Moottoripyörä?

Mulle ainakin on tärkeää että pyörässä on jotain munaa eikä samanlaista tule koko ajan vastaan. Silloin kuin ajelin kawan Z 750:llä, niin tuntui että joka toisella vastaantulevalla motoristilla oli sellainen.
Itsellä on se 57 konia, tekniikka vuodelta -68 ja kiihtyy silti mukavasti 5 sec sataseen parilla pienellä virityksellä, kulkee 200, soundit on sellaset ettei uusista pyöristä samanlaista saa irti. Riittää mitä mainioimmin kruisailuun ja räppäilyyn suomen teillä. Kone on kestävä. En pidä pyörää lussuna, tehottomana jne.
Ei ehkä kiihdy 3 sec sataan, keuli kaasusta tai kulje kolme kolmatta sataa, mutta so not.

Ja on tehoilla sen verran väliä ettei ihan rekat sentään ohi tule :lol2: Tai teinipojat piikeillään.

juu toki siihenhän hoodeenkin tehot riittää mainiosti, saa sillä myös useimmat autotkin tiputettua helposti. ei sillä normiliikenteessä todellakaan jalkoihin jää.

Itse olen huomannut sen että yleensä muoviluotien omistajat aloittavat keskustelun HD:n huonoudesta. Itse en ymmärrä miksi tältä suunnalta aletaan puhumaan tehoista ja väännöistä, vaikka selkeästi tiedetään että HD-kuskeille sillä ei ole suurtakaan merkitystä. Itse ymmärrän molempien näkökannat, mutta mieluuten ajaisin HD:llä. HD:llä ajetaan soundien tuoman fiiliksen ja riittävän suorituskyvyn mukaan. Sitä vastoin muoviluodeilla ajetaan kiihtyvyyden ja tehon tuoman fiiliksen ansiosta.

Itse olen huomannut sen että yleensä muoviluotien omistajat aloittavat keskustelun HD:n huonoudesta. Itse en ymmärrä miksi tältä suunnalta aletaan puhumaan tehoista ja väännöistä, vaikka selkeästi tiedetään että HD-kuskeille sillä ei ole suurtakaan merkitystä. Itse ymmärrän molempien näkökannat, mutta mieluuten ajaisin HD:llä. HD:llä ajetaan soundien tuoman fiiliksen ja riittävän suorituskyvyn mukaan. Sitä vastoin muoviluodeilla ajetaan kiihtyvyyden ja tehon tuoman fiiliksen ansiosta.

sekin vähän riippuu millasia pyöriä kavereilla on. ei ole millään hd.lla kovin mukava lähtä ilta ajelulle isomman porukan kanssa jos muilla on kyykyt. ihana katella perävaloja kokoajan kun lähdetään vähän revitteleen :). tilanne on sitten sama myös toisinpäin eli eihän se mukavaa millään kyykyllä oo ajella jos kavereilla on hd:t, ei oikein sovi kuvioon :).

kyllä se hd on pyörä sanokaa mitä tahdotte itelläni on spora ja kokeilin kesällä appiukon intikkaa vaikka on lähes tulkoon samat kuutiot niin oli kun ois mopolla ajanut.

toiset tykkää tyttärestä toiset äitistä turha jankata samaa jos haluaa ajaa kyykyllä niin sit ajaa se siitä!!

kyllä se hd on pyörä sanokaa mitä tahdotte itelläni on spora ja kokeilin kesällä appiukon intikkaa vaikka on lähes tulkoon samat kuutiot niin oli kun ois mopolla ajanut.

Tallikaveri. ;) Tilasin just omaan sporaan S&S slip-on ja aircleaner kitin. Jotain uutta ens kesän kruisalua varten. Teho- ja mökälisäystä tiedossa. :rock: Naapurien naamat taas lehmänvitulla.

tilanne on sitten sama myös toisinpäin eli eihän se mukavaa millään kyykyllä oo ajella jos kavereilla on hd:t, ei oikein sovi kuvioon :).

Jos tällä viitataan ääniin, niin mieluummin minä kuuntelen rivinelosen vinkumista kuin v2:n tehotonta murinaa. Makuasia, tiedän. :)

Jos tällä viitataan ääniin, niin mieluummin minä kuuntelen rivinelosen vinkumista kuin v2:n tehotonta murinaa. Makuasia, tiedän. :)

en tarkoita ääntä vaan sitä että jos on iso porukka joilla on hdt niin onhan se naurettavan näköistä olla siellä kyykyn kanssa messissä. sama ku menisit johonki jenkkiautojen kokoontumis ajoon 100a datsunilla :)

en tarkoita ääntä vaan sitä että jos on iso porukka joilla on hdt niin onhan se naurettavan näköistä olla siellä kyykyn kanssa messissä. sama ku menisit johonki jenkkiautojen kokoontumis ajoon 100a datsunilla :)

Aa, nyt tajusin.

Ho hoo, kaveri sitten pääsi oikein lehteen tänään. Etusivulle. Oltiin lauantaina vähän kuvailemassa kauden viimeisiä kuminpolttoja ja oltiin himaan menossa, kun kaveri vielä sanoi, että mennään motarin kautta. Kiihdytti sitten siitä liittymässä vähän aikaa ja kappas, 224 tutkaan. Nooh, eipä nyt ainakaan aja vähään aikaan(about puoleen vuoteen) :D . Yksi ainoa kiihdytys ja just sillo piti sen tutkan olla. No ei siinä, kovaa se veti. En kyllä uskonut, että noin lujaa, mitä perässä tultiin.

. Yksi ainoa kiihdytys ja just sillo piti sen tutkan olla. No ei siinä, kovaa se veti. En kyllä uskonut, että noin lujaa, mitä perässä tultiin.

toi on kyllä sporttisten pyörien huono puoli, että koko ajan elää kortin menettämisen vaarassa.

itte oon ens kaudeksi suunnitellut 950SM:ää, josko siitä saisi hupia muutenkin kun hirveellä vauhdilla. normisupermoton tehottomuuteen ei pää kuitenkaan riitä.(niinja kakspäällä ajoa tulee jonnin verran.)

onko kellään täällä kokemuksia tosta kotarin isosta motosta? helvetisti sitä joka testissä kehutaan ainakin?

toi on kyllä sporttisten pyörien huono puoli, että koko ajan elää kortin menettämisen vaarassa.

itte oon ens kaudeksi suunnitellut 950SM:ää, josko siitä saisi hupia muutenkin kun hirveellä vauhdilla. normisupermoton tehottomuuteen ei pää kuitenkaan riitä.(niinja kakspäällä ajoa tulee jonnin verran.)

onko kellään täällä kokemuksia tosta kotarin isosta motosta? helvetisti sitä joka testissä kehutaan ainakin?

Ainakin Superduke kuulemma nostaa keulaa vahingossakin miltei jatkuvasti :) . Ja on kyllä makee pyörä. Toi 950SM ei kyllä tuskin paljoa ole erilainen, silläkin saa jo olla tarkkana, ettei kortti ole heti toisten käsissä.

Mun mielestä motolla saa pelätä kahta kauheemmin kortin lähtemistä. Ne on vaan mahdottomia ajaa nätisti, äärettömän ketteriä ja suorastaan käskee rikkomaan tieliikennelakia.

Ja en mä nyt ihan motoja (niitä normeja) kovin tehottomiks sanois. Tietty kaksistaan ajettavat (esim. KTM LC4) on vakioväleillä, vakioputkella, ahdistavalla putsarilla sekä saastehärpäkkeillä aika nuhainen, mutta nuo muuttamalla pysyy kyykkyjen matkassa mutkapätkällä ilman mitään ongelmia, kokemusta on. Kiihtyvyyskin on sataseen saakka samaa luokkaa. Keulaa nostelee herkkään, tosin kolmosella joutuu 70:stä jo kytkintä livauttamaan. Jos haluaa vielä vitosellakin kaasulla nostaa, niin 660 SMC tekee senkin :D Tosin se ei enää ole kahdestaan ajettava... Se on tietty mitä kukin pitää tehokkaana. Tehojen puolestahan noilla ei kannata esson baarissa rehvastella, vaan menee sit ja näyttää mitä sillä voi tehdä. Tietty tuolla motarilla ei enää kannata normimotoilla lähtee rehvastelemaan. Normimotot sopii lyhyehköille mutkapätkille ja kaupunkirellestämiseen.

Tuo 950SM on tollaseen matkamotoiluun parempi vaihtoehto ja en ole nähnyt kenenkään siitä valittelevan, kun noilla moottoripyöräfoorumeilla olen pyörinyt.

950SM oli aika laiskan ja löysän kiikkuvan kamelimainen kun kesällä koeajoin tuon, Adventuren ja Duken peräperään. SM oli paljon lähempänä Adventurea yleisfiilikseltään.

Duken kone tosi kävi paljon raaemmin ja tasapainottomamman tuntuisesti kuin SM, joka oli paljon silkkisempi käynniltään. En tiedä onko vehkeissä eri jarrut/kytkin, mutta myös nämä tuntuivat Dukessa paremmilta. Itse asiassa Duken kytkin ja etujarru ovat ehkä tunnokkuudeltaan ja teholtaan parhaat joita olen kuunaan päässyt testaamaan.

Monessa pyörässä tuppaa olemaan joko tehokas ja tunnottoman puinen jarru tai löysämulkku-malli jossa on kyllä tuntoa mutta saa vetää kahvan tankoon ennenkuin tehoa alkaa löytyä.

Mun mielestä motolla saa pelätä kahta kauheemmin kortin lähtemistä. Ne on vaan mahdottomia ajaa nätisti, äärettömän ketteriä ja suorastaan käskee rikkomaan tieliikennelakia.
Käytännössä jopa kaikki kyykkykuskit jotka ovat motoja kokeilleet ovat kommentoineet "rikoin tunnissa enemmän liikennesääntöjä kuin viimeisen 2 vuoden aikana yhteensä" eli motoilla tahtoo tosiaan olla kyky manata se piilevä huligaani muuten rauhallisestakin kuskista. Onneksi noi pitkäjoustoiset on multa lekurin toimesta kielletty, kun ei oikein jaksaisi enää sakkoja maksella :evil: Aprilia SXV 5.5 ois kyllä :kuola: jos selkä vaan kestäisi...

Eilen tuli vielä suditeltua lumella ja tuli ihan mopoajat mieleen.:D Tänään jo osiksi purkua ja jos huomenna jaksaa niin kone pois niin pääsee tarkasteleen mitä vanhus on syöny. Talven aikana mopedi on tarkoitus yrittää vaihtaa palikkaa koneeseen ja parantaa imupuoli tekohengityksellä.:rolleyes:

Koeajon verran löytyy kokemusta, sekä yksin että kaksin. Oma tämänhetkinen laite on Triumphin Speed 3, joten se on paras vertailukohta tällä hetkellä.

+ etujarrujen teho (asfaltilla)
+ jousitus vakiosäädöissä (soralla)
+ vakiorenkaat (soralla)
+ fun factor (keulii, perii)
+ tuntuu tehokkaammalta mitä on lyhyiden välitysten ja letkun jousituksen ansiosta
+ sorallakin voi ajaa varsin reipasta kyytiä, myös kaksi päällä (disclaimer: ei ole testattu yli 60 kiloisen kyytiläisen kanssa).
+ vakiona kauhukahvat ja kovan takalaukun integroitu pohjalevy.
+ lisävarusteena saatavan kova takalaukku ja tankkilaukku tuurinkia varten
+ ulkonäkö
+ alustan laadukkaat palikat, joita säätämällä pyörän saa varmasti paremminkin kestopäällysteelle sopivaksi.
+ leppoisa ajoasento
+ hyvä tasapaino ja ergonomia, joka osaltaan kätkee massaa jota on aivan riittävästi n. sadan hepan tehoille.
+ äänet (jos tykkää tvinien papatuksesta)
+ olisi luultavasti hauska laite satunnaisina ratapäivinäkin, ainakin hyvällä rengastuksella.
+ terhakka moottori

- jousituksen vakiosäädöillä varsinkin etupää on reippaammassa kyydissä kestopäällysteellä epämääräisen tuntuinen (tosin lienee osin myös tottumiskysymys)
- vakiorenkaat asfaltilla. Etujarrussa on niin paljon voimaa, että vakion eturenkaan voi antaa vikistä pitkiä siivuja ennen kuin perä nousee, ellei painoa siirrä samalla reilusti eteen. Muutenkaan niiden pito ei herättänyt suurtakaan luottamusta esim. Misukan Pilot Powerien jälkeen. Tosin vakiorenkaat ovat kompromissi muutenkin.
- kyytiläinen valitti, että hanuri lämpenee liikaa (farkut jalassa, nahkat päällä tilanne voisi olla toinen). Tiedä sitten, auttaisivatko titaaniakrat asiaa. Vakiot teräsvaimentimet tuppaavat olemaan aikamoisia kiukaita ja painavat kuin synti.
- kovahko hinta ja kokemuksen mukaan muita merkkejä pienempi tinkivara
- penkki on aika lankku, tosin ei lähellekään niin paha kuin pienemmissä supermotoissa
- voisi olla kevyempikin
- koeajon aiheuttama syvämietteinen pohdiskelu pyörän vaihtamisesta ja ainakin osittain soralle siirtymisestä
- vielä kaasaripeli
- mittaristo on ankea (ei edes kierroslukumittaria), tosin punaraja ei ollut ainakaan koeajolla mikään ongelma

siinä oli paljon asiaa, kiitos. ei orgistakaan saanut näin paljoa irti...:rock:

tiedän joo, että huliganismi on tommosella pakollinen, mutta itseä sporteissa häiritsee siis se vauhti. ei jää mutkatiellä virhemarginaalia.

ja toi soratien ja ehkä jopa jonkun metsäpolun käyttöönotto kiinnostaa.

luulisi tosiaan että WP:t saa säädettyä sopivaksi ihan millaiselle alustalle vaan, poislukien ehkä pahimmat spoorit.

Back
Ylös Bottom