Moottoripyörä?

^Samaa mieltä

Broidi kippas viime kesänä kusiaisen GSX-R:n hiekkatiellä jostain 20km/h vauhdista. Meni peili ja vilkku paskaksi, sivukate sekä kytkinkopan poski naarmuille. Aika perkeleen kalliiksi olisi tullut tuollainenkin hiekkatiellä juoksuvauhdista perä-alta liukastuminen ilman täyskaskoa...
Eli jos vähänkin arvokkaampi pyörä alla niin täyskasko olisi mun valinta.

Siinä vaiheessa kun...

Nääkin on mielipideasioita pitkälti. Ajoin ekan kauden täyskaskolla+liikenne, jonka jälkeen vaihdoin osakaskoon+liikenne. Hinta tippu 1400e ->800€/vuosi. Eli jokaselta onnettomuusvapaalta vuodelta jää se 600€ niihin omien töppäilyjen korjaamiseen. Osakasko ei tosiaan korvaa jos ite kaataa pyöränsä vaikka pihalla, eikä katesarjaa uudehkoon muoviluotiin osteta kuudella huntilla. Toisaalta kaatumatatit maksaa sen huntin ja ehkäsee aika pitkälti kaikki paikallaankippausvauriot. Mulla oli sisävessa kaadettu kyljelleen parkkihallissa kun ei varas huomannu levylukkoa. Tatit oli ottanu iskun vastaan ja ainoa vaurio oli naarmu änkkärissä ja toinen kahvassa. Vakuutus olisi korvannut uudet mutta kun en nähny aiheelliseksi vaihtaa niin otin korvauksen rahana.

Mulle tärkeimmät osat tossa osakaskossa on varkaus, varkauden yritys ja ilkivaltaturva.

Summa summarum: Pyöräily ei ole harrastuksien halvimmasta päästä ja rahaa siihen palaa enemmän ku haluaa laskea, oli sitten kasko tai ei. :thumbs:

Tuossa näyttäis olevan hyvä vaihtoehto myös, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, eikö näissä ole juuri 24tkm välein melko kallis (500-600e) remontti?
Kannattaa kysellä useasta paikasta huoltojen hintoja. Mä kyselin aikanaan mun vanhaan Hondaan 24tkm huoltoa, hinnat pyöri just 500-600€ välillä. Löysin silti pikkupajan, jossa se maksoi stefanvaihtojen kanssa 250€. Nykyseen isompaan ja uudempaan Hondaan maksoin 24tkm huollosta merkkiliikkeessä 180€. Ja tässä siis oli vielä tuolloin takuu päällänsä, eli nyrkkipaja ei ois piisannut.

Kannattaa kysellä useasta paikasta huoltojen hintoja. Mä kyselin aikanaan mun vanhaan Hondaan 24tkm huoltoa, hinnat pyöri just 500-600€ välillä. Löysin silti pikkupajan, jossa se maksoi stefanvaihtojen kanssa 250€. Nykyseen isompaan ja uudempaan Hondaan maksoin 24tkm huollosta merkkiliikkeessä 180€. Ja tässä siis oli vielä tuolloin takuu päällänsä, eli nyrkkipaja ei ois piisannut.
niin no tietenkin se riippuu myös mitä osia vaihdetaan. Tuolla 180eurolla ei kyllä kawaan 24tkm huollossa edes hankita niitä tulppia, säätöpaloja, nokkaketjun kiristintä ja öljyjä mitä siellä nyt vaihtoon meneekään.

Öljyt+suodatin vaihdettiin, venat tsekattiin jne. Ohjeen mukaan 24tkm huollosta sai muistaakseni laskuttaa 3,5h tai 4h töitä. Mutta ei mennyt niin kauaa joten laskukin pienempi.
Kawan osat kyllä tosin on hirmuisen hintaisia.
Kuitenkin tarkoitin että kannattaa vähän kysellä, sillä hintaerot voi olla suuria.

Kuitenkin tarkoitin että kannattaa vähän kysellä, sillä hintaerot voi olla suuria.
Kannattaa. tuolla säästää pitkän pennin kun kysyy tarjouksen muualtakin kuin kaupungin isoimmasta merkkiliikkeestä. Cartmannille minä tuossa vain, että kannattaa tosiaan varata se 500euroa siihen seuraavaan isoon huoltoon.

Siinä vaiheessa kun se pyörä on joko omistajan itsensä tai kaverin pihalla paikallaan kaatama alkaa se TÄYSKASKON poisjättäminen vituttamaan. Ei meinaan tarvii kun peili,vilkku,katteet,moottorinposki,jalkatapit ym. mennä vaihtoon niin tuhat Euroa menee ihan helposti. Tyyliin 10R-Kawan yksi peili maksaa yli 100 Euroa. Maksaahan se täyskasko tietysti pirusti mutta kun niitä vahinkoja sattuu kuitenkin niin helposti niin mielestäni kannattaa edes vähänkin uusmaiselle/kalliille pyörälle ottaa paras mahdollinen vakuutusturva.
Mulla meni aikoinaan suunnilleen noi listaamasi jutut vuoden 2004 CBR 1000 RR:stä; tuon päälle tuli syylariin lommo sekä swingiin naarmuja. Korjauksen hinta-arvio Bikeworld Vantaalta jotain 7600 Eur. MV Agusta kaatui pihalla paikallaan ==> peili uusiksi muistaakseni 270 Eurolla...

Osakaskoa olen harkinnut juu, täyskaskoa lähinnä siksi koska se oli niin edullinen tuossa aktian tarjouksessa. Pistin vuosimallin -04 täystehoiselle ninjalle vakuutustarjousta aktiaan, katsotaan mitä vastaavat. Tuota -04 ninjaa voisi jopa harkitakin, mikäli ei mikään pommi ole.
07-09 kesän ajelin 25kW, vakuutukset(täyskasko) sohjolassa ~500e/v, myöhemmin tt:nä ~900e/v. Kannattaa suorilta verrata Pohjola, If, aktia, Turva sekä Pohjantähti.

Mulla oli 2007-2009 samanlainen mutta 2002 mallia. Kuitenkin 636 koneella ja aika pitkälti samaa tekniikka kuin tuo uudempikin.
Taisi ´-03:een 636:een tulla ruisku.. Ainakin kaverin 02 kwaka oli kaasari peli.. Taitaa muuten olla suuremmilta osin eri vehje..

Minä olen käsittänyt, että 24tkm välein olisi tuo iso huolto kyseessä (venttiilien säätö jne, 400-500e) näissä kutosninjoissa. Tuossa sähköpostittelin jo myyjän kanssa ja pyörässä on täysi huoltokirja, eli sen suhteen ei olisi ongelmia. Tuo 48tkm huolto tosin olisi edessä.

Etukate ainakin vaihdettu+vasen peili hävöksissä :) Ruttutukun tähtivaihdokki? Itsellä rallatti kevyesti nokkaketju tuossa 24tkm kohdilla. Ketju oli hyväkuntoinen, mutta se kiristin on aika susi nuissa. Eipä se vaihtamalla kovin kummentunut. Jos se ei mitään älytöntä mekkalaa pidä, niin en huolestuisi.

Etukate ainakin vaihdettu+vasen peili hävöksissä :) Ruttutukun tähtivaihdokki? Itsellä rallatti kevyesti nokkaketju tuossa 24tkm kohdilla. Ketju oli hyväkuntoinen, mutta se kiristin on aika susi nuissa. Eipä se vaihtamalla kovin kummentunut. Jos se ei mitään älytöntä mekkalaa pidä, niin en huolestuisi.

Ja oisko ekassa kuvassa moottorin poskessa ja sen alla jotain jälkiä. Mitähän tolle on tapahtunut..

Kawojen nokkaketjut rallattaa, ei tarvi välttämättä huolestua. Itellä oli -05 zx6r kaksi kesää, siinä ketju rallatti ehkä kuukauden kerrallaan, kunnes loksahti paikalleen ja oli viikon hiljaa, sitten alkoi rallattamaan taas uudelleen... Nykyisessä ja edellisessä zx-10r:ssä on nokkaketju ollut yllättävän hiljaa.

Jos kawasaki ei kolise, se on rikki.

Onjoo täysin eri pyörä -02 ZX6R vrt -03/-04. 2002 malli on samaa tekniikkaa pitkälti 1998-2001 mallien kanssa, ainoastaan lohko porattu siihen 636cc. 03 vaihtuu kaikki rungosta ja moottorista lähtien.

Kyllähän se täyskasko kannattaa olla jos pyörän arvo vähintään sen 4-5kk. Sitä halvemmissa en näkis järkeä pitää.
Itsehän tohon voi vaikuttaa aika pirun paljon tuleeko sille täyskaskolle tarvetta vai ei.
Mulla meni lunariin viime kesänä 600cc honda -04 ihan omasta syystä. En sillä hetkellä edes muistanut, että mulla oli täyskasko pyörässä ja vitutus laski n.99% kun vakuutuspapereita oikean käden palojälkiä rasvaillessa tutkin :D.
Ajokausia itsellä takana 3 ja ainoa oikea tilanne ollut toi missä sit kävinkin pyörän kanssa reilusta vauhdista siellä ojan puolella.
Aina niitä pieniä tilanteita autoilijoiden (yleensä) takia tulee, mut kun skarppina liikenteessä ja aina vähän yrittää ennakoida muiden liikkeitä niin kummasti ollaan turvallisemmin perillä.

Mitä noihin pyörä hankintoihin tulee, niin itse en ainakaan kawasakeihin koskis. Etenkään kusiaisiin joita joutuu huudattamaan aikalailla että sitä vauhtia kertyy ja faktahan on se että aika moni antaa sitä happea aika runsaasti noille kaksipyöräisille ;).

Ennenkuin joku alkaa analysoimaan sen enempää niin nää on vaan omia mielipiteitä , no hard feelings wikakasa kuskit :D

Ensi kesän ajokausi taitaa jäädä aika lyhyeksi perheenlisäyksen takia , mut kai sitä kuukauden verran täytyy rallata.

Laskin muuten, että 84päivää kauden aloitukseen... toivottavasti talvi ei veny :D

Tuolloin kun jo pääsis ajaan kunnolla :kuola: , mutta voi olla että vasta toukokuun 1. päivä otan mopon alle. Jos ottais vakuutusalennuksen ja seisottaisi huhtikuun... tai... tulis jo kesä!!! :)

Itekin nipistin tuon ekan ajokuun ja viimeisen pois niin tipahti aika mukavasti vakuutusmaksut. Ei siinä huhtikuussa oikein pääse vielä nauttimaan ajosta ku hiekoitushiekkaa liikaa vielä teillä ja muuten liukasta. Ja syksyllä jo isoimmat ajohalut on selätetty :D

Mä oon kanssa seisottanu huhti- ja lokakuun. Pyörä kun on porukoilla säilössä, niin sieltä sorateiden takaa kyykkyä saa ees pois ennen toukokuuta. Ihan kauheeta säästöä ei r1:nkään vakuutuksista tullu ku on täydet bonukset, mutta kyllä se useampi kymppi neljästä ajokerrasta turhan hinnakkaalta tuntuu opiskelijalle.

E: muistaakseni ainaki tapiolan vakuutuslaskurilla pystyy suoraan laskemaan netissä hinnan mille tahansa pyörälle ja laskemaan, että mitä se ajokauden pituus vaikuttaa.

Joo just muistelin viime syksyä niin loka-marraskuussa tuli varmaan maks 500 km ajettua, eikä se enään niin nautinnollista ollu ajaa kun mittari näyttää +5. Keväällä kylmä keli taas ei niin haittaa kun on niin täpinöissään aina talven jäljiltä :D
Itellä on niin halpa pyörä ja pelkkä liikennevakuutus niin ei varmaan jaksa alkaa kikkaileen tuon ajokauden kanssa. Seuraavaa pyörää hommatessa varmaan pitää miettiä jos itekkin pätkäisis sen ajokauden.

Molemmat ninjat meni sillävälin kaupaksi kun olin Egyptissä. Täytynee tarkkailla päivittäin nettimotoa ja katsella, josko sinne tulisi mitään mielenkiintoista. Papereissa 25kW kyykky hakusessa, tai vaihtoehtoisesti 250cc tai suurempi valkokilpienduro. Budjettina 3ke, jos tiedätte kriteereihin sopivia pärriä myynnissä, saa kertoa.

http://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/1087905

Onko porukalla kokemuksia tuon ikäluokan giksereistä? Tuo vaikuttaisi passelilta menopeliltä ja pohjolan vakuutuslaskurin mukaan vakuutuksille tulisi hintaa 672,79e sis. osakaskon. Molemmat ninjat joita aiemmin katselin meni kaupaksi, joten nyt on mahdollisuus miettiä myös muita vaihtoehtoja. GSX-R 600-750cc, ZX6R ninja, cbr 600cc ja yzf600r thundercat on yamahalta käyneet mielessä.

EDIT: http://www.nettimoto.com/honda/cbr/1216881 tossa ois kanssa yksi mahdollisesti varteenotettava vaihtoehto kotinurkilta, mutta cebarien ulkonäkö ei säväytä niin paljoa, kuin ninjoissa ja giksereissä.

Back
Ylös Bottom