Motocross-/endurohenkisiä pakkiksella?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fear
  • Aloitettu Aloitettu
Minkä merkkistä piikkiä suosittelisitte crossipyöristä. Vuosimalli luultavammin tulee olemaan 2000 luvun alusta, rahaa kun ei ole älyttömiä pistää vielä pyörään, ja lisäksi pitää vielä varata rahaa muutamaan varusteeseen ja huoltoon.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkä merkkistä piikkiä suosittelisitte crossipyöristä. Vuosimalli luultavammin tulee olemaan 2000 luvun alusta, rahaa kun ei ole älyttömiä pistää vielä pyörään, ja lisäksi pitää vielä varata rahaa muutamaan varusteeseen ja huoltoon.


oikeastaan kaikiin AIKALAILLA SAMAA HINTALUOKKAA osat,
joten mikä sattuu olemaan kohtuuhintainen ja lähistöllä..
niin ostahan pois..
 
Ton ikäsistä katsot sen, joka on parhaassa kunnossa. Muoveja ei kannata itkee vaan otat kokeneemman kaverin mukaan, joka osaa arvioida koneen ja kulutusosien kuntoa. Yleensä jos on jotain kummallisia omia patentteja, niin voi olla aika nuukasti huollettu. Ja kannattaa isommista rempoista kysyä kuitit.
 
4-vuotiaasta asti tullut ajettua crossia ja nyt myöhemmin siirrytty jauhamaan enskaa Kangasalan Moottorikerhon riveissä mutta viimeaikoina ei oo oikein ehtiny ajaan koska koulu + reenaaminen on tuntunut vievän kaiken ajan. Kalustona enskaan sopivasti säädetty Gas Gas EC 250 -03 ja on kyllä pyörinyt viimeaikoina mielessä jos hommais vielä pikkunelarin rossitouhuja varten. Tommonen Kotarin 250 SXF jollain kunnon putkella himottelis aikalailla.
 
Onko slowspeed päässyt Kärmes-videolle? http://www.bike.fi/content/472/
Ihan komeita suorituksia!!
Täytyis kyllä ajaa se kortti niin pääsis kisaamaan muuallakin kun CC-tyyppisissä kisoissa..


Tulihan tossa viteolla vilahdettua pyörän selässä ja seisoskeltua n. 5min 15sek kohdalla (sininen takki ja punanen kypärä). Sitä ku kattelee linjat kohdalleen ni säästää aikaa ja etenki RAHAA!
 
Olen ajatellut pyörän ostamista ja ajattelin kysyä kokeneiden neuvoja.

Ajelin mopoiässä 80-kuutioisilla Kawasakilla ja Suzukin RM:llä, mutta sen jälkeen ei ole tullut ajettua. Tosicrossien suhteen olen siis täysi keltanokka, mutta 250 kuutioista olen ajatellut. Eipä ainakaan tuntuisi liian pieneltä heti kun saan tuntuman pyörään?

En siis tarvitse mitään huippuluokan kisatykkiä, mutta kuitenkin sellaisen hintalaatusuhteeltaan kelpoisan pelin. Mittaa itsellä on 186 senttiä ja painoa 90 kiloa.
 
Nelari vai 2-tahti? Jos käytettyä ostat, niin merkkiä ei hireesti kannata tuijottaa, vaan kuntoa. Muoviosilla ei ole mitään, väliä kunhan koneeseen remontit on tehty ajallaan. Uusissa pyörissä suzukilla on todella kilpailukykyiset hinnat verrattuna muihin.
Itsellä ei ole ollut kuin piikkejä, mutta tunnin verran pääsin ajamaan erään liikkeen omistajan ktm sxf 250, kun ei ollu takakepin huolto ajallaan valmis:D on tosi makee peli ajaa. Kokoa sulla on sen verran, että 250cc 2-t tai 450cc 4-t olis hyvä valinta. Hondaa on kehuttu isoista nelareista, vink vink.
 
Nelari vai 2-tahti?
En ole oikein syttynyt 4-tahti crosseihin. Kokemusta ei tietysti juuri ole, mutta 2-tahti tuntuu crossipyörän koneena jotenkin oikeampana.

Kokoni ja mieltymykseni kaksitahtisuuteen tarkoittavat varmaan 250 kuutioisen hankkimista. Eipähän ainakaan vääntö lopu heti?

Käytettyä tässä ollaan hankkimassa ja juurikin Suzukin rm on ollut mielessä. Onkos noiden runkojen kokojen suhteen isoja merkkikohtaisia eroja.
 
Suzukin 250 2-tahdeista en itse ole ainakaan kuullut pahaa sanottavaa. Ei tollasesta harrastelijalla tehot lopu kesken :D Jos haluat myös poiketa metsän puolelle, niin 300cc ktm exc on kova sana. Vähän rauhallisemman olonen, kuin 250cc -> jaksaa ajaa kauemmin. Shimmautat vaan jousituksen kovemmaks, niin sillä pärjää crossiradallakin.

Kannattaa mennä johonkin suurempaan liikkeeseen katsomaan noita pyöriä sen takia, että siellä on sitten varaa vertailla erilaisia käytettyjä vehkeitä. Oot ton verran pitkä, joten melkein pyörästä riippumatta pieni satulan ja ohjaustangon korotus on paikallaan. Varsinkin tapeilta ajettaessa liian matalalla olevalla tangolla tulee ongelmia ajoasennon suhteen.
 
Suuret kiitokset vinkeistä. Täytyypä käydä jossakin alan liikkeessä vähän vertailemassa runkojen kokoja ja kyselemässä ammattilaisten tipsejä.

Arvelen itsekkin 250 kuutioisen riittävän hyvin. 125 kuutioinenkin riittäisi varmasti alussa, mutta pienellä lisäpanostuksella luulen saavani pyörän, jossa tehot tuntuvat mieleisiltä ainakin vähän pitempään.
 
Olisi vika ratkaistavana. Olen mahdollisesti ostamassa Kawasakin KX 250cc pyörää. -93 vuosimallia. Siinä on sellainen vika, että kytkin on mennyt ajon aikan aivan hermottomaksi, eli ei tee mitään (ei kuitenkaan kytkinvaijerista ole kyse) Onko kellään tietoa millä kustannuksilla ja osilla selviän ongelmasta?
 
Älä osta. Varmasti löytyy kunnossa olevia ja toimiviakin pyöriä.

Aika vanha pyörä muutnekin, ja luultavasti on muutakin häikkää kuin pelkkä kytkin (siis kun sitäkään ei ole korjattu).

Luultavasti kytkinlevyt kuluneet, ei käsittääkseni (en ole itse koskaan hommaa tehnyt) mikään ylivoimaisen paha homma vaihtaa, eikä kovinkaan kalliskaan.
 
Älä osta. Varmasti löytyy kunnossa olevia ja toimiviakin pyöriä.

Aika vanha pyörä muutnekin, ja luultavasti on muutakin häikkää kuin pelkkä kytkin (siis kun sitäkään ei ole korjattu).

Luultavasti kytkinlevyt kuluneet, ei käsittääkseni (en ole itse koskaan hommaa tehnyt) mikään ylivoimaisen paha homma vaihtaa, eikä kovinkaan kalliskaan.

Ei tuo ikä minun mielestä ole vielä edes paha. Tuossa oli sellainen tausta, että myyjä oli saanu sen vaihtokaupan yhteydessä ja se on seissy kohtuu kauan tallissa käyttämättömänä. Muutaman tunnin ajanu. Mäntä oli vasta vaihdettu ja sylinteri pinnoitettu.

Korjaushommat kyllä sujuu itseltäkin ja tuttujen avustuksella jotka harrastelee saman ikäisillä pyörillä. Eniten näissä jännittää varaosien hinnat mitkä on kohtuu korkeat. Etsin tosiaan ensimmäistä crossipyörää ja olisi mukava päästä liikkeelle kohtuu edullisesti.
 
Ei kannata ostaa mitään rikkinäistä pyörää, koska et tiedä mitä sieltä on rikki ja joskus OEM osat maksaa aivan sairaasti. Itse myin pari vuotta sitten 125cc Hondan vm. 1991 eikä siinä ikinä ollut mitään vikaa, että kyllä niistä vanhemmistakin löytyy hyviä yksilöitä.
 
Ei kannata ostaa mitään rikkinäistä pyörää, koska et tiedä mitä sieltä on rikki ja joskus OEM osat maksaa aivan sairaasti. Itse myin pari vuotta sitten 125cc Hondan vm. 1991 eikä siinä ikinä ollut mitään vikaa, että kyllä niistä vanhemmistakin löytyy hyviä yksilöitä.

Katselin niitä osien hintoja, niin hieman turhan kalliiksi tulisi kytkinremontin tekeminen ja kun ei tosiaan tiedä onko siinä sitten muutakin vikaa. Pyörällä kuitenkin olisi ollut lähtöhintaa 1200€. Jatkan vielä pyörän etsimistä.
 
Tuli myös hommattua crossi yz 125 vm 2000. Ekaa kesää ajelen ja tähän mennessä tuntuu tehot riittävän kunhan pitää kierrokset ylhäällä. Eihän ne tehot hirveästi tunnu kun suoralla ajaa mutta radalla haen vähän eri juttua, eli ajotaitoa.
 
Tallista löytyy konerikkoinen Yamaha YZ490L -84 ja ajokunnossa oleva Suzuki RM250 -95.
Yz olis tarkotus korjata jossain vaiheessa, muistaakseni kytkimessä on jotain häikkää. Harvemmin tulee enää ajeltua kun paikat ei oikein kestä sitä rynkytystä mitä ajossa tulee.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom