Tohon 600cc vs 1000cc juttuun sen verran, että riippuu järkevyydestä ja erosta minkä ikäistä pyörää on ostamassa. Nykyään jaottelu on helppoa, jos sporttipyöristä puhutaan; eniten kehitetään 600cc 4-syl/675cc 3-syl(kilpaillaan supersport luokassa) ja 1000cc 4-syl(kilpaillaan superbike luokassa). 750cc ei nykyään ole mitään järkevää paikkaa, ja niiden kehitys on jämähtänyt jo 10v sitten, kun superbiket muuttui 750cc-> 1000cc. Harvaa 750cc SBK-replicaa on vuosiin edes ollut markkinoilla. Eli uusissa pyörissä valinta ehdottomasti 600cc tai 1000cc, jos haluaa nykypäivän tekniikkaa ja ominaisuudet. Jos on vuosituhannen vaihteen pyörää ostamassa on täysin sama suorituskyvyn kannalta ottaako 750cc 4-syl vai 1000 4-syl, koska silloin 1000cc sporttipyörät olivat vain kadulle suunnattuja "open-class" pyöriä. Taisi Y-mallin 750 gsx-r olla kaikkein kovin ratatykki vuonna 2000. Ja myös sillon kannattaa harkita 1000cc V-twinejä(Aprilia RSV, Honda VTR 1000 SP1/SP2, Ducati 996 jne.), jotka olivat myös silloisia SBK-replicoita.
Nykypyöristä kyllä 750cc tai 1000 V-twinit kannattaa jättää pois. Joskin v4-koneiden esiinmarssi superbikeluokassa on alkanut (kiitos Aprilian). Lienee aika ironista, että Y-mallin(2000 vm) gsx-r jäi ehkä kaikkein nopeimmaksi 750cc katupyöräksi mitä on tehty, ja ehkä tullaan tekemään? Jos 750cc kilpailu ei koskaan enään herää, tuskin koska tilalle on tullut 1000cc. Se on aika hassua, että gsx-r 750 myydään edelleen, ja ne tekee kauppansa, mutta kait se on perinteiden kunnioitusta. Itse en kuitenkaan voisi kuvitella ostavani uutta pyörää, jonka suorituskyky ei välttämättä riitä edes 10v vanhemman versionsa päihittämiseen. 0-200km/h 8s, todellinen huippunopeus +280km/h, 190kg märkäpaino, ne olivat kovia juttuja 10v takaperin. Eivät nykyään, joskin paino on pienempi edelleen mitä 1000cc nykypyörissä.
Jos 4-5t€ budjetilla hommaamassa ensi pyörää, ja vaihtoehdot olisi esimerkiksi 98-02 R1, 929/954RR cbr, ZX9R, gsx-r 750, RSV1000 esimerkiksi, niin ehdottomasti gsx-r750 Y/k1-mallisen ottaisin mikäli haluaisi pyörältä suorituskykyä ja kiukkua radalla. 9R kawa olisi erinomainen katupyöräksi, isohko ja melko massiivinen nykymittapuulla, mutta taittuu aivan tarpeeksi ja suorituskyky on myös räjähtävä. Race-henkisille ihmisille noissa vuosituhannen taitteen kuningaspyörissä on kyllä riittävästi paukkua. 0-200km/h 8-9s, todellinen huippunopeus yli 270km/h. Moottoriteho ja painoa pyörästä riippuen märkänä 190-210kg(putkivireisenä vielä vähemmän).
Ja jos pitäisi näiden ja hiukan uudemman 600cc väliltä valita, niin ottaisin kyllä edellämainituista pyörän. Voimaa on reilummin, vaikka osa 600cc supersporteista on myös todella nopeita oikein käskettynä. Uusista pyöristä molemmat 600cc ja 1000cc on riittäviä, tehokkaimmissa 1000 on aivan liikaa voimaa painoon ja kokoonsa nähden, useimmille katukuskeille. Se on naurettavaa höpötystä etteikö 600 sporttipyörien voimavarat riittäisi kadulle, sellaiset katukuskit jotka supersportin tehoreservit pystyy hyödyntämään suoralla tiellä on kohtuu harvassa puhumattakaan mutkatiestä/radasta.
Toki jos katu-uskottavuutta haluaa saada niin paras vaihtoehto on se 1,5l koneella oleva customi. Eihän monelle maallikolle moottoripyörissä mikään muu kerro yhtään mitään, kuin kuutiot :D Alle litraset on mopoja vaikka kulkisivatkin tuplat siihen isoon "lypsyjakkaraan" verrattuna. Toisaalta se on ihan mukava omistaa tuollainen vanhempi sbk-replica, joka on "vajaakuutioinen". Sitten porukka varttimaililla/nopeusmittaustapahtumissa tulee nykimään hihasta ja kyselemään mitä olet pyörällesi tehnyt, kun kuutioita on vain tuon verran. Mukava todeta että perus putkivirihän tämä on. Odottelen innolla miten paljon rispektiä nakkikioskilla tulee, mikäli saa Busan/12r:n alle kesäksi, vaikka ei puhuta enää mistään tajuntaa räjäyttävistä peleistä sporttipyörämaailmassa
