kannattaisiko keskustella?
Että kannattaisi jättää ennen kuin pettää... Mielenkiintoisen suoraviivaista logiikkaa. Kannattaisiko ennemminkin todella miettiä, mikä omassa suhteessa kiikastaa, jos pettäminen tulee mieleen, ja nostaa kissa pöydälle eli keskustella aiheesta kumppanin kanssa? Nykymaailmassa pettäminen ja jättäminen on valitettavan yleistä sen vuoksi, ettei ihmisillä ole aikaa omalle parisuhteelleen ja sen hoitamiselle. Kriisitilantessa tuntuu olevan helpompi ratkaisu marssia ulos suhteesta uuden kullan kainaloon kuin selvittää asiat perin pohjin puhumalla - se kun on TODELLA raskas prosessi. Itse olen pian ollut kymmenen vuotta yhdessä saman ihmisen kanssa. Suhteemme on kokenut monia vaikeita paikkoja, pettäminen mukaan lukien, ja monesti on itsestä tuntunut, että olemme tulleet tiemme päähän. Jostain kumman syystä (olisiko sitten sitä tosirakkautta vai mitä...?) on toisella aina ollut voimia olla se, joka on toistakin kannustanut ja vaikeana hetkenä tukenut: niin isoa ongelmaa ei ole vielä vastaan tullut, ettemmekö olisi pystyneet siitä puhumaan ja selvittämään ja sillä keinoin siitä päässeet yli. Viime kädessä on aina löytynyt HALUA tehdä töitä suhteen eteen, antaa anteeksi, jättää menneet taakse ja katsoa yhteiseen tulevaisuuteen. Vaikka rakkaus on välillä tuntunut olevan jossain tavoittamattomissa, on se aina löytynyt uudelleen, jos mahdollista vielä aiempaa voimakkaampana. Eivätkä nuo suhteemme karikot ole keskinäistä luottamustamme enää sen jälkeen koetelleet, kun ne on selvitetty.
Uskokaa pois, tiukkoja paikkoja tulee eteen jokaisessa parisuhteessa, ennemmin tai myöhemmin. Itse pitäisin esim. pettämistä (niin ikävä ja tavallaan tuomittava asia kuin se onkin) "vain" oireena jostakin muusta ongelmasta, joka on selvitettävä. Viime kädessä edellytykset suhteen jatkamiselle ratkaisee tahto, joka kumpuaa todellisesta rakkaudesta. Joskus se voi tarkoittaa myös tahtoa antaa toiselle anteeksi... :haart: