Ihan varmasti noita dokkareita katsellessa kannattaa muistaa lähdekritiikki mutta kyllä jokaisen pitäisi pystyä näkemään että siinä dokkarissa olevien leirien osalta on menty pahasti metsään. Noita kasvatusleirejä on ollut useita ja varmasti joissakin on onnistuttu tekemään hyvääkin työtä, mutta...
Mä en ymmärrä miten kukaan täällä voi pitää hyvänä ideana lähettää isoa joukkoa lapsia, joilla on paljon erilaisia ongelmia, johonkin maailman perseeseen kuritusleirille, jossa käytetään vanhentuneita metodeita ja fyysisiä rangaistuksia (jotka johtaisivat syytteeseen pahoinpitelystä) amatööriohjaajien toimesta. Niillä lapsilla on erilaisia ongelmia ja tuolla tarjotaan samoja kasvatusmetodeja kaikille. Kenen mielestä esim. huumeriippuvaisia tai adhd-muksuja pitäisi kohdella samalla tavalla?
Oon ihmetellyt miten täällä Pakkiksella on valloilla sellainen käsitys että lapsen kasvattaminen vaatii ainoastaan kuria. Jos lapsi/nuori ajautuu ongelmiin, niin syy on 100%:sti vanhempien, jotka eivät ole pitäneet tarpeeksi tiukkaa kuria ja lapsi ei ole saanut tarpeeksi rangaistuksia (luunappeja, tukkapöllyä, selkäänsä, vyöstä, turpaan... (mihin vetäisit itse rajan?). Kuka muuten tiesi että nykyään on lasten fyysinen rankaisu kielletty laissa? Monien nykylasten ongelmat eivät mun mielestä johdu rangaistusten puutteesta vaan ongelmat johtuvat esimerkiksi vanhempien ajan, hyvien esimerkkien sekä johdonmukaisten seuraamusten puutteesta. Sitten on tietysti tapauksia, jossa hyvästä kasvatuksesta huolimatta tulee ongelmia. Aina ei vaan kaikki mee niinkuin pitäisi.
Tän jälkeen tulee todennäköisesti x kappaletta viestejä, joissa kerrotaan että ainakin heitä on pienenä tukistettu ja nykyään ovat oikein kunnollisia kansalaisia. Eiköhän melkein kaikki ole saanu pieniä fyysisiä rangaistuksia ja olen myös itse tukistanut poikaani (kun on oikein pahoja tehnyt ja mulla menny hermot) mutta olen myös todennut että oma rauhallinen ja määrätietoinen suhtautuminen ja jäähyrangaistus eli lapsi laitetaan häpeämään (oikeesti jäähylle on paremmin kuvaava sana) johonkin paikkaan muutamaksi minuutiksi miettimään, toimii huomattavasti paremmin.