No päätelmä mitä minusta tuolta voi tehdä, on se, että hyvin iso osa kolareista on kännissä tai kortitta tehtyjä.
Tuossa uudempi tilasto:
http://www.bajahill.net/mponnettomuus1996-00.html#4
"Kuljettajan iän vaikutus onnettomuuksien määriin ja niiden tyyppeihin
Vuodesta 1998 ikäluokat 20-40 vuotta, ovat lisääntyneet eniten ja pientä kasvua on yli 50 -vuotiaiden kohdalla. Ikäryhmä16-20vuotiaat ovat hyvin pieni ryhmä.
Jonkinlaisena tyyppimekanismina on että 20-40 -vuotiaat aiheuttavat nopealla ajolla hallinnanmenetyksen, ja siten joutuvat onnettomuuteen. Yli 40 -vuotiaat eivät havaitse risteävällä ajolinjalla etenevää ajoneuvoa tai ihmistä ja siitä syystä tapahtuu kohtalokas törmäys.
16-18 ikäryhmä edustaa alle kahtakymmentä prosenttia (20%) onnettomuuksista.
19-40 -vuotiaat edustavat noin viittäkymmentä prosenttia (50 %) onnettomuuksista.
Yli 40 -vuotiaat edustavat noin kolmeakymmentä prosenttia (30 %) onnettomuuksista.
16-18 -vuotiaat kolaroivat melko tasaisesti erilaisissa tilanteissa.
19-20 -vuotiailla kääntyminen tai risteävä ajolinja on suurimman vaaran aiheuttava tekijä.
21-25 -vuotiailla ohittaminen, kaistanvaihto ja vastaantulevan kanssa kääntyminen ovat suurimmat onnettomuuksien syyt.
26-30 -vuotiailla ohitus ja kaistan vaihto ja vastakkain ajettaessa kääntyminen aiheuttavat suurimman osan onnettomuuksista. Tyyppi "muu onnettomuus" eli peräänajo, hirvikolari, kaatuminen tms. on myös yllättävän yleinen onnettomuuden aiheuttaja.
31-40 -vuotiailla ohitus ja kaistan vaihto, ja risteävät ajosuunnat kääntyessä ja suoraan ajettaessa tuottavat vaikeuksia.
41-50 -vuotiailla risteävät ajosuunnat kääntyen ja suoraan ajaen tuottavat vaikeuksia. Syyllinen on useimmiten vastakkainen osapuoli. Tyyppi "muu onnettomuus" on myös yleinen.
Yli 50 -vuotiailla vastakkaisesta suunnasta kääntyminen ja risteävät ajosuunnat kääntyessä tai suoraa ajettaessa ovat todella vaarallisia. Samoin "muu onnettomuus" ja tyypillisesti vastapuoli on syyllinen. Havaintojen teko voi olla puutteellista. "
PS. Oma käsitys myös moottoripyöräonnettomuuksista. Motoristia ei oikeasti huomata. Vanhempi ajaja oppii tarkkailemaan ehkä enemmän sitäkin, huomaako muut, ei vain sitä, tarvitseeko itse väistää jotakin. Ainakin kolmesti on motskailuaikana tullut tylysti auto vasemmalta suoraan nokan edestä niin, että jos ei olisi itse panarijarrua tarjonnut, olisi huonosti käynyt. Nyt ajan vain mopolla, niin silti viimeksi eilen veti transitti panarilukot kun tulin oikealta. Tämä kuski kyllä selvästi huomasi minut, arveli vain että pienempi väistää.