Moottoripyörä?

On tullut tässä aloiteltua mp-kortin ajaminen ja täytyy kyllä todeta, että aika hankalalta tuntuu kylmiltään se "ympyrän" ajaminen. :D Oletin, että olisi ollut helpompaa pitää pyörä tasapainossa alhaisessa nopeudessa, mutta se takajarrun, kytkimen ja kaasun -yhdistelmä on yllättävän hankala. :lol2:

Tänään kans ekalla ajotunnilla ja olihan se piru hankalaa löytää se tatsi siihen hitaaseen ajoon ja ympyrän veivaamiseen. Heti on jalka maas ku vähä meinaa kallistaa. Moottoripyörällä kun en oo koskaan ajanu ja teinivuosien mopolla kaahailustaki on aikaa jo puolet elämästä :D Mutta olihan se ihan sairaan hienoo!!

Kevääksi sitte oma pyörä. Saas nähdä millä tän pitkän syksyn tässä pysyy nahoissaan, ehkä joutuu lainaan avokin pyörää... jos uskaltaa.
 
Tänään kans ekalla ajotunnilla ja olihan se piru hankalaa löytää se tatsi siihen hitaaseen ajoon ja ympyrän veivaamiseen. Heti on jalka maas ku vähä meinaa kallistaa. Moottoripyörällä kun en oo koskaan ajanu ja teinivuosien mopolla kaahailustaki on aikaa jo puolet elämästä :D Mutta olihan se ihan sairaan hienoo!!

Kevääksi sitte oma pyörä. Saas nähdä millä tän pitkän syksyn tässä pysyy nahoissaan, ehkä joutuu lainaan avokin pyörää... jos uskaltaa.


Helpottaa huomattavasti kun kääntyessä siirtää kroppaa reilusti ulkokaarteen puolelle ja pitää vauhtia vähän enemmä yllä
 
Helpottaa huomattavasti kun kääntyessä siirtää kroppaa reilusti ulkokaarteen puolelle ja pitää vauhtia vähän enemmä yllä
hitaassa ajossa pitää nimenomaan ajaa hitaasti joten en suosittele nuita sun kikkoja:D. reilu vuosi sitten kun kortin ajoin niin kyllä se hitaasti pujottelu ym pyörittely oli kyllä yhtä helvettiä. tosin autokoulussa reenattiin pienillä tolppien/tötteröiden väleillä nuo pujottelut ja pyörittelyt. inssiin mentäessä vasta autokoulun opettaja kertoi tuon ja inssissä nuo oli kyllä sitten tosi iisejä kun tolpat oli monta metriä kauempana kuin millä oltiin reenattu. paineet oli ennen inssiä melkoiset kun autokoulun tunneilla se hidasajo piti tehdä niin helkkarin liioitellun hitaasti ja tosiaan pienillä tolppien väleillä, aina jalat kävi maassa jne.... inssissä meininki oli ihan eri. vauhtia sai olla enemmän ja tolpat oli kaukana tai siis tuntui siltä kun reeneissä ne oli niin lähellä
 
hitaassa ajossa pitää nimenomaan ajaa hitaasti

Samako se nyt on kuinka lujaa ne tötsät vetää läpi. Helpompi vaan jos ei ihan etana vauhtia köröttele. Ja tosiaan kropan käyttämistä autokoulun opettajakin suositteli.

Hidasajo on sit ihan erikseen, siinä suunnilleen vauhdin pitää olla 1m/s.
 
Samako se nyt on kuinka lujaa ne tötsät vetää läpi. Helpompi vaan jos ei ihan etana vauhtia köröttele. Ja tosiaan kropan käyttämistä autokoulun opettajakin suositteli.

Hidasajo on sit ihan erikseen, siinä suunnilleen vauhdin pitää olla 1m/s.
jaa no en tiedä, mutta meillä ainakin painotettiin sitä hitautta nimenomaan. kropan käytöstä ei kyllä puhuttu mitään vaan katseesta joka piti olla tietyn matkan päässä jolloin pyörän käsittely on helpompaa.
 
Samako se nyt on kuinka lujaa ne tötsät vetää läpi. Helpompi vaan jos ei ihan etana vauhtia köröttele. Ja tosiaan kropan käyttämistä autokoulun opettajakin suositteli.

Hidasajo on sit ihan erikseen, siinä suunnilleen vauhdin pitää olla 1m/s.
jaa no en tiedä, mutta meillä ainakin painotettiin sitä hitautta nimenomaan. kropan käytöstä ei meillä kyllä puhuttu mitään vaan katseesta joka piti olla tietyn matkan päässä jolloin pyörän käsittely on helpompaa ja se liioiteltu hitaus teki nimenomaan vaikean tuosta hommasta.
 
Joo toi katseen käyttäminen on tärkein asia hidasajossa. Lisäksi takajarrulla laahaaminen helpottaa kummasti suorassa ajossa.

Ja noi autokoulun ympyrät on varmaan aloittelijan helpointa tehdä kytkintä luistattamalla, jolloin ei tarvitse keskittyä siihen että pyörä välillä sammuu / meinaa syöksyä eteenpäin.

Ensi kesää odotellessa :D
 
hitaassa ajossa pitää nimenomaan ajaa hitaasti joten en suosittele nuita sun kikkoja:D. ...reenattiin pienillä tolppien/tötteröiden väleillä nuo pujottelut ja pyörittelyt. inssiin mentäessä vasta autokoulun opettaja kertoi tuon ja inssissä nuo oli kyllä sitten tosi iisejä kun tolpat oli monta metriä kauempana kuin millä oltiin reenattu...

Joo eipä noissa tehtävissä kovin kovalla vauhdilla päästellä... Normiajelussa sit vähä eri asia. Laiskaa kävelyvauhtia piti madella hitaassa ajossa. Ton oisin kai jo päässy läpi tän päivän nykimisellä :D

Pujottelussa pitäisi kirjan mukaan olla 5m leveä alue jolla tehtävä tehdään ja tötsien väli 3m. Eli yht. 4 tötsää, ensimmäinen kierretään ensin täysin ympäri, sit pujottelu perään ja viimenen kierretään taas kokonaan ympäri ja matka jatkuu. Tää on varmana se pahin noista kuudesta tehtävästä. Toiseen suuntaan en viä ees koittanu ympyrää, se tulee oleen paljo hankalampaa...

Inssien välillä on varmasti suuria eroja. Joku kertoi ettei ollut tarvinnut edes tehdä käsittelykokeita, kun ope oli seurannut sivusta oppilaan harjoittelua ennen varsinaista koetta... Tiedä näistä sitten.
 
Pujottelussa pitäisi kirjan mukaan olla 5m leveä alue jolla tehtävä tehdään ja tötsien väli 3m. Eli yht. 4 tötsää, ensimmäinen kierretään ensin täysin ympäri, sit pujottelu perään ja viimenen kierretään taas kokonaan ympäri ja matka jatkuu. Tää on varmana se pahin noista kuudesta tehtävästä. Toiseen suuntaan en viä ees koittanu ympyrää, se tulee oleen paljo hankalampaa...

Pilkunnussintaa. Pujottelun aluehan riippuu mp:n kääntösäteestä, eli max kääntösäde + 1m. Yleensä se on 5m, piikeillä taitaa olla 4m. Totta että pujottelu on osiosta kaikista vaikein, muut taasen oppii huomattavasti helpommin.
Eikös käsittelykokeen vaiheen nopeudet nouse jossain vaiheessa 50km/h, jossain lehdessä vaan oli että isoimmissa kaupungeissa loppuu tila missä harjoitella kun 50km/h kiihdyttämiseen tarvii pikkasen isomman alueen.
 
Pilkunnussintaa. Pujottelun aluehan riippuu mp:n kääntösäteestä, eli max kääntösäde + 1m. Yleensä se on 5m, piikeillä taitaa olla 4m. Totta että pujottelu on osiosta kaikista vaikein, muut taasen oppii huomattavasti helpommin.
Eikös käsittelykokeen vaiheen nopeudet nouse jossain vaiheessa 50km/h, jossain lehdessä vaan oli että isoimmissa kaupungeissa loppuu tila missä harjoitella kun 50km/h kiihdyttämiseen tarvii pikkasen isomman alueen.

Kuten sanoin niin kirjan mukaan...
40km/h on kovin vauhti mistä jarrutukset ym. tehdään. Sanoivatkin, että aika lyhyt on matka jossa tuo pitäisi saada kiihdytettyä.
 
Itsellä meni onneksi toinen ajokerta miljoona kertaa paremmin kuin eka, pääsin jopa kaikki tehtävät läpi. Ratkaiseva tekijä oli se, että uskalsi käyttää kaasua. :D Ympyrän ajaminen ymv. hidas matelu on suhteellisen helppoa kun kaasuttelee rauhallisesti samalla kun laahaa sitä takajarrua ja luistattelee kytkintä. Tuo on tietysti itsestäänselvää varsinkin jos on mopoilla ajellut skidinä, mutta rehellisesti sanottuna ekalla ajokerralla lievästi hirvitti koskea kaasuun, kun tuntu että lentää heti kuuhun. :D Mutta, on toi vaan niiiiiin hauskaa, että ei millään malttais venailla ens kevääseen, että pääsee pyöräkauppaan.
 
Kiihdytin liittymästä ja hiljensin. Ja sit huomasin et suoran päässä on mp-poliisi parkissa keskikaistalla. 124 km/h 80:n alueella. Paska tsäkä.

En tiedä mikä pyörä sulla on,mutta omalla gixxerillä ois ollu pakko sanoa, että sori, satuin aivastamaan. Naurettavaa..lähes yhtä naurettavaa, kun yks päivä kaks mp poliisia teki uukkarin mun takia tsekatakseen mun pyörän ja naaman, kuulemma rutiinitarkastus:hyper:
 
2006 ;) (vaikka eroa on vain väreissä)



Olkaa hyvä.

Näin pitäskin koeajoja tehdä, rauhassa pari päivää aikaa tutustua laitteeseen, sitten siitä osaa jo jotain pientä sanoakkin.
Tehkää jokukerta toisinpäin...
 
Kolmen viikon päästä olis myynnissä tällanen.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1260096&postcount=1470

Suzuki GSX-R 750 vm. 2001
Akran racing putkisto
BMC race ilmansuodatin
Etupumppujen sisuskalut Öhlinssiä (vakiot mukaan)
Wilberssin takapumppu
WP:n ohjausiskari
Tuplakupla plexi
Radiaali etujarrukahva (vakio mukaan)
Rattaita: eteen 15, 16, 17. Taakse 42 ja 45.

Mukaan myös:
Takapukki
Vakio plexi
Öljyt ja suodatin seuraavaa vaihtoa varten.
Uudet ketjut (vanhoillakin kyllä vielä ajelee)
Treeni renkaita.

Ajettu n. 13000 km.
Kilpailtu kaudella 2007 Yamaha center cupissa ja
sitä aikaisemmin ollut vain harrastekäytössä.

Ruisku säädetty (takaselta 131 hp / 76 nm) (Viaber)
Vilkasin tossa dynolappua niin kun on 8-13 tuhattakierrosta
niin vääntö on yli 70 nm...

Hinta 4500 / paras tarjous
 
Onkos kukaan menossa huomenna lappeenrantaan mopolla kiihdyttämään? Itsellä lähtö vielä vähän kysymysmerkki, huomisaamuna vasta ratkeaa lähdenkö vai en..

Tekis kyllä mieli lähteä kattomaan vielä mitä siitä pyörästä näillä tehoilla lähtee.. ens kesänä se on varmaan myöhäistä :whip:
 
Eips ole, eikä vielä ihan heti tulekkaan. Mutta pari vuotta tästä hetkestä eteenpäin niin voi asia olla toinen. Ducati 996, Hornet 900, Z 750 .
 
Back
Ylös Bottom