Moottoripyörä?

teri sanoi:
Antakaa nyt joku kommenttia Kawasakin ER5:ta..

Älä osta, liian pieni. Osta mielummin isompi ja ajele aluksi hiljempaan. Kestää muutaman viikon, kun olet jo tottunut pyörään ja sitten vain harmittaisi, kun pitäisi olla isompi. Itse ostin 650 dragstarin ekaks ja seuraavana vuonna piti vaihtaa 1300 royalstariin. Jos raha ei ole ratkaiseva tekijä osta vaikka Yamaha FZ6 tai Honda CBF 600S.

Tärkeintä on kartoittaa mitä sillä pyörällä meinaa ajaa? Tärkein on ostaa omiin ajoihin sopiva pyörä. Jos meinaa ajaa pitkää matkaa ostaa suosiolla jonkun siihen tarkoitetun pyörän, eikä mitään kisapyörää. Itse ajelen +100km matkoja enkä vieläkään ole saanut ostettua matkapyörää :itku:

Tälläinen ajopeli löytyy tällä hetkellä, vuosimallia 04 ja tänä keväänä rekisteröity. Vajaan 6000 km olen ehtinyt tuolla veivata ja täytyy sanoa että pirun hauska laite :thumbs:

Jarrut on erittäin hyvät ja koneessa on mukavasti potkua jo alakierroksilta lähtien. Myös alusta ja runko riittävät vähän reippaampaakin kyytiin.

Tosin Triumph olis voinut jättää rajoittimen vähän ylemmäs kuten Daytonassa, nykyisellään bileet loppuu kesken kun rajoitin tulee mukaan kuvioihin :whip:

Kuvaan erona mopossani on myös Triumphin flyscreen + hugger + hiilikuituinen race-vaimennin + seat cowl takasatulan tilalla (jos ei ole tyttöystävä kyydissä).

speed_triple.jpg

Uuden triplen perä oli mun makuun liian nysä ja lisäksi vanhemmassa mallissa on enemmän tilaa. Ajoasennon muuttaminen oli uudessa mallissa käytännössä mahdotonta satulan muotoilun takia.

Talvella pitänee tuota vielä hieman tuunailla, eli vilkut vaihtuu pienempiin ja rekisterikilven pidike pienenee radikaalisti.

Lisäksi jäykemmät jouset keulaan olisi ratapäiviä varten hyvä saada. Vakiojouset keulassa ovat hieman pehmeät ajokamoissa yli sata kiloa painavalle kuskille ja keula pohjaa kovissa jarrutuksissa jos on vähänkin töyssyjä. Myös takaiskunvaimennin tuntuu hieman pehmeältä mutta siinä säädöt riittävät paremmin. Vakiona alusta on paljon pehmeämpi kuin edellisessä mopossa (eli -03 zx-6r:ssä).

Lisäksi aion heittää taakse kolme pykälää isomman rattaan kunhan nykyisistä ketjuista ja rattaista aika jättää. Vakiovälitykset ovat samat kuin täyskatetussa daytonassa ja sellaisenaan hiukan pitkät nakupyörään. Nostaapahan keulaa ja kiihtyy entistäkin kivuttomammin sen jälkeen ;)

Paljonkos jengi on kerennyt ajaa mopollaan tänä kesänä?
Itseäni ihmetyttää, mistä olen saanut jo 8tkm mittariin, vaikka en ole oikein missään edes tolla käynyt. Vielä tässä kerkiää kurvailee, joten taitaa lähelle 10tkm tälle kesälle tulla.

Clayman sanoi:
Itseäni ihmetyttää, mistä olen saanut jo 8tkm mittariin, vaikka en ole oikein missään edes tolla käynyt. Vielä tässä kerkiää kurvailee, joten taitaa lähelle 10tkm tälle kesälle tulla.

Reilut 8tkm kesän saldona täälläkin. Edellisellä mopolla ajoin reilut 2000 km ja nykyisellä takana on n. 6000 km. Tarkoituksena olisi vielä pari kuukautta ajella, joten 10 tkm mennee rikki täälläkin.

Clayman sanoi:
Ei oo tullu kun n.5000km,mut toivoa sopii et kelejä jatkuis niin ehtis pari tuhatta viel päästellä...

Yhteensä. n 5500 km tainnu tulla mittariin. Perjantaina vain jouduin myymään toisen rakkaan pois. :itku:

Oli muuten hauska tapahtuma toi kaupanteko. Sellanen 50 v. ukko ostin pyörän ja mun piti itte ajaa pyörä tiettynä päivänä ja kellonlyömänä äijän luo kun sen vaimo oli jossain kaupassa.
No sillä oli pari pikku kundia jotka molemmat kävi kysymässä että 'isi, meinaatko taas ostaa uuden pyörän?'
Ukko vastasi siihen että 'älkää nyt kyselkö liikaa' ja lahjoi molemmat olemaan hiljaa 5 € karkkirahalla. Asia meininkiä :D
Äijällä tais olla 3/4 pyörää tallissa entuudestaan.

enceli sanoi:
Kävin autokoulussa ottamassa pari ajotuntia tolla ERllä viime vuonna, kun en ollut kahteen vuoteen ajanut. IMO aivan kamala, sama kuin ajaisi sillä PV:llä, mutta tämä on makukysymys. Jos vauhti vähänkin kiinnostaa, veikkaan, että kyllästyt kahdessa vkossa. Ja painotan, että tämä oli vain minun henk.koht mielipiteeni!
Se että ER-5 kulkee noin 180km/h ei ole minun henkilökohtainen mielipiteeni.

Myös tuo kovin yleinen, viimeksi tässä threadissa kgb:n käyttämä kommentti "sitten kun olet tottunut pyörään" (tarkoitetaan ilmeisesti tehoja, ei niinkään ajo-ominaisuuksia) se alkaa tuntua tylsältä. Onko unelmapyörä tosiaan sellainen että sen ominaisuuksia ja tehoja ei koskaan saa oppia täysin hallitsemaan, sellainen että aina kun koneen käynnistää lirahtavat pissat housuun pelkästä jännityksestä? Joka kerta kun pyörä liikahtaa sen tulee vaatia millintarkkaa hallintaa ja itsehillintää jottei tee sitä minimaalista virhettä joka välittömästi vie hengen tai vähintään terveyden. Valitsevatko ihmiset autonsakin sen perusteella mikä niistä pelottaa eniten, mihin ei koskaan totu?

Moottoripyöräily ei ole kaikille mitään ramboilua, jotkut myös tahtovat aidosti nauttia siitä hieman eri tavalla, kokematta joka hetki mieletöntä adrenaliinirushia.

Clayman sanoi:

Vajaa 7000km tullut ajeltua tähän asti. Vielä kuukausi aikaa, varmaan se 8tkm tulee täyteen.

Jos joku muuten tarvitsee Dainese Helsinki Goretex -housuja (koko 52),
niin mulle voi ilmotella vaikka puhelimitse.
Helsinki-mallista en löytänyt kuvaa, mutta nämä näyttävät melko samoilta:
Dainesen pöksyt
Hintaa uutena 270e. Käytetty kuukauden. Nyt jalankulkijahintaan: 140e.
Pöksyt sijaitsevat Espoossa. Saa tulla kattomaan ja kokeilemaan. Erinäköisiä
tarjouksia saa myös esittää.
0503727117

(Tän olis voinu laittaa myyntiosiolle, mutta täältä tavoittaa paremmin motoristit eikä esim sulkapalloilijat häiriinny ylimääräisestä mainoksesta myyntiosiolla)

dogi sanoi:
Valitsevatko ihmiset autonsakin sen perusteella mikä niistä pelottaa eniten, mihin ei koskaan totu?

No jos ne olis hinnaltaan verrannollisia, niin totta vitussa. Mutta esim. Dodge Viper on tällaisen köyhän työläisen tavoittamattomissa... Kyllä minä ainakin karttaisin Citikan liikkeen kaukaa jos auto olis mahdollista valita sen mukaan mitä haluaa.

Suzuki gsx 600 f löytyy. Tommoisella on hyvä aloitella imo. Ei lähde käsistä ja on halpa.

Oon myös sitä mieltä että er5 on liian pikkuinen. Voihan sitä ostaa vaikka tuhat-kuutioisen, kunhan ajelee hissukseen. Jos meinaa ottaa heti pyörästä kaiken irti, niin kyllä sen hengen saa lähtemään piikilläkin.

Krusifiksi sanoi:
No jos ne olis hinnaltaan verrannollisia, niin totta vitussa.
Sikäli kun urheilua ja äärimmäisyyttä haluaa niin eikun radalle vaan.. kilvetön prätkä maksaa puolet kilvellisen hinnasta joten tuollaisen er-5:n hinnalla pääsee jo käsiksi erittäin rankkoihin ratatykkeihin.

dogi sanoi:
Myös tuo kovin yleinen, viimeksi tässä threadissa kgb:n käyttämä kommentti "sitten kun olet tottunut pyörään" (tarkoitetaan ilmeisesti tehoja, ei niinkään ajo-ominaisuuksia) se alkaa tuntua tylsältä.

Juuri näin siinä käy, kun tottuu tehoihin.

Kommentoin myös sitä kuinka tärkeää on tietää mitä sillä pyörällä meinaa ajella.
Itsellä menossa jo 4. pyörä 2:n vuoden sisällä, eikä vieläkään tunnu löytyneet oikea:( Tällä hetkellä Suzuki gs1000g vm-81:)

Toivottavasti seuraava pyörä(joku matkaenduro on oikea).

Jumalauta, nyt se pyörä pitää saada! Kokeilin kaverin Suzuki 1400 GSX:ää!! "josimuran" slipari ja äänet on sitä luokkaa, että huhhuh!! En ole ikinä ajanut moottoripyörällä, mut nyt piti sitten heti kokeilla 1400cc, aikasta helppoa oli tuo ajaminen. Vääntökonehan tuossa on ja lähtee siksi mukavan alhaalta, hepoja varmaan 110? Ei kyllä uskaltanu kierrättää ku 6500r ja tuntu liikkuvan ihan mukavasti, tehopiikki kuulemma 7000r.

Kyykkyä olen miettiny, mut rupes kiinnostamaan vähän tollanen "pampers" tyylinen pyörä. Crossitangolla varustettu, ni ajoasento on aika hyvä. Ainut että tuolla pyörällä ei vielä ensikesänä saisi ajaa, koska ikä ei riitä. Voishan sitä kuristaa, merkata rekkariin ja heittää palikat huitin helvettiin.. Meinasin jo vaihtaa autoa, mut nyt taitaa rahat mennä kaksipyöräiseen!

Tanu sanoi:
Kyykkyä olen miettiny, mut rupes kiinnostamaan vähän tollanen "pampers" tyylinen pyörä. Voishan sitä kuristaa, merkata rekkariin ja heittää palikat huitin helvettiin..

No jos käytetyn laitat, niin noita kuussatasia kyykkyjä löytyy valmiiksi täysitehoisina 25 kw:n papereilla.

Tanu sanoi:
Jumalauta, nyt se pyörä pitää saada! Kokeilin kaverin Suzuki 1400 GSX:ää!! "josimuran" slipari ja äänet on sitä luokkaa, että huhhuh!! En ole ikinä ajanut moottoripyörällä, mut nyt piti sitten heti kokeilla 1400cc, aikasta helppoa oli tuo ajaminen. Vääntökonehan tuossa on ja lähtee siksi mukavan alhaalta, hepoja varmaan 110? Ei kyllä uskaltanu kierrättää ku 6500r ja tuntu liikkuvan ihan mukavasti, tehopiikki kuulemma 7000r.
Kuka hullu antaa koskaan moottoripyörää ajamattomalle kokeiluun 1400cc??? :eek: No, hengissä olet vielä, mutta kuitenkin...

No oonha mä nyt mopolla ajanu! Pitihän siihen muutama suora totutella, varsinkin suuri paino yllätti täysin! Mitä hiljempaa joutu ajamaan, esim risteys, ni sitä vaikeempaa se oli.. Jos tollasella pitäis alkaa keulimaan ja kikkailemaan ni henki siinä lähtis!! Aika nopeesti tottuu tohon painoon kuiteskin. JA vauhti ei tunnu yhtään missään. Taajamasta lähdin ja vedätin sillain aika rauhakseen neloselle ja mittarissa 110!! Iskee jotenkii vauhtisokeus?

Pitää varmaan alkaa hieromaan kauppoja... :)

Tossa on meikäläisen tänä kesänä ostamani mopo. Ajettu on jo n.8tkm kesällä ja yhteensä mittarissa nyt n.27tkm. :)
Toi kuva on tosin vähän vanha, nykyään löytyy tumma pleksi ja minivilkkua. Otan kohta uudemman kuvan.

Liitteet

• 293453_b_810d5213e9e94dfc.webp
    293453_b_810d5213e9e94dfc.webp
    30,8 KB · Katsottu: 571
Back
Ylös Bottom