Moottoripyörä?

Mä jonottelen nykyään. Ihan vain siksi että on niitä urpoautoilijoita, jotka koittaa kiilata splittausta nähdessään. Yksi puolituttu jopa sanoi että siltä saattaa vahingossa vaikka aueta ovi jos näkee että joku splittaa.
Ei kai ne tajuu että se ei hidasta niiden matkantekoa, päinvastoin kun on yksi aina jonosta pois...

Varmaan tossa huhtikuun puolivälissä yritän saada pyörän pihalle, riippuen toki keleistä. Ympärivuotinen vakuutus niin ei niin kamalasti väliä koska ottaa. Koeajoja alkaa olla jo tuossa huhtikuun lopulla niin olisi mukava jos sitä ennen olisi ottanut vertailukohtaa omasta moposta alle :)

Mä jonottelen nykyään. Ihan vain siksi että on niitä urpoautoilijoita, jotka koittaa kiilata splittausta nähdessään. Yksi puolituttu jopa sanoi että siltä saattaa vahingossa vaikka aueta ovi jos näkee että joku splittaa.
Ei kai ne tajuu että se ei hidasta niiden matkantekoa, päinvastoin kun on yksi aina jonosta pois...

Suomi on kateellisten runkkareiden maa, kukaan ei saa päästä nopeammin (ja tyylikkäämmin ;) ) kuin ruuhkassa istuva Pertti harmaassa Corollassaan radio Novan soidessa.

Itse splittailen jos on enempi jonoa ja varsinkin kuumalla säällä. Se ei hidasta autoilijoiden matkantekoa tippaakaan (päinvastoin), kun moottoripyörä katoaa jonon keulilta horisonttiin ennenkuin Pertti ehtii arpoa ykköstä silmään Toyotastaan. Keski-Euroopassa splittailu on enemmän tapa kuin poikkeus, mutta Suomen liikennekulttuuri nyt on muutenkin kyräilevää muiden blokkailua.

Ajelen ruuhkassa sillain että en splittaa vauhdissa. Kun on jono pysähtyny liikennevaloihin, ajelen keskikaistaa keulille. Näin siis Helsingissä, jossain missä ei ole ruuhkaa ei jaksa yleensä tahkota autojen välistä.

Aattelen ton sillain et jos pysähtyneeseen autoon törmää, ei siihen tod. näk. kuole eikä kukaan aja ainakaan päälle.

Ite splittaan kanssa seisovat jonot. Ei ole ainakaan viellä ollut mitään ongelmia, mutta jos ovi aukee joku kerta, niin vauhti on pieni ja toivottavasti ehdin jarruttaa. Sitten aukee meikältä ensin suuvärkki ja sit aletaa hakee takakäden suoraa sen urpon naamaan. En tosin usko, että ikinä tommoseen joutuu. Välillä on "keskiväylä" tukossa urpojen takia, sillon palaan takas kaistalle sen apinan taakse ku jono liikahtaa. En oo aatellu, että se johtuis miusta, vaan ne on ollu vaihtaas kaistaa tms enneku jono pysähty. Semmosta sattuu.

e: ja eikös toi seisovan jonon splittaaminen ole ihan laillistaki täällä liikennekulttuurin keskushermostossa? Ja jos vähänkään jono liikkuu, niin muuttuu se laittomaksi.

Aina pk-seudulla keulille jos on jonoa. Ruuhkassa jos ajovauhti on tarpeeksi hiljainen (alle ~ 40km/h) niin silloinkin kehtaa vielä hyvin vetää välistä.

En ole törmännyt tietä tukkiviin. Usein autot jopa väistää kauemmas keskikaistasta kun näkevät pyörän lähestyvän. Pitkiä tulee tosin vilkuteltua aina välillä jos tuntuu siltä että joku saattaa tulla eteen tai on tien tukkeena.

e: ja eikös toi seisovan jonon splittaaminen ole ihan laillistaki täällä liikennekulttuurin keskushermostossa? Ja jos vähänkään jono liikkuu, niin muuttuu se laittomaksi.

kyl mun käsittääkseni se on molemmissa tapauksissa laitonta, mut voihan se olla et esim. helsingin suunnalla siitä ei sakkoja jaella kun paikalliset, poliisitkin, ymmärtää ettei siitä haittaa oo kenellekään kun jengiä on "vähän" enemmän kun jossai sotkamossa. Ei tästä nyt oo kuitenkaan ku kaks vuotta ku noista teoriatunneilla puhuttiin. Mul on kyllä yks paskimmista muisteista tässä maassa mut tästä oon suht varma :D

Täälä lahden suunnalla ei tuu harrastettua kun hyvin hyvin harvoin kun pujotellen pääsee likkeessä hyvin ohi :P

Mun käsittääkseni on laillista kun et pyörällä ylittele keskikaistaa? Eli samalla kaistalla voi vissiin olla useampi ajoneuvo rinnan jos ne siihen mahtuu.

Voi olla mutuakin. Ei ole poliisit ikinä mitään sanoneet ja olenpa kerran splitannut jonon yhdessä mp-kytän kanssa :D

Tosta meille puhuttiin että kaks prätkää saa olla vierekkäin mutta auton viereenkään ei saisi mennä vaikka ei viivaa ylittäiskään... mutta painotan nyt uudestaan tätä mun paskaa muistia :D

Toiset poliisit on kumma kyllä nii ymmärtäväistä porukkaa prätkiä kohtaan ja toiset taas vihaa moottoripyöriä yli kaiken. Moottoripyöräpoliisitki saattaa vahtii kesäviikonloppusin kaupungilla meitä ihan vaa ku paikallaa ollaa kaverin kans, ihan ku ne vihais meitä.

Ne on vaa kateellisia ku joutuu ite ajelee matkalehmillä. Kattelee ihaillen...

e: tänään meen käynnistelee ja käyttää lämpöseks rakkaimpani. Jos parkkipaikka on sula ni pitänee vähän jo kurvailla siinä triplellä.

Monien mielestä noi meijän super blackbirditki on matkalehmiä :D
Joskus rekkahommissa ollessani jäin ratsiaan ja siinä motöristipoliisejaki pyöri ja siinä sitten sanoin ihan vaan ohimennen että onpa hiljasia prätkiä poliiseilla, vakiovehkeitähän ne on, ni heti yks hermostu että "miks pitäis olla kovat äänet???" ...epäilen hyvin vahvasti tässä vaiheessa että sellanen moottoripyöräpoliisi tuskin on kateellinen kun asenne jo vaikutti sellaselta kukkahattutädin motkotukselta... :D
+ se että olin rekkakuski, ei ne niitäkän arvosta kyllä yhtään...

Loud pipes save lifes!

Ps. Ei ainakaan täällä pk-seudulla mp-poliiseilla kauheasti enää matkalehmiä näe, ellei skoottereita lasketa. Taitaa olla FZ1/R1 kaikki tätä nykyä.

Ahahhahahaha, ne skootterit on ihan parhaita :D Tulee aina mieleen se kummelien sketsi "ja nyt suoritetaan työkoneiden arvonta..."

e: oon joo itekki nähny poliisilla ZZR-1400. Vois tulla järkytyksenä jollekki pommittajalle ku painelee kilokyykyllä karkuun ja poliisisetä pysyy takarenkaassa kiinni ku riivattuna. Ihan hyvä, ettei tarvii kaikkien mopopoliisien ajella noilla skoottereilla, vaan annetaan kunnon vehkeet.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
toiset taas vihaa moottoripyöriä yli kaiken.

Kurakaari-Kaikkonen... Jos pysäyttävän poliisin puvussa lukee Kaikkonen, voit samantien luovuttaa kortin/avaimet hänelle. Sieltä tulee varmasti povitaskusta kulmamitta, jolla mitataan kilven kulma, mittanauha jolla tarkistetaan vilkkujen etäisyys toisistaan ja takavalosta sekä suurennuslasi, jolla syynätään e-merkinnät jokaikisestä osasta. Ja jos ei motkotettavaa löydy, niin sitä kyllä keksitään...

Kuulostaa poliisilta joka pysäyttämisen jälkeen ja sakot jostain typerästä kirjotettuaan lähtee perään ja vahtii seuraavat 15km että ajat varmasti niinkuin säännöissä sanotaan, varsinkin kun satut olemaan nuori motoristi ja nuorilla kun ei oo mitää rotia ja nuoret kaahaa ku päättömät apinat vaikka vauhtia ei olis ku 20kmh ylimäärästä. "SE ON HENGENVAARALLISTA!"

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=56110:paerssinen-lane-splitting&catid=70:toimituksen-blogi-uusin-blogi&Itemid=15 Eli laitonta taitaa olla, mut kyllä tota on tullu harrastettua maijojen ohi, eikä mitään ole koskaan huomautettu.

Muistelisin jostain lukeneeni, että LP:n virallinen kanta ainakin pk-seudulla on se, että splitata saa paikallaan seisovaa jonoa, kunhan ei splittaa pientareen puolelta.

Itse splittaan lähes aina Länsiväylän, Kehien jne. seisovat ja hitaat jonot. Kerran Kehä I:llä joku idiootti yritti citymaasturilla tulla päälle splittaillessa (ihan selkeästi tarkoituksella), muuten ei muistaakseni ole kertaakaan ollut ns. aktiivista estämistä.
Aika hyvin alkaa porukka täällä jo tottua splittaileviin pyöriin eikä poliisitkaan ole kiinnostuneet vaikka on tosiaan itsekin tullut maijoja splitattua.

Kurakaari-Kaikkonen... Jos pysäyttävän poliisin puvussa lukee Kaikkonen, voit samantien luovuttaa kortin/avaimet hänelle. Sieltä tulee varmasti povitaskusta kulmamitta, jolla mitataan kilven kulma, mittanauha jolla tarkistetaan vilkkujen etäisyys toisistaan ja takavalosta sekä suurennuslasi, jolla syynätään e-merkinnät jokaikisestä osasta. Ja jos ei motkotettavaa löydy, niin sitä kyllä keksitään...

AKA Kilpikulma-Kaikkonen. :D
Legenda kertoo, ettei enää itse ajaisi MP:llä, mutta sitäkin innokkaammin sakottaisi maijasta käsin.
Jos joku alkaa tosissaan kilpikulmia tien päällä mittailemaan millin tarkkuudella, kannattanee älähtää. Ei mene ihan kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan mikään standardoimaton tien päällä silmämääräisesti mitattu setti. Lisäksi kilpien poisto pitäisi olla turvaamistoimenpide eikä rangaistus. Perimmäinen tarkoitus on pakottaa vaarallinen ajoneuvo katsastukseen, jos jonkun yhden asteen väärään suuntaan väännetyn kilven takia alkaa ruuvimeisseli heilua niin kannattanee olla yhteydessä laitoksen johtoon ja mmaf:ään.
Jos kilpi on itse vedetty horisontin suuntaiseksi niin ei voi kyllä syyttää kuin itseään. :D

Itellä ei ole MP-poliiseiden kanssa asioimisesta kuin positiivisia kokemuksia vaikka sakkolappujakin on päässyt povariin laittelemaan. Ainoa negatiivinen palvelukokemus pyörän päällä oli kun erehdyin laiskuuttani ajamaan parinkymmenen metrin matkan kypärä kainalossa ja viereisellä parkkiksella oli kaksi virkaintoista posliinisetää ruuvailemassa tuning-corollasta kilpiä. Toista ei kiinnostanut pätkääkään, mutta toinen syynäsi pyörää vähintään puoli tuntia ja kirjoitti sakkolappua kypärättä ajosta vähintään yhtä pitkään paasaten koko ajan. Oli hirveä nälkä päällä niin ei olisi jaksanut viettää aikaa setien kanssa, varsinkin kun myönsin ja myötäilin hommaa heti nopean nimi alle ja morjens -käsittelyn toivossa.

Back
Ylös Bottom