Älkääs nyt hehkutelko soopaa
En nyt jaksa jokaista riviä quottailla enkä kaikkia tilastokommentteja muistakaan mutta muutama pointti:
Vanhoja (yli muutama vuosi) tilastoja on TÄYSIN turha kaivella. Moottoripyörien lukumäärä ja niillä ajavien profiili on muuttunut viimeisessä kymmenessä vuodessa aika radikaalisti.
Se että moottoripyöräonnettomuudet ovat lisääntyneet esimerkiksi 39% on naurettavan pieni luku kun suhteutetaan se siihen että moottoripyörien lukumäärä on yli tuplaantunut suhteettoman lyhyessä ajassa. Kun näitä kahta lukua verrataan toisiinsa huomataan että tuo suhdeluku on itseasiassa PIENENTYNYT.
Nuoret kuskit aiheuttavat paljon onnettomuuksia, tottakai, kyllähän se pelisilmä siellä liikenteessä kehittyy kokemuksen myötä. Vanhempien "uusiomotoristien" ryhmä on kuitenkin kasvanut ihan lähiaikoina rajusti ja tällä hetkellä tilanne onkin jo se ettei MISSÄÄN ikäryhmässä ole mitään piikkiä onnettomuusalttiudessa. Jos ette usko niin kaivakaa vaikka viimevuoden tilastot jostain jos ne ovat saatavilla. Enkä tarkoita tilastoja joissa "nuoriksi" lasketaan ikäryhmä johon 80% motoristeista kuuluu ja sitten jeesustellaan että ohhoh kuinka ne nuoret ajavatkaan kolareita muihin ikäryhmiin verrattuna :D
Liikennevakuutukset ovat erittäin kalliita suureksi osaksi siitä syystä että niistä korvataan edelleen paljon esim. 70-luvulla sattuneiden onnettomuuksien henkilövahinkoja. Joku muovinpala ei maksa mitään siihen verrattuna että jonkun isäpappa on vetänyt ilman kypärää ja ajopukua kesäkuussa vuonna 1972 metsään ja saa edelleen joka kuukausi korvausta vammoistaan..
Viime vuonna korvausten suhde oli se että liikennevakuutuksesta maksettuista korvauksista yli 97% oli henkilövahinkoja ja loput jotain muuta.
Älä höpötä. Tämähän alkaa vaikuttaa ihan trollailulta :D
Katso vaikka ylempää mistä suuret liikennevakuutusmaksut osaksi johtuvat. Kyllä, se isipappa oli nuorempi silloin kun onnettomuus sattui mutta onnettomuutta ei ehkä olisi sattunut jos pyörä ei olisi ollut niin lötkö paska ajettavaksi! Aikoinaan pyörissä oli vähemmän tehoja mutta niin oli jarrujakin, alustan ominaisuuksista nyt puhumattakaan. Tämän päivän "superpyörällä" voit vetää torvi ympäri mutkaan jos tiedät että se sinne taipuu tarvitsematta pelätä sitä että runko päättää sanoa sopimuksen irti kesken matkan. Näin ei ollut vielä jokin aika sitten. Itse käyn ajelemassa radalla matkalehmälläni joka on täysin naurettava räkäinen raato alustaltaan ja jarruiltaan nykypyöriin verrattuna ja silti siinä on hepo per 2,2 painokiloa. Taatusti tarpeeksi onnettomuuden aiheuttamiseksi. Sama argumentti joka pätee pyöriin pätee myös ajovarusteisiin, mutta nyt ei jaksa...