Moottoripyörä?

Minun naikkoseni....
 

Liitteet

  • Ninja.webp
    Ninja.webp
    26,9 KB · Katsottu: 341
Se on siinä. Haave on toteutunut ja möllöttää kotipihassa. Ensimmäinen pyörä ja valinta oli nyt Honda cbr 600f -05, väriltään musta. Tänään sen kaupasta hain ja kotimatkan lisäksi pienen lenkin heittäny. Onhan se kivaa hommaa, mutta kyllähän tosta vielä se nautinto puuttuu, kun jänskättää sen verran. Ei niillä autokoulun oppituntimäärillä juhlita, mutta pikku hiljaa ja ei muuta kuin ajoa.
 
Mä nyt kysyn täällä tämmöstä pientä asiaa mikä nyt vaivaa ja pahasti. Eli onko mitään eroa, jos männän "katto" on tasainen eikä semmoinen kupera? Pitäs vaihella mäntää tuohon pyörään, mutta törmäsin tämmöseen pikkuseikkaan mikä jäi sitten vaivaamaan :)
 
Krusifiksi sanoi:
Tollanen.
:kuola: Nätti!

Kysäisen vähän, nyt kun täällä on näitä moottoripyöräasiantuntijoita :)
Eli puolen vuoden päästä saan aloittaa ajokoulun ja joskus haaveena olisi mp. Erityisesti YZF R6 kiinnostaisi.. Mitä kannattaa ottaa huomioon pyörän ostossa. Ja yleensä mitä uudempi niin sitä enemmän se maksaa.. Onko tuliterän -05 pyörän ostossa mitään järkeä vai onko se hifistelyä jos pari tonnia halvemmalla saa vuoden vanhemman? Tietysti mittarilukema vaikuttaa yms.
Ja sitten eikös 18v. BC kortilla saa ajaa vain 35kw asti? Pitääkö kuussatasta pyörää kuristaa vai onko vielä jopa varaa nostaa tehoja? En kauheasti pyörän tekniikasta tiedä vaikka olen yrittänyt ottaa asioista selvää.
 
Accord sanoi:
Ja sitten eikös 18v. BC kortilla saa ajaa vain 35kw asti? Pitääkö kuussatasta pyörää kuristaa vai onko vielä jopa varaa nostaa tehoja? En kauheasti pyörän tekniikasta tiedä vaikka olen yrittänyt ottaa asioista selvää.
BC-kortilla et saa ajaa yhtikäs mitään prätkää. Pikku-a-kortilla sitten saa ajaa max 25kW mopedia. Uusista kutosista tehtaat ilmoittaa reilu 80kW tehoja, eli kyllä siitä jokunen humma on hengettömäks laitettava.
 
Ghostrider sanoi:
BC-kortilla et saa ajaa yhtikäs mitään prätkää. Pikku-a-kortilla sitten saa ajaa max 25kW mopedia. Uusista kutosista tehtaat ilmoittaa reilu 80kW tehoja, eli kyllä siitä jokunen humma on hengettömäks laitettava.
Siinäs näitte kuinka perillä olen näistä.. :D Voi p**ka, kiitos kuitenkin :)
 
SDM sanoi:
Mä nyt kysyn täällä tämmöstä pientä asiaa mikä nyt vaivaa ja pahasti. Eli onko mitään eroa, jos männän "katto" on tasainen eikä semmoinen kupera? Pitäs vaihella mäntää tuohon pyörään, mutta törmäsin tämmöseen pikkuseikkaan mikä jäi sitten vaivaamaan :)

Mäntiä on moneenlähtöön. Yleensä noi kuperat männät on korkeapuristemäntiä, tai sit ne vaikuttaa bensa/ilmaseoksen pyörteisiin sylinterissä. Paha kommentoida enempää, onko 2-tahti vai 4-tahti ja monta sylinterinen kone se on?
 
JPK sanoi:
Mäntiä on moneenlähtöön. Yleensä noi kuperat männät on korkeapuristemäntiä, tai sit ne vaikuttaa bensa/ilmaseoksen pyörteisiin sylinterissä. Paha kommentoida enempää, onko 2-tahti vai 4-tahti ja monta sylinterinen kone se on?
Kyllä se taitaa olla niin, että palotilan muoto määrää männän muodon. Jos palotila on kunnolla pallomainen, ja menet heittämään sinne tasapäisen männän, niin puristukset jää turhan pieniksi, ja sen kyllä huomaa tehoissa.
 
2-tahti ja 1 sylinterinen se on. Palotilan muodosta en kyllä osaa sanoa yhtään mitään, mutta tasapäinen tuli tilattua et kahtoo nyt mitä tapahtuu. Onko sillä kuperalla sitten enemmän vaikutusta, jos se on 2-tahti?
 
Accord sanoi:
YZF R6 kiinnostaisi.. Mitä kannattaa ottaa huomioon pyörän ostossa. Ja yleensä mitä uudempi niin sitä enemmän se maksaa.. Onko tuliterän -05 pyörän ostossa mitään järkeä vai onko se hifistelyä jos pari tonnia halvemmalla saa vuoden vanhemman? Tietysti mittarilukema vaikuttaa yms.
Ja sitten eikös 18v. BC kortilla saa ajaa vain 35kw asti? Pitääkö kuussatasta pyörää kuristaa vai onko vielä jopa varaa nostaa tehoja? En kauheasti pyörän tekniikasta tiedä vaikka olen yrittänyt ottaa asioista selvää.

Uusi pyörä on tietenkin aina uusi pyörä, mutta sun tapauksessa kannattaisi varmaan ostaa käytetty valmiiksi kuristettuna. Näitä valmiiks kuristettuja "kusiaisia" :D näkyy aina välillä myynnissä niin Suomen kuin Ruotsin osta/myy -palstoilla. Säästää yleensä pennosiaan, kun ei itse kurista. Siihen en ota kantaa, että millanen 25kw R6 sitten on ajella, eiköhän suurin osa revi ne samantien pihalle, koska se kuristaminen pilaa koko prätkän. :rolleyes:

Itelläni on henkien taistelu menossa R kusiaisen ja R1:sen välillä. Ens keväänä hommaan taas pyörän alle... Olin jo varma, että R6, mutta sitten pääsin kokeilemaan R1:stä... voi sitä vääntöä... scared the living shit out of me, siinä vaiheessa kun kakkosvaihteella räpsähti valkonen vaihtovalo tauluun, niin mentiin jo aika haipakkaa :D
 
SDM sanoi:
2-tahti ja 1 sylinterinen se on. Palotilan muodosta en kyllä osaa sanoa yhtään mitään, mutta tasapäinen tuli tilattua et kahtoo nyt mitä tapahtuu. Onko sillä kuperalla sitten enemmän vaikutusta, jos se on 2-tahti?
Et osaa sanoa palotilan muodosta? Ootko edes avannu konetta, ennen kun tilasit uuden männän? Et ilmeisesti ottanut selvää millainen mäntö siinä on alunperin ollut?

Kaksitahtisen männän kanssa kannattaa olla tarkkana. Sen pitää olla suurinpiirtein tasan oikean kokoinen, tai tulee ongelmia. Tärkeät mitat ovat tietenkin halkaisijan lisäksi mitat männäntapista männän helmaan ja männän päähän. Jos mäntä on liian korkea tapista männän päähän mitattuna, voi mäntä ottaa kanteen kiinni, ja kone ei pyöri. Jos taas lian lyhyt, ei mäntä yletä sulkemaan huuhtelukanavia ja pakoaukkoa jolloin puristukset puuttuvat kokonaan ja kone ei käy. Jos taas männän helma on liian pitkä, ei imukanava avaudu kokonaan, ja mäntä toimii näin kuristimena. Jos taas helma on liian lyhyt, ei imukanava sulkeudu kokonaan, joka tarkoittaa sitä, että kampikammion paine karkaa imukanavasta takaisin päin, ja polttoaineseosta virtaa takaisin kaasuttimeen. Lisäksi palotilan täytös on vajavainen tai sitä ei ole ollenkaan, koska kampikammiossa ei ole painetta joka työntää polttoaineseoksen huuhtelukanavia pitkin palotilaan. Männän koon liian suuri heitto aiheuttaa siis osaksi saman, kuin jos sylinterin viilaa ihan päin helvettiä.

Edit. Nelitahtisen mäntä on siitä helppo, että sen kanssa ei tarvitse ottaa huomioon muita mittoja, kuin halkaisija, ja se ettei mäntä ota kanteen kiinni. Nelitahtisen mäntä ei vaikuta moottorin ajoitukseen, toisin kuin kaksitahtisessa.
 
Antzu sanoi:
Uusi pyörä on tietenkin aina uusi pyörä, mutta sun tapauksessa kannattaisi varmaan ostaa käytetty valmiiksi kuristettuna. Näitä valmiiks kuristettuja "kusiaisia" :D näkyy aina välillä myynnissä niin Suomen kuin Ruotsin osta/myy -palstoilla. Säästää yleensä pennosiaan, kun ei itse kurista. Siihen en ota kantaa, että millanen 25kw R6 sitten on ajella, eiköhän suurin osa revi ne samantien pihalle, koska se kuristaminen pilaa koko prätkän. :rolleyes:

Itelläni on henkien taistelu menossa R kusiaisen ja R1:sen välillä. Ens keväänä hommaan taas pyörän alle... Olin jo varma, että R6, mutta sitten pääsin kokeilemaan R1:stä... voi sitä vääntöä... scared the living shit out of me, siinä vaiheessa kun kakkosvaihteella räpsähti valkonen vaihtovalo tauluun, niin mentiin jo aika haipakkaa :D
Tuo on kyllä totta.. Ei sitä kauaa kehtaa kuristetulla pöristellä.. Vaikka lain uhalla pitää päästä ripeästi :)
 
Accord sanoi:
Tuo on kyllä totta.. Ei sitä kauaa kehtaa kuristetulla pöristellä.. Vaikka lain uhalla pitää päästä ripeästi :)
Vastuuvapauslauseke: En siis kannusta kuristuksien pois ottamiseen, ja jos ne päätät repiä pois (tai on revitty valmiiksi ja pyörä on kuristettu vain paperilla) niin ei varmaan kannata heti sitä 2 markkaa painaa menemään lähimmällä tiellä. ;)
 
Powerhousu sanoi:
Kyllä se taitaa olla niin, että palotilan muoto määrää männän muodon. Jos palotila on kunnolla pallomainen, ja menet heittämään sinne tasapäisen männän, niin puristukset jää turhan pieniksi, ja sen kyllä huomaa tehoissa.

Kyllähän puristukset saadaan korkeaksi lattapäämännilläkin, mutta hemi tyyppisissä puolipallopalotiloissa tarvitaan muotoillun männän, että saavutetaan riittävät puristukset ahtamattomaan käyttöön.

Mikähän häksätin on kyseessä?
 
No siis se on tutun pajalla oottamassa mäntää et ite en oo sitä vaihtamassa. Ja se on 1255ccm pyörä. Sitä minä vaan et miten tärkee se on kevareissa et se mäntä on oikeenlainen... Tuommosen kuvan minäkin oon saanu, että se vähentää puristuksia, mutta mäntä on jo tulossa saksasta et perua ei enää voi :/
 
Accord sanoi:
Tuo on kyllä totta.. Ei sitä kauaa kehtaa kuristetulla pöristellä.. Vaikka lain uhalla pitää päästä ripeästi :)

Älä huolestu, sillä kuristetullakin pyörällä pääset reilusti yli nopeusrajoituksen salliman vauhdin ja saat kortin kuivumaan...
 
Ensipyörä

Ryhdyimpä minäkin sitten "hetken" pähkäilyn jälkeen motoristiksi. Kortin ajoin n. 3 vuotta sitten ja nyt vihdoin sain sen ensipyörän alle.

Mopo on Honda CBR 900 RR vm -98. Ja turha jeesustella että ostin liian tehokkaan pyörän ensimmäiseksi pyöräkseni, tiedän sen kyllä! :)
 
Back
Ylös Bottom