Munan oikea proteiinimäärä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
50
Onko kellään tarkkaa ja varmaa tietoa paljonko yhdessä kananmunassa on oikeasti proteiinia? Epäilen että aikaisemmin mainitusta finfoodsin tekstistä on vedettävissä väärä johtopäätös:

"(munan)Valkuainen ravintona
Lähes 90 % valkuaisesta on vettä, noin 10 % proteiineja ja loput hiilihydraatteja, vitamiineja ja kivennäisaineita. Valkuainen ei sisällä lainkaan rasvaa eikä kolesterolia."

Tästä kirjoituksestahan on tällä foorumilla vedetty johtopäätös että munassa olisi vain jotain 4g proteiinia, mutta kun ensinnäkin sana VALKUAINEN tarkoittaa samaa kuin PROTEIINI, ja yleisesti tiedetään että orgaanisissa molekyyleissä on osana rakennetta sitoutuneena vettä. Onko proteiinissakin näin?

Ihminenkin on näin ajateltuna suurimmaksi osaksi (90%?) vettä. Jos munan aminohapporakenteessa on sitoutuneena vettä, niin tätä ei tietenkään voida laskea proteiiniin kuulumattomaksi vedeksi, eli proteiinin massa olisi paljon suurempi. Onko munan proteiinin määrä sittenkin sama kuin se valkuaisen määrä?

Mikä on siis totuus, jos munan proteiinimäärä lasketaan samalla tavalla kuin elintarvikkeissa yleensäkin?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kiitosta...

...vaan vaivautumisesta, kun ei ole minulla nämä nettilähteetkään vielä hallussa. Siis liki 10g on keskimääräinen kananmunan protskumäärä. Kuulostaa jo vähän paremmalta. Kolme keitettyä munaa menee mulla paremmin alas kuin 1prk raejuustoa, jos niin sen ajattelee..

teflonkalvo sanoi:
Siis liki 10g on keskimääräinen kananmunan protskumäärä. Kuulostaa jo vähän paremmalta. Kolme keitettyä munaa menee mulla paremmin alas kuin 1prk raejuustoa, jos niin sen ajattelee.

Eikös tuo n. 10g proteiinia ole siis 100g:ssa valkuaista. Valkuainen ei ihan 100grammaa taida painaa.

Jos haet sitä protskumäärää per kananmuna niin kattele seuraavan kerran kaupassa niitä pakkauksia. Toisissa nimittäin lukee tiedot per egu.
Tulet kyllä todennäköisesti pettymään, sillä proteiinimäärä ei yhdessä kanamunassa ole kovinkaan suuri.

Voisiko joku muuten selittää minulle, miksi kananmuna proteiinimäärää kysellään kokoajan ja mikä siitä kananmunasta tekee erikoisen?

KäveleväRuumis sanoi:
Voisiko joku muuten selittää minulle, miksi kananmuna proteiinimäärää kysellään kokoajan ja mikä siitä kananmunasta tekee erikoisen?

keitetyn kananmunan saa syötyä helposti, raakana juotua Rocky-tyyliin

Mä olen aina laskenut siltä pohjalta, että kananmunassa on 5 g proteiinia ja 5 g rasvaa.

Mun kananmunissa on:
valkuaisessa 3 g proteiinia, ei muuta ja
keltuaisessa 5 g proteiinia sekä 9 g rasvaa (josta 3 g tyydyttynyttä).

näyttää siltä että on helpompaa syödä vain purkki tonnikalaa kuin keittää ja ahtaa 10 munaa lärviin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mäkin syön mielelläni keitettyjä kananmunia, koska ne on niin helppoja vetää naamariin!
Mäkin lasken yleensä siltä pohjalta, että yhessä munassa on 5g proteiinia...

Hullu inkkari sanoi:
keitetyn kananmunan saa syötyä helposti, raakana juotua Rocky-tyyliin
Vikana on vain se, että raa'asta kananmunasta ei imeydy yhtä paljon ravinteita kuin paistetusta ja keitetystä. Ihminen on evoluution seurauksena tottunut kypsennettyyn ravintoon, koska siinä on vähemmän mahdollisia taudinaiheuttajia. Muutenkin protskua saa paljon paremmin muista lähteistä kuin munista... niiden huippukausi body-hommissa taisi olla 80-luvulla. :D Toki Rocky-juoma on näyttävä ja miehekäs ;)

Musta keitetty kananmuna sellaisenaan, ilman mitään suolaa edes, on hyvän makusta. Toisin kuin esim rahka ja raejuusto, joihin pitää sekoittaa jotain muuta et niistä tulee hyvää.

KäveleväRuumis sanoi:
Siinä on kaikki kahdeksan tärkeintä aminohappoa.

Itse olen laskenut 10% mukaan.
Helppo muistaa ja eikä ole pahasti edes pielessäkään.
Eli 100g:a kananmunaa = 10g proteiinia.
Keltuaisia en napo veke, vaan syön ne.

Ööö meidän ravitsemuksen opettaja sanoi että kananmuna on sen takia hyvä protskulähde kun siinä on ne kahdeksan tärkeintä aminohappoa.

Haistakaa jo huilu!

Jää kyllä raejuustot ja rahkat maussa kauas taakse kun vertaa sitä kananmunan valkuaiseen.

Yksinään ei ihan mitään "hunajaa", mutta auta armias kun kiskaset esim kuten minä aamupalallla sellaset 6 valkuaista tuoreen ruisleivän kanssa, missä on juustoa ja kinkkuviipaleita ai että... :love:

tuli oikein nälkä...

Tosta omasta kananmunalootasta tsekkasin (hyvän olon kultamuna), että keskikokoinen muna eli koko M (sisältö, ilman kuoria siis) painaa 53-63 g, ja noissa munissa ilmoitetaan olevan 13,1 g proteiinia 100 grammassa niin eikös sitten protskua yhdessä munassa ole 6,943 - 8,253 g protskua.

Se ravitsemuksen opettaja todennäkösesti tarkoitti että noitten mainittujen välttämättömien aminohappojen määrien suhde toisiinsa on kulutuksen kannalta optimaalinen tai hyvin lähellä sitä. Noi määräsuhteethan siinä merkkaa, että mikä proteiini on laadukasta ja mikä ei.

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom