Moottoripyörä?

No vittu. Alan tuossa parkkipaikalla purkamaan ja kasaamaan pyörääni talviiltojen iloksi. Saatana.
No kyllähän jokainen tosimies oman mopon kasaa vaikka hiekkamyrskyssä. :D

Miten se homma on noin pahasti myöhässä? Puuttuuko osia vai eikö äijät saa sitä aikaiseksi?

Mun täytyy miettiä tota Hallissa tapahtuvaa nopeusajoa. Olin Hallissa intissäkin, joten paikasta on leppoisia muistoja ja lisäksi etäisyys on ainoa joka noista on kohtuullinen. Lappeenrannasta on ikävä ajaa takaisin Vaasaan kolmosvaihteella, jos vaihdevivusto katkeilee. :hyper:

Miten se homma on noin pahasti myöhässä? Puuttuuko osia vai eikö äijät saa sitä aikaiseksi?

Kansihan on tehty ruotsissa, siinä oli ollut pieni vuoto viime kesänä jonka korjaukseen kansi meni takaisin ruotsiin. Siihen tilattiin uudet venttiilit (jotan uutta ja hienoa ja mahtavaa mallia, jotta vältyttäisiin uusilta vuoto-ongelmilta) joiden toimitus venyi tuonne pääsiäiselle. Täällä pyörä on muuten nipussa, mutta kantta odotellaan ruotsista.

Mun täytyy miettiä tota Hallissa tapahtuvaa nopeusajoa. Olin Hallissa intissäkin, joten paikasta on leppoisia muistoja ja lisäksi etäisyys on ainoa joka noista on kohtuullinen. Lappeenrannasta on ikävä ajaa takaisin Vaasaan kolmosvaihteella, jos vaihdevivusto katkeilee. :hyper:

Enemmän tietoa www.nopeusmittaus.com

kysytään nyt täälläkin seuraavaa:
minkälainen ja minkäkokoinen mp kannattaa ostaa jos ei ole aikaisempaa ajokokemusta yhtään, paitsi mopoista?
houkuttelisi tuollainen ninja 250r, kellään tietoa tai kokemuksia kyseisestä pyörästä? hinta on suht edullinen, vajaa 6000 egee. ei ainakaan olisi liian tykki ensipyöräksi. vai olisko viisaampaa ostaa vaikka joku kuus-satku?

kysytään nyt täälläkin seuraavaa:
minkälainen ja minkäkokoinen mp kannattaa ostaa jos ei ole aikaisempaa ajokokemusta yhtään, paitsi mopoista?
houkuttelisi tuollainen ninja 250r, kellään tietoa tai kokemuksia kyseisestä pyörästä? hinta on suht edullinen, vajaa 6000 egee. ei ainakaan olisi liian tykki ensipyöräksi. vai olisko viisaampaa ostaa vaikka joku kuus-satku?

Osta 600cc ja kurista se jos tunnet että et voi hallita täysitehoista. Järki päässä kun ajaa niin ei tarvi edes kuristuksia, sieviä liikkeitä sillä ranteella :) Voin luvata että sinua alkaa harmittamaan pian jos 250r menet ostamaan.

Jos et ole aivan reikäpää(30 v ei kai enää ole?) niin osta se mikä hyvältä tuntuu. Moottoripyörällä saa huomiota ja sulta tullaan varmasti kysymään kysymysten klassikko: Paljon kuutioita? Et halua vastata tuohon että 250. :D

Tosipuheissa ite ostin eka pyöräksi 12 ärrän koska halusin pyörään fyysistä kokoa ja tehoja. Eikä se liian äkäinen ollut, kaikissa mopoissa on vakiona säädettävä kaasu. Ei tullut läheltä piti tilanteita muun kuin kortin kanssa. Ehkä mentiin jopa varovammin ekat tuhannet kuin olisi menty esim. kuussatasella. Kostealla kelillä piti kaasua käsitellä jo varsin maltilla.

Nyt on alla Yamaha XJR 1300. Tämä on kyllä älyttömän ketterä ja helppo vehe ninjaan verrattuna. Kierroksen rajoitin hyppää kehiin mukaan jo alle 10000 rpm ja kone ei ole sellainen joka kasvattaa sarvet jokaisella pikataipaleella. Eli tämä ei kulje eikä tällä halua kaahata, sopii hyvin Suomen rajoituksille.

En usko että kukaan sulle pystyy kertomaan mikä pyörä pitäisi ostaa. Ainahan voi suositella mutta ainakin minun suositus vaatii ensin vastauksen pariin kysymykseen:

Budjetti?
Onko kyytiläisiä?
Haluatko halvan huollettavan(=käyttökulut)?
Matka-ajoon vai kaupunkiin?
Minkäluonteinen moottori: huipputeho vai vääntöalue? Varttimaili vai arkiajo? :)
Tyyppi: kyykky/perus/custom tms.

Juu meikä ostin kanssa ekaksi pyöräksi Suzuki GSX-R 1000 K3:n. Potkua on niin saatanasti, mutta kun käyttää järkeä ajossa niin ei se fillari itsestään sinne kuuhun hyppää. Mietein aluksi 600cc ostamista mutta kokeneemmat karjut sanoivat että osta 1000cc. Kilometrejä on nyt takana noin 10000km elikkä aika keltanokka vieläkin...

Budjetti?
Onko kyytiläisiä?
Haluatko halvan huollettavan(=käyttökulut)?
Matka-ajoon vai kaupunkiin?
Minkäluonteinen moottori: huipputeho vai vääntöalue? Varttimaili vai arkiajo?
Tyyppi: kyykky/perus/custom tms.
kyytiläisiä ehkä
tietysti melko edullinen huollettava
periaatteessa kaupunkiin
arkiajoon, eli kauhea tykki ei tarvis olla
tyyppi enemmän kyykky kuin enduro?
budjetti? noin 7000egee
ehdotuksia?

kyytiläisiä ehkä
periaatteessa kaupunkiin
budjetti? noin 7000egee
ehdotuksia?

Aloittelijalle noin 7k€ budjetilla noiden vaatimusten pyörä? Onko varusteet budjetoitu tuohon mukaan vai erikseen? Varusteisiin uppoaa äkkiä se tonni. Eikä niitä kuutioita niin kannata kattoa, jos osaa oikeaa rannettaa taivuttaa pienissäkin määrissä.

Oisko joku "peruspyörä" järkevä? Yamaha FZ6/1, XJ6? Sukisuki Bandit/GSX-F sarja? Vähän pystympiä ajoasennoltaan, helpompia ajettavia kaupungissa ja jotain katteentynkää on, maantielle. Kyytiläiselle mukavempia kuin täysin kyykyt. Tai muutaman vuoden vanhemmista esim Yamaha Thundercat?

Joku Thundercat tai GSX600/750F (vieläkö toita 750 tehdään?) ovat mielestäni oivia aloittelupyöriä (itse aloitin Thundercatilla "isot pyörät", kohtuu hintaisia, pommin varmoja, mahdolliselle kyytiläisellekkin ok. Vaikkakin raskaampia, niin kokonaisuutena ehkä helpompia käsitellä kuin täysin kyykky.

Kävin muuten koeajamassa tuon XJ6sen, siis Yamahan uusi malli. Täytyy sanoa, että olin positiivisesti yllättynyt. Moottori oli asiallisesti viritetty "normiajoon", vääntöä oli reilusti tuotu alas ja uhrattu sitä huipputehoa. Tosiajossa erittäin hyvä kone, kiihtyi kohtuu mukavasti kasikympistä myös 6 vaihteella. Kyllähän sen huipputehon laskun huomaa jos kiihdyttää rajottajalle asti, mutta tosimaailmassa ajan mielummin XJ6lla kuin paljon korkeammalla huipputeholla varustettua Kawan 6ärrää (tämä vertailu vain siksi, että se on ainoa 600cc kyykky jolla olen ajanut).

ei ole varusteita tuossa mukana. varmaan olis järkevä joku peruspyörä mutta kun ei ole kokemuksia mistään pyörästä niin siksi kyselen tyhmiä. eikä sen tietenkään tarvi olla uusi, saahan niitä isompiakin pyöriä jo tuolla rahaa, toi 250ärrä sopi vaan hyvin silmään kun eri nettisivuja selailin, mainostettiin mm. aloittelijalle sopivana ja hyvin käsiteltävänä pyöränä. kyllä se varmaan sopiva löytyy mullekin jostain:)

Käys kokeilemassa jossain liikkeessä tuota 250:tä miten istuu teikäläisen mitoille. Epäilen että 180cm / 85kg ukolle voi olla melko pieni laite, jos on alkujaan japanilaisille naisille mitoitettu.

kyytiläisiä ehkä
periaatteessa kaupunkiin
budjetti? noin 7000egee
ehdotuksia?

Menen samoille linjoille TJJ:n kanssa. Eli varusteet tonni. Muista sitten että MP tuo mukanaan muitakin kuluja. Nakkaanpa arvion omista, mitkä minimissään menee ajan tod. näk. sen peruskympin. Vakuutus 670 €, Polttoaineet n. 900 €, 1 taka- + ja eturengas 400 €, huolto ja talvisäilytys kauden päätteeksi 400 € eli 2400 €. Ja varmasti menee yli tuon että pölisee kun lisätään yllätyskulut. Saattaa vielä mennä ketjurataspaketti uusiksi kun tulee syssymmällä 30000 mittariin. 12 ärrällä budjetti oli tuplat.

TJJ:n linja jatkuu myös mopoissa. Suosittelisin suuntaamaan katseet Bandittiin ja FZ 6:seen. Miksei myös honda CBF 600, hornet tai Kawasaki Z 750. Tuohon budjettiin mahtuu myös 1200 - bandit vm. 2002-2004. Pikkuversion saa tietenkin uudempana. Yamahan huoltoväli on sitten 10 tkm, muissa 6. Eli jos et jaksa itse huollella, Yamaha on edukkaampi.

Jos yksi pyörä pitäisi valita niin Bandit 1200 S tai N. Helppo myydäkin jos on kohtuu kilometrit.

no mulla ei säilytys maksa onneksi mitään kun on oma talo.
Käys kokeilemassa jossain liikkeessä tuota 250:tä miten istuu teikäläisen mitoille. Epäilen että 180cm / 85kg ukolle voi olla melko pieni laite, jos on alkujaan japanilaisille naisille mitoitettu.
aattelin kyllä käydä testaan vaikken sitä ostaiskaan. sen hinta uutena vaan houkuttelee, kun seuraavat uudet on sit taas jo kympin luokkaa. alkaa jo vähän kallistuun kuitenkin jo näitten vastausten perusteella johonkin kuus-satkuun

Niinhän sitä sanotaan, ettei yhtä kautta pidempään samalla pyörällä. Tänään vaihtui R6:n Kotarin LC4:een ja voi pojat, jos ei olisi kypärää päässä, voisivat takanatulevat nähdä hymyhuulet niskassa.

aattelin kyllä käydä testaan vaikken sitä ostaiskaan. sen hinta uutena vaan houkuttelee, kun seuraavat uudet on sit taas jo kympin luokkaa. alkaa jo vähän kallistuun kuitenkin jo näitten vastausten perusteella johonkin kuus-satkuun

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että ajatus 250-kuutioisesta pyörästä kannattaa haudata... Itse harkitsin myös 250-kuutioisen ostoa, kun aikanaan ensimmäistä pyörääni hankin, mutta päädyin lopulta 600-kuutioiseen. Ehdottomasti hyvä päätös.

TJJ tuossa jo mainitsikin muutamia hyviä vaihtoehtoja... Kawasakin Z750 saattaisi myös olla hyvä vaihtoehto aloittelijalle...

EDIT: Krusifiksi olikin jo näköjään maininnut Kawasakin...

Käy ihmeessä kokeilemassa eri pyöriä, kokeile sitä 250 kawaa, kokeile vaikka kawan er6 mallia myös, sekin suosittu "eka pyörä". Jos vain lähistöllä on liikkeitä niin käy koeajamassa paljon erilaisia pyöriä. Koeajopäivät on rok, itse käyn ihan vain huvikseni ajamassa erilaisia pyöriä.

Tänä vuonna en ole edes omaa pyörääni vielä ajanut, mutta koeajopäivillä on tullut ajettua 10 eri pyörää tänä vuonna, endurosta-supermotoihin ja customeihin.

Voi pojat,
mä en tiedä pyöristä mitään sen kummempaa, paitti että ne on niin :hyvä:
Itellä ei VIELÄ korttia, mut kyydissä oleminenki on ihanata.
Toivottavasti tänä kesänä pääsis jonku körilään kyytiin taas :dance:

Back
Ylös Bottom