Moottoripyörä?

Routa sanoi:
Heh, oikea järjestys, ensin kamat ja sitten pyörä ;)

Itse tein samat joskus 2001 pienen tauon jälkeen. Ostin uudet Dainesen nahkat, kypärän, kengät ja hanskat. Oli sitten pieni pakko hommata se pyöräkin :)
Juu on mulla nytkin pyörä...mut se näyttää liian pliisulta ton rotsin kanssa;)
 
Pinni sanoi:
Juu on mulla nytkin pyörä...mut se näyttää liian pliisulta ton rotsin kanssa;)

Joo toi on noita henkimaailman juttuja. Jos on väärää sävyä olevat kamat päällä, niin tuntuu, että moposta häviää tehoja :D .
Oikeat kamat ja just pesty pyörä, niin voi peijooni, että tuntuu kulkevan ;)

En laittanut tota kettuiluna. Kaverin kanssa joskus mietiskeltiin, että miten se onkin niin, että välillä joku pikku muutos tjsp saa pyörän tuntumaan tehokkaammalta tai tehottomammalta :D . Nooh, pojat on poikia.
 
Clayman sanoi:
Joo toi on noita henkimaailman juttuja. Jos on väärää sävyä olevat kamat päällä, niin tuntuu, että moposta häviää tehoja :D .
Oikeat kamat ja just pesty pyörä, niin voi peijooni, että tuntuu kulkevan ;)

En laittanut tota kettuiluna. Kaverin kanssa joskus mietiskeltiin, että miten se onkin niin, että välillä joku pikku muutos tjsp saa pyörän tuntumaan tehokkaammalta tai tehottomammalta :D . Nooh, pojat on poikia.
....Ja tytöt on tyttöjä:D (btw...en ottanut sitä kettuiluna;) )
 
Hienoinen :offtopic: , mutta eikös se ole niin että juuri punttiharrastus ja pärrällä ajo ovat sellaisia, joita "rahvas" katsoo kieroon? Motskarilla ajavat ovat bombereita ja helvetin enkeleitä ja salilla kävijät hormoonihirviöitä. :hyper:
 
Ajattelin kevään kynnyksellä asentaa/asennuttaa -05 ZX-6R:ään (636) Yoshimuran RS-5 vaimentimen. Olisiko pyörää syytä käyttää penkissä samalla? En aio sijoittaa rahaa power commanderiin. Ilman sitäkin pärjää hyvin, eikös?
 
En ole varma, mutta kannattaa varmaan käydä säädättämässä jollain pajalla? Itselläkin on tuo putken vaihto käynyt mielessä. Yoshimura, mut ku ne on niin perkeleen kalliita, eikä näillä päivärahoilla paljon juhlita!!
 
Duell:n luettelossa oli hintana 525 €. Carboni sitten kalliimpi. Nämä -05 malliin. Power commander olisi kyllä sitten minun osalta silkkaa rahan tuhlausta, sillä kyllä nuo tehot riittää todellakin vallan mainiosti jo nyt. :D
 
Cold_ sanoi:
Duell:n luettelossa oli hintana 525 €. Carboni sitten kalliimpi. Nämä -05 malliin. Power commander olisi kyllä sitten minun osalta silkkaa rahan tuhlausta, sillä kyllä nuo tehot riittää todellakin vallan mainiosti jo nyt. :D

Moottoripyörä on säädetty tehtaalla laihalle polttoainetaloudellisista-/päästösyistä. Kun tähän lisätään paremmin virtaava putki vakion tilalle, on vaarana, että kone käy liian laihalla. Siis niin laihalla , että siitä on vaaraa moottorille. :(

Lisäksi vakiopyörien tehokäyrät ovat usein edellä mainituista syistä ala- ja keskikierrosalueella epätasaisia. Näistä syistä penkitys ja seosten tarkistus olisi suotavaa. Jos seokset pysyvät oikeissa rajoissa ja tehokäyrä kelpaa --> kaikki ok. Jos kone käy laihalla --> koneen oman boxin säätö, jos mahdollista (Ei tietoa onnistuuko Kawaan ?) tai esim. Techlusionin boxi( seosta pystyy vain rikastamaan, mutta on halpa). Kolmas, paras ja kallein vaihtoehto --> PC tms. ja seokset ja tehokäyrä hiotaan penkissä kohdilleen. :whip:

Jos kosketaan uloshengitykseen, kannattaa tarkistaa sisäänhengityskin. :D
 
Kuparikatto sanoi:
Moottoripyörä on säädetty tehtaalla laihalle polttoainetaloudellisista-/päästösyistä. Kun tähän lisätään paremmin virtaava putki vakion tilalle, on vaarana, että kone käy liian laihalla. Siis niin laihalla , että siitä on vaaraa moottorille. :(

Lisäksi vakiopyörien tehokäyrät ovat usein edellä mainituista syistä ala- ja keskikierrosalueella epätasaisia. Näistä syistä penkitys ja seosten tarkistus olisi suotavaa. Jos seokset pysyvät oikeissa rajoissa ja tehokäyrä kelpaa --> kaikki ok. Jos kone käy laihalla --> koneen oman boxin säätö, jos mahdollista (Ei tietoa onnistuuko Kawaan ?) tai esim. Techlusionin boxi( seosta pystyy vain rikastamaan, mutta on halpa). Kolmas, paras ja kallein vaihtoehto --> PC tms. ja seokset ja tehokäyrä hiotaan penkissä kohdilleen. :whip:

Jos kosketaan uloshengitykseen, kannattaa tarkistaa sisäänhengityskin. :D
Kiitos hyvästä vastauksesta. Täytyy ottaa selvää ennen putken vaihtoa, että pystyykö sitä kawan omaa boxia säätämään. Joka tapauksessa käyttäisin pyörää penkissä heti putken vaihdon jälkeen - se on varma, vaikka monet ko. pyörän omistajat eivät ole tehneet mitään toimenpiteitä vaimentimen vaihdon jälkeen. Ja ehkä henkisesti täytyisi varautua myös siihen PC:n hommaamiseen.

Paljon penkitys muuten noin suurin piirtein kustantaa? Olisiko järkevää vaihtaa samalla myös alkuperäinen ilmansuodatin vaikkapa BMC-suodattimeen?

Tietääkö muuten kukaan, mistä eri paikoista löytyy Tampereen seudulta mahdollisuus penkitykseen?
 
Cold_ sanoi:
Kiitos hyvästä vastauksesta. Täytyy ottaa selvää ennen putken vaihtoa, että pystyykö sitä kawan omaa boxia säätämään. Joka tapauksessa käyttäisin pyörää penkissä heti putken vaihdon jälkeen - se on varma, vaikka monet ko. pyörän omistajat eivät ole tehneet mitään toimenpiteitä vaimentimen vaihdon jälkeen. Ja ehkä henkisesti täytyisi varautua myös siihen PC:n hommaamiseen.

Paljon penkitys muuten noin suurin piirtein kustantaa? Olisiko järkevää vaihtaa samalla myös alkuperäinen ilmansuodatin vaikkapa BMC-suodattimeen?

Tietääkö muuten kukaan, mistä eri paikoista löytyy Tampereen seudulta mahdollisuus penkitykseen?
Kwakan boksia ei pysty säätämään. Penkissä käyttäminen ei tilannetta paranna, ellei samalla asenneta Techlusionia/Power Commanderia/ Yoshimura EMS:ää. Noista Techlusionilla seosta pystyy ainoastaan rikastamaan, PC:lla ja EMS:llä seosta voi myös laihentaa. EMS:ään saa lisäksi ohjelmoitua 3 erilaista soppakarttaa. Ne on käteviä lähinnä dry-kaasusettien kanssa, perusvapariin ei tule juurikaan hyötyä erilaisista kartoista. Lähinnä bensankulutukseen vaikuttaa mikäli tekee yhden köyhäilykartan ja toisen kartan tehon kannalta optimaaliselle seokselle, eli A/F 13:1.

Power Commandereista 3R-mallilla pystyy säätämään lisäksi sytkää ja USB-mallin saa säädettyä Tuning Link-penkissä tietokoneen avulla kohdilleen.
 
Cold_ sanoi:
Kiitos hyvästä vastauksesta. Täytyy ottaa selvää ennen putken vaihtoa, että pystyykö sitä kawan omaa boxia säätämään. Joka tapauksessa käyttäisin pyörää penkissä heti putken vaihdon jälkeen - se on varma, vaikka monet ko. pyörän omistajat eivät ole tehneet mitään toimenpiteitä vaimentimen vaihdon jälkeen. Ja ehkä henkisesti täytyisi varautua myös siihen PC:n hommaamiseen.

Paljon penkitys muuten noin suurin piirtein kustantaa? Olisiko järkevää vaihtaa samalla myös alkuperäinen ilmansuodatin vaikkapa BMC-suodattimeen?

Tietääkö muuten kukaan, mistä eri paikoista löytyy Tampereen seudulta mahdollisuus penkitykseen?

Henkilökohtaisesti yrittäisin kanssa kaivaa rahat jostain siihen komentajaan plus säätöön. Tampereelta löytyy KX-Center http://www.kx-center.fi/dyno.php jossa käytössä Ghostin mainitsema Tuning Link- systeemi jolla seokset saadaan koko kierrosalueelle kohdalleen. Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta moottoripyora.orgista ainakin löytyy haulla kehuja puljusta. Hintaa en kommentoi. ;)

Suodattimista on ristiriitaisia tietoja. Joku sanoo sen tuoneen pari hepoa, toiset puhtaan vakiosuodattimen toimivan paremmin. Kun tähän lisätään ilmansuodatinkotelon kannen sahaamiset ja muotoilut(ainakin Ducceissa) ja niiden vaikutukset, niin mieti siinä sitä sitten... :lol2:
Lähinnä erot taitaa olla siinä, haluaako pestä ja öljytä BMC:tä vai ostaa aina uuden vakion.
 
Pakko fiilistellä täällä keskellä yötä, kun pikkusen polttelee jo, vielä reilu kuukausi...

Tuleva morsiammeni (pikkusen tuli hypisteltyä tätä kaunokaista):
 

Liitteet

  • DSCN2522.webp
    DSCN2522.webp
    71,3 KB · Katsottu: 376
Tape sanoi:
Pakko fiilistellä täällä keskellä yötä, kun pikkusen polttelee jo, vielä reilu kuukausi...

Tuleva morsiammeni (pikkusen tuli hypisteltyä tätä kaunokaista):

Jotenki vuosi vuodelta tuntuu, että Bemari ei vaan osaa :eek: IMO :)
 
Pinni sanoi:
Ostin pari kesää sitten ton Richan Daytona takin ja mun mielestä se näyttää hyvältä ton Ninjan selässä, jonka suunittelin ostaa seuraavaksi:D :D :D :evil:

Niin, mäkin ostin ensin prätkän, vaikkei ollut A-korttia :rock:
Ei se menoa haitannut, heti inssin jälkeen upouudet prätkävermeet niskassa hakemaan fillaria pois liikkeestä, oli se niin hienoa.
 
Kuparikatto sanoi:
...selitys putkista & commandereista etc.

Lisäisin vielä tuohon Kuparikaton ansiokkaaseen selvitykseen, että kaasaripeleissä säädättäminen voi tulla halvemmaksi ja joissain tapauksissa onnistua jopa ilman suutin / neulasatseja. Joissakin pyörissä voi nostaa / laskea vakioneuloja (esim Kawan 00-02 6R). Aina voi myös säätää (alakierros)seoksia tarvittaessa, tosin keskialueella oleviin ongelmiin tämä ei auta ja keskialue on usein se jossa ne ongelmat ovat.

Lisäksi jotkut vanhemmat mallit (kuten esim. Yamahan FZS600 ainakin vuoteen 2003 asti) ovat sellaisia, etteivät kaipaa välttämättä mitään säätötoimenpiteitä jos pelkkä slipari laitetaan alkuperäisvaimentimen tilalle. Tiedän tämän em. mopon entisenä omistajana, toki säädättämällä olisi _saattanut_ saada karvan verran lisätehoa, koneen luonne parani vakiosta uudella sliparilla ja Yamaha itsekin myi sliparilla varustettua erikoismallia ainakin Hollannissa ilman mitään muutoksia polttoainepuoleen.

Hyöty / tarve säätämiseen ja lisäosiin on siis tapauskohtaista, harvemmin pelkkä sliparin laittaminen rikkoo mitään liian laihaksi menevän seoksen takia mutta koneen luonne voi kärsiä ja teho voi jopa laskea pelkällä avonaisella röörillä. Kokoputkisto vaatiikin sitten aina paneutumista myös polttoaine- ja ilmapuoleen.
 
Olen tässä kovasti Saksasta hankkimassa pyörää, mutta yksi asia mietityttää kovasti. Olen vasta 18-vuotias, eli saan ajaa <25kW mopottimia. Kuitenkin pyörä, mitä havittelen, on kuristamaton 600-kuutioinen, eli se pitäisi muutoskatsastaa jossain vaiheessa. Kysymys kuuluukin: mitä missä millon?

Maksan ensin koko ruljanssin siten, että rekisteröinnit ja katsastukset ovat tehtyinä, jonka jälkeen muutoskatsastaisin pyörän? Vai tuleeko tehdä niin, että kuristaa pyörän ensin, jonka jälkeen vasta katsastuttaa sen?

Mistä noita tehopienennysvekottimia saa, paljonko ne maksavat? Mitä niille tehdänä?

No, kertokaa, vipi vipi, maa polttaa jalkojen alla :D
 
Miksi ei lumi sula?! Pääsis ajaa sen kortin ja sit omalla kullalla, kun sekin on ajossa koko vuoden uuden tyyppisen vakuutuksen takia :rock:
 
Joo tulis jo kesä, että pääsisi tosta moposta eroon :( . Pakko myydä ninja pois, kun ei rahat riitä muuten.
 
Clayman sanoi:
Joo tulis jo kesä, että pääsisi tosta moposta eroon :( . Pakko myydä ninja pois, kun ei rahat riitä muuten.

Kovasti tuolla aurinko loistaa, tiet märkänä isoilta osin.. :D Kyllä se ajokeli on lähestymässä.. Alle 2 viikkoa.. :hyper: :rock: :evil:

2,5 viikon päästä sitten kuulette, kun hiekkaset tiet aiheuttaa kaikkia kivoja yllätyksiä..
 
Back
Ylös Bottom