Mustasta vyöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timber
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olisikohan siksi että siinä käytetään vyöarvoja (ainakin osa liitoista käyttää) ja tietynlaiset heitot ovat sallittuja vaikkei niitä usein näekään käytettävän. Kunhan nyt läppänä heitin tuon, mutta tosiasia on että potkunyrkkeily täyttää nuo kummatkin vaatimukset (vyöarvot + heitot) :)

dogi sanoi:
Kunhan nyt läppänä heitin tuon, mutta tosiasia on että potkunyrkkeily täyttää nuo kummatkin vaatimukset (vyöarvot + heitot) :)

No joo. Kai. ;) Itse asiassa potkunyrkkeily varmaan täyttää senkin vaatimuksen, että jos jonkun vyöarvo alkaa kovasti ihmetyttämään, niin kaveria voi pyytää ihan reilusti sparraamaan ja päästä sitä kautta epätietoisuudestaan.

Toista se on niissä lajeissa, joissa guru on määrännyt että senseit eivät sparraa (alempivöisten kanssa) tai joissa lähes kaikki tekniikat ovat niin tappavan vaarallisia ettei niitä oikein voi kokeilla mitenkään. :D

Sen verran tosta bjj:n mustasta vyöstä. Oon muutaman bjj:n mustavyön kanssa sparrannu ja turpiin on tullu rankalla kädellä =).
Myös judon ja eurooppalaisen jiu-jitsun mustavöiden kanssa on tullu sparrattua ja jopa näitä kyseisiä henkilöitä oon vienykki.

En nyt väitä tietenkään et judo ois turhaa pelleilyä. Varmasti siinä on todella hyviä mustavöitä kuten missä tahansa lajissa. Jotenki vaan kutina, että siinä saa suht helposti sen mustansa.

Niin ja Markulla on myös judossa mustavyö.

AndyS sanoi:
Millä säännöillä sparrasit näiden judon ja eurooppalaisen jujutsun danien kanssa? Et kai vain BJJ:n säännöillä?

Jooh ois pitäny toki sanoa tarkemmin =). BJJ:n säännöillä toki.
Mut, esim jos olis ollu Pride/ufc säännöt, Tilanne olis ollu sama, ejj ja judo äijät ois saanu pataansa. Mut bjj äijiltä olis tullu turpiin mitä todennäkösemmin.

Pointti oli siis se sama minkä monet on sanonu. Taekwondossa, judossa tai eurooppalaisessa jiu-jitsussa ei tarvii olla niin kova jätkä ku bjj:ssä saadakseen mustan vyön. Ainakaan Suomessa.

Joe Son sanoi:
Jooh ois pitäny toki sanoa tarkemmin =). BJJ:n säännöillä toki.
Mut, esim jos olis ollu Pride/ufc säännöt, Tilanne olis ollu sama, ejj ja judo äijät ois saanu pataansa. Mut bjj äijiltä olis tullu turpiin mitä todennäkösemmin.

Pointti oli siis se sama minkä monet on sanonu. Taekwondossa, judossa tai eurooppalaisessa jiu-jitsussa ei tarvii olla niin kova jätkä ku bjj:ssä saadakseen mustan vyön. Ainakaan Suomessa.

Voit olla ja oletkin varmasti oikeassa. Jos tahtoo bjj:ssä mustan Suomessa tulee olla todella omistautunut lajille. Judossa tähän riittää vain säännöllinen harrastaminen 10-15 vuotta, sekä huonokin kilpailumenestys. Suomeen onkin jo varmaan tullut muutamia tuhansia mustiavöitä jostain 60-luvulta tähän päivään. Siihen massaan mahtuu teknisesti niin hyviä kuin huonojakin harrastajia. Lisäksi on olemassa mustiavöitä, jotka eivät ole treenanneet vuosiin tai jopa kymmeniin tai eivät treenaa enää tosissaan.. jne jne..

Jos yleinen olemassa olevien danien taso on alhainen/laskussa, on hyvin vaikeata pitää korkeaa tasoa uusillekaan vöille.

Mutta varmasti noin 10-20 vuoden kuluttua tilanne voi jopa kääntyä päinvastaiseksi bjj:ssäkin. Tämä voisi johtua siitä, että mustia vöitä tulee bjj:hin nykyään paljon kovempaa tahtia kuin ennen. Ja silloin kontrollointikin on todella vaikeaa. Ja kun niitä mustia on enemmän niin silloin ylentäjiä ja kouluja on enemmän. Ja silloin on kilpailu harrastajista hyvin paljon kovempaa. (Kuvitelkaapa, jos kaikki judon danit saisivat antaa vyöarvoja! Onneksi näin ei ole vaan graduointilisenssi myönnetään vain vuosittaiseksi ja alemmille vöille. Ylemmät vyöarvot myönnetään alueellisesti ja kansallisesti.) Tämä väistämättä johtaa tason alenemiseen. Toivottavasti taso ei kuitenkaan alenisi ja bjj löytäisi yhteisen liiton ja yhteiset graduointisäännöt. Nykyinen järjestelmä ei tule toimimaan, jos harrastajia olisi nykyisten tuhansien sijaan vaikka muutama satatuhatta. Tai miljoonia, kuten judossa ja tkd:ssa on.

Ja mitä tulee noihin "voitin danin siinä ja siinä" juttuihin niin kannattaa puhua heistä yksilöinä. Eikä yleistää kattamaan koko lajia. Eiköhän TKD:sta ja judostakin löydy tyyppejä, jotka laittavat sinulle "tipanlinssiin", vaikka suuri mestari ilmeisesti oletkin..

Zimpanssi sanoi:
Ja mitä tulee noihin "voitin danin siinä ja siinä" juttuihin niin kannattaa puhua heistä yksilöinä. Eikä yleistää kattamaan koko lajia. Eiköhän TKD:sta ja judostakin löydy tyyppejä, jotka laittavat sinulle "tipanlinssiin", vaikka suuri mestari ilmeisesti oletkin..

Juuri se, että minä pystyn voittamaan judon/ejj:n mustan vyön kertoo siitä, että kyseinen henkilö on saanut vyönsä liian helposti. Siitä nimenomaisesta syystä, että en todellakaan ole mikään mestari ;P

Ei kai se nyt mikään kummallinen asia ole, että BJJ:n mustavyö on BJJ:ssa parempi kuin judon mustavyö. Kokeile sparrata niiden judokoiden kanssa judosäännöillä, niin voi tulla äitiä ikävä, jos olet pelkkää BJJ:a treenannut. Ihan sama kuin sanoisit, että on nuo tenniksenpelaajat paskoja, kun eivät voita sinua kuulantyönnössä.

Pistin itsekin kerran judodanin lukkopainissa taputtamaan neljästi erän aikana rear naked chokella, kun se ei osannut yhtään varoa sitä. En silti voittaisi kaveria judosäännöillä mitenkään ja olin muutenkin vaikeuksissa sen jälkeen, kun hän pääsi hommasta kärryille.

Joe Son sanoi:
Juuri se, että minä pystyn voittamaan judon/ejj:n mustan vyön kertoo siitä, että kyseinen henkilö on saanut vyönsä liian helposti. Siitä nimenomaisesta syystä, että en todellakaan ole mikään mestari ;P

Aikamoista yleistystä harrastat...

Ite oon otellu erilaisilla säännöillä useaakin judokaa vastaan, ja kaikki on olleet taitavia tyyppejä. Luonnollisesti BJJ- säännöillä pärjään parhaiten, koska sitä harrastan kohtalaisen ahkerasti.

Melkein kaikki judokat joiden kanssa oon otellut (kaikki on treenanneet judoa tosissaan jo vuosia), vie mut mattoon aika lailla siihen tyyliin kun haluavat, ellen harrasta guardiin vetoa. Eikä mikään ihme, kun ne on treenanneet heittoja ja maahanviemistä yhtä paljon ku mä kaikkea muuta. Matossa pääsen aika usein niskan päälle, kun oon siellä ottelemista treenannut enemmän. Toisinsanoen, niiden säännöillä olisin hävinnyt sparrimatseista lähes kaikki, mutta bjj- säännöillä en. Miten tosta vertaat kovuutta?

Toisekseen tatami-olosuhteet on aina matto-ottelijan etu. Aika monta meidänkin kisatekniikoista on harvinaisen vittumaisia tehdä asfaltilla shortsit jalassa, puhumattakaan millaista olisi tulla hyvästä heitosta kovalle alustalle.

Kannattaa ottaa huomioon, että lajin säännöt ohjaa treenaamista, ja nykyisillä judosäännöillä ei kannata harjoitella mattoa kovinkaan paljoa. Sama pätee BJJ:ssä toisinpäin. Teet miten hienon heiton vaan, saat matsissa 2 pistettä.

Siinä missä huippujudokat vie mut maahan ilman että tulevat edes hikiseksi, vei Fabio Gurgel mua maassa ilman että hikinoro olisi otsalle noussut. Kovia ihmisiä kaikki omalla tavallaan :rock: (Fabion kyyti tosin oli rauhallisimman tuntuinen, kun maassa niin puhtaalla tekniikalla vei)

Judon mustien vöiden taso on niin vaihteleva, koska judokoita on Suomessa niin paljon. Kirjavuus nousee aina harrastajamäärän noustessa, kun vyön myöntäjiä on useita. Tällä hetkellä BJJ vöitä Suomeen on myöntänyt varmaankin alle 20 ihmistä. Jos BJJ:ssä tulee joskus olemaan yhtä paljon harrastajia kun judossa, on taso varmasti yhtä vaihteleva, IMHO.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vielä noista säännöistä sen verran, että pelkästään kolme sääntöeroa merkitsevät paljon.

1. Judossa ei sparrissa tehdä jalkalukkoja.
2. Kasvoista ei saa painaa RNC:tä(okurijime/hadakajime) tai muuta kuristusta tehdessä.
3. Sidonnassa(mount?) ei saa olla lepäilemässä/puolustautumassa, vaan 25sek jälkeen julistetaan ippon. Eli on pakko liikkua riskillä, vaikka se helposti merkitsisikin joutumista lukkoon kuristukseen.

Jos noita asioita ei painota ennen sparria niin varmasti on helppo laittaa taputtamaan. Esim. rnc:tä vastaan on ihan eri helppo puolustatua, jos kasvoista ei saa painaa..

Joe Son sanoi:
Sen verran tosta bjj:n mustasta vyöstä. Oon muutaman bjj:n mustavyön kanssa sparrannu ja turpiin on tullu rankalla kädellä =).
Myös judon ja eurooppalaisen jiu-jitsun mustavöiden kanssa on tullu sparrattua ja jopa näitä kyseisiä henkilöitä oon vienykki.
...
Niin ja Markulla on myös judossa mustavyö.

Ymmärsinhän mä nyt tän varmasti ihan oikeen, eli jos MJ vyöttää ylleen mustan vyön jossa lukee ganjimerkeillä ju-do tai saksaksi Jujutsu 2000, niin hänestä tulee heikko nössö jota jopa Joe Son vie kuin litran mittaa, mutta niin kauan kuin hänen vyötäröllään on se musta vyö, jossa on kaunis keltavihreä Vitamins&Minerals -mainostarra, hän on voittamaton miesten ja puolijumalien joukossa?

Tarinan opetus: Kannattaa siis olla tosi varovainen siinä että minkä vyön sieltä mustien vöiden telineestä valitsee!

:D

Nämä alkeiskurssin käyneet BJJ-miehet on kyllä hurjia. Täytyy oikein salilla varoa että ei joudu BJJ-miesten kynsiin. Ellen ole aivan väärässä niin myös Herra Lahtinen ojensi jonkun nilkkaa parin vuoden takaisissa SW-kisoissa.....

AndyS sanoi:
... Ihan sama kuin sanoisit, että on nuo tenniksenpelaajat paskoja, kun eivät voita sinua kuulantyönnössä...
Juuri tästä on kysymys vertailtaessa eri lajien paremmuutta.
Uran alkuvaiheessa poikasilla on sitä ideologista energiaa oman uuden lajinsa puolesta enemmän kuin muille jakaa.

Mitään muuta yrittäny sanoa kun, että bjj:ssä on vaikeempaa saada vöitä ku muissa lajeissa. Kaikki tuntuu olevan samaa mieltä, ja silti olen väärässä ja harrastan yleistystä.

Nimenomaan sanoin, että varmasti kaikissa lajeissa on hyviä mustavöitä.

Joe Son sanoi:
Mitään muuta yrittäny sanoa kun, että bjj:ssä on vaikeempaa saada vöitä ku muissa lajeissa.

Vika olikin siinä, kun perustelit tätä sillä, että BJJ:n mustavyöt osasivat BJJ:a paremmin kuin judon mustavyöt, kun tietenkin pitäisi verrata BJJ:n mustavöiden osaamista BJJ:ssa ja judon mustavöiden osaamista judossa.

Voisinhan minäkin sanoa, että BJJ:ssa saa helpommin vöitä kuin kickboxingissa, koska BJJ:n mustat vyöt eivät ole kickboxingsparrissa yhtä kovia kuin kikkarin mustat vyöt. Miltä kuulostaisi?

AndyS sanoi:
Vika olikin siinä, kun perustelit tätä sillä, että BJJ:n mustavyöt osasivat BJJ:a paremmin kuin judon mustavyöt, kun tietenkin pitäisi verrata BJJ:n mustavöiden osaamista BJJ:ssa ja judon mustavöiden osaamista judossa.

Voisinhan minäkin sanoa, että BJJ:ssa saa helpommin vöitä kuin kickboxingissa, koska BJJ:n mustat vyöt eivät ole kickboxingsparrissa yhtä kovia kuin kikkarin mustat vyöt. Miltä kuulostaisi?

aika hassulta, koska raukkamaiset bjj-fanit vetäis heti ns. "Wanderlei Silva" -kortin pöytään. Tosin Wandyn musta vyö on vähän kiistelty.

Ihan vaan näin OT:nä :david: on kyllä paras hymiö kautta aikojen. Kiitos PAKKOTOISTON väki tästä ilosta jonka olette meille antaneet.

Ja Joe Son. Niinkuin Andy sanoi. Tottakai bjj mustavyö on(yleensä) parempi bjj matsissa kuin judoka. Testaappa toisinpäin, eli ota judokaa vastaa judosäännöillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom