Moottorisaha pitäisi ostaa, oiskos vinkkejä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Joo, sahahommat on kyllä mukaansatempaavia. Siinä ei edes pientä väsymystä huomaa, mikä sitten saattaakin olla todella vaarallista.

Tosin itse olen pyrkinyt siihen, että sahailen sahailut kerralla ja vasta sen jälkeen roudailen puut talteen. Näin se loppuväsymys menee sitten siinä roudailussa, missä nyt ei niitä vaaratekijöitä enää tietenkään siinä määrissä ole.

Jos noita hommia tekee enemmälti, ei kannata tehdä jaolla jossa sahaa puoli päivää ja kasaa loppupäivän. Elimistön kuormitus on pienempää kun tekee esim. jaolla jossa sahaa tankin ja kasaa sahatut ennen uutta tankillista. En jaksa etsiä lähteitä, mutta löytyy varmaan jostain 40-60 -luvun työntutkimustuloksista.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sahaaminen ja karsiminen on aika keposta hommaa verrattuna noiden roudaamiseen tien varteen. Tai ainakin mulla näin kun en mä osaa roudata mitään rauhassa vaan pitää aina paahtaa pää märkänä menemään..

Heh! Mulla on sama vika. Aina kun joku vähän vittumaisempi/raskaampi homma tehtävänä ni pitää aina ihan raivolla paahtaa että se loppuis nopeasti. Yleensä hommaa pitää vielä säestää kunnon voimasanoin ja manauksin niin tuntuu heti vähän paremmalta..

Mun työsykli on sellasta intervallityyppistä 10min täydellä raivolla ja sen jälkeen 3min hengityksen tasausta. Samaa jatketaan niin kauan kun kunto kestää ja sit välillä jotain kevyempää hommaa väliin..

Heh! Mulla on sama vika. Aina kun joku vähän vittumaisempi/raskaampi homma tehtävänä ni pitää aina ihan raivolla paahtaa että se loppuis nopeasti. Yleensä hommaa pitää vielä säestää kunnon voimasanoin ja manauksin niin tuntuu heti vähän paremmalta..

Mun työsykli on sellasta intervallityyppistä 10min täydellä raivolla ja sen jälkeen 3min hengityksen tasausta. Samaa jatketaan niin kauan kun kunto kestää ja sit välillä jotain kevyempää hommaa väliin..

Sama vika mulla muuten, mutta 3 minuuttia täysillä ja 10min lepoa :)

Oon yleensä sahaillu ilman turvasaappaita, mutta nyt viikonloppuna sain sen verran palautetta asiasta, että pistin sitten saappaat jalkaan En tosin tiedä oliko lopputulos ihan toivottu: kaikki turvallisuusajatukset katosivat samantien. Pulssi 200 jatkuvasti ja sahasin tyyliin yhdellä kädellä selän takana silmät kiinni. Kaikki tämä vaan sen takia kun oli turvasaappaat. Väitän että mun on turvallisempi sahata munasillaan.

Jos noita hommia tekee enemmälti, ei kannata tehdä jaolla jossa sahaa puoli päivää ja kasaa loppupäivän. Elimistön kuormitus on pienempää kun tekee esim. jaolla jossa sahaa tankin ja kasaa sahatut ennen uutta tankillista. En jaksa etsiä lähteitä, mutta löytyy varmaan jostain 40-60 -luvun työntutkimustuloksista.

Mä teen juuri noin. Sahaan tankin ja samalla karsin aina puut ja kun tankki tyhjä, niin kannan kaadetut puut
pinoon tien varten. Pieni paussi ja sitten uusi tankki ja homma samalla tavalla. Tämä tyyli sopii ainakin mulle.
Jos olisin hulluna ensin sahaillut puita tuntikausia, niin en tiedä jaksaisinko sitten enää puita kantaa tien poskeen.

Varmasti tuollainen syklittely töiden kanssa järkevää jos tuota paahtaa täyttä päivää. Mulla vaan ei ole ollut tarve tontin raivauksen jälkeen koko päivää sahailla. Se on aina jokunen tunti kun jostain saa tuulen kaatamia tai muuta vastaavaa. Täytyy pitää ohjeet meilessä kun joskus joutuu päivän tekeen mettähommia.

Jos liukastuu niin sen verran pitää osata katsoa että heittää vaikka sahan käsistä, itsekkin olen kaatunut lukemattomat kerrat saha kädessä eikä ikinä mitään vahinkoja ole sattunut.

Samoin takapotkun sattuessa tarttee olla sen verran pelisilmää että jäykistää haban ja pysäyttää sahan vähintään parin sentin päähän lärvistä (lähemmäs jos päästää voi ilmavirta sotkea kampauksen). Ei siinä mitään sen kummempia turvavarusteita tarvi. Mullekin on sattunut toi kymmeniä kertoja ilman vahinkoja. Takapotkusuoja on itse asiassa niin turha että otin sen veks samalla kun poistin äänevaimentimen ja kahvanlämmittimet. Nyt on saha kevyt ja jaksaa vetää vaikka 16h päiviä.

Näitä teidän kantotarinoita lukiessa arvostaa taas ihan eri tavalla sitä että on kaksi traktoria, vinssi ja juontokoura talossa. :lol2:

Nyt ois runkoja pirusti pihassa. Sahan tartteis per heti. Rungot on paksuja, just kaadettuja.

Vähän epäilyttää toi köykänen Stihl MS192CE (399e):
http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=81/215
-ottaa pattiin jos toi hyytyy kesken kaiken...

Jos pistäs Stihl MS201 (599e)?
http://kauppa.siemenjakone.com/vantaa/fi/shop/show_pr/140/stihl-ms-201-moottorisaha

Kokeilussa Stihl MS 201
http://koneviesti.fi/videot/fi_FI/stihl/

Sit ois tietenkin Husqvarna 346XP (629e):
http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=73/352

Mä en noista juurikaan tiedä, mutta tommosella Ms201:llä riehuin toissa viikonloppuna 8h ja tuntu kyllä helvetin hyvältä sahalta, eikä hyytynyt kyllä isompaankaan runkoon. Vertailupohjina tosin toimi pari n. 5v vanhaa sahaa, että en tiedä onko kuinka kelpoja vastakkainasettelulle.

Samoin takapotkun sattuessa tarttee olla sen verran pelisilmää että jäykistää haban ja pysäyttää sahan vähintään parin sentin päähän lärvistä (lähemmäs jos päästää voi ilmavirta sotkea kampauksen). Ei siinä mitään sen kummempia turvavarusteita tarvi. Mullekin on sattunut toi kymmeniä kertoja ilman vahinkoja. Takapotkusuoja on itse asiassa niin turha että otin sen veks samalla kun poistin äänevaimentimen ja kahvanlämmittimet. Nyt on saha kevyt ja jaksaa vetää vaikka 16h päiviä.

Takapotkuun ei välttämättä aina kerkee reagoida mitenkään kun tulee niin nopeasti siihenhän moni metsuri ennen vanhaan kuoli, ei oo ehkä kovin järkevää:D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Tuo on hyvä jako itekki käytän sitä, jos kaataa kaikki kerralla niin siitähän tulee semmmonen sekasotku että urakka tuntuu toivottomalta, ja jos taas pari puuta sahaa vain kerralla niin on aika hidasta

Nyt ois runkoja pirusti pihassa. Sahan tartteis per heti. Rungot on paksuja, just kaadettuja.

Vähän epäilyttää toi köykänen Stihl MS192CE (399e):
http://www.lakeudenkone.fi/tuotteet.html?id=81/215
-ottaa pattiin jos toi hyytyy kesken kaiken...

Mä ostin hiljattain sen MS 181 CBE:n. Siinä on se kevyt käynnistys, ketjun pikakirstysm ym. Ihan hyvältä vaikuttaa ja kyllä sillä isommankin rungon pätkii. Mitä noita vertailin niin tuossa mielestäni hinta ja ominaisuudet kohtasi parhaiten. Kauheesti ei ole tullut huudatettua, mutta ihan positiivinen fiilis jääny kuitenki..

Mä en noista juurikaan tiedä, mutta tommosella Ms201:llä riehuin toissa viikonloppuna 8h ja tuntu kyllä helvetin hyvältä sahalta, eikä hyytynyt kyllä isompaankaan runkoon. Vertailupohjina tosin toimi pari n. 5v vanhaa sahaa, että en tiedä onko kuinka kelpoja vastakkainasettelulle.

Ostin ton MS201:sen. Tulihan tolle hintaa, varusteineen yhteensä 920 euroa. Onneks rakentajalla on millä mällätä ja onhan tosta iloa kun seuraavan talon tekee. Toi ois vaan pitäny ostaa jo 3v sitten.

Hitto mikä homma oli nyhtää käyntiin ensimmäistä kertaa toi saha. Onko toi normaalia? Varmaan puol tuntii vetelin.

Se on melkein ihan sama kauanko sitä kiskoo, jos ei ensimmäisen muutaman minuutin sisällä lähde käymään. Tulppa ja kammiot märkänä bensasta. Kai otit välissä tulppaa pois ja kiskoit narusta ylimääräset bensat pois tulpanreiästä?

Zone-sarja -42%
Joo, taisin kyllä kastella sen aika huolella. Ens kerralla sit paremmin :)
Aika kivasti tolla kyllä paksu pölli katkes. Tosin aiempaa moottorisahakokemusta ei ole. Sähkösahalla oon vaan omenapuuta pilkkonu savustukseen.

Kunnossa/säädössä oleva saha lähtee kylmänä käyntiin 3-5 nykäisyllä ja lämpimänä tarvitaan 1-3.
Jos ens kerrallakin menee puoli tuntia niin asiaa kannattanee hieman tutkia.

Kunnossa/säädössä oleva saha lähtee kylmänä käyntiin 3-5 nykäisyllä ja lämpimänä tarvitaan 1-3.
Jos ens kerrallakin menee puoli tuntia niin asiaa kannattanee hieman tutkia.

Niin teki. Ryyppy päällä pari kertaa, sitten ryyppy puoleen väliin ja kertanykäsyllä käyntiin. Taisin nykiä tuota täydellä ryypyllä eilen vähän turhan monta kertaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom