parhaisiin brasilialaisiin kouluttajiin ja ottelijoihin.

Takadon BJJ-jaoston vetäjänä toimii Markku Juntunen, joka on Alexandre Paivan valtuuttama ohjaaja ja jolle on myönnetty Suomen ensimmäinen musta vyöarvo. Takadoa on edustettu menestyksellisesti lajiin liittyvissä kilpailuissa, BJJ- ja lukkopainikilpailuissa, joissa Takado on ollut Suomen paras seura useissa SM-kilpailuissa. Seurassamme harjoittelevia on osallistunut myös vapaaotteluihin.

Vyöarvot ovat eräs edistymisen mitta, mutta brasilialaisessa ju-jutsussa tässä suhteessa vaaditaan erityistä kärsivällisyyttä. Laji on Takadossa säilyttänyt realistisuutensa ja vyöarvon saaminen edellyttää todellisia näyttöjä. Takadossa vyöarvoja ovat antaneet pitkälle edenneet brasilialaiset kouluttajat.

:)
Tämä on kyllä eräs kaikkien aikojen viihdyttävimmistä threadeista. Vuosi kinastellaan eikä päästä silti yhtään mihinkään. Miksi toisaalta edes pitäisi päästä?
Vyöarvot, arvonimet tai vaikkapa viivat housuissa ovat minun näkemyksen mukaan kivoja kannusteita harjoittelijoille mutta ei juuri muuta. Olen sparrissa saanut turpaan itseäni alempitasoisilta harjoittelijoilta, toisaalta olen voittanut minua huomattavasti ylempänä olevia. Mutta ei yksi voitto tai häviö kerro harjoittelijasta, vyöarvosta tai edes lajista mitään.
Kaikki ketkä treenaavat tosissaan mutta kuitenkin huumori mukana, lajia kuin lajia, ovat mun mielestä kunnioituksen arvoisia miehiä tai naisia. Minusta on ainakin yksi paskan maku minkälainen vyöarvo kullakin sattuu olemaan. Kovalla ja rehellisella asenteella saa ainakin minun kunnioituksen puolelleen.

Kyllä jossaikin lajeissa annetaan tosiaan vöitä aivan liian helposti, ainakin amerikassa.. Hokutoryu jujutsu ja BJJ ovat sellaisia lajeja missä et tule täällä suomessa mustaa vyötä saamaan alle 6 vuodessa se on varma..
Meidänkin jujutsussa kävi eräs tyyppi kellä oli musta vyö taekwondoossa mutta silti sai selkäänsä orannsivöiseltä jujutsukalta.. siinä näkee miten helposti jotku saavat mustia vöitä

:)
Tämä on kyllä eräs kaikkien aikojen viihdyttävimmistä threadeista. Vuosi kinastellaan eikä päästä silti yhtään mihinkään. Miksi toisaalta edes pitäisi päästä?
Vyöarvot, arvonimet tai vaikkapa viivat housuissa ovat minun näkemyksen mukaan kivoja kannusteita harjoittelijoille mutta ei juuri muuta. Olen sparrissa saanut turpaan itseäni alempitasoisilta harjoittelijoilta, toisaalta olen voittanut minua huomattavasti ylempänä olevia. Mutta ei yksi voitto tai häviö kerro harjoittelijasta, vyöarvosta tai edes lajista mitään.
Kaikki ketkä treenaavat tosissaan mutta kuitenkin huumori mukana, lajia kuin lajia, ovat mun mielestä kunnioituksen arvoisia miehiä tai naisia. Minusta on ainakin yksi paskan maku minkälainen vyöarvo kullakin sattuu olemaan. Kovalla ja rehellisella asenteella saa ainakin minun kunnioituksen puolelleen.

Näin! :worship: :worship: :worship:

Meidänkin jujutsussa kävi eräs tyyppi kellä oli musta vyö taekwondoossa mutta silti sai selkäänsä orannsivöiseltä jujutsukalta.. siinä näkee miten helposti jotku saavat mustia vöitä

Eihän tossa vertauksessa ole mitään järkeä.

Mut kyllä niitä vöitä tuntuu aika helposti irtoavan. Eri lajien vyöt eivät ole vertauskelvollisia keskenään.

Eiköhän aika moni esim. karaten harrastaja sais selkäänsä joltain vitun isolta läskiltä. (Joka ei tarvii vyötä ollenkaan! :eek: )

Hankimonossa (Han Moo Do) voi saada mustan vyön vaikka ei osaisi juuri mitään. Vyökoe (musta) vaatimukset niillä on ihan järjettömät, mutta eipä niitä tarvitse silti pystyä tekemään. Nyt jotkut hankimonot rupeaa selittämään vaikka mitä, mutta näin asia on. Voin antaa vaikka esimerkkejä: Esim se nainen, Aviva tai jotain... Miten sillä on musta vyö???

Hankimonossa (Han Moo Do) voi saada mustan vyön vaikka ei osaisi juuri mitään. Vyökoe (musta) vaatimukset niillä on ihan järjettömät, mutta eipä niitä tarvitse silti pystyä tekemään. Nyt jotkut hankimonot rupeaa selittämään vaikka mitä, mutta näin asia on. Voin antaa vaikka esimerkkejä: Esim se nainen, Aviva tai jotain... Miten sillä on musta vyö???

Heh, tuossa lajissa nyt saa mustan vyön rahalla =) Niin turha showlaji, kuin vain olla ja voi jolla vedetään perseeseen tyhmiä suomalaisia. (Sori lajin harrastajat) Itse olen katkera ex.harrastaja, joka treenasi tuota pari vuotta, silloin aikoinaan, kun se suomeen rantautui. SIIS NIIN TURHA laji, etten sano sitä enään edes lajiksi.

Vieläkin hymy korvissa asti muistelen noita "leirejä". Kerran oli joku fukin "Runttausleiri" joka makso monta, monta sataa ja siellä opeteltiin pelkästään taklaamaan ja sekin ihan päin vittuja.

Suositut

Back
Ylös Bottom