Mopo-thread

Liittynyt
26.8.2002
Viestejä
275
Kasari-threadin innoittamana aloin muistelemaan omia mopojuttuja, jotka kyllä ajoittuvat tohon 90-luvun alkuun.

Mopona oli Tunturi Tiger Aqua "vesimopo", ainoa nestejäähdytteinen siihen aikaan. Tosin ei siitä nestejäähdytyksestä mitään erityistä hyötyä ollut.

Kavereilla samassa jengissä oli Suzuki S1, muutama Monkey, PV ja olipa yksi pappa-Tunturikin.

Aluksi mopo oli vakio, mutta sitten varustelukilpailu lähti käsistä. Kaveri vaihtoi PV:n välityksiä ja koulusta kotiin tullessa pitkällä suoralla katosi horisonttiin. Meikäläinen ihmetteli, että mitäs helvettiä... Tästä se lähti, vaihdoin tunturiin välityksen ja 8 millin Mikunin tilalle 16 millin Dellorto. Koulusta kotiin ajelin kaverin rinnalla kolmosella kaverin ajaessa nelosella kunnes tulimme samalle tutulle suoralle. Totesin kaverille, jotta terve, vaihdoin neloselle ja käänsin kaasun täysille. Kaverin ilme oli näkemisen arvoinen. Varustelukilpa loppui, kun kiihdytin kakkosella 50 km/h vauhtiin ja magneetto irtosi paikaltaan ja hajotti kaikki pikkuosat magneeton sisältä. vauhdittajana oli silloin 80 läppäpytty. Toisella kaverilla siirtyi ajokorttikin varustelun seurauksena, itse olin onnekas.

Kaikenlaista tonttuilua tuli harrastettua siihen aikaan. Hauskin sattuma taisi olla, kun uutena vuotena -93 piti kaljapäissään lähteä kylille ihmettelemään. Kaverin kanssa päätettiin lainata yhden toisen kaverin PV:tä, selitettäisiin sitten myöhemmin ja eihän matkaakaan olisi kuin pari kolme kilometriä. Minä olin vähän enemmän selvänä joten jouduin ajamaan kaverin tullessa taakse. PV ei ole mikään tilaihme, mutta jos kuski istuu aivan edessä, niin kyllähän siinä kaksi kulki mukavasti (ainakin silloin 60-kiloisina). Tie oli kovaksi jäätynyttä lunta ilman hiekkaa, mutta varovaisesti ajaen mopo pysyi ihan hyvin pystyssä. Muutaman sata metriä ajo meni ihan hyvin, kunnes vaistomaisesti korjasin istuma-asentoa, joka oli ihan liikaa edessä... Kaveri ei loukkaantunut, mutta perkeleenmoista älämölöä se piti maatessaan selällään tiellä.



Taannoin kävin kotikulmilla ja ihmettelin, missäs moponuoriso on. Perjantai-ilta ja missään ei haise kaksitahtinen ja rengas ei pala. kaveri totesi, että eipä täällä paljon porukka enää ajele, ne pelaa kotona pleikkaria. En tiedä, jotenkin vain tuntuu, että kyllä mopojen kanssa kylillä päristelystä parempia muistoja jää kuin jostain plaeikkarin hakkaamisesta neljän seinän sisällä. Oli se hienoa aikaa, melkein tuntee kaksitahtisen käryn nenässään...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
muah 3 päällä pv:llä jossa takana "takaritsi".tietysti känässä ja ajajalla kipsi jalassa.kipsijalan piti ajaa koska sen piti ojentaa jalka eteen ettei se puudu

..oi niitä aikoja
 
Repe Sorsa sanoi:
Mopona oli Tunturi Tiger Aqua "vesimopo", ainoa nestejäähdytteinen siihen aikaan. Tosin ei siitä nestejäähdytyksestä mitään erityistä hyötyä ollut.

Samanlainen menopeli oli mulla. Poikkeuksena vaan se, että mopoa en halunnut. Olisin mielummin ottanut 7000mk stereot kuin mopon. Eipä saanut valita, kun pappa oli päättänyt taksikuskin ominaisuudessa, että minua kiinnostaa mopot/moottorit :rolleyes:. Ei kyllä kiinnosta moottorit vieläkään. Autoa en ole vielä omistanut vaan fillarilla/kävellen hoidan kaikki alle 10km matkat ja loput menee bussilla.

Protestiksi en ajanut sillä mopolla käytännössä ollenkaan. Reippaan kolmen vuoden aikana kilometrejä tuli varmaan alle 200. Siellä se tallissa kökötti ja myin sitten 18v pois halpaan hintaan.

Sen suurempaa sanottavaa ei meikäläisellä ole mopoista :D
 
Ekan moponi ostin 11 vuotiaana ja hinta oli korkea 95mk. Merkki pappa Husqvarna 1969. Kulki aika hyvin...muistaakseni 65 kuumalla koneella:) Sitten sainkin ekan kunnon mopon. Raisu vm-79...nyt tunsin olevani eka kertaa elämässäni vapaa. Sitten tuli Tunturin supersporttia ja toinen Raisu eli tämä pyöreä tankkinen versio. Mopointo laimeni, kun ostettiin kaverin kanssa kimppaan peltoauto. Ikää oli 16 ja viikonloppuisin ajeltiin metsäteillä. Aivan helvetin jännää ja addiktoivaa. Nykyisinkin tekee mieli ajella mopolla kosteaa hiekkatietä pitkin keskellä metsää. Muistoja, jotka eivät haihdu.
 
Eihän tosta vielä kauaa ole kuin mopoiässä olin. Ekana rekisterissä oleva moponi oli Tunturi SS , "sopivasti" viritetty, eli kulki 75km/h. Pytty oli itse viilattu loppuun+itse tehty tehomäntä ja moottorisahan kaasari. Ja putki oli väsätty raisun tehoputkesta. Hyvää tossa mopossa oli ennenkaikkea ajo-ominaisuudet, pysty keulimaan hyvin, polttamaan kumia ja sitten se vielä kiihty aika hyvin. Toisena mopona olikin sitten Tunturi Tiger airi, johon laitoin Aguan pytyn(50cc) jonka viilasin jo vähän turhan överiksi(uusia männänrenkaita ei voinut laittaa, kun muuten vetimännän pakoaukkoon jumiin). Kaikki aukot oli ihan törkeesti viilattu. Sitten siinä oli 2-porttiset hiilikuitu läpät, simoninin tehari ja 28mm dellorto. Kulki hyvin väleistä riippuen 80-90km/h(kun oli välit millä meni ton 90 se ei meinannut jaksaa nelosella kiihtyä). Ajo ominaisuuksia ei ollut lainkaan. Vääntöä ei ollut alhaalla olenkaan, eikä tehoa, vaan kun kiihytti niin n 5000rpm lähti vasta kulkemaan . Naapuri kuvaili mopoani joskus: "Perkele, tuo sun mopos kiertää enemmän kuin minun moottori saha" . Tuo tiikeri oli aika tappopeli, kun näin jälkikäteen ajattelee. Mutta ihan hyvä oli ajaa metsässä metsäkoneen renkaan uria pitkin kavereitten kanssa kilpaa, pysty käyttää tehotkin hyväkseen , enkä edes jäänyt tolla kaverin 80cc crossille paljoa tommosilla metsä pätkillä.

Molemmissa mopoissa oli VIKOJA, kytkintä sai olla korjaamassa viikon välein(varsinkin sportissa, 4 kertaa vaihoin siihen koko kytkin pakan, onneksi oli sama kytkin kuin vanhassa pappatunassa, niin sain osia melkeen ilmatteeks).
Mutta kaikista ihmeellisintä oli, että kumpikaan noista ei leikannut kiinni kertaakaan kunnolla(pientä lämpöleikkaamista ei lasketa, niistä selvisi 10min jäähdyttelyllä). Ja tiikeri heitti aina vedet pihalle kun vähän enemmän rälläs.
 
Mulla oli myös Tiger Aqua. Olihan se aika hyvä menopeli, levyjarru edessä ja hyvä jousitus. Melkein kaikilla kavereilla oli siihen aikaan PV Suzuki.Nykyään kun kuulee mopon pärinää ja kakstahti haisee, niin tulee todella nostalginen olo. Mopon vaihdoin legendaariseen Yamaha RD-piikkiin, jolla ajelin aika paljon. Isoa pyörää mulla ei ole vielä ollut, mutta joskus kyllä hankin.
 
meikäläisellä on vieläkin pv, joka on ollut jo aika pitkään toimettomana autotallissa.
tuli viime kesänä hölmöiltyä ja humalassa ajeltua kolmepäällä yhteensä n.15km matkan. olen aivan varmasti rikkonut kaikkia liikennesääntöjä omalla virimopedillani, mutta kuin ihmeen kaupalla olen selvinnyt.
lupaan ja vannon, että koskaan en enää liikennesääntöjä riko.

edittiä:humalassa, ei jumalassa :)
 
Itelläniki on tuo aika vasta menossa mutta ei se kauheasti innosta, johtuisiko siitä että menopelinä on Honda Monkey puoliautomaatti... :hyper:
Mutta vuoden päästä ryhdytään etsimään 91-94 Honda NSR:ää eli jos jollain palstalaisella sattuisi silloin vaikka olemaan myynnissä niin saa ilmoitella...
 
Mä ostin PV Suzukin joskus 13 vuotiaana omilla rahoillani ja aloin sitten sitä laittamaan. Purin koko paskan ja maalasin ja laitoin ja taas laitoin. Ainakin opin perkeleen hyvin laittaa noita vehkeitä. Ajeltiin poikien kanssa mettäpoluilla ja ties missä. Laitettiin viriä: 50 ja 60 läppistä, 16 mikunia, isompaa eturatasta ja giannellin tehoputkea. Oi niitä aikoja.. :D Kerran sain sakotkin, tosin vain 100 mk, kun sain seliteltyä poliisille ettei siinä ollu muuta kuin isompi eturatas. :lol2: Pitkään ajelin meidän tiellä, missä asuu myös useampi naapuri, joista varmasti useampi oli hermoissaan, kun edes takas pauhasi pv giannellilla. :) Tais poliisitkin pari kertaa meiän tiellä tulla kääntymään, mutta onneksi oli pv jo onnellisesti tallissa. Sitten tuli kesä, jolloin täytin 16 ja myin mopon ja hankittiin pari vuotta vanha nsr, jolla sitten tuli parin kesän aika ajeltua n. 25 tkm.

Toivottavasti muutaman kesän päästä olisi käsissä joku isompi sporttipyörä.
 
mul oli 13vee pappatunturi ja isukki pisti ketjulukkoon aina päiviksi mutta mäpäs olin ovela ja mursin lukon ja lähin ajeleen, tuloksena kolari kakspäällä auton kans ja isukki hiukan pelästy kun tuli hakeen sairaalasta niin olin pyörätuolissa.. no ei ollut kun ohimenevä lihasvamma...

15vee sutsuki peeveellä, oltiin just samana päivänä päästy rippileiriltä niin taas kakspäällä molemmat aivan nahat niin ohjasin taitavasti 60km/h linja-autopysäkkiä päin ja kyllä sattui muttei kummallekkaan tullut pintanaarmuja pahempaa vaikkei kypäristä ollut tietoakaan
 
Mopoikä oli hienoa aikaa. Itsellä oli Suzuki S1 ja PV. PV oli legendaarinen kisamopo. 80cc Malossi, 22mm Mikuni, korkeapainekansi, 17/30 välit, Arrowin tehari ja kaikki kisaosat. 107km/h ajoin loivaan alamäkeen piikin mittarin mukaan. Siinä vauhdissa PV on ihan lelu, vaikka runkoa olikin vahvistettu. Ajettavuus on ihan nolla ja pysähtyminen pelkän takajarrun voimalla 100km/h vauhdista kesti asfaltilla joku 50m.

Meillä oli kaupungin kovin mopojengi. Läheltäpiti tilanteita oli jonkin verran ja näin jälkeenpäin ajatellen on ihme, ettei kenellekkään sattunut sen pahemmin. Itsellä pahin loukkaantuminen oli peukalon murtuminen kun täräytin pyöräilijää päin.

Karuin viritys oli PV nimeltään HELVETINKONE. PV:n runkoon iskimme Kawasaki KX 125:n koneen kiinni alkuperäisine kaasareineen, putkineen ja syyläreineen. 44hv specsien mukaan! Välitysten kanssa oli ongelmia, koska KX:ssä on 17" rengas ja PV:ssä 8". Niinpä oli aivan sama mikä niistä kuudesta vaihteesta oli sisässä, kun väänti tuppia niin hiekkatiellä suttasi ja asfaltilla keuli.
 
Repe Sorsa sanoi:
Mopona oli Tunturi Tiger Aqua "vesimopo", ainoa nestejäähdytteinen siihen aikaan. Tosin ei siitä nestejäähdytyksestä mitään erityistä hyötyä ollut.

Ei pidä paikkaansa!!
Helkama AX oli myös vesijäähdytteinen,
endurotyyppinen mopo.
Missäs tynnyrissä sinä olet nuoruutesi joutunut kasvamaan,
kun muka Aqua oli ainoa "vesipistooli" :rolleyes:
No joo.. Itselläni oli tuollainen AX,
kun isä sen kävi tuliteränä liikkestä ostamassa,
olin säästänyt rahaa mopoa varten,
omat ei aivan riittänyt, joten isäukko "sponsoroi" vähän.
Sitä ei sitten juurikaan viritelty,
ei ollut rahaa,
eikä isäukko olisi antanutkaan viilailla oikein paljon,
välityksiä vaihdettiin vähän harvempiin,
niin kulku vähän parani.

Nykyään on käynyt mielessä,
että ostaisi vielä tuollaisen mopon ja viilaisi huippuunsa,
kun rahakaan ei ole enää niin suuri este.
Mitähän kukkahattutädit sanoisivat,
kun tällainen parimetrinen satakiloinen äijä vinguttaisi viritetyllä AX:llä pitkinpoikin... :hyper:

"Born to be Wild!! -paitsi himassa.."
 
Ai jai, nyt päästiin asiaan. Itellä PV, kasikymppinen pytty, porattu melkein loppuun, luonnollisesti viilattu aivan helvetisti, 20 mm kaasari, tehoputki (ei tietoa oliko mitään hyötyä, vaan mahtavat äänet), välitykset 15:30, 16:32, 16:30 tais olla kovat, kulki ihan kivasti ja lähtöjäkin löyty mukavasti. Lähtöjä otettiin Yamaha Dt:n kanssa ja 70:een asti pysy mopo täysin rinnalla. Sen muistan, että PV:n renkaisssa (Nokia) oli max/speed 100km/h ja lähellä noita nopeuksia sen myös huomasi. Myös runko alko heijaa kivasti noilla vauhdeilla, pelotti että menee kahtia koko paska... Muistaako kukaan miten yleistä oli, että PV:n nopeusmittarin levy halkesi tärinästä, kun oli isompaa pyttyä alla, nimittäin vapisi koko vehje aivan tajuttomasti pelkästään tyhjäkäynnillä.
 
Noh, kaikil kovil jätkil on ollu pappa-tuna, mulla ja kaveril oli.
Virityksiin oli isommat kaasarit, tehoputket, välit vaihettu, viilatut pytyt ja lasketut kannet, olikohan muuta.. En muista, no kuitenki kulki 70-80km/h :D Tunat ku ei pahemmin virii kestä ni niit sai sit aina korjata jostain paikast tai sit ne jätti tielle ja vitutus oli rajaton ku sai työntää kotii jostain kaukaant :P Se oli siistii silloin kyl, ois se varmaan vieläki jos omistettais vaikka nyt mietittii et varmaan hölmön näköst ku pappa-tuna ei oo kamalan hieno ees ja 2 pappa-tunaa ajaa siel tääl ihan sairast vauhtii :) No kaverilt katkes takahaarukka kesken ajon ja mä en ajellu enää tunal, niin se osti sen min vanhan pappa-tunan koska se oli hyväs kunnos, mut se varastettii sit siltä :( Sitte se hankki Helkama AX:n ja lyötii siihe 73cc kiinni yms kivaa ja sit kulki varmaan 100 tms, en tiä yhtää, äkänen tunaa verrattuun ja se oli siistimpää ku tunal ajo, mut kyl pappa-tunat on silti kovii peli, ei kaikil oo pokkaa ajaa semmosil yleises paikas, tai sitte on, en tiä mut oltii ainoat jolla semmoset oli ;)
 
S1 ja Solifer SM vm-84

S ykkönen tuli sitten virittyä ihan homoksi... ja sitten isoveli kurautti vähän yli satasta sillä auton kylkeen, ku auto tuli kolmion takaa eteen...

Vakuutusyhtiön tarkastajat tuli kotiin kattomaan sitä sen kolarin jälkeen ja tuli hirvee kiire viskata vakiopalikat takas.. Ihmettelivät jarrutusjälkien pituutta... :lol2:
 
ipe-88 sanoi:
Itelläniki on tuo aika vasta menossa mutta ei se kauheasti innosta, johtuisiko siitä että menopelinä on Honda Monkey puoliautomaatti... :hyper:
Mutta vuoden päästä ryhdytään etsimään 91-94 Honda NSR:ää eli jos jollain palstalaisella sattuisi silloin vaikka olemaan myynnissä niin saa ilmoitella...

Tuo 3 vaihteinen kierroskytkimellä varutettu mankihan oli kova peli. Punaisen mopon maalasin mattamustala spraylla. Imukaulaa rassailin hiomapaperilla ja porasin holkin pois pakoputkesta. Ratastus oli 16 edessä ja 35 takana taisi olla. Ei jaksanut kunnolla mennä kolmosella ylämäessä, mutta ei haitannut kun vakio manki jäi 2 vaihteella. Alamäessä otti 55 km/h. Hetken oli paikalla 20 mm dellorto, äänet ja kulutus koveni ja 65 km/h taisi kulkea. Kestäviä olivat mankit. Siskon kanssa ajettiin 10 tkm mittariin ja kaverin mankilla oli ajettu 30 tkm. Eikä haissut vaatteet 2 tahtiöljylle.
 
Mopoajat ne oli niitä jotka on jäänyt todella muistojen kultaiseen kirjaan :)

Itselläni oli kaveriporukassa ainoana Honda Monkey (kaikilla muilla oli PV:t, kuulemma niiden mielestä se ainoa ja oikea mopo), kirkkaan punaisen/oranssi, kromiosilla ja muutenkin vähän modifioitu + vähän välityksiä vaihdettu, sytytystä säädetty aikaisemmaksi (lisäsi pirusti kierroksia) ja 16mm kaasari. Kulki parhaimmillaan n. 70km/h, joka oli mulle ihan riittävä vauhti, pysy vielä hyvin lapasessa.

Aina kädet ihan mustina mopon räpläämisestä ja yksi "tyttöystäväkin" jätti mut, kun kuulemma mopo kiinnosti enemmän kuin hän (oli oikeassa). Mikäs sen mukavampaa silloin oli kuin isolla porukalla pärräillä ympäriinsä ja etsiä kaikenlaisia mutapolkuja ja muita haasteellisia reittejä. Cruisailun lopuksi kaikki mopot siistiin muodostelmaan huoltoaseman pihalle ja sisälle kahville coolina pilottitakki päällä.. :thumbs:
 
Kai joku muukin on rahapulassa väsännyt PV:n eturenkaan täyteen vanhoja T-paitoja, kun ei ollut rahaa ostaa uutta sisuskumia. Naapurin äijä ei oikein tykännyt kun ajoin sen rinnalla 80km/h etupää vispaten :jahas:

Giannellin putkesta(ilman vaimenninta) lähti kimakat saundit rivitalojen välissä aamuyöllä, mulla oli vakioreitti yöaikaan oikaista muutaman talon pihan läpi.

Isosta kaasarista puheenollen,mun PV:ssä oli kerran 32mm Keihin. :D
 
Ite sain ekan mopon 11v susuki pv.13v sain kawasaki 80kx, sitten kun pääsin riparilta sain uuden honda monkeyn kyllä oli mahtavaa kun laitto ohittemen ja pv:een kaasuttimen meni ainakin 75kmh.Monkey vaihtukin sitte yamaha dt 125r.Kyllä ne oli aikoja ne! Monesti ajeltiin auringon nousuun asti.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom