Moottoripyörien vakuutukset.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kgb
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

kgb

Liittynyt
1.4.2003
Viestejä
434
minkä takia ne ovat niin suuret? Ostin juuri yamaha royal starin 1300cc. :rock: Liikennevakuutus n.1400e ja kasko n.1800e. Millä hel****llä ne perustelee, että pitää olla noin suuret vakuutusmaksut. :curs:

Ajaako pyöräilijät todellakin noin paljon onnettomuuksia? Pitäisi ainakin erotella custom pyörät ja menopelit eri katekoriaan.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllä se vaan valitettavasti on niin että liikennevakuutuksen korvausmeno on suurempi kuin saatu maksutulo. Jatkossa voi olla hyvinkin mahdollista että tariffiin vaikuttavana tekijänä huomioidaan esim. teho/paino suhde, kun tällä hetkellä se on pelkkä kuutiotilavuus.

Kasko kuulostaa kyllä kalliilta jos tuo on nettovuosimaksu, täydet bonukset pitäisi kokonaisvaltaiselle asiakkaalle irrota kaikista yhtiöistä ja monesti joku lisäalennus vielä. Liikennevakuutukseen saa kaikilta tällä hetkellä 20% lähtöbonuksen, sitä ei voi mikään yhtiö noin vain korottaa.
 
Sumppari sanoi:
Koska viimeiset 5 vuotta on ollut järjetön motskavillitys, ja kaikki keski-ikäiset ostaa onnessaan suuria motskia, ja vetää niillä kalliita lippoja ja kolareita. Vakuutusten hinnat oli halvemmat 10 vuotta sitten, ja silloin sai nykytilanteeseen verrattuna "yksin" ajellakkin.

http://users3.ev1.net/~tstan70/Pics/dumbass.wmv
Eiköhän ison osan lipoista vedä juuri nuoret kölvit velkapyörillään! Aina kun on jossain lööpissä juttua niin AINA se on nuori motoristi sitä ja tätä. Niin ja on noi pyörätkin sitten hivenen muuttunut rajummiks kymmenessä vuodessa, ei ollu sillon vuonna miekka ja kivi likikään tän päivän teho/painosuhteita ja ihmiset kuitenkin oli sillon samanlaisia kun tänäpäivänäkin.
 
Voi olla että on nuoret, mutta itse kyllä veikkaan että hyvän siivun tekee nämäkin, ketkä viimeksi ajaneet jollain 175cc Jawalla, ja nyt sitten lohkastaan vähintään 1000cc alle. Tai korjataan, suurempi osa näiden kavereista. "anna ku mä testaan".
Mut jos jollain on fakta tilastoa, niin kiinnostaa.

PS. Miten velkapyörä ja omapyörä liittyy lipotuksiin?
 
Kaskoon saa suoraan 50% bonus ja vähän kun puhuu niin saa täydet 60%.
Toi liikenne on kyllä kallis kun alkuun saa vain 20%...

Noista sun summistahan lähtee puolet pois pelkällä seisonta-ajalla... ja siitä vielä
bonukset niin maksettavaan jää varmaan jotain 1000€.

Mulla on 600:n pyörä ja maksua on jotain 700€/vuosi.
Ja tossa on siis puolivuotta ajoa, että saa bonukset nousuun.
 
Sumppari sanoi:
Voi olla että on nuoret, mutta itse kyllä veikkaan että hyvän siivun tekee nämäkin, ketkä viimeksi ajaneet jollain 175cc Jawalla, ja nyt sitten lohkastaan vähintään 1000cc alle. Tai korjataan, suurempi osa näiden kavereista. "anna ku mä testaan".
Mut jos jollain on fakta tilastoa, niin kiinnostaa.

PS. Miten velkapyörä ja omapyörä liittyy lipotuksiin?
Se nyt vaan oli heitto!!!!!! joka pitää paikkansa, melki kuka tahansa saa minkäpyörän vaan velaksi jos on työpaikka. On sillä sen verran tekemistä että on sit heti mahkut ostaa sellanen tykki, että oksat pois. Mutta toki on joukossa noita Zyntappi miehiäkin :lol2: Olis kiva saada tilastotietoo asiasta....Googlettaan :hyper:

Tässä tilastotietoa.

Peräti 18 prosenttia kuolleista ajoi kolarinsa ensimmäisen sadan moottoripyöräilykilometrinsa matkalla. Kuljettajalle vaarallisimmat kokonaisajokilometrimäärät ovat 10 000 ja 50 000 välillä, tosin ensimmäiset 10 000 ovat lähes yhtä vaarallisia.


Itse onnettomuusajoneuvolla oli kuollut kuljettaja ajanut alle 1 000 kilometriä samoin 18 prosentissa, alle 10 000 km 27 prosentissa. Vähäinen, alle kymppitonnin ajokokemus moottoripyörällä niitti yhteensä yli 60 prosenttia onnettomuuksissa kuolleista.


Vaaravyöhykkeessä olevia kuljettajia ovat siis: ensimmäisiä kertoja ajamassa moottoripyörällä, liikenteestä sinänsä kenties hiukan enemmän kokemusta. Ainakin sen verran, että syntyy harhakuva taidoista.


Ikä on kova sana: onnettomuuksissa kuolee tai loukkaantuu harvoin, jos on ikää yli 24 vuotta. LOUKKAANTUNEISTA OLI ALLE 25 VUOTIATA KAHDEKASAN KYMMENESTÄ.


Kuolleista 15 prosenttia oli saanut seitsemän tai enemmän rangaistuksia edeltävän viiden vuoden aikana. Rangaistuksitta oli kuolleista ajanut saman ajan kolmannes. Toinen kolmannes oli saanut yhden tai kaksi liikennerangaistusta.


Kolmella neljästä kuolleesta motoristista vahinko oli ensimmäinen viiden vuoden sisään. Yksi vahinko oli 18 prosentilla.
 
Tää löytyi vielä, eiköhän nää riitä puolustamaan väitettäni?



Nuoret kuljettajat ja moottoripyöräilijät kasvattivat liikennevahinkotilastoja


Nuorten kuljettajien aiheuttamat, henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet lisääntyivät voimakkaasti viime vuonna. 18-20 -vuotiaat kuljettajat aiheuttivat yhteensä 1.200 henkilövahinkoa. Määrä on viidenneksen suurempi kuin edellisvuonna. Vakuutusyhtiöt korvasivat vuonna 2002 yhteensä 11.620 henkilövahinkoihin johtanutta vahinkoa, neljä prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Kaikkiaan liikennevakuutuksista korvattiin 88.469 liikennevahinkoa.


Moottoripyöräilyn lisääntyminen näkyy myös vahinkoluvuissa. Moottoripyöräilijöiden aiheuttamat vahingot lisääntyivät viime vuonna 29 prosenttia, yksittäisvahingot peräti 38 prosenttia. Yksittäisvahinkoja sattui 547 kpl ja niistä seurasi muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aina henkilövahinko. Voimakkainta vahinkojen kasvu oli viikonloppuisin. Moottoripyörävahinkojen lisääntyminen on keskittynyt ikähaarukkaan 21-40 -vuotiaat kuljettajat, joilla kasvu oli 54%.


Elikäs, no onhan siellä niitä Jawa-miehiäkin, mutta ei ne kyllä noita tilastoja mustenna.
 
Eli olipa vanha tai nuori, jos ei ole kilometrejä takana (uusi pyörä, tai tyypittää kaverin pyörää) niin mehtään menee.

Tosin jälkimmäinen kohta sitten poissulkee tuon kilometreihin perustuvan yhteenvedon. Eli jos on yli 24v, niin sitten ei olekkaan vaarallista vähäinen ajokokemus. Vaikka näistä kyllä tulee esimerkkejä mieleen. Eräskin tapaus vaihtoi ison painavan matkapyöränsä pyöräliikkeessä. Korosti, että älkää antako tällä ajaa sellaisten kavereiden, jotka ei ole näillä yli 300 kilosilla ajaneet. No ei mennyt viikkoa kun pyörä löytyi lunastuksesta. Varmaksi en tietysti kuskin iästä tiedä, mutta harvemmin kakskymppiset on kiinnostuneita noista yli 300 kilosista sohvapyöristä.

Edit:
Nuorten kuljettajien aiheuttamat, henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet lisääntyivät voimakkaasti viime vuonna

Eli tietoni oli vuoden vanhaa, jos kerta viime vuonna nuoret alkoi aiheuttamaan onnettomuuksia ;)

Edit2:
tuossa luetaan nelikymppiset nuoriksi, itse luin ne keski-ikäisten sarjaan.

Edit3:
olihan tästä pidemmänkin ajan tilastoyhteenveto+päätelmät
http://www.bajahill.net/mponnettomuus1986-95.html
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eipä olisi minun budjetilla varaa pärrätä moottoripyörällä. Sikamaisen kalliit vakuutukset!

:curs:
 
Sumppari sanoi:
Eli olipa vanha tai nuori, jos ei ole kilometrejä takana (uusi pyörä, tai tyypittää kaverin pyörää) niin mehtään menee.

Tosin jälkimmäinen kohta sitten poissulkee tuon kilometreihin perustuvan yhteenvedon. Eli jos on yli 24v, niin sitten ei olekkaan vaarallista vähäinen ajokokemus. Vaikka näistä kyllä tulee esimerkkejä mieleen. Eräskin tapaus vaihtoi ison painavan matkapyöränsä pyöräliikkeessä. Korosti, että älkää antako tällä ajaa sellaisten kavereiden, jotka ei ole näillä yli 300 kilosilla ajaneet. No ei mennyt viikkoa kun pyörä löytyi lunastuksesta. Varmaksi en tietysti kuskin iästä tiedä, mutta harvemmin kakskymppiset on kiinnostuneita noista yli 300 kilosista sohvapyöristä.

Edit:
Nuorten kuljettajien aiheuttamat, henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet lisääntyivät voimakkaasti viime vuonna

Eli tietoni oli vuoden vanhaa, jos kerta viime vuonna nuoret alkoi aiheuttamaan onnettomuuksia ;)

Edit2:
tuossa luetaan nelikymppiset nuoriksi, itse luin ne keski-ikäisten sarjaan.

Edit3:
olihan tästä pidemmänkin ajan tilastoyhteenveto+päätelmät
http://www.bajahill.net/mponnettomuus1986-95.html
Jeps! Oli hiukka perseestä noi mun sekunnissa gööglettämät tilastot. Laitoit niin vitullisen pitkän litanian faktaa, että ei jaksa kunnolla lukee. Kummat niitä onnettomuuksia nyt enempi aiheuttaa, nuoret kölvit vai Jawa-heebikset? Vai siis toi eli nuori tahi vanha, mutta kokematon kuski.
 
Voi siis sanoa, että yli puolet onnettomuuksista on vain ja ainoastaan motoristin taitamattomuudesta tai virheestä aiheutuneita, eli yksittäisonnettomuuksia. Tässä luvussa ei ole mukana niitä tapauksia, joissa motoristi on esimerkiksi tullut varomattomasti kolmion takaa tms. Nämä ovat liikenteessä tavallisia virhetoimintoja, joiden voi kuvitella olevan melko pitkälle riippumattomia ajoneuvon lajista. Niitä sattunee motoristeille siinä kuin muillekin. Jos motoristin hallintavirheiden lisäksi lasketaan mukaan nämä liikennerikkeet, on valtaosa onnettomuuksista motoristien itsensä aikaansaamia. Toisaalta motoristi on melkein aina kolaritilanteessa se osapuoli, jolle käy huonosti.

Monissa näistä yksittäisonnettomuuksissa huomiota kiinnittävät samat seikat kuin kohdan 3.1 tapauksissa: kokemattomuus ja kova vauhti eivät jätä tilaa paikata mahdollisia virheitä.

Tylerd, kyllä se näyttäisi olevan tuo kokemattomuus ja liian suuri tilannenopeus kun aiheuttaa eniten onnettomuuksia. :(
 
Kalliitahan ne vakuutukset ovat, vaan ajamisesta syntyvää tunnetta ei voi rahassa mitata. Toisaalta voisivat kyllä antaa vakuutuksiin paskan sään alennusta, ei ole vielä ainakaan ilmat liiemmin hemmotelleet pyöräilijöitä.
 
No päätelmä mitä minusta tuolta voi tehdä, on se, että hyvin iso osa kolareista on kännissä tai kortitta tehtyjä.
Tuossa uudempi tilasto:
http://www.bajahill.net/mponnettomuus1996-00.html#4
"Kuljettajan iän vaikutus onnettomuuksien määriin ja niiden tyyppeihin

Vuodesta 1998 ikäluokat 20-40 vuotta, ovat lisääntyneet eniten ja pientä kasvua on yli 50 -vuotiaiden kohdalla. Ikäryhmä16-20vuotiaat ovat hyvin pieni ryhmä.
Jonkinlaisena tyyppimekanismina on että 20-40 -vuotiaat aiheuttavat nopealla ajolla hallinnanmenetyksen, ja siten joutuvat onnettomuuteen. Yli 40 -vuotiaat eivät havaitse risteävällä ajolinjalla etenevää ajoneuvoa tai ihmistä ja siitä syystä tapahtuu kohtalokas törmäys.
16-18 ikäryhmä edustaa alle kahtakymmentä prosenttia (20%) onnettomuuksista.
19-40 -vuotiaat edustavat noin viittäkymmentä prosenttia (50 %) onnettomuuksista.
Yli 40 -vuotiaat edustavat noin kolmeakymmentä prosenttia (30 %) onnettomuuksista.
16-18 -vuotiaat kolaroivat melko tasaisesti erilaisissa tilanteissa.
19-20 -vuotiailla kääntyminen tai risteävä ajolinja on suurimman vaaran aiheuttava tekijä.
21-25 -vuotiailla ohittaminen, kaistanvaihto ja vastaantulevan kanssa kääntyminen ovat suurimmat onnettomuuksien syyt.
26-30 -vuotiailla ohitus ja kaistan vaihto ja vastakkain ajettaessa kääntyminen aiheuttavat suurimman osan onnettomuuksista. Tyyppi "muu onnettomuus" eli peräänajo, hirvikolari, kaatuminen tms. on myös yllättävän yleinen onnettomuuden aiheuttaja.
31-40 -vuotiailla ohitus ja kaistan vaihto, ja risteävät ajosuunnat kääntyessä ja suoraan ajettaessa tuottavat vaikeuksia.
41-50 -vuotiailla risteävät ajosuunnat kääntyen ja suoraan ajaen tuottavat vaikeuksia. Syyllinen on useimmiten vastakkainen osapuoli. Tyyppi "muu onnettomuus" on myös yleinen.
Yli 50 -vuotiailla vastakkaisesta suunnasta kääntyminen ja risteävät ajosuunnat kääntyessä tai suoraa ajettaessa ovat todella vaarallisia. Samoin "muu onnettomuus" ja tyypillisesti vastapuoli on syyllinen. Havaintojen teko voi olla puutteellista. "

PS. Oma käsitys myös moottoripyöräonnettomuuksista. Motoristia ei oikeasti huomata. Vanhempi ajaja oppii tarkkailemaan ehkä enemmän sitäkin, huomaako muut, ei vain sitä, tarvitseeko itse väistää jotakin. Ainakin kolmesti on motskailuaikana tullut tylysti auto vasemmalta suoraan nokan edestä niin, että jos ei olisi itse panarijarrua tarjonnut, olisi huonosti käynyt. Nyt ajan vain mopolla, niin silti viimeksi eilen veti transitti panarilukot kun tulin oikealta. Tämä kuski kyllä selvästi huomasi minut, arveli vain että pienempi väistää.
 
protsku sanoi:
Tylerd, kyllä se näyttäisi olevan tuo kokemattomuus ja liian suuri tilannenopeus kun aiheuttaa eniten onnettomuuksia. :(
Niinpä taitaa olla näköjään, helvetin laiska kun olen lukemaan niin ei jaksanu ite perehtyä täysillä. Kai niistä nuorien onnettomuuksista vaan puhutaan enemmän kun on useesti huomattavasti "näyttävämpiä" tyyliin: 250km/h päin lyhtypylvästä ja iltalehden lööppi on varma. Toi on kyllä helevetin komia toi ikähaarukka 19-40v :lol2:
 
No päätelmä mitä minusta tuolta voi tehdä, on se, että hyvin iso osa kolareista on kännissä tai kortitta tehtyjä.

Sumppari, minä kyllä ymmärsin postaamasi linkin artikkelin sillä tavalla että yli puolet onnettomuuksista johtuu liian suuresta tilannenopeudesta ja kuljettajan kokemattomuudesta. Näihin oli laskettu mukaan myös eläinten aiheuttamat onnettomuudet, siis se jos motoristi törmää vaikka hirveen.
 
No joo, katsoin vain nopeasti onnettomuuslistaa, niin siellä vilisi noita kortittomiakin

1. Kortiton kevarikuski keuli, hyppäsi. Yksit. tie, 80 kmh, mäenharjan takaa vast. tulevan p-auton oik. kulmaan. KTM GS125-89
2. Kännissä (1,9 o/oo, vastedes ilman promillemerkintää) poliisia pakoon, kaatui, osui pylvääseen. Pojan pyörä. Yamaha DT125R-90
3. Kokematon, kortiton, kovaa (80/60, nopeus/rajoitus, vastedes vain numeroin), tumma visiiri, hämärä isän pyörä. Honda CB750K-80
4. Kokematon, kevarilla, kyyditettävä, kaatui etujarrun väärän käytön jälkeen, kuski kuoli. Yamaha DT125R-90
5. Vastaantulevaan autoon päin, mäen harjalla, mol. aj. keskellä. Kypärättä, 0,5 o/oo, mutta kumpikaan ei vaikuttanut. Yamaha RD125LC-85


Mutta taisi tuolla olla pari muutakin onnettomuuden herkistäjä tekijää:
"K-suora: kokematon, kovaa, kevari, kypärättä, kännissä "
 
Moottoripyörällä ajamisesta syntyvää tunnetta ei kyllä voi mitata rahassa, mutta kyllä täytyy rehellisesti sanoa, että vakuutusmaksujen suuruus vituttaa.
 
Sumppari sanoi:
No joo, katsoin vain nopeasti onnettomuuslistaa, niin siellä vilisi noita kortittomiakin

1. Kortiton kevarikuski keuli, hyppäsi. Yksit. tie, 80 kmh, mäenharjan takaa vast. tulevan p-auton oik. kulmaan. KTM GS125-89
2. Kännissä (1,9 o/oo, vastedes ilman promillemerkintää) poliisia pakoon, kaatui, osui pylvääseen. Pojan pyörä. Yamaha DT125R-90
3. Kokematon, kortiton, kovaa (80/60, nopeus/rajoitus, vastedes vain numeroin), tumma visiiri, hämärä isän pyörä. Honda CB750K-80
4. Kokematon, kevarilla, kyyditettävä, kaatui etujarrun väärän käytön jälkeen, kuski kuoli. Yamaha DT125R-90
5. Vastaantulevaan autoon päin, mäen harjalla, mol. aj. keskellä. Kypärättä, 0,5 o/oo, mutta kumpikaan ei vaikuttanut. Yamaha RD125LC-85


Mutta taisi tuolla olla pari muutakin onnettomuuden herkistäjä tekijää:
"K-suora: kokematon, kovaa, kevari, kypärättä, kännissä "

Onks noi tilastot vuodelta miekka ja kivi?? Ei Road Devileitä enää voi olla tieliikenteessä :lol2: :lol2: muutenkin näyttäis olevan aika jeesuksen aikaisia hispano suitsia :lol2:
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom