Moottoripyörä?

Moottoripyörän omistamisen ihanuutta. En muistanu ees koko vehjettä, mut onneks pohjantähti muistutti 366,85e vakuutusmaksulla. Kaudelta 20.12.2011 - 18.4.2012 ":D"...

Kai mullekin kohta napsahtaa vastaavanlainen, mutta vähän enemmän vielä...

Kesäääääääää!!!

Ajokausi ei näytä loppuvan ollenkaan. Tänään ajettu oikein urakalla. No jos ei muuta ni vakuutusmaksuille katetta. Liukastahan tuolla on, mutta myrskyn jälkien perässä ajaminen oli jotenkin hienoa. Lisäksi muutenkin tiet lähes autioita niin erittäin erikoinen ajopäivä. Kaatuneet puut tukki tien, mutta prätkällä pääsi hienosti ojan kautta väistämään. Aina kun pysähtyy kattoo ihmiset jotenkin hölmistyneinä. Sama risteyksissä saa olla supervarovainen. Autoilijat ei oikein tajua näkemäänsä, että prätkä tuleekin 80+km/h tietä pitkin. Kokemuksia rikkaampana ja prätkäilyä mitä parhaimmillaan.

Aktia ei sentään rankaissut näin talviaikaan. Otin vakuutusmaksun neljässä osassa ja he jakoivat tuon ~400 euron vuosimaksun karkeasti: 200e, 180e, 20e ja viimeisin jouluviikolla 0e. Ehkä sitten ihan järkevää rokottaa enempi ajokauden aikana, mutta eipä tuo maksuohjelma varmaan paljoa kaksiosaisesta eronnut.

Kyllä mä maksan mielummin koko vuoden tasaisesti kuin kesällä enemmän sen takia vaihdoin omat vakuutukset pohjolasta ifiin. ja samalla tuli huomattua että ifin vakuutus tuli 50€ halvemmaksi vaihdoin samalla kaikki ifiin koti- auto- peräkärry- niin keskittämis alennuksilla tuli vielä halvemmaksi , kaikki vakuutukset kun laski yhteen niin if tuli vähän yli huntin halvemmaksi kuin pohjola. ja tulihan se jo syksyllä kokeiltua kaskoa :) hyvin toimi korvaus asiat if:llä samana päivänä kun tein vahinkoilmoituksen tuli korvauspäätös ja ne soitti kysyäkseen mihin haluan viedä pyörän korjattavaksi.
Ja tuli ajettua tapanin päivän ajot ei tullut kuin 20km mutta tulipahan ajettua, ei noi loppuun ajetut kesämallin renkaat tahdo oikein pitää näin viileässä kelissä kun ei saa kumia lämpimäksi.

Juu ei varmasti pidä kesänakki näillä keleillä. Miulla alko takanakki sutii aika villisti heti ku lämpötilat laski alle +10c. Michelin PR3 ja Triumph Speed Triple 1050.

Pyöräkuume iski viime keväänä, nyt kahta kauheammin kun keväällä tulee 21v mittariin ja kortin ajaminen on mahdollista. Aloin jo vilkuilemaan pyöriä ja nettimotosta silmään on pompannut lähinnä tuo:

http://www.nettimoto.com/kawasaki/zx-6r/1241703

Tunteeko kukaan pyörän omistajaa / entisiä omistajia?

Kilometrit näyttää vuosimalliin vertaillessa pieniltä, pystyykö näissä ruuvaamaan mittaria? Kuvissa yleiskunto siisti, ketjuilla + rattaillakin vielä kuulemma 5-8tkm ajelee. Mitään vikojakaan ei kuulemma ole, kun sähköpostilla jo alustavasti tiedustelin. Renkaat pari tkm sitten vaihdetut, niinkuin ilmoituksessakin lukee.

Tiedustelin tuolle lisäksi jo vakuutuksia, aktiasta tarjosivat liikennevakuutus + täyskasko ~600e nollabonuksilla. Tekisi mieli käydä noutamassa pois, mutta vähän mietityttää lumitilanne, koska ei ole mahdollisuutta koeajaa. Uskaltaako pyörää ilman koeajoa ostaa? Itselle ensimmäinen "iso pyörä", aikaisemmin on tosin ollut kaikkea 450cc tieliikennemönkijästä minicrossiin joten pikkuhuollotkin onnistuu. Tosin tuon 450cc tieliikennemönkijän kanssa paloi niin perkeleesti rahaa, tupakkaa ja hermoja että en haluaisi tulevaa pärrää olla jatkuvasti ruuvaamassa. :lol2:

Pyöräkuume iski viime keväänä, nyt kahta kauheammin kun keväällä tulee 21v mittariin ja kortin ajaminen on mahdollista. Aloin jo vilkuilemaan pyöriä ja nettimotosta silmään on pompannut lähinnä tuo:

Kilometrit näyttää vuosimalliin vertaillessa pieniltä, pystyykö näissä ruuvaamaan mittaria? Kuvissa yleiskunto siisti, ketjuilla + rattaillakin vielä kuulemma 5-8tkm ajelee. Mitään vikojakaan ei kuulemma ole, kun sähköpostilla jo alustavasti tiedustelin. Renkaat pari tkm sitten vaihdetut, niinkuin ilmoituksessakin lukee.

Tiedustelin tuolle lisäksi jo vakuutuksia, aktiasta tarjosivat liikennevakuutus + täyskasko ~600e nollabonuksilla. Tekisi mieli käydä noutamassa pois, mutta vähän mietityttää lumitilanne, koska ei ole mahdollisuutta koeajaa. Uskaltaako pyörää ilman koeajoa ostaa? Itselle ensimmäinen "iso pyörä", aikaisemmin on tosin ollut kaikkea 450cc tieliikennemönkijästä minicrossiin joten pikkuhuollotkin onnistuu. Tosin tuon 450cc tieliikennemönkijän kanssa paloi niin perkeleesti rahaa, tupakkaa ja hermoja että en haluaisi tulevaa pärrää olla jatkuvasti ruuvaamassa. :lol2:
Bonuksista ainakin sen verran että tapiolasta saat 20% lähtö boonukset...

Mittaria noissa harvemmat pystyy suoranaisesti 'ruuvailemaan' kun sen toiminta on sähköinen. Toki sen voi vaihtaa tai ajella vaikka mittarin anturi irallaan, että vaikeapa noista on sitten sanoa pitääkö kilometrit kutiaan. Itellä oli 3 vuotta tuollainen samanlainen, mutta -02 mallia ja ei voi sanoa kun kelpo laitteeksi.

En tiedä otitko huomioon että saamasi vakuutustarjous on 25kw pyörälle. Tarkoitus olisi kuitenkin varmaan ajaa täystehosella niinkun pyörä ilmotuksen mukaankin on?
Kolarin sattuessa vahinkotarkastaja kuitenkin sen huomaa ja mutu tuntuma on että jää korvaukset maksamatta jos pyörä on tehoiltaan muuta mitä papereissa lukee.

Noi Ninjat/R6 ym. "perus" kyykyt tuppaavat olemaan aika kalliita vakuutuksiltaan.

Ihan tyylikäs pyörähän tuo on ja varaosat on suht halpoja ja perushuollot helppo tehdä itse.

Kuristussarja tulee mukaan ja tokihan minä sen paikalleni pistän, kun kerta papereissakin 25kW lukee.. :D Mutta asiaan, uskaltaako pyörää ostaa koeajamatta? Näin talvella koeajoon ei oikein ole mahdollisuutta.

Mutta asiaan, uskaltaako pyörää ostaa koeajamatta? Näin talvella koeajoon ei oikein ole mahdollisuutta.

Lähtökohtaisesti mitään ei tietenkään kannata ostaa näkemättä. Sit kun ruvetaan miettimään että jos on ostamassa ensimmäistä pyörää ilman sen suurempaa kokemusta niin ei se koeajo paljoa kerro. Melua ja uusia asioita on sen verran etten ite ainakaan olis ekan pyöräni koeajossa osannut tulkita onko kyseessä ominaisuus vai vika. Melkeen kaiken pystyy testaamaan ilman koeajoakin poislukien vaihdelaatikon ja renkaisiin liittyvät jutut, laatikonkin pystyy osittain testaamaan jos saa takapyörän ilmaan. Eli jos pyörä tuntuu hyvältä, paperit on kunnossa ja myyjästä saa hyvät vibat niin itse ainakin olisin valmis punnitsemaan talvella ostamisen hintasäästöä koeajamattomuuden riskeihin. Jos kaikki loksahtaa niin voisin ostaa koeajamatta.

ps. joudun ehkä lähiaikoina luopumaan suzuki sv650:stä vm2005 20000km ;) ;) ;)

Mutta asiaan, uskaltaako pyörää ostaa koeajamatta? Näin talvella koeajoon ei oikein ole mahdollisuutta.

Mä ostin edellisen gixxerin ilman koeajoa, samoin nykyisen tonnisen sisävessan. Tai no ajoin mä sillä vessalla n.15sek pihatiellä. Molemmissa ollut pientä laittoa johon palanu rahaa abt. 200e. Mitään noista vioista en olisi huomannut vaikka oisin BB1000:sen ajanut koeajoksi. Osta pois vaan, jos tollasessa kusiaisessa on alle 100tkm todellista niin käy ja kukkuu vielä vuosia.

Kiitokset kommenteista. Tässä on Egyptin reissu edessä, joten on nyt ainakin pari viikkoa aikaa funtsia toimintasuunnitelmaa. Kiire pyörällä ei varsinaisesti ole, kun kortinkin saan vasta kesällä. Talvella ostamista lähinnä ajattelen siksi, että saisin samalla rahalla ehkä hieman paremman pärrän, kuin keväällä ostaessa. Opiskelija kun olen, niin ei ole rahaa ihan loputtomasti pyörään törsätä.

http://www.nettimoto.com/kawasaki/zx-6r/1227949

Tuossa näyttäis olevan hyvä vaihtoehto myös, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, eikö näissä ole juuri 24tkm välein melko kallis (500-600e) remontti? Vakuutukset myös lisäksi melkoisesti kalliimmat, koska ei ole 25kW.

Ehottomasti nyt ostamaan! Kohta alkaa jo motoristien syysmasennus kääntyä kevään odotukseksi etkä saa enää tingittyä hyviä tarjouksia. Kysyntä räjähtää taas muutaman kuukauden päästä.

Opiskelija kun olen, niin ei ole rahaa ihan loputtomasti pyörään törsätä...

...eikö näissä ole juuri 24tkm välein melko kallis (500-600e) remontti? Vakuutukset myös lisäksi melkoisesti kalliimmat, koska ei ole 25kW.

Tosta Kawan huolto-ohjelmasta mulla ei ole tietoa, asiaan kuuluvilta foorumeilta tarkempaa tietoa: klik

En tiiä minkämoista vakuutusta olet hankkimassa mutta suosittelen miettimään tota osakaskoa. Hintaero täyskaskoon on huomattava, osakasko korvaa kuitenkin varkaustapaukset ja jos nyt pyörän mälläät niin että kaskosta pitäis alkaa osia maksattamaan niin todennäköistä on että kuskikin menee jo lunastukseen.

Tosta Kawan huolto-ohjelmasta mulla ei ole tietoa, asiaan kuuluvilta foorumeilta tarkempaa tietoa: klik

En tiiä minkämoista vakuutusta olet hankkimassa mutta suosittelen miettimään tota osakaskoa. Hintaero täyskaskoon on huomattava, osakasko korvaa kuitenkin varkaustapaukset ja jos nyt pyörän mälläät niin että kaskosta pitäis alkaa osia maksattamaan niin todennäköistä on että kuskikin menee jo lunastukseen.

Osakaskoa olen harkinnut juu, täyskaskoa lähinnä siksi koska se oli niin edullinen tuossa aktian tarjouksessa. Pistin vuosimallin -04 täystehoiselle ninjalle vakuutustarjousta aktiaan, katsotaan mitä vastaavat. Tuota -04 ninjaa voisi jopa harkitakin, mikäli ei mikään pommi ole.

Kiitokset kommenteista. Tässä on Egyptin reissu edessä, joten on nyt ainakin pari viikkoa aikaa funtsia toimintasuunnitelmaa. Kiire pyörällä ei varsinaisesti ole, kun kortinkin saan vasta kesällä. Talvella ostamista lähinnä ajattelen siksi, että saisin samalla rahalla ehkä hieman paremman pärrän, kuin keväällä ostaessa. Opiskelija kun olen, niin ei ole rahaa ihan loputtomasti pyörään törsätä.

http://www.nettimoto.com/kawasaki/zx-6r/1227949

Tuossa näyttäis olevan hyvä vaihtoehto myös, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, eikö näissä ole juuri 24tkm välein melko kallis (500-600e) remontti? Vakuutukset myös lisäksi melkoisesti kalliimmat, koska ei ole 25kW.
24tkm kohdalla on muistaakseni huolto-ohjelmassa juurikin tuo isompi huolto, eli venttiilien säätöä, nokkaketjun kiristimen vaihtoa ynnä muuta. Tuolla linkin pyörällä on ajettu kuitenkin lähes 20tkm enemmän eli se seuraava huolto on ihan ovella, joten aika oleellista roolia näyttelee viimeaikojen huoltohistoria kun lähtee hankkimista miettimään. Hyvä pyörähän tuo on tekniikaltaan. Nokkaketjun jumittava kiristin tuossakin taitaa se heikko lenkki olla, vaikka pahimmat kawasakin yläkerran ongelmat takana ovatkin. Mulla oli 2007-2009 samanlainen mutta 2002 mallia. Kuitenkin 636 koneella ja aika pitkälti samaa tekniikka kuin tuo uudempikin. Oma pyörä oli 25kw papereissa mutta täystehoinen kokoputkistolla ja aftermarket ilmanputsarilla.

Tietenkin sitten kannattaa aina tsekata ne normi kulutusosat kuten ketjut ja rattaat, renkaat. Jarruletkujen kunto, iskarit, etupumppujen stefat yms. Joku pyörät tunteva olis hyvä olla mukana.

Summa summarum, 43tkm ajettu 600cc ninja on nähnyt paljon kovaa ajoa. Kuitenkin hyvin huollettuna on vielä kilsoja toiset samanmoiset edessä.

Minä olen käsittänyt, että 24tkm välein olisi tuo iso huolto kyseessä (venttiilien säätö jne, 400-500e) näissä kutosninjoissa. Tuossa sähköpostittelin jo myyjän kanssa ja pyörässä on täysi huoltokirja, eli sen suhteen ei olisi ongelmia. Tuo 48tkm huolto tosin olisi edessä.

Tuli vaan mieleen, että kun nyt keväällä ajan kortin, niin onko se sitten "elinikäinen". Kun lakihan muuttuu 2013 niin, että A ja B -kortit täytyy uusia 15vuoden välein. Muuttuuko tuota ajankohtaa ennen ajetut kortit myös niin, että ne on 15v välein uusittava?

Siinä vaiheessa kun se pyörä on joko omistajan itsensä tai kaverin pihalla paikallaan kaatama alkaa se TÄYSKASKON poisjättäminen vituttamaan. Ei meinaan tarvii kun peili,vilkku,katteet,moottorinposki,jalkatapit ym. mennä vaihtoon niin tuhat Euroa menee ihan helposti. Tyyliin 10R-Kawan yksi peili maksaa yli 100 Euroa. Maksaahan se täyskasko tietysti pirusti mutta kun niitä vahinkoja sattuu kuitenkin niin helposti niin mielestäni kannattaa edes vähänkin uusmaiselle/kalliille pyörälle ottaa paras mahdollinen vakuutusturva.

Btw,mulla ei ole tietoa eri yhtiöiden OSAKASKOSTA että mitä se korvaa mutta epäilisin korvausten saamatta jäämistä tapauksessa jossa esim. pyörän seisontajalka on painunut maahan ja samalla kaatanut pyörän vieressä olevan auton kylkeen. Saattaa maksaa jonniinverran! Vai meniskö auton peltivahingot pyörän LIIKENNEVAKUUTUKSESTA,en tiedä. No tällaisia kuulemma sattuu paljon joka vuosi. Kannattaa siis miettiä parikin kertaa...:)

Back
Ylös Bottom