Moottoripyörä?

No erona nyt onkin juuri se, että auto on koko ajan ajossa mutta pyörä seisoo yli puoli vuotta tallissa. Aika dorkaa ylpeillä sillä, ettei pidä huolta pyörästään.
No kyllä se pyörä enemmän ajossa kuluu kuin lämpimässä tallissa seisten. Ja milloin siitä on tullut ylpeilyä, jos kertoo miten itse hoitaa talvisäilytyksen? Prätkä on kuitenkin kulutustavara. Sen arvo laskee ja se menee joskus hajalle. En ole prätkääni rakastunut, mutta nautin sen tuomasta vauhdista ja elämyksistä. Ymmärrän kyllä, että joillekin prätkän huoltaminen ja virittely on yhtä tärkeää kuin itse ajo, mutta itsellä on peukalo niin keskellä kämmentä, että teen vain perushuoltojutut mahdollisimman nopeasti (samalla kiroillen) enkä saa siitä mitään kiksejä.

Mitäs kaikkea teidän talviteloille laitto pitää sisällään?
Itse vahasin ja pesin pyörän, putsasin ketjut ja laskin renkaista vähän paineita. Akkua en ottanut irti, sillä tarkoitus käyttää pyörää talven aikana useasti.

Mitäs mielipiteitä teillä on uudesta Vmaxista? Ainakin täällä päin on kova himo, mutta hinta ei vaan kohtaa omaa kukkaroa :(

Mitäs kaikkea teidän talviteloille laitto pitää sisällään?
Itse vahasin ja pesin pyörän, putsasin ketjut ja laskin renkaista vähän paineita. Akkua en ottanut irti, sillä tarkoitus käyttää pyörää talven aikana useasti.

Mitäs mielipiteitä teillä on uudesta Vmaxista? Ainakin täällä päin on kova himo, mutta hinta ei vaan kohtaa omaa kukkaroa :(
Eikös nuo vmaxit ole aika kiven alla vaikka massia löytyskin, joku limited production juttu?

1½ vuoden päästä ajattelin itselleni pärrän laittaa. Tällä hetkellä on suunnitteilla jotain 90-luvun Ninjaa tmv.

Olisiko teillä ehdotuksia, hintaluokka olisi käytettynä siinä max. 4000€ paikkeilla ja mieluiten 25kW papereissa lakisyistä..

laskin renkaista vähän paineita.
Laskit renkaista painetta? Onko tää jokin yleinenkin tapa motoristien keskuudessa, vai ihanko itse keksit? Mitä hyötyä tolla haetaan? Itse ainakin lisäisin painetta niihin. Siinä kun parisataa kiloa makaa löysähkön renkaan päällä, niin se saattaa käydä renkaan rungon päälle. Keväällä sitten kiva lähteä liikenteeseen kun täristää niin perkeleesti. Itse siis lisäisin painetta ja liikuttelisin sitä pyörää talven aikana ettei koko aikaa makaa renkaan saman kohdan päällä. Paras olisi kai nostaa koko pyörä ylös niin ettei renkaat ole maassa.

Laskit renkaista painetta? Onko tää jokin yleinenkin tapa motoristien keskuudessa, vai ihanko itse keksit? Mitä hyötyä tolla haetaan? Itse ainakin lisäisin painetta niihin. Siinä kun parisataa kiloa makaa löysähkön renkaan päällä, niin se saattaa käydä renkaan rungon päälle. Keväällä sitten kiva lähteä liikenteeseen kun täristää niin perkeleesti. Itse siis lisäisin painetta ja liikuttelisin sitä pyörää talven aikana ettei koko aikaa makaa renkaan saman kohdan päällä. Paras olisi kai nostaa koko pyörä ylös niin ettei renkaat ole maassa.

Kyllä tämä on ihan yleinen juttu.

"Varastoi pyöräsi keskiseisontatuelle. 2. Laske renkaiden paineet noin puoleen, kuitenkin niin, että kumeihin jää yli 1 bar. 3. Jos renkaat ovat betonilla tai kostealla lattialla laita puunpala renkaan alle. Parasta olisi, jos saisit molemmat renkaat ilmaan. 4. Hullun huolellinen sivelee renkaiden pintaan kevyesti silikonia hapettumista vastaan. " MC Bajahill.

aika hifistelyksi menee. eikai tuollainen renkaan pinnan "hapettuminen" nyt meinaa yhtään mitään kun ekat sata kilsaa jotka joka tapauksessa aika varovasti tulee ajettua kuluttavat sen pinnan pois.

Itsehän en ladannut edes akkua viime talvena ja hyvin lähti käymään keväällä :D

Kyllä tämä on ihan yleinen juttu.
Kiinnostaisi myös tietää mihin se perustuu. Ei rengas siitä välitä vaikka siellä normaali paineet olisikin. Hyvin kestää vaikka 4 bar paineita. Vieläkin väitän, että parempi lisätä kuin vähentää. Autoissakin on yleensä ennen myyntä "varastointipaineet" ihan älyttömiä. Yli kolmea baria järjestäen, ja niitä sitten joutuu tiputtelemaan kun laittaa renkaat alle.

Kiinnostaisi myös tietää mihin se perustuu. Ei rengas siitä välitä vaikka siellä normaali paineet olisikin. Hyvin kestää vaikka 4 bar paineita. Vieläkin väitän, että parempi lisätä kuin vähentää. Autoissakin on yleensä ennen myyntä "varastointipaineet" ihan älyttömiä. Yli kolmea baria järjestäen, ja niitä sitten joutuu tiputtelemaan kun laittaa renkaat alle.

No nuo silikooni käsittelyt menevät jo yli normaaleilta ihmisiltä, mutta paineiden vähentäminen tehdään sen takia, että kumiseos kovettuisi ja "halkeilisi".

No nuo silikooni käsittelyt menevät jo yli normaaleilta ihmisiltä, mutta paineiden vähentäminen tehdään sen takia, että kumiseos kovettuisi ja "halkeilisi".
Jep jep. Mikä mopon renkaan käyttöikä on? Vuosi? Ihan normaaleja määriä ajeleva joutuu vaihtamaan kumit kerran kesässä, että tolla ei paljon väliä ole. Kumi kun kestää halkeilematta muutaman vuoden, ja senkään jälkeen ei ole käyttökelvoton. Suurempana huolenaiheena näen ton rungon mikä voi ottaa itseensä talven aikana. Varsinkin jos paineita lasketaan.

Voi saatana.. Kerrankin talvi tuli ajoissa. Ajattelin että ajelen pyörän talvisäilytykseen joulukuun alussa kun ei sitä lunta kuitenkaan vielä silloin ole. No nyt on kuitenkin lunta 30cm ja pyörä seisoo pihassa. Leutoja kelejä odotellessa...

Voi saatana.. Kerrankin talvi tuli ajoissa. Ajattelin että ajelen pyörän talvisäilytykseen joulukuun alussa kun ei sitä lunta kuitenkaan vielä silloin ole. No nyt on kuitenkin lunta 30cm ja pyörä seisoo pihassa. Leutoja kelejä odotellessa...
Sama homma. Ensi viikolla täytyy vesisateessa ajaa vaan pakosta.

Jep jep. Mikä mopon renkaan käyttöikä on? Vuosi? Ihan normaaleja määriä ajeleva joutuu vaihtamaan kumit kerran kesässä, että tolla ei paljon väliä ole. Kumi kun kestää halkeilematta muutaman vuoden, ja senkään jälkeen ei ole käyttökelvoton. Suurempana huolenaiheena näen ton rungon mikä voi ottaa itseensä talven aikana. Varsinkin jos paineita lasketaan.

Miten sä taas näät, että runko ottaa itteensä? EI siinä nyt tarkoitus oo laskea niitä minnekkään 0 paineisiin.

Miten sä taas näät, että runko ottaa itteensä? EI siinä nyt tarkoitus oo laskea niitä minnekkään 0 paineisiin.
Hyvin epätodennäköistä, mutta näin saattaa kyllä käydä. Ei runko välttämättä vaurioidu, mutta painuu väliaikaisesti ja aiheuttaa tärinää. Ainakin todennäköisempää kuin kumin murtuminen. Kumi kun vanhentuu ihan muista syistä kuin siitä, että siellä pitää täydet paineet. Auringonvalo on yksi suurimmista aiheuttajista. Paineiden lasku on kyllä hätävarjelun liioittelua, jos mopo on muuten säilötty fiksusti. Mutta kuten sanottu, niin paras nostaa koko mopo ilmaan, jos tolle tielle lähdetään. Saa päästää vaikka kumit tyhjäksi.

Edit: En nyt sano, että runko automaattisesti painuu jos sen mopon jättää maahan, mutta paineiden lasku ainakin altistaa sille aina enemmän. Ja vaikka se runko ei sittenkään painuisi, niin koko paineiden lasku on ollut joka tapauksessa turhaa. Ei se mihinkään murru yhden, eikä edes kahden talven aikana, vaikka siellä olisi 5 bar painetta.

Hyvin epätodennäköistä, mutta näin saattaa kyllä käydä. Ei runko välttämättä vaurioidu, mutta painuu väliaikaisesti ja aiheuttaa tärinää. Ainakin todennäköisempää kuin kumin murtuminen. Kumi kun vanhentuu ihan muista syistä kuin siitä, että siellä pitää täydet paineet. Auringonvalo on yksi suurimmista aiheuttajista. Paineiden lasku on kyllä hätävarjelun liioittelua, jos mopo on muuten säilötty fiksusti. Mutta kuten sanottu, niin paras nostaa koko mopo ilmaan, jos tolle tielle lähdetään. Saa päästää vaikka kumit tyhjäksi.

Edit: En nyt sano, että runko automaattisesti painuu jos sen mopon jättää maahan, mutta paineiden lasku ainakin altistaa sille aina enemmän. Ja vaikka se runko ei sittenkään painuisi, niin koko paineiden lasku on ollut joka tapauksessa turhaa. Ei se mihinkään murru yhden, eikä edes kahden talven aikana, vaikka siellä olisi 5 bar painetta.

Pistätkö jotain lähdettä tähän?

Tässä on mielestäni hyvä sivusto pyörän huoltoa koskien.
http://www.bajahill.net/mptalvetus.html#top

Pistätkö jotain lähdettä tähän?
Pistän. Oman kokemukseni rengasasentajana rengasalan liikkeessä. Se kumin murtuminen normaali rengaspaineiden takia on toooodella kaukaa haettua. Mutta tuntuu muutenkin jotkut huoltotoimenpiteet menevän hiukan yli, kun sitä omaa pyörää lellitään ja pidetään niin hyvänä.

Edit: Sanon nyt senkin vielä, että meillä on useita satoja säilörenkaita varastossa kausisäilytyksessä. Kaikissa normaali paineet. Ei ne mihinkään murru jos eivät muuten ole vanhentuneet. Ja kuten tossa jo mainitsinkin jossakin postissa, niin uusien autojen ei allaolevissa kumeissa on yleensä tehtaan jäljiltä jopa 4 bar paineet, ja niitä varastoidaan ainakin sen yhden kauden ajan niillä paineilla. Jopa enemmänkin. Ei murru.

Ja olen nähnyt muutaman vuoden vanhoja ulkona säilytettyjä renkaita jotka on aika huonossa kunnossa, vaikka ei ole ollut yhtään painetta. Yksi tuli jopa kerran täyttövaiheessa silmille. Toisaalta viime viikolla näin 50 vuotta vanhan traktorin kumin joka oli säilytetty asianmukaisesti. Oli kuin uusi.

E2: Mutta laske hyvä mies renkaista paineet jos siltä tuntuu. Ei se keneltäkään pois ole. Mutta nosta sitten samalla se pyörä ylös. Jos olet huolestunut renkaiden murtumisesta, niin pitäisi olla samalla sitten huolestunut siitä renkaan rungostakin, vaikka sekin ongelma on varsin epätodennäköinen. Ei tästä kannata enempää vääntää.

Huomenna pyörä talviteloille. Ilman isompia havereita meni tämäkin kausi, jossain alppikylän huoltoaseman pihalla pyörä kellahti sivulaukun varaan nollavauhdista, pieni jälki laukkuun.

Kauden saldo taas kerätään kasaan..
- About 12tkm
- Tuli ajettua Pariisissa, Monacossa, Alpeilla ja Saksan baanoilla.
- Lentokentällä tutkalukemiksi 303 ja 305km/h.
- Muutama veto varttimailia, 10,3s paras aika.
- Paljon hauskuutta radalla ja kadulla.

Ensi vuonna taas jotain uutta.. :evil:

noista lentokentällä ajoista, niin mikä noita järjestää ? jotkut mp-kerhot ???

noista lentokentällä ajoista, niin mikä noita järjestää ? jotkut mp-kerhot ???

Joensuussa on melko vuosittain ilmeisesti paikallinen kerho järjestänyt (ainoastaan pyöriä kentällä). www.lentokentta.info tiedottaa.

Lappeenrannassa paikallinen ilmailuharrastajakerho on järjestellyt pari kertaa kesässä ilmailupäivän, johon kuuluu se, että kuka tahansa saa vetää kiitorataa pitkin (eli mukana autoja, mopoja, kerran oli jopa armeijan SISU :D) niin lujaa kuin lähtee.

Noissa siis 1600-1800m matkaa vetää hana pohjassa. Pudasjärvellä jotku järjestää ajoja missä lähinnä ajetaan varttimailia, mutta jotku vetää myös ~1300m kiihdytyksiä.

Talven ensimmäiset viritysosat saapui.. :evil:

full

Ei saakeli mikä kuume! Siis en kestä odottaa enää kevääseen. Ostan heti oman pelin kun lumet sulaa :D No ei ihan, mutta...

Tarkan mietinnän jälkeen olen päätynyt hankkimaan Yamahan YZF 6R:n. N
inja tosin kummittelee mielessä vielä enemmän, mutta pelottaa, että se on mulle liian äkänen peli... :D Taitaa tuo yammukin olla kiihkeä, mutta kone on kuulemma helpompi.
Tosin mähän en kyllä mistään mitään tiedä, kevari on isoin millä tähän mennessä oon ajanut... :nolo:

Back
Ylös Bottom