Seuraavassa omakohtainen kokemus suomalaisen matkapuhelinoperaattorin ja Sonyn, Sonyn valtuuttaman huollon kanssa käydystä taistelusta joka on vielä kaikkea muuta kuin ohi.
Ei vieläkään yhteydenottoa Saunalahdelta joka minulle luvattiin tapahtuvan tänään maanantaina 23.9. Sony Xperia Z-puhelimeen liittyvässä reklamaatiossa. Eli toimitin puhelimen huoltoon 28.7. Elisa shopitin Itäkeskuksen liikkeen kautta syynä kohonnut takalasi ja siitä johtuva mahdollinen kosteusvaurio ja virtanapin toimimattomuus.
Linkki kuviin puhelimen vioista:
https://www.facebook.com/peeveli/media_set?set=a.10151835143168879.1073741827.677048878&type=3
Näkyy vain facebookkiin kirjautuneille.
12.8.
Scf-huolto ilmoitti seuraavaa:
Laitteenne Sony Xperia Z, IMEI 355762056631001. Laitetta käsitelty takuuehtojen vastaisesti, laite kastunut, ei kuulu laitevalmistajan takuun piiriin.
Suuntaa-antava kustannusarvio on n. 118€.
Kastuneelle laitteelle emme voi antaa työtakuuta, koska laitteeseen saattaa jäädä piileviä vikoja.
Samana päivänä tein reklamaation TN:112371209 Saunalahdelle.
21.8.
Asiakaspalvelu otti puhelimitse yhteyttä asiassa ja kertoi selvittävänsä asiaa.
26.8.
Olin yhteydessä Sonyn asiakaspalveluchattiin josta ”Hampus” niminen asiakaspalvelija lupasi selvittää asiaa ja soittaa minulle kun saa tietoa. Hän soitti parin päivän sisään jolloin selvisi että huollon mukaan puhelimen vaurio on käyttäjän aiheuttama ja että sim-kortin luukku ei olisi ollut kiinni puhelimen kastuessa. Edellä oleva on selkeä vale koska puhelimen sim-kortin luukun alla oleva kosteusindikaattori on edelleen valkoinen, jos se olisi saanut kosteutta olisi se punainen. Lisäksi huolto ilmoitti että puhelimen takalasi ei ole koholla kameran ympäriltä, vaikkakin kyseinen asia on selkeästi nähtävissä oheisen linkin kuvista.
Edelleen 26.8.
Saunalahden asiakaspalvelu oli yhteydessä minuun ja ilmoitti että he voisivat maksaa puhelimen korjauksen (118€) minulle asiasta aiheutuneen mieliharmin vuoksi, mutta sen jälkeen laitteella ei olisi valmistajan takuuta enää voimassa. Tällöin ilmoitin että haluan puhelimen itselleni takaisin korjaamattomana koska ei voi olla niin että selkeää valmistusvikaa ei hoideta takuukorjauksena.
2.9.
Sain puhelimen takaisin Elisa Shopit Itäkeskuksen liikkeen kautta johon jouduin maksamaan 45€ (Jos laitetta ei korjata, veloitamme tutkimusmaksua 33€:a.
Huomioittehan myös materiaali- ja käsittelykulut 18€. Lainaus SCF-huollon kustannusarviosta huoltoon lähetetystä laitteesta) Joka Saunalahden mukaan korvattaisiin minulle, en vain ole saanut puhelimitse pyytämällä tai oma.saunalahden kautta viestillä ohjeita kuinka asiassa tulisi toimia että saisin korvauksen joka minulle puhelimitse 26.8. luvattiin. 2.9. lähetin myös asiasta kyselyn saunalahden asiakaspalvelulle, tähän viestiin en koskaan saanut vastausta.
4.9.
Olen ottanut saunalahden asiakaspalveluun yhteyttä puhelimitse,valitettavasti en ole kirjannut asiakaspalvelijan nimeä ylös, mutta minuun luvattiin olla yhteydessä saman viikon aikana.
6.9.
Otin kuvia puhelimessani olevista vioista ja laitoin ne Saunalahden facebook sivuille. Ei mitään kommenttia asiaan ennen kuin 11.9. kun kyselin itse siellä asian etenemisestä, jolloin vastaus oli:
Väliaikatietona ei minulla valitettavasti ole kerrottavaa muuta kuin että asia on edelleen selvityksessä, tuotepäälliköitä myöten.
9.9.
Laitan saunalahden asiakaspalveluun viestiä:
Viime keskiviikkona minulle luvattiin olla saman viikon aikana vielä yhteydessä tästä asiasta ja nyt on maanantai. Nähtävästi tässä asiassa ei edetä ennen kuin se tuodaan julkiseksi median kautta. Olen ollut nyt yli kuukauden ilman toimivaa puhelinta josta kokoajan joudun maksamaan teille. Lisäksi mitä kautta saan lupaamanne korvauksen "turhasta" huoltokeikasta joka maksoi minulle 45€ että sain puhelimen takaisin, minne toimitan kuitin ja tilinumeron. Lisäksi olisi kohtuullista kompensoida kyseisen ajan maksut puhelimen osalta kun se ei ole ollut käyttökunnossa. Vaadin että saan itselleni toimivan puhelimen tälle ajalle mitä tämä valmistusviasta johtuva korjausprosessi kestää.
Samana päivänä Saunalahti vastaa viestiini seuraavaa:
Hei Perttu
Kiitos yhteydenotostasi
Asia on vielä selvityksessa. Palaamme asiaan heti kunhan saamme asiaan lisätietoa. Pahoittelen viivästystä. Mikäli sinulle tulee lisäkysyttävää , autan mielelläni.
Samoin Saunalahden facebook:
Moi Perttu, tuo sinun Xperiasi kohtalo on vielä selvityksessä, olemme yhteydessä jahka saadaan kerrottavaakin!
12.9.
Laitoin seuraavan viestin asiakaspalvelulle:
Olen tänään ollut 49 päivää ilman toimivaa puhelinta ja tämä hankaloittaa huomattavasti elämääni. Koskakohan tähän asiaan saadaan päätöksiä tehtyä. Tällä hetkellä käytän Nokian 6060 puhelinta josta en pääse katsomaan sähköpostia tai mitään muutakaan sähköistä mediaa.
Ei vastausta.
16.9.
Laitoin taas kerran viestiä asiakaspalvelulle:
Hei, olisi mukavaa jos asiakasta tiedoitettaisiin asian etenemisestä ilman että sitä pitää jatkuvasti tiedustella ja että vastaus olisi muutakin kuin että selvitetään. Tiedän että useilla muilla saman ongelman omaavilla puhelin on korjattu takuuseen ja palautettu asiakkaalle alle kahdessa viikossa. Nyt tämä on kestänyt lähes kaksi kuukautta. Mitä olette tehneet asian kuntoon saamiseksi ja kauanko tässä vielä pitää odottaa?
Sain vastauksen:
Hei Perttu
Kiitos yhteydenotostasi.
Asia puhelinlaitteesi osalta on edelleen selvityksessä ja pyrimme olemaan yhteydessä mahdollisimman pikaisesti selvityksen edetessä.
Näin siis kerrotaan muutakin kuin että selvitetään vielä.
17.9.
Alkoi olemaan mitta täynnä, oli jälleen yhteydessä Sonyn asiakaspalvelu chattiin, josta minulle kerrottiin ettei laitteeni imei-numerolla löydy mitään reklamaatiota myyjäliikkeltä vaikkakin olen sen jossain Saunalahdelle soittamassani puhelussa kehoittanut tekemään.
Tämä oli niin sanotusti viimeinen tippa ja laitoin Saunalahdelle seuraavan viestin:
Olin yhteydessä Sonyn asiakaspalveluchattiin ja he eivät löytäneet imei-koodilla mitään tietoa että olisitte reklamoinut Sonylle puhelimestani. Voisiko asiaa "selvittävä" henkilö soittaa minulle ja kertoa mitä tässä asiassa on tähän mennessä tehty, haluan myös kuittauksen tähän viestiin mitä on tehty ja miksi tämä selvittely kestää näin kauan.
Tämä on selkeästi teidän osalta viivyttelyä että saataisiin asiakas luovuttamaan asia ja samalla lypsetään asiakkaalta kuukausimaksuja laitteesta joka ei ole kunnossa asiakkaasta riippumattomista syistä.
Jos tälle ei tule ratkaisua tämän viikon perjantaihin mennessä olen valmis viemään asian kuluttajaviraston käsittelyyn ja tarvittaessa toimitan oman näkökantani asiaan lehdistölle.
20.9.
Perjantai. Ei puhelua Saunalahdelta kuulunut aamupäivällä joten ajattelin vielä kerran soittaa perään. Kun vihdoin sain aspan vastaamaan kerroin tilanteen ja hän yhdisti eteenpäin jonoon noin puoleksi tunniksi jollekkin miehelle joka ei ollut asiasta millään tasolla tietoinen. Hän kyllä ystävällisesti ilmoitti lukevansa asian läpi ja soittavansa minulle. Alle tunnin kuluttua tuli puhelu jossa aiempi henkilö kertoi että asiassa on tavoiteltu tuotepäälikköä jota ei kuitenkaan saatu kiinni sähköpostin välityksellä. Janyt hän lupasi että asiassa otetaan minuun yhteyttä joko saman päivän aikana tai maanantaina että asia hoituisi.
Sain myös viestin asiakaspalvelusta:
Hei Perttu,
kiitos yhteydenotostasi.
Huomasin, että oletkin jo tänään ollut asiasta yhteydessä asiakaspalveluun.
Asia on edelleen selvityksessä. Olen pahoillani viivästyksestä, asia pyritään hoitamaan kuntoon niin pian kun mahdollista. Me olemme sinuun yhteydessä kun saamme asiaan lisätietoa.
Mikäli sinulle tulee lisäkysyttävää, autan mielelläni.
Mukavaa viikonloppua
23.9. Maanantai. Ei puhelua, ainoastaan mainossähköposti Saunalahdelta jossa kehoitetaan tilaamaan Nokia 1020 ja voit voittaa Nokian tarvikepaketin. Nyt riitti en jaksa tätä pelleilyä enää vaan laitan viimeisen viestin oma.saunalahden kautta klo 15:13:
Koska ette lupauksesta huolimatta ehdi varmaankaan tänään ottaa yhteyttä minuun puhelimeeni liittyen, otan yhteyden aamulla kuluttajavirastoon josta varmaankin jossain vaiheessa ottavat yhteyttä teihin. Aikaa asian hoitamiselle on annettu aivan tarpeeksi( Yli 1,5kk), tyhjiä lupauksia asian hoitamisesta olen kuullut tarpeeksi.
Eikö tätä asiaa olisi voitu hoitaa hyvällä asiakaspalvelulla ja antaa asiakkaalle uusi puhelin, selkeästi viallisen tilalle ja korvata asiakkaalle aiheutuneet kulut (puhelimen kuukausimaksut ajalta jolloin puhelin ei ole ollut asiakkaan käytettävissä 26.85 €/kk, turhasta huoltokäynnistä aiheutuneet kulut 45€ jotka luvattu korvata jo aiemmin mutta en ole saanut ohjetta kuinka toimia tämän kanssa vaikka olen sitä kysynytkin ja puhelukustannukset kun olen soittanut asiasta teille kun yhteydenottoa ei lupauksista huolimatta tule.) Seuraava toimenpiteeni on huomenna aiemmin mainitsemani kuluttajavirasto ja pyrin saamaan asian myös lehdistön kautta julkiseen tietoon kuinka huonosti asiakasta palvellaan yrityksenne toimesta ja Sonyn valtuuttaman huoltoyrityksen suoranaisesta valehtelusta asiakkaalle liittyen asiakkaan puhelimen kosteusvaurion aiheuttaneeseen syyhyn.
Voitte vielä korjata tilanteen ottamalla yhteyttä huomiseen 24.9. klo10:00 mennessä ja korjaamalla tilanteen asiakkaan vaatimalla tavalla.
Jostain syystä minusta tuntuu ettei huomennakaan puhelin soi ennen kymmentä.
Tästä saattaa puuttua ajallisesti puhelu tai pari en valitettavasti ole joutunut tälläiseen taistoon takuuasian hoidossa koskaan aikaisemmin.