Joensuun Sotka
Vein maaliskuussa kaksi keittiönpöydän tuolia reklamaatioksi liikkeeseen, koska olivat molemmat lohjenneet selkänojan ja istuinosan liitoskohdan luota (liimapuusauma). Olivat lohjenneet reilun kuukauden aikavälillä, en vain ollut kerennyt viedä toista vielä liikkeeseen. Lähes ensimmäisinä lauseina myymäläpäällikkö paukauttaa minulle, että olenko poikamies -> "juu..?" -> "no niin, eli asut poikamieskämpässä" -> "juu, mutta kyllä niillä ihan normaalisti on istuttu eikä rymytty hajalle" -> kaveri on hiljaa ja tutkii tuolia. Jatkaa sitten kohta selitystään, että eivät nämä voi näin hajota normaalikäytöllä. Alkoi sitten selittämään, että minun painoinen kaverikin kun sellaisella tuolilla vähänkin keikkuu niin se murtuu.
Jauhamisten jälkeen myymäläpäällikkö sitten lupasi lähettää reklamaation tuolin valmistajalle valokuvineen, jotta saataisiin päätös korvaamisesta. Aikaa kului kuukauden päivät ja soittelin perään. Kertoivat soittavansa myöhemmin ja soittivatkin tunnin päästä. Selvittivät asian siis vasta sitten, kun minun piti ensin kysellä perään.. Kertoivat, että olen käyttänyt tuoleja väärin ja että käyttövirheen takia niitä ei korvata. Heidän ei kuulemma myöskään tarvinnut osoittaa, että olisin tehnyt mitään käyttövirhettä. Olin aamulla tiedustellut aiempien vastaavien tapausten menettelyitä kuluttajaviraston puhelimesta ja en kerennyt kuin mainita kuluttajaviraston, niin tyyppi rupesi toisessa päässä meuhkaamaan. Kertoi muun muassa, että heilläkin on organisaatiot, jotka suojelevat heitä ja että pitää pelata reilua peliä. Asia jäi siltä osaa siihen, että kuluttaja-asiamies oli muutenkin menossa käymään liikkeessä seuraavalla viikolla, jolloin myymäläpäällikkö voisi kysellä asiaa paikan päällä.
Unohdin sitten asian viikoksi, jolloin kuluttajavirastosta soittavat, kertovat hoitaneensa asian ja että minulle on tulossa uudet tuolit. Heidän toimintaansa olin pirun tyytyväinen, sillä en ollut tehnyt minkäänlaista valitusta/ilmoitusta. Tosin olisihan se voinut mennä metsäänkin, kun rupeavat "selän takana" asioita järjestelemään. Kuluttajaviraston nainen vielä kertoi, että myymäläpäällikkö on hyvin pahoillaan tapahtuneesta, mutta eipä se asenne tuntunut olleen muuttuneen, kun tuolit kävin liikkeestä hakemassa, sama jauhanta käyttövirheestä jatkui.
Kootusti, mitä meni hiukan vituiksi asiakaspalvelussa:
-Suhtautuminen minuun oli alusta lähtien se, että tuolit oli hajotettu (poikamieskyselyt, täysin epäolennaista)
-Viittaaminen minun painooni (ei sillä että minä loukkaantuisin, mutta moni saattaisi)
-Eivät hoitaneet asiaa ennen perään kyselemistä
-Reklamaatioprosessi kesti yli 2kk (kohtuu pitkä aika, kun ottaa huomioon, että kyseessä päivittäiskäyttöinen hyödyke, korvaavia tuotteita ei voinut saada)
-Eivät suostuneet mihinkään muuhun järjestelyyn kuin uusiin tuoliosiin (minulla on nyt tosi kova luotto moisiin tuoleihin, varsinkin alkaa vääntämään uusia rekloja)
-Kyseessä ei ollut mikään kesämyyjä tms. vaan myymäläpäällikkö, jonka luulisi käsittävän, minkälaisen mainekustannuksen homma aiheuttaa verrattuna tuolien osien kustannuksiin