Moottoripyörä?

Tuli mittariin 35-vee.
Veteraanisarjat kutsuu.
Sen kunniaksi ostaa päräytän Yamaha Wild Starin.

Ilmajäähdytteinen työntötankokone.
Painaa ihan saatanasti eikä kulje mihinkään.

Hähähähähähhä :dance:
 
No siis se Z1000 kone nyt vaan on semmonen "ihankiva(tm)", siinä ei oo mitään luonnetta. Kävin ajamassa noi kaikki isot nakut, ennenku tein (todella helpon) päätöksen ostaa Triumph Speed Triple 1050n. Ei Z1000 huono ollut, siinä ei vaan ollut mitään ylivertaista muihin verrattuna. Kaikista huonoin naku mielestäni oli GSR-750, siitä jotenkin uhkui semmonen muovinen halpispaska-olemus :)

Haista nyt kukka ja anna rahaa tohon Trumppaan :D Joku valitteli, että ei vielä Trumpassa huollot ja takuu ihan niin pelitä mutta toisaalta edustukset löytyy jo isommista kaupungeista ja samaa tekniikkaa ne on syöneet pääasiassa kun muutkin joten en itse tätä vielä ongelmana näe. Koe-ajolistalla ehottomasti tuo tonninen ja miksei Street Triplekin jos pienempää kattoo.

ja muille....ihan nätisti esim. se kusiainen Hornetti menee kaupunkinopeuksissa vitosella, nopeissa ohituksissa joo pitää vaihtaa pienempää, so what? Jos vaihteiden vaihto tuntuu pahalta niin tilalle sitten se Hondan VFR automaatti-vaihteistolla varustettu matkalehmä. Siinä sitä puuhaa riittää kun jarrua ja kaasua joutuu itse veteleen ;) On tää kyllä sellainen ikuinen suo, sama homma joka mopo-foorumilla lähes, ostaa samantien sitten vaikka B-kingin vaikka takana ei olisi muuta kun kaverin mopolla ajoa. Eri juttu sitten jos se kusiainen on fyysisesti liian pieni. No jokainen ostaa mitä tykkää :hyvä:
 
Joku valitteli, että ei vielä Trumpassa huollot ja takuu ihan niin pelitä mutta toisaalta edustukset löytyy jo isommista kaupungeista ja samaa tekniikkaa ne on syöneet pääasiassa kun muutkin joten en itse tätä vielä ongelmana näe. Koe-ajolistalla ehottomasti tuo tonninen ja miksei Street Triplekin jos pienempää kattoo.

Totta on, ettei Trumpalla oo ihan samalla tasolla toi merkkihuolto ku isoilla japsimerkeillä. Ja muutenki noi huollot on... hmm... ei niin halpoja :D Mut eipä tota Triumphii oo kukaan järkiperustein ostanu.

Oon itseasiassa harkinnu vaihtoa tohon Street Tripleen itekki, se on ihan käsittämättömän näppärä ajaa. Kone ei oo ihan samalla tasolla Speedin kanssa (luonnollisestikkaan), mut on siinnä ihan riittävästi ruutia yksin ajeluun. Toinen mikä tällä hetkellä himottas olis SuperDuke, se oli jämy peli ajaa ja meisseliä piisas.
 
Totta on, ettei Trumpalla oo ihan samalla tasolla toi merkkihuolto ku isoilla japsimerkeillä. Ja muutenki noi huollot on... hmm... ei niin halpoja :D Mut eipä tota Triumphii oo kukaan järkiperustein ostanu.

Taitaa Trumppa ja Ducati sitten mennä samoja linjoja ;)
 
600cc vs. 1000cc asetelmassa vähän sama juttu kuin monessa muussakin..niin kauan kelpaa, kunnes tietää paremmasta :) Itsellä oli neljä ekaa kautta alla Yammun R6 enkä kertaakaan ajanut tuona aikana isommalla / tehokkaammalla mopolla metriäkään. Enkä ollut ikinä ajanutkaan. Kunnes yksi kaunis kesäpäivä sain lainaksi kaverin rykkösen. Ja se oli sillä sitten selvä..heti seuraavana syksynä kutonen myyntiin ja ykkönen tilalle. Samalla rykkösellä nyt alkamassa neljäs kausi. Järkiperusteluja tosiaan on ihan turha alkaa etsimään.. Kutosenkin tehoreservistä jäi valtaosa ilman käyttötarkoitusta, vakuutukset kallistuivat, autoletkasta pääsee yhtälailla heittämällä ohi kuin kutosellakin. Mutta jollakin tavalla siitä vaan saa jonkinlaista sairasta mielihyvää, kun tietää että koipien välissä on se + 60 hepoa kutoseen verrattuna. Ja ekalla vaihteella voidaan kulkea likemmäs kahtasataa kuin satasta. Vaikkei tuollaisia tehoja ja nopeuksia tulisi koskaan ikinä milloinkaan tarvitsemaan. Täysin järkivapaa vehje liikkumaan paikasta A paikkaan B mahdollisimman mutkaista reittiä.

Eihän moni pakkislainenkaan salilla tarvitsemiaan maksimivoimiaan ikinä tule mihinkään tarvitsemaan. Mut olishan se 200kg raakapenkki kiva dynottaa? ;)
 
Mulla on ollu hauskempaa kusiaisen kun tonnisen kyydissä. Kyykkypyörä on tylsä ajaa hissukseen, ja tonnisessa on liikaa voimaa liikenteeseen.

Kusiasella saa kierrättää ihan kunnolla vaihteita loppuun välillä ilman että vauhtia kertyy yli 200. Tonninen on mukavampi, yleensä vähän enemmän tilaa kuskille ja jaksaa vääntää isonkin miehen alla sekä 2-päällä.

Jos nyt ostaisin uutta niin varmaan tulisi välimallin 750 suitsa. Vielä 25kw papereihin kun laittais ni ois halpaa ajoa :)

Itselläni hauskaa alkoi olemaan silloin, kun ZX-10R:n tilalle tuli 690 SMC. ZX-10R oli aivan helvetin hieno laite, voimaa älyttömästi, mutta sillä ajaminen julkisilla teillä ei ole herkkua pidemmän päälle. Pienikin kiihdytys nostaa nopeudet sellaisiin lukemiin, että kortti lähtee pitkäksi aikaa pois jos sattuu seriffit kohdalle tai sitten tappaa itsensä, tai vielä pahempaa ja satuttaa jotain toista. Hissukseen ajaminen tuollaisella katupyörällä on vain äärettömän tylsää. 690 SMC:llä hauskaa on laillisissakin nopeuksissa ja varsinkin mutkapätkät ja hiekkatiet ovat nannaa.
 
Ostakaa multa tuo turbolälläri, niin pääsee ohittamaan ja kortti lähtee varmasti. Vaihdossa sopinee tyrkyttää Super Dukea tai Zetan super nakedia, kilosella.
 
Pikkunakun, 900 Ninjan ja CBR1000RR:n jälkeen olen löytänyt valon...

-99 Yamaha V-Max.
Vielä kun jaksais jäykistellä etupäätä ja ehkä päivittää takaiskarit 2000-luvulle niin ajo-ominaisuudetkin parantuvat.
Nykyselläänkin loistolaite, eikä tule ihan joka mutkassa samanlaisia vastaan. Ventovieraatkin antavat kommenttia, muoviluodeista ei niinkään tultu juttelemaan.

Tulispa jo taas se kesä! :D
 
690 SMC:llä hauskaa on laillisissakin nopeuksissa ja varsinkin mutkapätkät ja hiekkatiet ovat nannaa.

Voi olla että itellekki tulee pieni katuenska ensi kesänä. Hiekka- ja sorateitä täällä pohjoisempana riittää :)
 
Hissukseen ajaminen tuollaisella katupyörällä on vain äärettömän tylsää. 690 SMC:llä hauskaa on laillisissakin nopeuksissa ja varsinkin mutkapätkät ja hiekkatiet ovat nannaa.
Tota hiekkatietä en allekirjota Trumpan kanssa, mut kilokyykystä trumppaan siirtymisen jälkeen tuli aivan uusia ulottuvuuksia harrastukseen. Ja nimenomaan noi mutkapätkät ja lailliset nopeudet alko tuntumaan kivoilta. Tosin kyllä se trumpan kolmemukinen arrowin mökäpöntöillä kasvattaa "välillä" sarvet päähän.

Ventovieraatkin antavat kommenttia, muoviluodeista ei niinkään tultu juttelemaan.
Huomasin tän saman. Kyykystä tultiin lähinnä kysymään sitä ikivanhaa "paljo kulkee/paljo tehoa?"... Tosin olihan noihinki ihan kiva vastailla, "riittävästi/todnäk. enemmän ku siulla autossa". Triumphissa on kanssa sen verran persoonallinen ulkonäkö, että ihmiset tulee ihan laidasta laitaan juttelemaan. Välillä saattaa joku vanha eläkeläisherra tulla puhumaan, kuinka hänellä oli samallainen nuoruudessa ja että kuinka vapauttavaa sillä oli ajella. :rock:
 
Multa tsekkasivat järjestelmästään pyörän tiedot, kysyivät kaverin osoitetietoa ja kun osasin siihen vastata toivottivat hyvää matkaa. Riippuu varmaan ihan poliisista. Eikai ne oikein voi mitään kummallista tehdäkään ellei fillari oo etsitty, mutta jos nyt sattus ajelee risasissa vaatteissa silmät punasena ja viinalle haisten joku honkkarin mopokypärä päässä eikä osaa käyttäytyä ni kai ne koettas kilauttaa omistajalle..
 
Ajan kaverin pyörää tai olen koeajamassa jonkun toisen pärrällä, poliisi pysäyttää ja kysyy rekisteriotetta --> mitä tapahtuu?

Otat taskusta rekisteriotteen teknisen osan ja näytät sitä poliisille. Tai vaihtoehtosesti vakuutusyhtiöiltä saa semmosia koeajolippulappuja minkä ootte täyttäny ennen koeajolle lähtöä. Näin mie toimisin :)
 
Tohon 600cc vs 1000cc juttuun sen verran, että riippuu järkevyydestä ja erosta minkä ikäistä pyörää on ostamassa. Nykyään jaottelu on helppoa, jos sporttipyöristä puhutaan; eniten kehitetään 600cc 4-syl/675cc 3-syl(kilpaillaan supersport luokassa) ja 1000cc 4-syl(kilpaillaan superbike luokassa). 750cc ei nykyään ole mitään järkevää paikkaa, ja niiden kehitys on jämähtänyt jo 10v sitten, kun superbiket muuttui 750cc-> 1000cc. Harvaa 750cc SBK-replicaa on vuosiin edes ollut markkinoilla. Eli uusissa pyörissä valinta ehdottomasti 600cc tai 1000cc, jos haluaa nykypäivän tekniikkaa ja ominaisuudet. Jos on vuosituhannen vaihteen pyörää ostamassa on täysin sama suorituskyvyn kannalta ottaako 750cc 4-syl vai 1000 4-syl, koska silloin 1000cc sporttipyörät olivat vain kadulle suunnattuja "open-class" pyöriä. Taisi Y-mallin 750 gsx-r olla kaikkein kovin ratatykki vuonna 2000. Ja myös sillon kannattaa harkita 1000cc V-twinejä(Aprilia RSV, Honda VTR 1000 SP1/SP2, Ducati 996 jne.), jotka olivat myös silloisia SBK-replicoita.

Nykypyöristä kyllä 750cc tai 1000 V-twinit kannattaa jättää pois. Joskin v4-koneiden esiinmarssi superbikeluokassa on alkanut (kiitos Aprilian). Lienee aika ironista, että Y-mallin(2000 vm) gsx-r jäi ehkä kaikkein nopeimmaksi 750cc katupyöräksi mitä on tehty, ja ehkä tullaan tekemään? Jos 750cc kilpailu ei koskaan enään herää, tuskin koska tilalle on tullut 1000cc. Se on aika hassua, että gsx-r 750 myydään edelleen, ja ne tekee kauppansa, mutta kait se on perinteiden kunnioitusta. Itse en kuitenkaan voisi kuvitella ostavani uutta pyörää, jonka suorituskyky ei välttämättä riitä edes 10v vanhemman versionsa päihittämiseen. 0-200km/h 8s, todellinen huippunopeus +280km/h, 190kg märkäpaino, ne olivat kovia juttuja 10v takaperin. Eivät nykyään, joskin paino on pienempi edelleen mitä 1000cc nykypyörissä.

Jos 4-5t€ budjetilla hommaamassa ensi pyörää, ja vaihtoehdot olisi esimerkiksi 98-02 R1, 929/954RR cbr, ZX9R, gsx-r 750, RSV1000 esimerkiksi, niin ehdottomasti gsx-r750 Y/k1-mallisen ottaisin mikäli haluaisi pyörältä suorituskykyä ja kiukkua radalla. 9R kawa olisi erinomainen katupyöräksi, isohko ja melko massiivinen nykymittapuulla, mutta taittuu aivan tarpeeksi ja suorituskyky on myös räjähtävä. Race-henkisille ihmisille noissa vuosituhannen taitteen kuningaspyörissä on kyllä riittävästi paukkua. 0-200km/h 8-9s, todellinen huippunopeus yli 270km/h. Moottoriteho ja painoa pyörästä riippuen märkänä 190-210kg(putkivireisenä vielä vähemmän).

Ja jos pitäisi näiden ja hiukan uudemman 600cc väliltä valita, niin ottaisin kyllä edellämainituista pyörän. Voimaa on reilummin, vaikka osa 600cc supersporteista on myös todella nopeita oikein käskettynä. Uusista pyöristä molemmat 600cc ja 1000cc on riittäviä, tehokkaimmissa 1000 on aivan liikaa voimaa painoon ja kokoonsa nähden, useimmille katukuskeille. Se on naurettavaa höpötystä etteikö 600 sporttipyörien voimavarat riittäisi kadulle, sellaiset katukuskit jotka supersportin tehoreservit pystyy hyödyntämään suoralla tiellä on kohtuu harvassa puhumattakaan mutkatiestä/radasta.


Toki jos katu-uskottavuutta haluaa saada niin paras vaihtoehto on se 1,5l koneella oleva customi. Eihän monelle maallikolle moottoripyörissä mikään muu kerro yhtään mitään, kuin kuutiot :D Alle litraset on mopoja vaikka kulkisivatkin tuplat siihen isoon "lypsyjakkaraan" verrattuna. Toisaalta se on ihan mukava omistaa tuollainen vanhempi sbk-replica, joka on "vajaakuutioinen". Sitten porukka varttimaililla/nopeusmittaustapahtumissa tulee nykimään hihasta ja kyselemään mitä olet pyörällesi tehnyt, kun kuutioita on vain tuon verran. Mukava todeta että perus putkivirihän tämä on. Odottelen innolla miten paljon rispektiä nakkikioskilla tulee, mikäli saa Busan/12r:n alle kesäksi, vaikka ei puhuta enää mistään tajuntaa räjäyttävistä peleistä sporttipyörämaailmassa :)
 
lol. seitenpätkä suitsa on yksi arvostetuimpia sportteja katukäyttöön/radalle tänä päivänäkin ja malli uudistuu samaa tahtia kuusisatasen kanssa.
 
Mikäköhän siinä on kun tämä pärrä kuume iskee aina talvella :D Mun kuume on siirtynyt muoviluodista nakuun, nyt himottais tollainen fz1-n yamaha :kuola:
 
http://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/1214502
Mitä mietteitä tosta pyörästä, onko liian raju ekaksi "isoksi" pyöräksi? Onko noissa jotain tyyppivikoja, jos tuota käyn vilkaisemassa, mitä tulisi tsekata erityisen tarkkaan?

Se karkaa polkupyöräkin käsistä jos huonosti sattuu. Ei ole liian raju, eikä tehokas.
http://www.bajahill.net/2003/05/kaytetyn-moottoripyoran-hankinta.html Olisihan se hienoa, jos saat jonkun hieman pyöristä tietävän kaverin mukaan..

Millä kriteereillä etsit pyörää? Pelkkä kyykky?
http://www.nettimoto.com/ktm/640/1248211 ?
 
Kyykky tai valkokilpienduro hakusessa, taitaa valinta kallistua kyykkyyn kun matkaakin olisi tarkoitus ajaa. Perustan lähipäivinä toiminimen webbihommia varten, joten aion hankkia vakuutuksetkin sen kautta. Kaverini kertoi, että vakuutusyhtiöstä riippuen saa näin sekä kaskoon- että tieliikennevakuutukseen täydet bonukset (?)

Valinta alkaa kallistua pikkuhiljaa joko pikkuninjaan, gikseriin tai cebariin. Kaksi ensimmäistä säväyttäisi eniten, mutta jokin ääni takaraivossa sanoo, että cebari (http://www.nettimoto.com/honda/cbr/1229209) olisi fiksuin vaihtoehto. Tuon myyjän kanssa olen sähköpostitellutkin ja sieltä tuli muutama lisäkuva. Vaikuttaa pirun siistikuntoiselta ja kilometrit voi hyvinkin pitää paikkaansa (?). Uitettu saksasta 31tkm mittarilukeman kohdalla, silloin vaihdettu manuaalinen nokkaketjun kiristin ja säädetty venat muiden pikkuhuoltojen lisäksi. Nyt uusi takarengas, uudehkot ketjut, rattaat jne. Hintaakin lupasi muutaman satasen tiputtaa.

Mulla on aikaisemminkin ollut moottoriajoneuvoja mopoista minicrosseihin ja tieliikennemönkijään, eli työkalut pysyy jotenkuten kädessä. Ei kuitenkaan hirveästi kiinnostaisi fiksailla pärrää parhaimpana ajokautena, joten pyörän pitäisi olla tekniikaltaan varma ja räpeltämätön.
 
Eihän tuo cebari mikään tajuton kanuuna ole, aikä 600 gigserin verone koneeltaan, alustaltaan yms, mutta pomminvarma ja hyvä aloittelin pyörä ainakin halvoilla kululla. Tolla on helvetin hyvä lähteä harjttelemaan ja menee iha bensaa tankkiin- periaatteella eteenpäin.

Vituttaa ku ite joutuu vielä ton pikkuveljeä ulkoiluttamaan, tai siis piikkistä 2t honda nsr:ää:( Pyörä viel yli 8l/100km mut silti ei vaan ole tehoa ja huoltoa niin vitusti.

Mutta jos haluat olla nopea ja paukuttaa rajotinta tosissaan niin kiskalla leijumiseen tuosta ei ole, stunttipelin kyllä saat.

Kelpaisi itelle kyllä, tuostahan moottoripyöräilyssä on kyse, rennosta ja nopeasta nautinnollisesta ajosta, luotettavasti ja halvalla, muu on hifistelyä:)

Ite tosin haluaisin vakavasti 1000cc v2:sen, suzuki sv:n nimittäin. Nakuna vielä, en noista pakkausmuoveista ole ikinä välittänyt. Ja v2:sessa on vaan sitä munaa, tollasen yoshin pöntöillä livenä kuullut ja rakastuin. Ei muuten inise:rock: Saa vielä 25kw papereihin ja on luotettavalla "laiskalla" tekniikalla.

Tää on vaan tällästä pyöriä rakentaneen, vasta melkein 18v piikkijannun paatosta, mutta kai tämäkin auttaa:D Ite en siis kuulu niihin ketkä selittää mäkkärin pihassa muna vaahdossa miten vaihettiin suutin, vaan osaan oikeasti laittaa moottoria ja japsipyörät ollu kiinnostuksena jo jonkin aikaa. Harmi kun en ole vielä päässyt tarkemmin perehtymään noihin isoihin.
 
Back
Ylös Bottom