MOT: Kylmää vettä kasvihuoneeseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja olbax
  • Aloitettu Aloitettu
Jos otetaan tarkasteluväliksi esim. 10 milj. vuotta niin tämä "meidän aiheuttama" ilmaston lämpeneminen ei välttämättä olekaan mikään epätavallinen piikki lämpötiloissa.
Totta. On lähinnä ihmisen omahyväisyyttä kuvitella olevansa jotain niin mahtavaa, että voi aiheuttaa tällaisia, etenkin kun tuossa lähietäisyydellä on meidän ihkaoma aurinko, joka vaikuttaa pitkällä aikavälillä maapallon asioihin paljon enemmän kuin ihmiset edes tajuavat. Maapallon lämpötila on miljoonien vuosien aikana tosiaan välillä lämmennyt ja välillä kylmennyt, ilman että täällä on juurikaan edes ihmisiä ollut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Otetaan esimerkkinä vaikka autoilu. Uudempia autoja, vähemmän päästöjä.

Kehittyvissä talouksissa se vaan menee niin, että aikaisemmin ihmisillä ei ollut varaa autoilla ollenkaan. Ja se nostaa huomattavasti hiilidioksidipäästöjä kun esim. Intian ja Kiinan keskiluokalla alkaa olemaan varaa autoiluun.

Mutta ihan asiallinen dokumentti, mukava nähdä tässä ilmastonmuutos keskustelussa valtavirrasta poikkeavia ajatuksia.

Itseltäni meni maku ympäristönsuojeluun siinävaiheessa kun syyllistäminen alkoi. Tapan planeetan yksityisautoilulla, big fucking deal, autoilen jatkossakin koska se (teoreettinen) reikä siellä ilmakehässä ei muuksi muutu vaikka tuntisin itseni kuinka syylliseksi. Muut voivat kumartaa epäjumalaansa ja ruoskia itseään, minä lähden huviajelulle.
Toihan on ihan hyvä näkökulma varsinki ku 100 miljoonaa ihmistä ajattelee ihan samalla tavalla.

Toihan on ihan hyvä näkökulma varsinki ku 100 miljoonaa ihmistä ajattelee ihan samalla tavalla.

Joo nii tää "kaikki ajattelee samalla tavalla teoria". Eiköhän ne ihmiset vieläkin jokainen ajattele ihan omilla aivoilla ja tee ihan omat päätökset, minkä takia tekee tai jättää tekemättä jotakin asioita.

Mutta ihmisillä tuntuu nyky yhteiskunnassa olevan kova tarve olla jollakin tapaa vieruskaveria parempi ihminen oli se sitten Jeesustelemalla (?) eläintenoikeuksista ilmastosta tai wot ever, eikä siinä mitään nii kauan ku sulla o hyvämieli etkä syö mun puuroa ni jokanen tyylillään ja jokanen omalla mielellään. Siihen en sitten ota kantaa että kuinka paljon hyötyä siitä on ja kenelle ja miksi.
Elitismi on kaunista ah niin kaunista

Onko kukaan ajatellut sitä, että tämä ilmastohype olisi hallitusten propagandaa, jotta energiankulutusta saataisiin pienennettyä. Tämä siksi, koska Eurooppa joutuu tuomaan suuren osan energiavaroistaan ulkomailta ja tällainen riippuvaisuus muista maista on vaarallista. Semminkin, kun rajallisessa energiakakussa on nyt enemmän jakajia, eli kaukoidän kehittyvät valtiot.

Vaikka koko juttu ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta olisikin sontaa, ei se poista sitä faktaa, etteikö saasteiden (autoilu, turha krääsätuotanto, vesiasiat) vähenemiselle tarvitsisi tehdä jotain. Kysehän on ihmisten terveydestä ja siten ympäristöystävällisten valintojen tekeminen on meidän jokaisen asia. Haluaisitko esim itse asua savusumukaupungissa?

Niin, yksi ohjelman pointteja olikin että ehkä käytännön hyöty olisi suurempi jos resurssit käytettäisiin esim ilman tai vesien suojeluun kuin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.

Itse olen sitä mieltä että ilmastonlämpenemistä vastaan pitää taistella vaikka en oikeestaan edes oo varma että se on totta. Johtuen lähinnä siitä että jokapaikasta tulvii ristiriitasta tietoa asiasta. Sano nyt siinä mikä on totta ja mikä ei. Kuitenkin fossiilisten polttoaineiden vähentämisellä on oikeastaan vain hyviä vaikutuksia kuten esim. öljyn käytön vähentäminen, saasteiden vähentäminen ja suurempi energiaitsenäisyys.

Se on tietysti totta että nää vihreät vaatimukset vaikeuttaa kehitysmaiden nousua köyhyydestä mutta valitettava tosiasia on että siihen ei muutenkaan tällä planeetalla ole varaa. Ei vaan yksinkertasesti oo tarpeeksi luonnonvaroja.

Ihan hyvä ohjelmahan tuo oli. MOTin yleisestä linjasta poiketen lopussa toinen noista tiedemiehistä kertoili, että ei hän voi todistaa omaa kantaansa niinkuin ei vastapuolikaan voi. Ilman näitä erimielisyyksiä tiede ei menisi eteenpäin.

On USAssa ja maailmassa edelleen myös tiedemiehiä, jotka ovat sitä mieltä että tupakointi on vaaratonta.

Turha on taistella sellaista vastaan, jota ei ole olemassakaan.

Onhan se olemassa, aina ollut. Jatkuvasti ilmasto muuttuu maapallolla. :) Eria asia on se, että onko se ihmisen aikaansaama. Itse en ole koskaan näin uskonut, turhaa hössötystä koko ilmastonmuutos. Taitaa vain olla keino saada ihmisten huomio pois muista maapallon ongelmista.

Ihan hyvä ohjelmahan tuo oli. Siinä kävi hyvin selville, että nykyiset ilmastomallit eivät toimi. Miten siis voidaan olettaa samojen mallien tuottamien pidemmän ajan ennustustenkaan pitävän paikkaansa? Ja tuo kaikki ihan riippumatta siitä, mihin suuntaan ilmasto on muuttumassa ja miksi.

Ja mitä pidenpiaikaiseen ilmaston muuttumiseen tulee, niin normaalistihan Suomen päällä on 2-3 km jäätä. Nykyisen kaltaiset lämpimät kaudet ovat aika lyhykestoisia jääkausiin verrattuna.

Nämä salaliittoteoriat eivät kyllä vakuuta. En usko tuollaisen globaalin ilmastosalaliiton olevan mahdollinen. Itsenäisten tiedemiesten ja tiedeyhteisöjen tutkimuksista se ilmastonmuutosteoria on saanut alkunsa ja tällähetkellä sillä on suuri kannatus.
Valtiot ja kansalaiset vain reagoivat tähän teoriaan.

Itse ainakin näen Suomen mielummin osana lehtimetsävyöhykettä, kuin arktista napajäätikköä.

Kasvihuoneilmiöstä ajattelen itse, että meillä on joko jo paskat housussa tai sitten eilisen dokumentin mukaisesti väärä hälytys.

Aika näyttää, kuinka asia on. Anyway, sillä mitä me täällä Suomessa tehdään ei ole mitään merkitystä.

Tarkotitko että ne 100 miljoonaa ihmistä ajattelis jotenkin eri tavalla jos myös tattikuningas kierrättäisi biojätteensä?

Vai koititko sanoa, että jos tattikuningas alkaa kulkemaan dösällä ja sammuttamaan valot huoneesta lähtiessään, niin sillä ei ole yhtään mitään vaikutusta yhtään mihinkään?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom