Moottoripyörä?

Siinä tahtoo kokemattomalla ja joskus kokeneemmallakin käydä niin, että jos vedät johonkin mutkaan vähän turhan kovin ja rentous katoaa siitä ajamisesta=paskoo housuunsa, niin pyörä nousee pystyyn ja sitten mennään suoraan.

Tai vaihtoehtoisesti tulee vedettyä liinat kiinni pyörän ollessa kallistettuna ja kun ei osaakkaan kompensoida vauhdin tippumista (tai vetää renkaan/renkaat lukkoon), niin mennääkin sitten liukuen sinne pöpelikköön.

Nigster on ehkä empaattisin kaveri ikinä.. :D

Nyt tässä sitten "yllättäen" kortin hankkimisen jälkeen painiskelen pyörän oston kanssa...

Tuntuisi jotenkin tyhmältä ostaa varsinkin ekaksi pyöräksi uutta, kun onnistunen tod.näk. kaatamaan sen kuitenkin joskus parkkipaikalla. :D Jos ostaisin esim. yhden kesän ajetun fz6:n, niin säästöä tulisi hintoja tutkiskellessa n. 2000E. Olettaisin, että nuo yamahan peruskoneet on aika kestäviä, eikä jokunen tuhat kilometria mittarissa tunnu vielä missään(?). Korjaaminen ei itseä kiinnosta, eikä toisaalta löydy kyllä osaamistakaan, joten pyörän pitäisi olla ehdottomasti toimintavarma. :rolleyes:

edit: Niin ja vaihtoehtoja rajoittaa aika rankasti se, että haluan absillisen pyörän. Huomasin muuten juuri 10s sitten, että näht. Kawan Z750:sta on myös absillinen versio. :kuola: Harmi vaan, että noita tuskin löytyy vielä käytettynä.

ABS on täysin turha vekotin...

No näinpä tietysti. Jos sen avulla saa estettyä keulan lähtemisen alta paniikkijarrutuksessa (joka monella kuitenkin on yllättävässä tilanteessa kahva pohjaan -tyyppinen) vaikkapa märässä kaarteessa ja luisumisen vastaantulijan keulaan, niin onhan se täysin turha.

Itse en taas ymmärrä, miten kukaan viitsii ostaa nykyään pyörää, jossa ei ole absia. :p Eihän sillä tosiaan mitään tee hyvällä kelillä, mutta entäs kun ajelet 80km/h sateella ja kolmion takaa syöksähtää kotilo eteen? Saa olla kyllä aika hc kuski, että pystyy tuollaisessa tilanteessa suorittamaan tehokkaan ja kontrolloidun jarrutuksen. Absit on IMO paras henkivakuutus pyörällä ajettaessa, heti yleisen järjenkäytön jälkeen.

Koulupyörällä kokeilin abseja niin, että ajelin ~50km/h litimärällä asfaltilla rankan sateen aikana ja runttasin etujarrun tylysti pohjaan. Pyörä pysähtyi kun seinään, takaosan noustessa ilmaan, eikä etupyörä liukunut senttiäkään. Tosin käsittääkseni abseista ei ole hyötyä kaarteessa, koska nykyabsit ei osaa ottaa huomioon kallistuskulmaa(?).

itse pyrin moottoripyörästä saamaan juurikin ne pienetkin nyanssit irti. AJAMAAN sitä vehjettä, silloin ei abseja todellakaann kaiipaa.

eipä niitä superdukeen olisi saanutkaan. jossain pan-europeanissa varmaan ihan asialliset...

edit. vielä kun luistoneston laittaisi, niin sateella ajamisesta olisi kaikki riiemu poissa...

itse pyrin moottoripyörästä saamaan juurikin ne pienetkin nyanssit irti. AJAMAAN sitä vehjettä, silloin ei abseja todellakaann kaiipaa.

eipä niitä superdukeen olisi saanutkaan. jossain pan-europeanissa varmaan ihan asialliset...

edit. vielä kun luistoneston laittaisi, niin sateella ajamisesta olisi kaikki riiemu poissa...
Itse en kyllä saa revittyä sateella jarruilla liukastelusta minkäänlaisia kiksejä, aivan eri asia kuin kaasulla liukastelu. Onkos susta siistiä AJAA renkaat lukossa:D.

Itse en kyllä saa revittyä sateella jarruilla liukastelusta minkäänlaisia kiksejä, aivan eri asia kuin kaasulla liukastelu. Onkos susta siistiä AJAA renkaat lukossa:D.

ei, mutta musta on siistiä kokea oppivani jotain, kokea että alan hiljalleen osata toimia tollasissa tilanteissa.

se juttu MPssä mulle on se ajaminen ja laitteen hallinta erilaisissa tilanteissa ja nopeuksissa

. ei se kun maisemat lipuu ohi.

Itse kartan kanssa abseja prätkässä. Pelottaa ajatus että tottuisin ajamaan mopolla missä on abs:t ja sitten siirtyisin johonkin oikeaan mopoon;) missä moista lisävarustetta ei ole. Luonto voi antaa anteeksi vielä autolla tehdyn käsittelyvirheen jos verrataan absitonta ja absillista vehjettä ja niiden käyttöä, mutta mopolla tehty virhe saattaa olla se viimeinen. Pidetään mopot mopoina!

Jos itse olisin nyt aloitteleva motoristi, tuskin silti ostaisin ABS-jarruilla varustettua pyörää. Ai miksi en ostaisi, no siksi koska tämän jälkeen kaikkien tulevienkin fillareiden tulisi olla abseilla varustettu ja tämä taas rajaisi turhan paljon hienoja pyöriä valikoiman ulkopuolelle.

Myönnän heti tässä kärkeen, ettei absillisesta pyörästä ole itsellä ajokokemusta, mutta sen tiedän että absit eivät tee aloittelijasta mitään kuskia missään mielessä. Sitä pyörää pitää edelleen osata ajaa kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa, eikä niissä todellakaan voi tuudittautua absien varaan. Ainut missä nuo todellakin auttavat, on suorassa jarrutuksessa vaikeissa olosuhteissa. Todellisissa tilanteissa väistö on yleensä huomattavasti parempi tapa välttää kolari, kuin iskeä liinat kiinni ja yrittää kaikin keinoin pysäyttää.

Myöskään auton abseja ei voi pyörän vastaaviin verrata, autossahan nuo toimivat melkein missä tilanteessa vaan kuin ihmisen mieli. Siinä vain pistää jarrut pohjaan ja nätisti ohjaa laitteen sinne missä on tilaa.

Viimeksi muokattu:
Itse kartan kanssa abseja prätkässä. Pelottaa ajatus että tottuisin ajamaan mopolla missä on abs:t ja sitten siirtyisin johonkin oikeaan mopoon;) missä moista lisävarustetta ei ole.

Mites kun joissain ne saa pois päältä tarvittaessa? Silloin kun haluaa tosissaan mopoilla, laittaa absit pois ja silloin kun ajaa vesisateessa syyspimeällä antaa absien olla päällä. Kätevää!

Kuinka paljon näitä mutuja juttuja prätkiin ja ABS:eihin liittyen nyt tulee? Itse suosittelen ainakin kokeilemaan ensiksi pyörää jossa on ABS:it, ennen kuin dumaa kyseisen jarrujärjestelmän prätkien yhteydessä täysin.

Itse toivoisin ainakin mm. FZ1-N malliin abseja, koska etupään jarrupito on helvetin huono, ts. rengas menee lukkoon, kun käyttää kunnolla etujarrua. Eikä nyt ole kyse pelkästään mun huonoista ajotaidoista ;) , vaan muut on valittaneet samaa. Joko johtuu rengastuksesta (ei pitäisi), pumpuista (ehkä) tai sitten koko etupään muodosta.

Ja varsinkin jos ABS:it saa pois päältä, niin voi "ajaa oikeasti", jos esim. radalle pitää päästä tai muuta vastaavaa.

Itsellä on ekan pyörän osto haavena tässä talven aikana ja absit tulee ehdottomasti. Kun niihin on autossa tottunut niin ei tulisi mieleenkään ostaa absitonta. Kaikki mahdolliset luistonestot yms myös mitä suinkin on saatavilla.:)

Ajan kännissä pienellä perämoottoriveneellä (en nyt tuhannen jurrissa mutta pienessä sievässä)hämärän tultua, joskus yksin ja ilman pelastusliivejä (+joskus tulee kustua laidan yli :D ) sekä tavallista fillaria ilman kypärää joten ne riittäköön mulle nykyisin kuoleman kanssa leikkimiseksi.:)

Kuinka paljon näitä mutuja juttuja prätkiin ja ABS:eihin liittyen nyt tulee? Itse suosittelen ainakin kokeilemaan ensiksi pyörää jossa on ABS:it, ennen kuin dumaa kyseisen jarrujärjestelmän prätkien yhteydessä täysin.

Itse toivoisin ainakin mm. FZ1-N malliin abseja, koska etupään jarrupito on helvetin huono, ts. rengas menee lukkoon, kun käyttää kunnolla etujarrua. Eikä nyt ole kyse pelkästään mun huonoista ajotaidoista ;) , vaan muut on valittaneet samaa. Joko johtuu rengastuksesta (ei pitäisi), pumpuista (ehkä) tai sitten koko etupään muodosta.

Ja varsinkin jos ABS:it saa pois päältä, niin voi "ajaa oikeasti", jos esim. radalle pitää päästä tai muuta vastaavaa.

En missään nimessä ole dumaamassa kyseistä keksintöä täysin, totesin vaan ettei ABS-jarrut tee aloittelijasta kokenutta kuljettajaa. Tällaisista vääränlaisista turvallisuudentunteista kannattaa siis hankkiutua eroon mahdollisimman nopeasti. Autossahan absit toimivat kuin tauti, mutta auton ja moottoripyörän ajaminen on nyt yhtä lähellä toisiaan kuin kuu ja maa.

Oli käytössä sitten minkälaiset jarrut tahansa, on tärkeää että opettelee niiden käytön kunnolla ja turvallisissa olosuhteissa. Autossa saman oppimäärän ajaa, kun toteaa missä jarrupoljin on.

Kannattaa muistaa, että abseilla toi tehdä tehokkaan jarrutuksen ilman, että absit kytkeytyy päälle. Tuossa kun korttia ajelin, niin hätäjarrutus piti tehdä niin, että absit ei kytkeydy päälle.

Osaako joku muuten suositella pk-seudulla sijaitsevaa hyvää ja kohtuuhintaista mp-liikettä, josta saisi laadukkaita ajovarusteita? Liikkeen pitäisi olla sellanen, että hyllystä löytyy hyvin tavaraa, jotta saa kamat heti mukaan.

Osaako joku muuten suositella pk-seudulla sijaitsevaa hyvää ja kohtuuhintaista mp-liikettä, josta saisi laadukkaita ajovarusteita? Liikkeen pitäisi olla sellanen, että hyllystä löytyy hyvin tavaraa, jotta saa kamat heti mukaan.

Me ollaan avokin kanssa asioitu vallan Pitäjänmäen Eurobikerissa. Kannattaa tsekata sivut (www.eurobiker.fi). Hyllystä löytyy hyvin tavaraa ja taitaa olla hyviä alennuksiakin nyt. Ja muutenkin hinta-laatusuhde on mielestäni kohdallaan.

Mitäs sinne autokouluun pitää kiikuttaa jos on B-kortti ennestään? Kaksi passikuvaa, sen muitan mutta mitä vielä?

Mitäs sinne autokouluun pitää kiikuttaa jos on B-kortti ennestään? Kaksi passikuvaa, sen muitan mutta mitä vielä?

Kuvat juu ja kuitti, että oot maksanu sen lupahakemuksen poliisille. Ite piti viedä lisäksi lääkärintodistus, ku B-kortin ajosta oli jo yli vuosikymmen. Muuta ei meillä vaadittu.

Sen verran puutun keskusteluun, että ei kenelläkään olisi sattumoisin hakusessa lämmintä talvisäilytyspaikkaa pyörälleen? En ole noita itse kauppaamassa, mutta työkaverillani olisi muutama vapaa tallipaikka Helsingin Oulunkylässä. Lämmöt, sähköt ja vesi löytyy totta kai. Jos prätkää haluaa huoltaa talven aikana tms. niin niistä pitää sitten sopia erikseen, mutta olettaisin tämänkin onnistuvan. Kyseessä on neljän huoneiston pientaloyhtiön autotilassa sijaitsevista neliömetreistä.

Hinta voisi olla jotain n. -30% pk-seudun normisäilytyshinnoista eli n.110-100€ / per pyörä, tästäkin voidaan neuvotella. Yhteydenotot joko suoraan minulle systra@yahoo.com tai tallipaikan tarjoavalle osapuolelle jarmo.ihalainen@kolumbus.fi

Back
Ylös Bottom