Mopo-thread

phy73 sanoi:
Isosta kaasarista puheenollen,mun PV:ssä oli kerran 32mm Keihin. :D

Itellä oli isoin 28mm Mikuni lattanaluistilla, eli 80cc crossipyörästä repästy kaasari. Kaikkien aikojen isoin oli edellämainitsemassani HELVETINKONEESSA 38mm Mikuni. Isompi kuin joissain autoissa. :D
Oli ihan törkeän kokoinen fyysisestikkin. Kaasukahvaa ei pystynyt yhdellä väännöllä vääntämään pohjaan, kun luistin matka oli niin pitkä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Masa76 sanoi:
Ei pidä paikkaansa!!
Helkama AX oli myös vesijäähdytteinen,
endurotyyppinen mopo.
Missäs tynnyrissä sinä olet nuoruutesi joutunut kasvamaan,
kun muka Aqua oli ainoa "vesipistooli" :rolleyes:
No joo.. Itselläni oli tuollainen AX,

Pyydän nöyrimmästi anteeksi, kun loukkasin kaikkien vanhojen AX-kuskien syvimpiä tuntoja. Sen verran aikaa kulunut, että alkaa muisti pätkiä. AX oli kyllä aikoinaan tuttu mopovertailuista, kun tarkemmin muistelen. Pienessä kaupungissa oli yhdellä liikkeellä monopoli mopojen myyntiin ja AX ei kuulunut sen valikoimiin ja siihen aikaan ei vanhoja AX:iä ollut juurikaan vielä myynnissä. Kenelläkään en muista kyseistä mopoa olleen. Mutta mitä sitä selittelemään, kyllä kunnon mopomiehen pitäisi vielä kiikkustuolissa luetella PV:n, Raisun, S1:n, Monkeyn ja Tigerin kaasuttien millikoot ja etu- ja takahamppien piikkiluvut mennen tullen... :D
 
Jaa-a, olihan mullakin Tunturi Tiger Air, hyvä peli oli, ostettaessa meni 90km/h, sitten purettiin rattaat pois ja sen jälkeen meni viä joku 65. Noh, poliisi pysäytti ja sain soperrettua, että kyllä tää Siomons putki on ihan vakio ja käski sitten vaan vaihtaan sen normiks. Sen jälkeen siinä oli vaan isompi kaasari. Höh.
Kyllähän sitä tuli rässittyä ihan kivasti.. Ja olihan se pirun hauskaa.
 
Repe Sorsa sanoi:
Mutta mitä sitä selittelemään, kyllä kunnon mopomiehen pitäisi vielä kiikkustuolissa luetella PV:n, Raisun, S1:n, Monkeyn ja Tigerin kaasuttien millikoot ja etu- ja takahamppien piikkiluvut mennen tullen... :D

Tuli kyllä silloin mopoiässä NIIN paljon touhuttua Suzukin mopojen kanssa, että nuo tiedot ei hevillä unohdu. :)
 
Loistava threadi!!

Meikäläisellä oli PV vuosimallia -91, eli mustalla tankilla. Pitkän kinuamisen jälkeen isä osti sen mulle jo kun olin 14 v. mutta sitä pidettiin mökillä. Kyllä söi miestä kun ei päässy alaikäisenä kylille bilistelemään...

Pitihän sitä sit tietysti virittääkin. Loppuun asti viilattu 60cc läppäpytty, ja joku isompi kaasari siinä oli, ja tais olla välityksiäkin vaihdettu. Jotain 80km/h se kulki. Kaikista parasta oli, kun isäukko halus kontrolloida etten viritä mopoa, se kävi ajamassa sillä. Sanoi vaan, että täähän on helevetin laiska, kun se pykälsi isompaa vaihdetta 2 sek. välein. Oli varmaan dieseli mersussa siihen tottunu :) Olis voinu äijältä mielipiteet vaihtua, kun olis tajunnu antaa vähän kiekkaa...

Mitään pahempaa damagea en sillä saanut aikaiseksi, mitä nyt parit farkut meni paskaksi keulimista harjoitellessa. Kerran sitten oli etujarru jotenkin jumissa, eli jarras koko ajan. En sitä ensin huomannu, ihmettelin vaan että kulkeepa laiskasti. Sitten tulinkin liukkalle, ja oho, about 50km/h vauhdista lipat, ja pää suoraan asfalttiin. Onneksi kypärä teki töitä hintansa edestä, ja ei käynyt käytännössä mitenkään.

Voi niitä aikoja, oli kyllä todella siistiä kruisailla. Nyt sitten pitää pelkästään muijakaverin pikkuveljen monkeyn kans nostalgioida....
 
Shamrock sanoi:
Aina kädet ihan mustina mopon räpläämisestä ja yksi "tyttöystäväkin" jätti mut, kun kuulemma mopo kiinnosti enemmän kuin hän (oli oikeassa). Mikäs sen mukavampaa silloin oli kuin isolla porukalla pärräillä ympäriinsä ja etsiä kaikenlaisia mutapolkuja ja muita haasteellisia reittejä. Cruisailun lopuksi kaikki mopot siistiin muodostelmaan huoltoaseman pihalle ja sisälle kahville coolina pilottitakki päällä.. :thumbs:

Heh... jäi mopoleskeksi :lol2:
 
Mahtava thread, oi niitä aikoja (niinkuin siitä olisi jo kauankin)... Ihan meinaa itku tulla :itku:

Alkuun ajelin isovanhempien luona Tunturi Sportilla. Aloittaessa ei tahtonut edes jalat yltää maahan, mutta pakko oli ajaa niin paljon, kuin vain ikinä pystyin. Jos mopo ei lähtenyt polkaisemalla käyntiin, niin piti sitten yrittää mäkistarttia. Tämä oli ikävää, koska olin melko pienikokoinen ja paino ei aina tahtonut riittää ja takarengas meni lukkoon, kun päästin kytkimen ylös. Tämän jälkeen sai sitten raahata mopon uudestaan ylös ja ottaa uusi alku. No, kunto siinä kasvoi.

Tämän jälkeen tuli käyttöön PV, jonka ostin upouutena hyvin ansaituilla rippilahja rahoilla + niillä mitä oli siihen astisen elämän varrella säästynyt. Kateutta kaverien osalta aiheutti se, että ostin omani vuonna -98, jolloin oli tullut tämä pyöreälamppuinen malli myyntiin, mutta sain kuitenkin -97 mallin, jossa oli huomattavasti tyylikkäämpi suorakulmainen lamppu, joka takasi ainakin 20 heppaa lisää koneeseen.
Ehkäpä rakkain muistoni kyseisen mopon osalta on se, kun isäni näytti kännissä minulle miten ajetaan. Kiihdytti pihanurmikolla niin paljon kuin vain moposta irtosi ja kääntyessä sitten veti nurin, satutti jalkansa ja sai viikon sairaslomaa. Itse hyökkäsin ensimmäiseksi kysymään miten kävi... tietenkin mopolta... ketä jonkun äijän jalka kiinnostaa :)
 
Siinä vaiheessa,kun minä tulin mopoikään ei ollut mitään hankittuna.Ei ollut perheellä rahaa.Monen kuukauden kinumisen tuloksena sain semmosen Solifer Anker vm-68 mallisen rutkun jossa ei ollut edes jarruja :lol2: se hinta oli muistaakseni 600 mk.
Huippunopeus oli 38 km/h...Se oli kuitenkin mun mopo mitä olin monta kuukautta pyytänyt ja olin siihen enemmän kuin tyytyväinen :)
 
Plääh, mulla oli ihan vakio Aqua aikoinaan, lopulta sahasin pakoputkesta kuristuksen pois niin jaksoi mennä hieman paremmin.
Nooh, on mulla vieläkin muutama Aqua, kun on tullut ajettua noita 6-tunnin mopoendurance kisoja...
 
Tekikö poliisi kouluissa kenellekään moporatsioita? Meillä oli muutaman kerran poliisisedät koulun pihalla mopoja vinguttamassa ja välityksiä laskemassa pyörittelemällä vaihde päällä takarengasta. Itselläni oli siihen aikaan pv:ssä 15 eturatas, viilattu vakiopytty ja 16mm porattu (!) kaasutin. Mopo vinku niin maan penteleesti kun setä käänsi kahvan kaakkoon, selitin että siinon vaan kulunut pytty niin siksi ulvoo. Läpi meni, koska pytty oli vakio ulkoa päin. Kun takaratasta pyöritettiin ei setä saanut nelosta silmään niin avuliaana poikana laitoin kolmosen sisään ja välitykset olivatkin "oikeat". Yhdellä jampalla oli taasen 80cc pytty, mutta väitti vaan kaasarin olleen vaihdetun isompaan, vaikka vehje mylvi ihan kiitettävästi mopoksi. Joutui sitten käyttämään mopoaan katsastusasemalla syynissä, mutta oli siihen mennessä tietysti muuttanut moponsa vakioksi... Siihen aikaan viritetty mopo rinnastettiin jo kevytmoottoripyörään jos kiinni jäi.

Erään kerran ajettiin kaveri kanssa perätysten vähän ylinopeutta ja kappas liikkuvat perässä. Sireeni alkoi ulvomaan ja jarruttelin heti aikalailla, kaveri sai hiukan rakoa, mutta pysäytti sitten tien varteen. Itsekin himmailin pysähtymismielessä, mutta kun poliisi ehti jo nousta autosta pois niin kahva pohjaan ja ohi. Eivät lähteneet enää perään, oli kuulema setä vaan puinut nyrkkiä ja noitunut itsekseen... :zzzz:
 
Mopomiehiä ollaan täälläkin päin. Tosin varmaan puol vuotta, kun oon viimeks ajanu...

Ekan mopon (honda monkey -91, vakio) sain muistaakseni viidennellä. Paras kamu osti samaan aikaan pv:n ja siitä se sitten lähti. Pikku hiljaa alettiin ajella yleisillä teillä ja muistaakseni ajeltiin joskus ala-asteellekin jo mopoilla. Tosin täällä tuppukylässä ei autoja ollut vielä silloin keksitty vaan porukka paineli hevosilla. :D

Jossain välissä siinä poliisikin mut kiinni nappas ja päätin sitten viimisen vuoden ennen korttia olla ajamatta teillä. Kun kortti napsahti hanskaan, niin hommasin aprilia rx:n -98, jossa valmiina virejä oli jo ihan kivasti. Löyty 75cc pytty, vähän isompi kaasari (tais olla 14mm), giannelli tehari ja ratastuksia.

Tässä vaiheessa kaikilla kamuilla oli jo mopot, eikä siihen aikaan kyllä muuta tehtykään, kun asennettu ja ajeltu. Kilometrejä tais tulla joku 20000 yhteensä mopon selässä vuosien aikana. Nyt molemmat pelit vähän osina ja lähtee myyntiinkin tässä keväällä. Mutta olihan ne hienoja aikoja. Täällä paikkakunnalla kyllä nuoremmat näyttää jatkavan mallikkaasti perinnettä. :)
 
No löytyhän täältä toinenkin Helkama AX:n omistaja Wohooo :hyper: Oli meinaan aikoinaan melko harvinainen mopo, kaikilla kavereilla oli pv tai S1.
AX oli ihan luxus mopo levujarrut, ja tosiaan se legendaarinen nestejäähy, muistaakseni moposportista olis saanu 70-kamat tohon AX:ään muttei ollu varaa. Sitten taas frendin S1 oli kunnon helvetinrakkine kulki parhaimmillaan jotain 100kmh kunnes muutaman minuutin ajon jälkeen lämpöleikkas, siinä oli katteiden sisälle jemmattu ns. "kill switch" jos poliisit pyytää käynnistämään niin voi todeta että "noh mikäs siihen nyt tuli" Oi niitä aikoja :lol2:
 
AX:hän oli ainoa suomimoperi siihen aikaan missä oli vesipumppu. Ainoa vika vaan ettei se vetänyt mihinkään superlaiska verrattuna Aquan vakiopyttyyn.
 
Heh :) Mulla ei ollut PV:ssä kuin 16 piikkinen etukiekko ja tehomäntä. Joku 60km/h se tais kulkea tasaisella. Tuo Forcen kuvaama Helvetinkone kuulostaa aika legendaariselta, melkeimpä urbaanilta mopolegendalta :) Tosin joskus kuuli juttuja Honda Monkeystä, joka olisi kulkenut 130km/h!? Aika riskipeliä apinan etuhaarukan tietäen...
 
PV:llä huristeltiin 15-16 kesäsenä. Eihän tuo kauaa vakiona pysynyt ja siihen sitten ruuvattii 80cc pytty ja laitteet. Kivaa oli aikasa kunnes ajettii "pientä" ylinopeutta tutkaan ja prätkäkytät oli ihmeissään. Meni setä vielä varmistukseks kokeilemaan että näyttikö tutka oikein. 82 km/h lievässä ylämäessä 110 kilon poliisisedän ajamana. Siitä olin tietysti ylpeä. Isä tosin ei ollut. :lol2:
 
Orgasmatron sanoi:
Tekikö poliisi kouluissa kenellekään moporatsioita?

Meidän koulussa kävi pari kertaa poliisit kyyläämässä mopot, toisella kertaa jopa reksi kuulutti mua mopopaikalle, tai siis sanoi rekisterin XX-XXX omistaja heti mopopaikalle. Mutta eihän sinne kannattanut mennä. mopo oli virtalukolla(omaviritelmä, tarvittaessa toinen johto 2 johdosta poikki ja ajamaan) sammuksissa, ja välillä oli vielä ketjulukollakin. Toisella kertaa poliisit ratsasivat heti koulun portilta kääntyessä kaikki mopot, silloin kävin kävellen kuluttamassa kaupoilla aikaa ja hain mopon vasta myöhemmin koulun pihasta. Kerran poliisit pysäyttivät, ja tutkivat mopoani n. 15min ja selosti jotain niillä puhelimillaan. Sitten kierrätti, mutta onneksi tajusin laittaa sitä ennen katkaisiasta joka oli piilossa, itse tekemän rajoittimen päälle. Poliisit koitti kierrättää ja mopo poltti vaan putkessa ja kierti n. 3000 , oli vaikea pitää pokerinaama kun poliisit ihmettelivät, ja lopuksi sanoi "taitaa sytytyksessä olla vikaa" . Usein kauppan pihassakin tuo mun mopo keräsi aina poliisien huomion. Johtui äänistä+ törkeen isosta kaasaista.
 
Kyllähän paikallisella hurjalla oli PV:ssä kiinni kasikymppinen RM:n kone. Sen sai aika helpolla loppujen lopuksi vaihdettua ja PV kulkee ihan kiitettävästi. :)
 
On sitä joskus mopolla tullut ajeltua :D Joskus 11V. alettiin mökillä ajella pitkin teitä, soita ja metsiä parilla mopolla. Mitään paikka ei ollut missä ei voinut ajaa. Muutaman vuoden päästä ostin Tunturi Tiger Aqua joka oli mopojen suhteen unelmien tättymys. Aqua oli jousitukseltaan todella hyvä ja kone oli tehokas. Tietysti sitä tuli viriteltyä ja kavereiden viritetyt PV:t jäi helposti. Hienoa minusta oli ajella talvella kelkka reittejä ja kesällä ties missä. Olisin mieluusti ostanut trial pyörän mutta sitä ei rekisteriin tietenkää olisi saanut. Tietysti asiaan kuuluivat mopo jengit ja muu sähläys. Lopuksi kautenkin myin mopon ennen kuin täytin 15 ja mopo vaihtui maantiepyörään.

Olihan se siistiä aikaa kun jotain erikoista joka päivä tapahtui. Alueella missä asuin oli paljon saman ikäistä porukkaa (satoja) ja mopot, kevarit, grossipyörät, mönkijät, kelkat ja peltoautot olivat tulluja kulkuneuvoja katukuvassa.

Nykyään kiinnostuksen kohteena on turpolla varustelut moottoripyörät ja haaveena olisi saada semmoinen vehje alle jossa olis vähintään 200 hv...

http://www.chatstat.com/VIPER2.wmv 5 min kohdasta eteen päin...
 
Heh... itsellä oli 96 vuoden PV:ssä vaihdettu sen vakion "lady-läppiksen" tilalla 50cc läpyskä, koska liikkuvatkin olivat sanoneet sen olevan laillinen vakiovälityksillä ja kaasarilla. No se sit kulki 70km/h ja paikalliset poliisit päättivät napata mut kiinni----> ottivat mopon testaukseen, mitä eivät olisi saaneet mun mielestä tehdä. Seuraus: kevytmoottoripyörävero + sakko ajo-oikeudetta ajosta.... oi niitä aikoja ;)

ps. kirjallinen valitus tehtiin poliisien toiminnasta, mutta sehän on aina tunnetusti taistelemista tuulimyllyjä vastaan...
 
mullaki oli Aqua, isäntä osti sen multa ja myy sitä eteenpäin, mutta voin aina käydä sitä ajattamassa jos haluan. b-kortin saan toukokuussa ja oma Pikku Vika odottaa myymistä, sähköt pitäis uusia ja maalata. ostin sen 200€ ja ajttelin jos pystyisin myymään kalliimmalla... jos ton power pytynki kävis porauttamssa ja osat saa sedän kautta puoli-ilman/ilmaiseksi (sis. männät, tiivistesarjat, laakerit jne).

teinpä viime kesänäkin löydän mökiltä, sielä oli (kaiketi siis mun isoisän veljen pojan) vanha mopo mettänreunalla, ruosteessa, mutta yllätyksekseni kone oli paikalla sekä kaasari ja putkikin. vitutus iski kun huomasin että tulppa oli ruuvattu veks ja vuosikymmenten saatossa on varmaa männän päällä hieman ruostetta...nostin mopon puunjuurelta pois ja vein sisälle. tutkein värkkiä ja netistä tutkailin tietoja, kyseessä on vm.1957 simson, poljettava 2-vaihteinen härveli. :worship: mopo on muuten koknainen paitsi että renkaat puuttuu yms. kuitenki runko, tankki, etulyhty (jossa on nopeusmittari ;) ) jne. ajattelin että ottaisin siitä ikuisuus projektin ja kone auki ja uudet laakerit saa tod. näk ilmaiseksi sedän kautta ja tiivisteet vääntää itse. kelt. pörssissä oli myytävänä osia joten renkaat voisi hommata. jos vehkeen saisi ajokuntoon, olisi se arvoltaanki aikamoinen....nii ja tietenki haluan poljettavallakin ajaa :david:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom