Moottoripyörä?

Siloposki sanoi:
noh, saman tehoiset twini ja nelari ovat kyllä hiukan eri vehkeitä noin niinku väännön puolesta. :rock:

Ehkä, mutta jos kerta tarvii VTR:ää virittää 30hp lisää, niin miksi ei osta suoraa vaikka 9r ninjaa, 140hp ja 101nm valmiina.
 
Siloposki sanoi:
noh, saman tehoiset twini ja nelari ovat kyllä hiukan eri vehkeitä noin niinku väännön puolesta. :rock:

Niinpä niin :rolleyes:

Nelisylinterisessä sitä vääntöä nimittäin on yleensä suunnilleen saman verran kuin samantehoisessa twinissä, tosin tarjolla korkeammilla kierroksilla ja yleensä myös tasaisemmalla vääntökäyrällä (=suurempi käyttökelpoinen kierrosalue).

Mutta jos puhutaan samantilavuuksisista koneista, esim. mikä tahansa vakioista uusista 4-syl litraisista sporttipyöristä vie twinivastineitaan kuin litran mittaa. Sekä tehoissa ETTÄ maksimiväännöissä..
 
Routa sanoi:
Niinpä niin :rolleyes:

Nelisylinterisessä sitä vääntöä nimittäin on yleensä suunnilleen saman verran kuin samantehoisessa twinissä, tosin tarjolla korkeammilla kierroksilla ja yleensä myös tasaisemmalla vääntökäyrällä (=suurempi käyttökelpoinen kierrosalue).

Mutta jos puhutaan samantilavuuksisista koneista, esim. mikä tahansa vakioista uusista 4-syl litraisista sporttipyöristä vie twinivastineitaan kuin litran mittaa. Sekä tehoissa ETTÄ maksimiväännöissä..

kumpaa luulet että tarkotin maksimivääntöä, vai alakierrosvääntöä?
kyllä siellä 15k:ssa vääntöä riittää joo jee.
 
Siloposki sanoi:
kumpaa luulet että tarkotin maksimivääntöä, vai alakierrosvääntöä?
kyllä siellä 15k:ssa vääntöä riittää joo jee.

Ihan sama, kumpaa tarkoitit, ellet puhu jostain lähemmäs 2-litraisesta 2-sylinterisestä työntötankoventtiilikoneistoisesta maatalousmoottorista kuten esim. MT-01 tai VN2000, jossa lysti on loppu 5000 kierroksen kohdalla.

Missä mielestäsi on se twinin paljon puhuttu huomattava alakierrosetu, jos litrainen sporttitwini antaa maksimiväännön kierroksilla 8000 ja litrainen 4-syl sportti kuten Suzuki GSX-R1000 -04 lukemilla 8500. Voimaa on 4-sylinterisessä silti reilusti enemmän käytössä, samoin kuin varaa kierrättää konetta edelleen :D

Ps. kaikki nelisylinteriset -04 vuosimallin sportit antoivat maksimiväännöt enintään 10000 kierroksella ja kaikkien maksimivääntö ja -teho oli suurempi kuin vastaavien twinien.

Eiköhän se ole niin, että twinin ainoa etu on äänissä ja moottoriluonteessa jota (v-)twin-aficionadot osaavat arvostaa, eikä suinkaan nelisylinteristä "paremmassa väännössä".

TJEU:
Kahden varsin sporttiseksi laskettavan twinin dynokäppyrä:
Sportriderin dynokäyrät Ducati 999S, Aprilia Mille R Factory. Maksimiväännöt kummassakin

Ja verrokiksi vaikkapa -04 -vuosimallin litraisten teho- ja vääntökäyrät samassa dynossa:
@Sportrider.com
 
Clayman sanoi:
Miettisin ihan samaa, että sillä rahalla olis saanut jo pyörän, missä tehot on valmiina.
No oli kaverin puheissa vähän perjantai-illan humaltumislisää. :jahas: :kippis1:
Tehoja sanoi, näin selvinpäin, tulevan +20 hp VTR:ään lisää seuraavin keinoin:
- tehoputket, á 1000 €
- kaasutinsarja, á 150 €
- ilmanputsari, á 100 €

Mitä mieltä olette?
 
sporteme sanoi:
No oli kaverin puheissa vähän perjantai-illan humaltumislisää. :jahas: :kippis1:
Tehoja sanoi, näin selvinpäin, tulevan +20 hp VTR:ään lisää seuraavin keinoin:
- tehoputket, á 1000 €
- kaasutinsarja, á 150 €
- ilmanputsari, á 100 €

Mitä mieltä olette?

Tuosta listasta puuttuu ainakin sitten säätämiseen tarvittava asiantuntemus ja dynoaika, joka meille tavallisille tallaajille maksaa selvää rahaa. Kaverisi voi olla todella tyytyväinen, jos pääsee vaparin virityksessä alle 150 eur/lisähumma, varsinkin jos lisäys konetehoon on noinkin iso.
 
sporteme sanoi:
No oli kaverin puheissa vähän perjantai-illan humaltumislisää. :jahas: :kippis1:
Tehoja sanoi, näin selvinpäin, tulevan +20 hp VTR:ään lisää seuraavin keinoin:
- tehoputket, á 1000 €
- kaasutinsarja, á 150 €
- ilmanputsari, á 100 €

Mitä mieltä olette?

Mistään en mitään tiedä, mutten ainakaan ihan heti tohon usko :D
 
sporteme sanoi:
No oli kaverin puheissa vähän perjantai-illan humaltumislisää. :jahas: :kippis1:
Tehoja sanoi, näin selvinpäin, tulevan +20 hp VTR:ään lisää seuraavin keinoin:
- tehoputket, á 1000 €
- kaasutinsarja, á 150 €
- ilmanputsari, á 100 €

Mitä mieltä olette?

Vahvalla mutulla väittäisin, että :anssi:

Jos puoletkaan tuosta löytyy todellisuudessa, kannattaa olla onnellinen ja tarjota itselleen pari :kippis1: Tuohon +20 hp:hen on kyllä kone avattava...

Vääntöasiassa peesaan routaa. :thumbs:

Yleisesti ottaen kaikki vehkeet pitää virittää, tai ainakin säätää, vaikkei se taloudellisesti koskaan taida kannattaa. :hyper:
 
Kuparikatto sanoi:
Yleisesti ottaen kaikki vehkeet pitää virittää, tai ainakin säätää, vaikkei se taloudellisesti koskaan taida kannattaa. :hyper:

Virityshän on onnistunut, mikäli tehoista häviää alle 10 prosenttia ;)
 
Jep, kyllä tuo twinien kovempi alavääntö on historiaa ja sillä on "vajaatahtisten" turha enää tuuletella. (Taas yksi syy vähempi ostaa twini ;) Nojoo äänet noissa kaksi mukisissa on kivemmat. Mulla on tuo sylinteri määrä lähtenyt vähän jo käsistä, kun tallista löytyy rivi-4 ja rivi-6 koneet :)
 
sporteme sanoi:
No oli kaverin puheissa vähän perjantai-illan humaltumislisää. :jahas: :kippis1:
Tehoja sanoi, näin selvinpäin, tulevan +20 hp VTR:ään lisää seuraavin keinoin:
- tehoputket, á 1000 €
- kaasutinsarja, á 150 €
- ilmanputsari, á 100 €

Mitä mieltä olette?

Kuten tuossa jo muutama muukin tuli maininneeksi, niin hevonpaskasta on selvästi kysymys. Max 5-10hv lisää ja silloinkin vain jos joku säätöhommat hanskaava on ollut ruuvaamassa. Voi olla 5-10hv vähemmänkin kuin vakiossa jos on ihan perseelleen askarreltu. Tehoputken myyntibrosyyrissä on tietysti voinut lukea vaikka mitä.

Ja jos on vakiovälitykset ja kuski painaa yli 15kg niin ihmettelen kyllä myös aiempia puheita keulan kevyestä nousemisesta lähes joka liikennevaloissa pelkällä kaasulla.
 
sporteme sanoi:
Tuollainen tulossa huhtikuussa: pieni polte nivusissa :rock:

Honda VTR 1000 F Firestrom
Uuh.. tuo on sairaan kiva pyörä ja kivat äänet ja kaikki. Tuossa on sporttisuutta mutta on myös mukavuutta pidemmän päälle. Kyllä polttelisi minuakin tuommoinen!
 
IronMind sanoi:
Ja jos on vakiovälitykset ja kuski painaa yli 15kg niin ihmettelen kyllä myös aiempia puheita keulan kevyestä nousemisesta lähes joka liikennevaloissa pelkällä kaasulla.

No tuo on todettu viime kesän 300 km:n koeajolla ;)

Oletko ajanut VTR:llä? Kyllä sitä vääntöä riittää alakierroksilla sen verran, ettei paljoa tarvi tehdä että keula on pystyssä. Enkä tarkoita mitään "eturengas metri ilmassa" ponnistuksia, kun pienempikin keuliminen liikennevaloista saa näin aloittelijan sydämen pysähtymään.

Täytyy ajella pyörä ensin sisään ja katsella sitten virittämisiä. Kaveri on niissä aika haka, vaikka kova suustansa on. Jos hyöty ei ole kuin 5-10 hp:n luokkaa noilla hinnoilla, niin taitaapa jäädä. Ennemmin vaihdan sitten koko pyörän.
 
sporteme sanoi:
No tuo on todettu viime kesän 300 km:n koeajolla ;)

Oletko ajanut VTR:llä? Kyllä sitä vääntöä riittää alakierroksilla sen verran, ettei paljoa tarvi tehdä että keula on pystyssä. Enkä tarkoita mitään "eturengas metri ilmassa" ponnistuksia, kun pienempikin keuliminen liikennevaloista saa näin aloittelijan sydämen pysähtymään.

Täytyy ajella pyörä ensin sisään ja katsella sitten virittämisiä. Kaveri on niissä aika haka, vaikka kova suustansa on. Jos hyöty ei ole kuin 5-10 hp:n luokkaa noilla hinnoilla, niin taitaapa jäädä. Ennemmin vaihdan sitten koko pyörän.

Eihä sitä rahaa kannata älyttömästi laittaa viritykseen, jos pikku lisällä saisi valmiiksi tehokkaamman pyörän, mutta jos pyörän pidät, niin sliparit kannattaa vaihtaa jo äänien takia :hyper: . Niitä saa kuitenkin saa muutamalla sadalla eunulla.
 
sporteme sanoi:
Täytyy ajella pyörä ensin sisään ja katsella sitten virittämisiä. Kaveri on niissä aika haka, vaikka kova suustansa on. Jos hyöty ei ole kuin 5-10 hp:n luokkaa noilla hinnoilla, niin taitaapa jäädä. Ennemmin vaihdan sitten koko pyörän.

Mikäli se sun veturi on täysin vakio, sliparit + suutinsarja + putsari + säädöt tuovat luultavasti ainakin sen 3-5 lisäkaakkia huipputehoa JA parantavat koneen käytettävyyttä ja tasoittavat vääntökäyrän kuoppia.

Kokoputkistolla ja pienellä koneen sisuskalujen hieromisella voi sitten saada 10-15 hevosen lisäyksiä, mutta alavääntö kärsii varmasti.

Tutullani oli VTR ja kuulemma vakiosäädöissä se oli hieman ikävä ajella. Vei paljon bensaa, ei vastannut kaasuun optimaalisesti kaikilla kierrosalueilla ja sen sellaista pientä kiusaa. Ilmeisesti saastemääräyksien takia tuollaiset vanhemmat kaasaripelit joudutaan säätämään "päin persettä" tehtaalla. Eli mittausalueella seos on liian laihaa etc. Voi olla kannattavaa polttoainetalouden, oman mukavuuden vuoksi ja tietty niiden twinijytinöiden ansiosta, vaikkei lisätehoa niin kauheasti tulisikaan.
 
Oon kyllä tommosta vtr:ää haikaillu jo pitemmän aikaa. Kävin istumassa päällä, ja ajoasentokin oli tosi hyvä tämmöselle 190 hongankolistajalle.. Ehkä ens kesänä sitten.. :kuola:
 
Clayman sanoi:
Eihä sitä rahaa kannata älyttömästi laittaa viritykseen, jos pikku lisällä saisi valmiiksi tehokkaamman pyörän, mutta jos pyörän pidät, niin sliparit kannattaa vaihtaa jo äänien takia :hyper: . Niitä saa kuitenkin saa muutamalla sadalla eunulla.

Juu ja jos sattuu rikkomaan vakioputket esim. kaatumalla niin sliparit ovat yleensä vakioputkia halvempiakin. Ainakin omaan Jammuun. :rock:
 
Tanu sanoi:
Nyt kun laittelette noita pyörien kuvia, niin voisiko joku laittaa linkkejä kauppoihin, missä myydään erilaisia nahkatakkeja tai sellaisia kaupunkiräppäilytakkeja?! Esim. musta IXS team takki, missä on valkoisella vaakaraita, tosi siisti meikäläisen mielestä!! Joku ton tyylinen takki pitäis hommata. Kawasaki on pyöränä, joten joku Ninja-takki olis asiallinen, mut ne on vihreitä ja pyörä on sininen!! Olis prkl pitäny ostaa sittenki vihreenä.. :(
Ostin pari kesää sitten ton Richan Daytona takin ja mun mielestä se näyttää hyvältä ton Ninjan selässä, jonka suunittelin ostaa seuraavaksi:D :D :D :evil:
 

Liitteet

  • daytona.webp
    daytona.webp
    6,3 KB · Katsottu: 215
  • ninjazx-6r_metallic_raw_titanium.gif
    ninjazx-6r_metallic_raw_titanium.gif
    68,3 KB · Katsottu: 218
Pinni sanoi:
Ostin pari kesää sitten ton Richan Daytona takin ja mun mielestä se näyttää hyvältä ton Ninjan selässä, jonka suunittelin ostaa seuraavaksi:D :D :D :evil:

Heh, oikea järjestys, ensin kamat ja sitten pyörä ;)

Itse tein samat joskus 2001 pienen tauon jälkeen. Ostin uudet Dainesen nahkat, kypärän, kengät ja hanskat. Oli sitten pieni pakko hommata se pyöräkin :)
 
Back
Ylös Bottom