Moottoripyörä?

Häiritsee häiritsee, mutta mäpäs väitän että se pyörä on paljon turvallisempi muille tielläliikkujille sillä pörinäputkella.
Osaa ihmiset kuullessaan varoa sitä motoristia. Noin muutenkaan pölyimurilta kuulostavat prätkät ei kauheasti inspaa.

Mä arvasin, et tää abs jarru o punainen vaate moottoripyöräilijöille. Kuitenkin kortin saanut on aloittelija kuten itse ainakin olen. Miksi abs jarruja ei prätkässä voi olla. Optimi tilanteessa kun radalla ajetaan hyvä kuljettaja pesee absillisen jarruttajan 1-2 metrillä suoman rajoitusten puitteissa tehdyissä jarrutuksissa. Mutta mitä kun tiellä on hiukan hiekkaa tai tilanne tulee äkisti. 1-2 metrin tappio voi muuttua kuolettavaan lukkojarrutukseen absittomalla pyörällä.
http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0&feature=related

Videoita kun katsoo, niin ei sen tilanteen tarvitse tulla edes äkisti välttämättä. Sinällään jännää, koska pari tuttua on ajaneet pyörälläni ja he ajavat hd/tehopyöriä. Kumpikin ekana nauroi abs nappia pyörässä, et "revi toi sit pois äkkii". Koeajon jälkeen kumpikaan ei lähtenyt hakemaan ruuvimeisseliä, jotta päästään pahasta abs napista. Toinen itseasiassa totesi, että on muuten aika hyvä laite.

Mutta jos katsoo 2011 vuoden pyöriä niin taitaa kaikissa "paremmissa" pyörissä olla abs. Nyt löytyy jo ajohallinnat sun muut. Ei tosi motoristi voi ostaa ees ducatiakaan nykyään ku siinäkin absit. Tuuttihondalla letti hulmuten kohti uusia seikkailuja:).

Mä arvasin, et tää abs jarru o punainen vaate moottoripyöräilijöille. Kuitenkin kortin saanut on aloittelija kuten itse ainakin olen. Miksi abs jarruja ei prätkässä voi olla. Optimi tilanteessa kun radalla ajetaan hyvä kuljettaja pesee absillisen jarruttajan 1-2 metrillä suoman rajoitusten puitteissa tehdyissä jarrutuksissa. Mutta mitä kun tiellä on hiukan hiekkaa tai tilanne tulee äkisti. 1-2 metrin tappio voi muuttua kuolettavaan lukkojarrutukseen absittomalla pyörällä.

Koska juuri sen aloittelijan olisi syytä opetella jarruttamaan ja ennakoimaan, ei pelkästään luottamaan siihen, että elektroniikka pelastaa tilanteen. Pidon rajojen etsiminen jarrutettaessa on ihan opettavaista (radalla tai tyhjällä tienpätkällä tms.).

Onhan toi kilpien ruuvaaminen aika äärimmäinen toimi suhteessa vikaan. Alkaa menemään vittuilun / kiusanteon puolelle. Kun ei toi kovempi mökä ainakaan kenenkään turvallisuutta vaaranna.

Siitä kyllä samaa mieltä että rajansa noissa putkissakin. Suorat vaimentimet minusta OK, jos ei aivan raivo meteliä kuulu. Mutta se on vähän liikaa jos torven jatkona on villaton ja huiluton peltipurkki ja kaupunkialueella ajetaan kierrokset taivaissa.

Onko keltäkään/onko kukaan kuullu, että poliisi ois tarkistanu kaasukahvanliikettä, jos on papereihin merkattu 25kw ja kahvan kääntymisaste?

Itseä ei kyllä pahemmin häiritse nämä putkiviritteiset pärrät jos ei nyt puhuta ääritapauksista, eli puolet pöntöstä lyhennetty tms. Muutenkin prätkissä on yleensä suhteellisen matalat äänet, toisin ku putkiviritteisissä mopoissa missä se pirinä ottaa korviin niin perkeleesti!!

Ei ole mun Ixileissä db-killereitä ollut koskaan paikallaan ja silti mun mielestä liian hiljaset äänet. Jos vaikka bussin takana seisoo liikennevaloissa niin ei edes huomaa onko pyörä käynnissä vai ei kun iso kiisselli raksuttaa edessä. Tokihan noista veättäessä kuuluu mutta enempikin sais ääntä lähteä :( On ne moottorin äänet kuitenkin varmaan 40% ajokokemuksesta itselleni. Vois suoria putkia harkita noiden Ixilien lisäksi niin vois silloin tällöin nautiskella kunnolla :D

Kiitos kaikille vastauksista!!

Muutamaa merkkiä ja mallia tulen koeajamaan, katsotaan sitten mihin päädyn. 750-1000 kuutioisia pyöriä siis meinaan testailla.
Kusiaisen jätän testaamatta, koska on fyysisesti melko pieniä ja luulisin haluavani enemmän vääntöäkin koneesta.

Kaikkea muutakin aloittelijan motoiluun liittyviä vinkkejä lueskelisin mielelläni.

osta suosiolla tonninen, ei sillä hengestä pääse jos on vähänki järkeä päässä

Edelleenkin painottaisin vähän pienemmän pyörän hyötyjä kun ollaan aloittelevia motoristeja. Ajotaidot kehittyy paremmin kun joutuu miettimään vaihteita, ja mutkasta ulostuloa eritavalla kuin tonnisella höyryveturillla. Yleensä parhaimmat amatöörikuskit joita olen nähnyt radalla ovat menneet koko litanian läpi: 50cc->125cc->600cc->(750cc)->1000cc.

Jos lähtökohta mp:n "rattiin" on pyöreä nolla tai pelkkä autokoulun ajotunnit, ja kun tavoite ei näytä olevan "mahdollisimman iso pyörä ja sillä aina täysii" niin suosittelen ihan niinkin tylsää asiaa kuin kirjaa. Mikko Paason Ajamisen Nautinto kirjan jos löytää, niin siinä on kivasti ohjeita aloittelevalle turvallista ajoa ajattelevalle motoristille.

Luin tuon Mikko Paason Ajamisen nautinto ja nyt on vielä kesken toinen kirja, myös Mikko Paason kirja Moottoripyöräily harrastuksena. Todella hyvät kirjat aloittelevalle motoristille ja miksei jo hiukan ajaneillekin!!!!

Tullut kyllä lueskeltua motoaiheistakin foorumia, mutta kysellään "tyhmiä" nyt kuitenkin täällä, kun vastauksiakin olen saanut..

Moottoripyörän vakuutus

Onko joku vakuutusyhtiö halvempi kuin toinen tai jopa parempi jollain tavalla? Tiedän, että vakuutusehdoissa on paljon eroja eli vaikea varmaan suoraan verrata? Tapiolan kanta-asiakas olen ollut vuositolkulla ja lisäksi kaikki perheen tämän hetkiset vakuutukset on keskitetty tapiolaan, niin tuolta varmaan kysyn sitten ensiksi vakuutusta kun sen aika tulee. Kilpailutan kyllä kuitenkin.

Ajovarusteet

Ajovarusteita joutuu kanssa hankkimaan paljon. Kypärä, ajoasu (goretex?, kuuma helteellä?), ajosaappaat, hanskat... mitä muuta?

Olen katsellut mm. alpinestarsin valikoimaa asuista ja saappaista, kypärää shoein mallistosta. Näistäkin kyllä tietää vasta sitten kun sovittelee päälle, mikä sopii ja mikä ei.
Paljon kuullut x-liten kypärän hinta/laatusuhteesta, että olisi kohdillaan. Mielipiteitä?
Ajosaappaat ehkä voisin ostaa korkeavartiset, ettei nilkat ole märät/jäässä ja jos kaadun (en kaadu!!) niin suojaisi hiukan nilkkojakin. Noita tuli netissä vastaan esim. alpinestarsia, sidiä, tcx... Mielipiteitä näistä?

Näitä on nyt hyvä kysellä tyhmänä etukäteen, kun kevääseen on vielä aikaa. Ei tarvi sitten sokkona mietiskellä liikkeessä, kun on vähän ottanut asioista etukäteen selkoa.

Ja muuten, kävin jo autokoululla tarkastamassa, koska A-tunnit alkaa. :) Syyskuun puoli välin jälkeen alkaa ja syyskuussa melkein saan teoriat ja ajot suoritettua. Eli johonkin lokakuun alkuun menee teoriakoe ja käsittely sekä inssiajo riippuen kuinka säät sallii!!

Ajovarusteita joutuu kanssa hankkimaan paljon. Kypärä, ajoasu (goretex?, kuuma helteellä?), ajosaappaat, hanskat... mitä muuta?

Kypärä, ei kannata niin paljoa merkkiin tuijottaa, ostat sen mikä istuu parhaiten päähäsi. Ehkä nyt kumminkin markettien 50e kypärät kannattaa jättää hyllyyn, ja pitäytyä "tunnetuissa" merkeissä.

Ajoasuksi ostaisin/ostin ensin goren, ei tarvi värkätä sadeasun kanssa, pärjää hyvin keväälläkin kun innoissaan pitää lähteä ajamaan +5 asteen kelissä ;). Ja kyllä se nahkainen nakinkuorikin aika lämpimäksi helteellä käy. Saappaat, hanskoja käytännössä parit (viileämmälle sadekelille ja hellekelille). Sitten kaikkea pikkusälää kertyy, kypärähuppua, BUFFia jne.

Varusteissa nyt on mielipiteitä enemmän kun laki sallii. Tärkeintä on ostaa itselleen istuvat vaatteet, ei se nahkarotsi tai tix-tex-takki auta jos suojat on ihan vinossa kun takki on liian suuri. Eli kamoja kannattaa kokeilla, kokeilla ja vielä kerran kokeilla ennen ostoa. Miettisin varusteissa myöskin erillisen selkäpanssarin ostamista. Aikas halpa siihen nähden jos kippaa. Käytännössä huomaamaton takin alla kun takin koossa on huomioitu valmiiksi. Ne telttapatjat monen takin selässä on aika turhia.

edit: nyt oli muuten niin hyvässä tarjouksessa Shoein XR-1100 pottaa, että meinasin jo ostaa kakkoskypärän vaikka oma Qwest tulikin juuri vasta hankittua.

Vakuutuksista on hyvä käydä katsomassa Aktia. Itsellä on miljoona vakuutusta ja palvelua Pohjolassa ja silti Aktia antoi about 250-300€ halvemman tarjouksen ilman mitään keskityksiä. Ehdot noissa vaihtelee ja pieniä pränttejä kannattaa lukea.

Miettisin varusteissa myöskin erillisen selkäpanssarin ostamista. Aikas halpa siihen nähden jos kippaa. Käytännössä huomaamaton takin alla kun takin koossa on huomioitu valmiiksi. Ne telttapatjat monen takin selässä on aika turhia.

Kannattaa muuten huomioida mahdollinen selkäpanssari myös, erityisesti nahkaisia, ajohousuja valitessa.. Mistäkö tiedän?

Pottaa tulee käytettyä monta vuotta, ni kannattaa ottaa omasta mielestä hyvä. Henkilökohtaisesti en usko että suojaustasossa on niin paljoa eroa maksaako potta 200e vai 400e, mutta mukavuus o tärkeää. Pottien muotoja on sitte useampia erilaisia, soikeammista pyöreisiin, ni kannattaa testata tarpeeksi montaa. Viksu myyjä kyllä osaa katsoa pään muodon mukaan soppelia. Jos o erityisen soikea tai pyöreä pää niinku meikäläisellä, ni voi olla vaikea löytää sopivaa halvemmista.

Back
Ylös Bottom