Originally posted by moppe
Miltäs tää mun ohjelma näyttää?
1.pvä rinta/ojentajat
-penkkipunnerrus 4*6
-vinopenkki käsipainoilla 3*8
-peck-deck 3*8
-kapea penkki 3*8
-push-down 4*8
-ranskalainen punnerrus 3*8
LEPO
2.pvä jalat
-jalkaprässi 5*10-12
-pohkeet istuen 3*10-12
-pohkeet seisten 3*10-12
-reiden ojentajat 3*10-12
-reiden koukistajat 3*10-12
LEPO
3.pvä hauis/selkä
-maastaveto 5*8
-selkäpenkki (vai mikä se on? Alaselkään ottaa) 3*10
-vaakasoutu (olikohan se toi...?) 3*8, 1*5
-ylätalja 3*8
-hauiskääntö seisten z-tangolla 4*6
-hauis ylätaljasta 4*6
LEPO ja uudestaan...
Näyttääks toi ihan hirveeltä?
Mihin kannattais sijoittaa olkapäät? Oisko jotain must liikkeitä vielä lisäks tai jotain mitä kannattaa ehdottomasti ottaa pois? Käyn salilla n. joka toinen päivä.
edit: Kyykky puuttuu, koska oon kuullu juttua, et selkärankaan kohdistuva paine saattaa vähentää pituuskasvua, jota on jäljellä vielä jotain 8 senttiä. Sama pystypunnerruksessa...
1. Hirveesti sarjoja rinta-ojentajat -päivässä. Kyllä 2-3 työsarjaa per liike riittää rinnalle. Ojentajat on rinnan jälkeen jo taatusti sen verran rankaisua saaneet, että 2 liikettä a 2-3 sarjaa on taatusti tarpeeksi. Vaihtele silloin tällöin liikkeiden järjestystä, samoin toistomääriä kannattaa niinikään vaihdella enempi (pääsääntöisesti alueella 6-12). Itse vaihdan liikkeitä miltei jokaisella treenikerralla, mutta en nyt tiedä onko tämä mitenkään välttämätöntä.
2. Jalkaprässin ohella ottaisin mukaan kyykyn. Kumpaakin 2-3 kovaa sarjaa, päälle reidenojennukset ja -koukistukset/sjmv niin hyvä tulee.
Jos pelkäät, että kyykky haittaa pituuskasvua, tee sitä vaikka vaan joka toinen viikko ja vikana liikkeenä (eli ensin prässi ja ojennukset etc.), tällöin et voi käyttää enää niin kovia painoja mutta liike tehoaa silti taatusti!
3. Taas sama juttu, vähennä mv-sarjoja. Mv:n lisäksi 2-3 liikettä yläselälle, jokaisessa 2 sarjaa - kyllä riittää ja on rankkaa! Vaihtele selkäliikkeitä niinikään silloin tällöin.
Suosittelisin myös harkitsemaan seuraavaa: tee mv vain joka toinen viikko. Jos pelkäät että kyykky haittaa pituuskasvua, niin mv mitä todennäköisemmin vaikuttaa samalla tavalla. Tee sillä viikolla, jolloin et vedä pelkästään yläselkäliikkeitä. Pidä mielessä, että joka selkätreeniin pitäisi tulla ainakin yksi veto- ja ainakin yksi soutuliike yläselälle. Leuanveto on paras ja rankin vetoliike, kulma/T-tankosoutu paras soutuliike.
Lopuksi: muista, että nämä olivat vain minun mielipiteitäni. Eivät absoluuttisia totuuksia.