Mopo-thread

apophis sanoi:
Tuo Forcen kuvaama Helvetinkone kuulostaa aika legendaariselta, melkeimpä urbaanilta mopolegendalta :) Tosin joskus kuuli juttuja Honda Monkeystä, joka olisi kulkenut 130km/h!? Aika riskipeliä apinan etuhaarukan tietäen...

Kyllä tuo ihan oikeasti oli olemassa. Tämä kun ei ole mikään kuulopuhe, vaan mopo oli meidän kaverin kanssa rakentama. Huiput eivät olleet kovinkaan korkeat tehoon verrattuna johtuen aivan liian tiheistä välityksistä mitä ei saanut enää yhtään suuremmiksi. Kyllä se sen 110km/h kuitenkin kulki taas kerran piikin mittarin mukaan. Olen kuullut monesti noista 120km/h+ PV:istä, mutta enpä ole sellaista nähnyt. Kaikkemme kyllä yritimme, mutta 107 oli ihan maksimi mitä saimme PV:n liikkumaan 80cc pytyllä. RM:n 5-vaihteinen alakerta olisi saattanut auttaa asiaa, mutta ei silloin ollut varaa. Hengellä leikkimistähän tuo on.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Force sanoi:
RM:n 5-vaihteinen alakerta olisi saattanut auttaa asiaa, mutta ei silloin ollut varaa. Hengellä leikkimistähän tuo on.
Itse muistelin, että tuo olisi ollut kuusivaihteinen, mutta taidan olla väärässä. Ihmeitä tuo koneenvaihto kuitenkin tekee pienelle mopolle.
 
Joona sanoi:
Kyllähän paikallisella hurjalla oli PV:ssä kiinni kasikymppinen RM:n kone. Sen sai aika helpolla loppujen lopuksi vaihdettua ja PV kulkee ihan kiitettävästi. :)

toi 80cc RM on kyllä muilla herkuilla avustettuna aika tappovehje, helposti saa 130km/h mittariin.
itsellä oli aquaan 75cc malossi, ja tehariki , mutta tota pyttyä en ikinä kiinni saanu. syynä oli osaksi se että mäntää en koskaan hommannut sen takia että jäähdytys ei siinä oikee pelannu. kun aloin myymään sitä, ostin toisen syylärin ja siinähän se vika oli.
vakio aqua pelkällä teharilla ja ja pari piikkiä suuremmalla eturissalla otti jo sen 70km/h. ei se nopeus mikää hirveä ollu, mutta kun se otti kierroksia nii helposti ja tääläpäin noita aquoja ei kennelläkää muulla ollu nii ei pollaritkaa älynny sitä teharia.
tietääkseni toi aquan voiman salaisuutena oli pitkä iskunpituus...
 
Force sanoi:
Kyllä tuo ihan oikeasti oli olemassa. Tämä kun ei ole mikään kuulopuhe, vaan mopo oli meidän kaverin kanssa rakentama. Huiput eivät olleet kovinkaan korkeat tehoon verrattuna johtuen aivan liian tiheistä välityksistä mitä ei saanut enää yhtään suuremmiksi. Kyllä se sen 110km/h kuitenkin kulki taas kerran piikin mittarin mukaan. Olen kuullut monesti noista 120km/h+ PV:istä, mutta enpä ole sellaista nähnyt. Kaikkemme kyllä yritimme, mutta 107 oli ihan maksimi mitä saimme PV:n liikkumaan 80cc pytyllä. RM:n 5-vaihteinen alakerta olisi saattanut auttaa asiaa, mutta ei silloin ollut varaa. Hengellä leikkimistähän tuo on.

no jos alakerran vaihtaa nii epä se enää edes mopo oo, ilo katoaa osaksi siihen. tosin mulla on tuola kahvipaketissa 5-vaihteen rattaat, jos yrittäis laittaa PaaVoon kii ku myyn sen pois.
kyllä on pojilla ollu peukalo keskellä pyllyä jos ei oo saanu mopoa yli 107km/h kulkemaa jos se ei ajasta ja uskalluksesta kiinni.
muistan vielä ne kaikki boost bottle viritykset ja pytyn viilaukset illan pimeydessä kellarissa :lol2: pitäisköhän säästää toi pv lapsille nii sais itte aina ajella ku huvittaa :kuola:
 
:offtopic:

Porkkanaraastin sanoi:
muistan vielä ne kaikki boost bottle viritykset ja pytyn viilaukset illan pimeydessä kellarissa :lol2: pitäisköhän säästää toi pv lapsille nii sais itte aina ajella ku huvittaa

Hitto tätä on hauska lukea kun alle 20v jätkät 'muistelee' mopo virityksiään kaihoisasti. :lol2:. Jätkä on kuitenkin just käväsässy salilla mopon kanssa ;).

On tainnut aika kullata muistoja ;)
 
Joona sanoi:
Itse muistelin, että tuo olisi ollut kuusivaihteinen, mutta taidan olla väärässä. Ihmeitä tuo koneenvaihto kuitenkin tekee pienelle mopolle.

RM 80:n kone on 6-vaihteinen, mutta olisikohan ollut että ennen vanhaan RM60:n kone oli 5-vaihteinen, kun sellasia ainakin pyöri keltaisessa pörssissä. Sellainen käsitys oli, että noihin vanhoihin RM:n koneisiin käy ihan samat pytyt kuin mitä PV:n koneeseen..? Nykyäänhän nuo RM:t on vesijäähdytteisiä.
 
Porkkanaraastin sanoi:
kyllä on pojilla ollu peukalo keskellä pyllyä jos ei oo saanu mopoa yli 107km/h kulkemaa jos se ei ajasta ja uskalluksesta kiinni.

Kyllä me siihen ihan kaikki taito pistettiin ja ei se PV perhana liikkunut kovempaa vakiokoneella, 80cc Malossin tavan pytyllä, 22mm Mikunilla, teharilla, korkeapainekannella, 17/30 väleillä ja lyhennetyllä tulpanjohdolla. ;) Isompia kaasareita oli pari, mutta niillä ei saatu säätöjä kohdalleen kun ei ollut varasuuttimia. Imuaukkoa oli ollut 30mm asti.
 
Jakob sanoi:
:offtopic:

Hitto tätä on hauska lukea kun alle 20v jätkät 'muistelee' mopo virityksiään kaihoisasti. :lol2:. Jätkä on kuitenkin just käväsässy salilla mopon kanssa ;).

On tainnut aika kullata muistoja ;)

Heh, kyllä ite ainakin jos oikein käyn muistelemaan niin muistan sen megavitutuksen minkä se mopo välillä aiheutti. Ei mennyt aina homma niinkuin piti. Näin jälkeenpäin on kyllä ne mukavat muistit siinä päällimmäisenä mielessä. :)
 
Jakob sanoi:
:offtopic:



Hitto tätä on hauska lukea kun alle 20v jätkät 'muistelee' mopo virityksiään kaihoisasti. :lol2:. Jätkä on kuitenkin just käväsässy salilla mopon kanssa ;).

On tainnut aika kullata muistoja ;)

no älä ny :D on siitä jo 3-4 vuotta aikaa, mutta kohta pitäis toi romu myydä eli kädet pitäis taas pitkästä aikaa liata. oli niitä projekteja nii paljo että ei puoliakaa muista.
 
Force sanoi:
Kyllä me siihen ihan kaikki taito pistettiin ja ei se PV perhana liikkunut kovempaa vakiokoneella, 80cc Malossin tavan pytyllä, 22mm Mikunilla, teharilla, korkeapainekannella, 17/30 väleillä ja lyhennetyllä tulpanjohdolla. ;) Isompia kaasareita oli pari, mutta niillä ei saatu säätöjä kohdalleen kun ei ollut varasuuttimia. Imuaukkoa oli ollut 30mm asti.

jaa-a. taisi olla väljä pytty tai vaikka kassu huonoissa säädöissä.
kaverin isoveli ajo tutkaan 128km/h;
loppuun viilattu ja melkee loppuun porattu 80cc malossi, 20mm mikuni, siankelli (tehari :D ), kaikki välit, power filsu...

noita jeppejä on kyllä helppo huijata, kaverilla oli 60cc power+ ja sillä tais olla aquan ilmanputsari siinä ja sillä oli sellanen on/off kuristus eli vipua käänsit sen ilmanputsarin vierestä --> sulki melkee puolet ilmanputsarin ilmakanavasta --> kierrokset laski, tosin oli taiteilua saada se edes pysymään käynnissä, hieno oli ollu jos olis kassussa ollu seosruuvi nii sitä kääntää nopsaa laihemmalle ja sitte ilmanottoa pienemmälle tosin pahassa tilanteessa vaa lyö ryypyn päälle nii se vie tehot härvelistä.

sellanen crossi olis cool.... :david:
 
Pitäs saada oma subfoorumi, Pakkomopo, jossa dinosaurukset vois muistella muita häiritsemättä aikoja, jolloin mopot meni satasta, kytät näky peilistä ja leipä maistu leivältä...
 
Mul oli Yamaha DT 50 R.. Tietty sytkäboxilla ja giannellilla ;) Hjyva peli oli.. Välillä oikein ihmetyttää miten sitä selvis hengissä mopoajoista :D
 
SniffDaddy sanoi:
Pitäs saada oma subfoorumi, Pakkomopo, jossa dinosaurukset vois muistella muita häiritsemättä aikoja, jolloin mopot meni satasta, kytät näky peilistä ja leipä maistu leivältä...

Todella hyvä idea! Nykyajan skootterimopoista puhujille voitaisiin antaa varoittamatta bannia. Pakkomopo voitaisiin jakaa subfoorumeihin.

Yleinen - yleistä keskustelua mopoista ajalta, kun mopot olivat vielä mopoja, talvella oli enemmän lunta ja kesät olivat lämpimämpiä.

Treeni ja huolto - keskustelua mopolla ajosta, mm. pillunringin tekeminen ja keulimisen harjoittelu, sekä mopon huoltoon kuuluvat kysymykset.

Tehonnosto - keskustelua miten nostaa mopon maksimitehoja. Tästä voi tulla riitaisa foorumi, koska sallituista varusteista ei päästä kuitenkaan yhteisymmärrykseen.

Osto ja myynti - Moni vanha kääpä haluaa varmaan palata kultaiseen nuoruuteen ja ostaa itselleen uudelleen PV:n, Tigerin tai jonkun muun legendaarisen mallin.

Kuvat - kuvia pakkomopolaisten mopoista.

Roinaforum - keskustelua kaikkein arvellutavimmista keinoista nostaa mopon suorituskykyä. Täältä löytyy ohjeet miten vaihtaa 250 crossipyörän kone ja alakerta Honda Monkeyyn. K-15.


Uudistuksen myötä voitaisiin vähentää kaikenlaista jonninjoutavaa punttikeskustelua, joka ei edes liity mitenkään mopoihin...
 
Repe Sorsa sanoi:
Todella hyvä idea! Nykyajan skootterimopoista puhujille voitaisiin antaa varoittamatta bannia. Pakkomopo voitaisiin jakaa subfoorumeihin.

Kuvat - kuvia pakkomopolaisten mopoista.
Kannatan kaikkien bannaamista, jotka ovat skootterilla ajaneet. Itse en ole edes kokeillut, koska ylpeys ei kestä.

Tuonne kuva foorumiin voisi myös liittää parhaat aknet ja komeimmat viiksen haituvat. Myös rasvaisia käsiä ja kiinnileikanneita koneita voisi kuvata.
 
Itellä oli sukisuki PV, kylän kaunein ja kaikilla kromi herkuilla. Kyllä oli solikka ja haisu (raisu) miehillä naamat kateudesta vihreenä. Virittään ei pystyny kun faija teki säännöllisesti tarkastukset. Parhaat muistot on kun pärtsättiin alaikäisenä oman asutusalueen pikkupolkuja pitkin poliiseja karkuun, ajettiin omenavarkaisiin suoraan pihaan nurmikolle ja takapihojen kautta karkuun, ja tietenkin se kun ajettiin ensirakkauden kanssa lämpiminä kesäöinä kakspäällä pallokentän katsomoon pussaileen ja harrastaan pettinkiä (ei siis patanqueta).
 
Joo mopoajoista on vieläkin kultaiset muistot mielessä. Ite ostin uuden tunturi tigerin (91?). Ainoo vaan että faija teki selväks että sitä ei sitten viritetä tai ajaminen loppuu :itku: . No mutta tuli ajeltua kaikki kärrypolut ja tottakai vuoden ympäri. Kävin -20 asteen pakkasella jossain 15 kilsan kahvilla koulun jälkeen huvikseni. vieläkin saan vilunväreitä kun ajattelenkin niitä reissuja.

Haaveena ois hommaa joku mopo ens kesäks maalle. Papereihin sitä en laita, mutta metsässä ja muualla vois ajella. Prätkä ois tietysti paljon kivempi mut ei oo rahhoo :(
 
itselläni oli useampiakin mopoja.. esim pv suzuki ds:n 80cc moottorilla ja viidellä vaihteella.. olipa vielä alumiininen vauhtipyörä tuossa.

toinen oli, ja on pikkuveljellä nykyään, honda monkey 73cc.

ihan uskomattoman paskoja nykyiset skootterit ajaa verrattuna noihin tossumopoihin. =D


e. edellisiin yhtyen.. penaa ja haukka niin ettei tule lisäpainoa kevennettyyn mopoon. muuten ei mene 75km/h alamäessä!
 
Force sanoi:
RM 80:n kone on 6-vaihteinen, mutta olisikohan ollut että ennen vanhaan RM60:n kone oli 5-vaihteinen, kun sellasia ainakin pyöri keltaisessa pörssissä. Sellainen käsitys oli, että noihin vanhoihin RM:n koneisiin käy ihan samat pytyt kuin mitä PV:n koneeseen..? Nykyäänhän nuo RM:t on vesijäähdytteisiä.

Joskus omistin tuollaisen 80-luvun RM:n, voi olla että olen väärässä mutta muistaakseni siinä oli vain 5 vaihdetta, en mene takuuseen,
mutta ruma se oli kuin mikä.

Edit: taisi olla vuosimallia -80.

Sama pytty siihen meni kun PV:seen. Ja kone muutenkin samannäköinen kun PV:ssä.
Kaveri osti tuo vehkeen pois kuljeksimasta kun halusi PV:seensä lisää nopeutta :lol2:

Eikös monkeyhin käynyt suoraan myös 70-kuutioisen Honda Daxin pytty?
 
Hoh, kyllä mopoajat oli tosiaan varsinaisia, tuntuu että mopoaika on sama kuin suurin osa nuoruudesta.. juuri se villein aika, ekat muijat, ekat kännit, oli hurja juttu koko kylän pentujen kesken kun jonkun siskon veljen kaveri suostui hakemaan six-packin kaljaa, sitten mentiin mopoilla johonkin hevon hittoon ja vedettiin perseet ja örmyttiin. :rolleyes:

Huvittavinta on tosiaan miten sitä oli niin innoissaan siihen mopoon ja kuinka rajua se oli olla kovaa kulkeva mopo.. 100km/h menevä mopo niin oli kylän kovin jätkä ilman epäilyksiä..

Mulla oli aikanaan kun täytin 12, ensimmäinen mopo Pappa-Tunturi, sen jälkeen vastaava eli Solifer SM, molemmat jostain 70-80 luvun taitteesta. Sittemmin tuli ostettua Suzuki S1 "enduromopo", ja nämä kaikki ennen kuin se lain määräämä 15 vuotta tuli täyteen. (Vai oliko se 14...?)

Sitten kun ikä tuli täyteen, ostaa päräytin 19 000mk hintaisen Derbi GPR 50R:n, vehje oli käytännössä kyykky, täyskatettu kevari mutta mopon koneella, tietysti joitain rakennemuutoksiakin kevyempään päin - vaan oli vehkeessä omamassaa sen 115kg.

Löytyi sähköstartti ja kaikenmaailman mittarit ja vehkeet, runsaasti tavaratilaa, ja olihan pirullisen hyvä ajaa - sehän meni sen ~100km/h kun siitä kuristimet pois revittiin, ja oli kyllä aika makosa vehje ajo-ominaisuuksiltaan, järkyttävän kokoset levyjarrut millä stoppiet hoitu parilla sormella, ja iskunvaimennus ja haarukat viimesen päälle. On vaan tosi hölmöä tuollaisella ajella sitten tien reunassa saati kävelytiellä, aika huvitavan näköistä touhua, iso vekotin. :)

*
Sittemmin tuli ajettua crossia jonkunaikaa 125cc kotarilla, ja taitettua 16 ikävuoden jälkeen ~27 000km tien päällä tuollaisen 23kW Aprilia RS 125:n selässä.

*
Nyt on sitten jo B-kortti, ja ensi viikolla jo varmaan se ihka oma autokin. :) (Kts. "Autoilua - Nissan 200SX" threadi)

Sellasta historian siipien havinaa. :kippis1:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom