Moottoripyörä?

Sillon kun ekoja kamoja olin ostamassa niin mietin pääni puhki ton kypärän kanssa. luonnollisesti sitä haluaa parhaan suojan aivoilleen mutta kuitenkin kohtuulliseen hintaan. Ostaako kalliin kypärän joka on hyvä koska se on kallis vai jonkun halvan koska se on halpa. Mitä noihin testeihin tulee niin eivät varmasti kerro kokototuutta, sillä jokainen kypärävalmistaja ihan biltemasta lähtien tietää tarkalleen miten noi viralliset testit tehdään ja osaa suunnitella kypäränsä menestymään just noissa. Moottoripyörä.orgissa on asiasta väännetty aikalailla ja sieltä löytyi kohtuu kattava artikkeli kuinka joku ulkomainen mp-lehti oli tehnyt omat kypärätestinsä ja simuloineet siellä tilanteita jotka heidän mielestään vastasivat tosielämää (testit tehtiin kuitenkin samanlaisilla laitteilla kun virallisetkin testit eli kyseessä ei ollut "hakataan kypärää katuun"-tyylinen testi) ja tulokset oli joidenkin kypärien osalta aika kaukana esim sharpin testituloksista.

Imo noista kypärän passiivisista turvallisuusominaisuuksista on täysin mahdoton saada realistista kuvaa minkään virallisten testitulosten perusteella, siks painotinkin itse niitä onnettomuutta ehkäiseviä ominaisuuksia, kuten istuvuutta päähän, pinlockia ja sitä miten rillit pysyy paikallaan kypärän sisällä. Vaikka sitä aluks kelaa että potta mikä potta niin siinä vaiheessa kun mp-messuilla sovittelin eri kypäriä päähän nii oikeesti huomas että jotkut merkit vaan ei istu ollenkaan, mulle esim arai kiristi toisesta suunnasta ja ihan löysä toiseen, AGV:ssä taas lasit/arskat nousi heti otsalle jos vähänkin liikutti naamaa.

Sama menee muihinkin varusteisiin, jos olisin cartmann tai kuka tahansa muukaan niin en ostais mitään sovittamatta. Helposti rupee vituttaan jos kamat ei ookkaan mukavat / turvallisen tuntuset kun suojat pyörii kyynärpäästä hauiksen kohdalle, kun sit tarvii kuitenkin ostaa uudet. Esim takkien mitat saattaa saman valmistajan eri mallien välillä vaihdella aika suuresti vaikka numero on sama. Kenkiä taisin sovittaa lähemmäs 15paria ennenkun löyty hinta/mukavuus/turvallisuus combolla sopivat.

Käytettyjä kandee kans metsästää esim moottoripyörä.orgista. Ostin omat kamat syksyllä ja about tonnilla sain koko setin, shoein kypärän, pinlockin, berikin nahkahousut, arlen nessin rotsi, racing hanskat, forcefieldin selkäpanssarin, Xpd:n kengät. Nahkahousut käytettynä mutta kunto vastas uutta. Eli maltilla metsästämään nii kyllä löytyy.
 
Sama menee muihinkin varusteisiin, jos olisin cartmann tai kuka tahansa muukaan niin en ostais mitään sovittamatta. Helposti rupee vituttaan jos kamat ei ookkaan mukavat / turvallisen tuntuset kun suojat pyörii kyynärpäästä hauiksen kohdalle, kun sit tarvii kuitenkin ostaa uudet. Esim takkien mitat saattaa saman valmistajan eri mallien välillä vaihdella aika suuresti vaikka numero on sama. Kenkiä taisin sovittaa lähemmäs 15paria ennenkun löyty hinta/mukavuus/turvallisuus combolla sopivat.

Ehottoman hyvä idea testata kamat ennen ostoa. Niissä löytyy jos jonkinlaista, ja kypärät varsinkin pitää testata että ovat mukavia päässä, niissä on nimittäin paitsi monenlaista sisustaa, myös jopa monenlaista kuoren muotoa. Meikän piti viime kesänä jahdata kypärää viiden firman valikoimista että löytyy soppeli.

Mutta mun mielestä alussa ei kuitenkaan tarvi ihan kaikkea olla kun mopon selkään pomppaa, varsinkaan jos on budjetti tiukalla. Sopiva kypärä, hanskat ja kengät ovat ensisijaisia, kun kyseisillä ulokkeilla kuitenkin pääosin mopoa ajetaan, ne kannattaa ostaa kerralla asialliset. Takin voi ostaa halpiksena tai käytettynä, eikä tule vieläkään mitään erityisiä housuja itsellä pidettyä jalassa paitsi kylmällä kelillä halpiksia, farkuilla mennään pääosin. No, kevlar-farkut ovat ostoslistalla :)

Em. listantekijän tapauksessa ehkä heivaisin vielä peilivisiirin ja housut pois listalta ja pistäisin ne rahat siihen, että paikallisesta saa hivenen kalliimmalla hyvin istuva muuta sälää.
 
Kiitokset vastauksista. Aion käydä paikalliset mopopuljut kiertämässä läpi ja kysymässä tarjouksia, kunhan pyörän saan talliin. Ja jos mc-scatterilta satun kyseiset ajovaatteet tilaamaan, niissä on onneksi 14pvä palautusoikeus jos ei kamat sovi.
 
Kiitokset vastauksista. Aion käydä paikalliset mopopuljut kiertämässä läpi ja kysymässä tarjouksia, kunhan pyörän saan talliin. Ja jos mc-scatterilta satun kyseiset ajovaatteet tilaamaan, niissä on onneksi 14pvä palautusoikeus jos ei kamat sovi.

Kandee hanskat + takki ja housut + kengät sovittaa samaa aikaa. Ite tein sen mokan että ostin hanskat kokeilematta niitä takin kanssa niin tietyssä asennossa takin hihat työntää hanskoja ulospäin silleen että sorminpäihin jää 1cm tyhjää mikä ei tunnu kivalta ajaessa kun tuntuma ei oo paras mahdollinen. 2 kertaa oon mc-scatterilta yrittäny tavaraa tilata ja molemmilla kerroilla nettisivun mukaan on varastossa mut mailiin on tullu ilmotus että sori ei oo, ihme touhua.

Mutta mun mielestä alussa ei kuitenkaan tarvi ihan kaikkea olla kun mopon selkään pomppaa, varsinkaan jos on budjetti tiukalla. Sopiva kypärä, hanskat ja kengät ovat ensisijaisia, kun kyseisillä ulokkeilla kuitenkin pääosin mopoa ajetaan, ne kannattaa ostaa kerralla asialliset.

Jokainen tavallaan mutta mä nimenomaa halusin ostaa heti alusta kunnon kamat kun alottelijana se lippojen todennäköisyys on kuitenkin suurempi. Ostin ensin kamat ja sit vasta pyörän ihan sen takia ettei pyörä söis sit kamojen budjettia. Se 200e säästö ei paljoo lämmitä siinä vaiheessa kun puolet perseestä puuttuu 30m liu'un jälkeen. Siitä oon kuitenkin ehdottoman samaa mieltä että kypärä, hanskat ja kengät on ne ensisijaiset varusteet. Nilkat ja ranteet saa paskaks ihan vaan kun kaatuu paikallaan ja nilkka jää pyörän alle. Ja pyörän hallinta on helpompaa ja mukavampaa kun on sopivat hanskat ja kengät.
 
Minkä takia tommonen visiiri on pakko saada?

Nyt on MP-messut ihan nurkan takana, viime vuonna oli todella hyviä kypärätarjouksia! Esim. varmasti http://www.arai.fi/mallisto.php?l=1&m=52&v=132 tyyliset kalliiden merkkien halvat mallit ovat tuossa samassa 300e tuntumassa, todennäköisesti lähempänä 250e.

e: erkjetteriltä tuli paljon asiaa, lue hänen viestinsä ajatuksella.
 
No jos budjetti on noin tiukka, ni ei siihen riitä syyks että se on hieno. Mut tää nyt onkii vaa miun kankeeta ajatuksenjuoksua :)
 
Mutta niinkuin tuossa sanoin, hintaa tulisi visiirin kanssa alle satku enemmän kuin jos ostaisin k-4 + visiirin. Ja T2 on kuitenkin kunnon hiilikuitu-kevlarkypärä, testeissäkin näyttää pärjänneen mainiosti.
 
http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...V-T2-Maori-0001&ChangeAction=SelectSubProduct Kypärä

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...erspiegelt-0001&ChangeAction=SelectSubProduct Visiiri

Mitenkäs tollanen kypärä? Visiirille ja potalle tulis hintaa noilla alennuksilla 294, mikä on vaan 85e enemmän kuin tuo scatterilta linkittämäni kypärä.

En lähtis FC-motosta tilaamaan tavaraa. ainakin mitä moottoripyörä.orgin juttuja on lukenut nii 50% jengistä saa just sen mitä on tilannut ajallaan, 20% ei saa vastausta eikä mitään kuulu ja mailien ja puheluiden jälkeen saavat rahat takaisin tilille. 30% saa mailin missä ilmotetaan että sori tota ei oo enää, kelpaako joku muu. sitten sumplitaan ja mietitään että otetaanko joku toinen tilalle, jos löytyykään, ja onko se enää halpa jne. en lähtis kokeilemaan onneani sillä jos ei menkkään täysin pulkkaan niin niitä rahoja/tavaraa saattaa suht pitkään joutua venailemaan. Motonetistä ainakin ennen sai noita AGV:n kypäriä ihan helvetisti halvemmalla kun mistään mp-liikkeestä, kannattaa tsekkailla vaikka nettisivut nii näät onko paikallisessa motonetissä sopivia.

Mitä tulee visiiriin niin tommonen hieno visiiri on ehkä se ensimmäinen lisävaruste mikä ostetaan. mullakin sininen iridiumi ihan vaan sen takia että näyttää kypärä vitusti paremmalta ja pönkittää mun pientä egoa siellä puvun sisällä. tunnesyistä moottoripyörällä ajetaan ja ulkonäkö on enemmän tai vähemmän olennainen osa sitä ;)

Wilmon kanssa samoilla linjoilla, jos vaan pystyt nii ehdottomasti mp-messuille. saa kaikki testisovitettua kerralla ja varsinkin sunnuntaina voi saada tosi hyvään hintaan tavaraa.
 
En lähtis FC-motosta tilaamaan tavaraa. ainakin mitä moottoripyörä.orgin juttuja on lukenut nii 50% jengistä saa just sen mitä on tilannut ajallaan, 20% ei saa vastausta eikä mitään kuulu ja mailien ja puheluiden jälkeen saavat rahat takaisin tilille. 30% saa mailin missä ilmotetaan että sori tota ei oo enää, kelpaako joku muu. sitten sumplitaan ja mietitään että otetaanko joku toinen tilalle, jos löytyykään, ja onko se enää halpa jne. en lähtis kokeilemaan onneani sillä jos ei menkkään täysin pulkkaan niin niitä rahoja/tavaraa saattaa suht pitkään joutua venailemaan. Motonetistä ainakin ennen sai noita AGV:n kypäriä ihan helvetisti halvemmalla kun mistään mp-liikkeestä, kannattaa tsekkailla vaikka nettisivut nii näät onko paikallisessa motonetissä sopivia.

Mitä tulee visiiriin niin tommonen hieno visiiri on ehkä se ensimmäinen lisävaruste mikä ostetaan. mullakin sininen iridiumi ihan vaan sen takia että näyttää kypärä vitusti paremmalta ja pönkittää mun pientä egoa siellä puvun sisällä. tunnesyistä moottoripyörällä ajetaan ja ulkonäkö on enemmän tai vähemmän olennainen osa sitä ;)

Wilmon kanssa samoilla linjoilla, jos vaan pystyt nii ehdottomasti mp-messuille. saa kaikki testisovitettua kerralla ja varsinkin sunnuntaina voi saada tosi hyvään hintaan tavaraa.

Ite oon fc-motolta tilannu ihan onnistuneesti tavaraa. Tosin jos itelle jäis tilaus jumittamaan niin varmaan peruisin enkä jäisi langoille soittelemaan ja odottelemaan varaston täydennystä.
Kypäriä on ite tullu tilailtua ylivuotisina helmet city:stä. Siellä on nytkin taas jotkut clearancet meneillään, esim. Shoein xr-1000:a näkyy saavan alle 250€:lla: helmet city.
Ite voin lämpimästi suositella xr-1000:a, ollut nyt muistaakseni neljä tai viisi kautta päässä ja seuraava kypärä minkä ostan on varmaan uudempi evoluutio xr-1100. Mutta kannattaa tosiaan kokeilla ensin kaupoissa miten tavara istuu päälle ennen kuin lähtee tilailemaan väärän kokoista/muotoista.

Ja iridium-visiiristä vielä: kesällä bonuksena ei tarvi tunkea arskoja kypärän sisään. Onhan nykyään niitä hienoja kypärään integroituja aurinkovisiirejä, mutta mitä kaverin kypärää joka semmoisella oli varustettuna olen kokeillut, niin ei oikein vakuuttanut.
+ Iridiumilla pystyy bongailemaan mimmejä stealth-modessa kun ne kävelee edestä suojatiellä. ;)

Ja mitä mp-messuihin tulee; kannattaa "messutarjousten" suhteen olla skeptinen ja selvittää todellinen hintataso etukäteen, voi muuten olla, että apinaa koijataan.
 
Nää ketkä aina keuhkoaa vastaan, että "vitosella saa ihan hyvän kypärän, ei noista miljoonan kypäristä oo mihikää" ei ole koskaan ajanut kunnon kypärällä.
Kuinka kalliin kypärän joudun omistamaan, että minua ei leimata tuommoseen sakkiin? Riittääkö, että Schubert pölyttyy hyllyssä? Onhan se hiljanen ja kaikkea, mutta ulkonäkökeskeisenä ihmisenä se toimii pelkästään pitkän matkan pottana. Aika monilta uuvatilta taas viedään paljon euroja liimaamalla siihen monster-tarra, jotta se olisi sen 500e kypärä. Merkki maksaa myös, ihan samallailla kuin vaatteissa..

Cartmann: http://www.getgeared.co.uk/Motorcycle_Helmets/Full_Face_Motorcycle_Helmets tuolta on pari kypärää tullut, varusteita ja kaikkea löytyy.. Käyt testaamasa monta eri kypärää ja otat sen mikä sopii just SULLE. Sama muiden varusteiden kanssa. Suomessa Superbikersilta tuli takki nyt syksyllä hommattua. Itse lähtisin Gore-takilla liikenteeseen, sillä varmasti tulee väistämättä se vesi sade joskus kohdalle ja itsellä nahkoissa vitutti yli kaiken.. Itse ratkaisin ongelmat helteellä siten, että menen t-paidalla tai sitten huppari+suojapaita. Jos se joku ajaa päälle, niin sitte se ajaa. Arvet komistaa..
 
Kuinka kalliin kypärän joudun omistamaan, että minua ei leimata tuommoseen sakkiin? Riittääkö, että Schubert pölyttyy hyllyssä? Onhan se hiljanen ja kaikkea, mutta ulkonäkökeskeisenä ihmisenä se toimii pelkästään pitkän matkan pottana. Aika monilta uuvatilta taas viedään paljon euroja liimaamalla siihen monster-tarra, jotta se olisi sen 500e kypärä. Merkki maksaa myös, ihan samallailla kuin vaatteissa..
blaablaa Itse ratkaisin ongelmat helteellä siten, että menen t-paidalla tai sitten huppari+suojapaita. Jos se joku ajaa päälle, niin sitte se ajaa. Arvet komistaa..

Meillä on aika eriävät mielipiteet, joten keskustelu menis todnäk vaan vääntämiseks. En lähe. :)
 
Oman kypärän tilasin louisilta siellä on välillä pirun hyviä tarjouksia, käy suomessa kokeilemassa kypärää päähän ja tilaukseen saksan maalta.
 
Mielipiteitä on monia varusteasiassakin, kuten edeltä voi lukea.

Kypärähän on tärkein varuste. Ei kannata turhia säästellä. Voihan sen tilata esim. saksa/englanti, mutta suomessa on hyviä tarjouksia monessa paikkaa. Itse ostin Shoei xr-1100, joka maksaa n. 550e ja sain sen satasen halvemmalla ihan vaan siksi, että sattui olemaan kaupan viimeinen juuri sinä päivänä. Ja hinnoista voi aina tinkiä. Kypärä ei saa painaa otsalta, mutta poskilta täytyy painaa. Uutena kypärä täytyy olla hiukan "tiukka", koska kypärän sisukset antaa käytössä vähän myöten. Pinlock ehdottomasti kans.

Narukengillä ei sitten saa/kannata ajaa. Vaarallista! Nilkkasuojatut olisi parhaimmat. Saksasta tms. tai suomesta tarjouksesta voi saada 150e jo melko hyvät. Goretex kalvolla pitää myös vettä. Parhaita olis tcx, sidi, alpinestars.

Takki/housut kannattaa olla just eikä melkein. Jos on näissä "kasvuvaraa" niin huomaa heti ajossa. On kuin purjeliitoo harrastaisi. Nahka suojaa parhaiten. Ja kun on just oikean kokoinen niin suojatkin pysyy paikallaan.

Hanskat sellaista materiaalia, ettei heti repee kun ottaa kädellä asvalttiin.

Ja tosiaan, niinkuin edellä mainittiin, niin ehdottomasti kaikki varusteet pitää koittaa päälle ennen kuin ostaa.

En ole mikään kokenut kuski, mutta ottanut asioista selvää, kuunnellut harrastajia/kavereita.

MP-asun tuotteista löytyy keskustelu mm. org ista. Saumat ei pidä vettä, mutta halvalla ei saakaan hyvää.

Harrastus on kallis, ainakin jos siihen alkaa satsaamaan. Itsellä on ostamatta kevääksi vielä suuri osa varusteista ja varusteisiin tulee kulumaan yhteensä n. 2000e. :)
 
Ite ostin satasen kuitukypärän ja hyvin se on mennyt tässä 3-4 kesää, peilivisiirillä tietenkin :D nyt se alkaa olla jo niin rähjääntynyt sisuksiltaa että kai se on pakko ostaa uusi kypärä täksi kesäksi. Kaljuksi sheivattu pää repii aika hyvin tuota sisustaa, pitäis ehkä käyttää kypärähuppua enempi.
 
Meikäläinen ei peilivisiirejä käytä. Katu-uskottavuus tulee "formulakuskiteipeistä" visiirin yläreunassa. Toimii myös suorassa auringossa sekä öisin paremmin ku mikään värillinen visiiri ;) Suosittelen yläosan teippausta kyllä ihan kaikille, visiirin väristä riippumatta.
 
Ite ostin kans varusteet, eli kypärän, housut, takin, kengät ja hanskat ennen pyörää. Kypärä HJC R-PHA 10, makso jotain reilu 300 ja on mm. Motorrad-lehden testin voittanu, ei valittamista. Sweepin tekstiilitakki ja housut, kalvolliset, eikä vielä ainakaan isommin valittamista. Ihan hyvin toimivat ekana kesänä. Ens kesänä on tarkoitus nahkatakki ja peilivisiiri ostaa kaveriksi kuitenkin vielä, aluksi ei ollut mitään väliä kunhan sai kamppeet. Sweepin kengät kans, kalvolliset. Ihan mukavat jalassa ja vettäkin ovat pitäneet. Tuosta varusteiden hintajakaumasta, niin kypärä tosiaan 325€, takki 200€, housut 180€, kengät 100€ ja hanskat pari kymppiä. Tuosta paketista tuli joku 15% alennusta tinkaamalla oulun motormanilta ku kerralla ostin kaikki, eli reilu 700 meni varusteisiin tuossa ja en vielä ole ainakaan katunut/pettynyt ostoksiini.

Eli: osta kaikki kamppeet, ja jos vielä sopivasti löytyy niin yhdestä paikasta ostamalla saat todennäköisesti tingattua paremmin, kuin keräilemällä sieltä täältä.
 


Onkos kenelläkään ollu mahollisuutta tutustua Ducatin uuteen pikku streetfighteriin lähemmin? Jotenki miusta tuntuu et se olis keväällä käytävä koeajamassa.. :wtf: :worship: :kuola:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom