Moottorin optimointikokemuksia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suppo78
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
9.10.2002
Viestejä
299
Ikä
46
terve

tuli hankittua vm 2007 farkku passat 2.0TDI dsg (103kw). mielessä oli pikkaisen tehokkaampi mylly mutta tuo sattui jäämään käteen "edullisesti", jos autosta voi niin sanoa. mielessä kävi tuo moottorin optimointi, sais pikkaisen lisää tehoa. kysyin edelliseen autoon eli boraan 1.9TDI jossa oli 74kw tai jotain semmoista ja sillä olis saanut tehoa lisää n. 25-30% ja hinta pyöri jossain 700e hujakoilla.

onko kellään kokemuksia optimoinnista? onko toiminut tai onko ollut vikoja? mites ootteko tehneet mitään ilmoitusta muutoksista?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kokemuksia esim. ffp.fi ja ultimatevw.fi.

Softat toimivat pääosin hyvin jos ostaan ns. hyvän ohjelman, eurolla saa euron tuotteen. Normaali hinta softasta on 500-1000e välissä merkistä riippuen. Softat eivät riko autoja, vaan auton väärä käyttötapa. Muutoksista voit ilmoittaa katsastuksessa mutta se tarkoittaa hylkäystä autollesi ja joudut poistamaan softan, softan hyväksyntä on käytännössä mahdoton. Jos kerrot softasta autoliikkeeseen niin moottorin ja voimansiirron takuu katkeaa. Jos ongelmia tulee kys. osiin niin takataskusta maksat suurella todennäköisyydellä. Tuosta moottorista saa noin 190hp softalla (vakiona tuossa koneessa on ollut jopa 160hp). Suurin huolenaihe tuossa autossasi on vaihdelaatikko, dsg ei ole vielä saavuttanut kovin suurta luotettavuutta kestävyyden suhteen. Ja tässä oli pikainen infopaketti :)
 
minkä takia softan hyväksyntä on mahdotonta? kun noitahan on nykyään melkein jokaisessa vastaantulevassa turbo kiikuttimessa :D

ne siis ajaa toisinsanoen laittomalla katiskalla?
 
minkä takia softan hyväksyntä on mahdotonta? kun noitahan on nykyään melkein jokaisessa vastaantulevassa turbo kiikuttimessa :D

ne siis ajaa toisinsanoen laittomalla katiskalla?
Pistäis olla päästömittaukset siitä uudesta softasta ja suomessa niitä taitaa saada vain VTT:ltä sikahintaan eikä ole tietenkään edes varmaa, pääsetkö niistä läpi. Toisaalta myös noussut teho vois edellyttää jotain parempia jarruja, mutta siitä en todellakaan ole varma.
 
Zone-sarja -42%
minkä takia softan hyväksyntä on mahdotonta? kun noitahan on nykyään melkein jokaisessa vastaantulevassa turbo kiikuttimessa :D

ne siis ajaa toisinsanoen laittomalla katiskalla?

Softaus rinnastetaan moottorin vaihtoon ja koska nykyiset autot omaavat e-tyyppihyväksynnän niin niitä ei muutella niin vain. Ja sitten lisäksi monta muuta pientä pykälää jotka lisäävät päänvaivaa. AKE on ystävämme jos haluaa selvittää pykäläviidakkoa, mutta käytännössä mahdotonta. Jos budjetti ei ole ongelma niin sitten hyväksynnän hankinta voi onnistua, mutta valuuttaa tosiaan palaa useampi tuhat oravannahkaa.

Laittomia kyllä. :puntti:
 
no joo tosta päästömittauksista oon kyllä kuullu ja että ne on sikakallista puuhaa mut en tienny sen tarkoittavan myös lastuttamista :wtf:

vielä vääntäekseni, jos ajan kolarin jonkun auton kanssa joka on lastutettu ja sille ei ole tehty näitä paljon oravannahkaa vaativia päästömittauksia, niin vaikuttaako se asiaan mitenkään?
 
Ainakin racechip.de -sivustolta vaikuttaisi saavan aika halvalla helpon boksin moniin kiisselikoneisiin. Tuon voi jopa suht helposti ottaa pois esim. katsastukseen.

Tässä ilmeisesti sinun(Suppo78) autoosi soveltuva.
http://www.racechip.de/racechip-chiptuning/Volkswagen-Passat-(3C)-2-0-TDI-DPF-(ab-BJ-06-2008)-3096-r.html?xPrioS=05o4k4747alrg4odeip4d9bp43

Hupen bemmiinkin saisi 300 heppaa ja 600 nyyttonia :)

Itsellä ei kokemuksia kyseisestä puljusta, mutta halvalla ainakin lähtee lisätehot. Voi olla, että muutaman viikon sisällä on enemmän kokemuksia, jos isukki vaihtaa oman 330d bemminsä PSI-boksin tuolta saatavaan boksiin.
 
Kokemuksia esim. ffp.fi ja ultimatevw.fi.

Softat toimivat pääosin hyvin jos ostaan ns. hyvän ohjelman, eurolla saa euron tuotteen. Normaali hinta softasta on 500-1000e välissä merkistä riippuen. Softat eivät riko autoja, vaan auton väärä käyttötapa. Muutoksista voit ilmoittaa katsastuksessa mutta se tarkoittaa hylkäystä autollesi ja joudut poistamaan softan, softan hyväksyntä on käytännössä mahdoton. Jos kerrot softasta autoliikkeeseen niin moottorin ja voimansiirron takuu katkeaa. Jos ongelmia tulee kys. osiin niin takataskusta maksat suurella todennäköisyydellä.

No siinäpä oli pikainen infopaketti joka oli lähes 100 prosenttisesti täyttä paskaa.


Ohjelmoitava piiri maksaa muutaman euron ja softan kopioiminen on minuutin homma. Pidän siis 500-1000 euron hintaa virilastusta aseettomana ryöstönä aina kun softa ei ole säädetty kyseiseen autoon. Tämä erikseen säätö onkin mielestäni ainoa järkevä tapa autoa "lastuttaa". Kaikki valmiiksi tehdyt lastut ja softat ovat aina kompromisseja. Autot ovat myös yksilöitä samankin mallin sisällä joten kuhunkin autoon säädetty lastu on paras vaihtoehto. Valitettavan vähän niitä on vain tarjolla vaikka hyvin monen merkin alkuperäisetkin moottorinohjaukset ovat jo tehtaalta säädettäviä eivätkä vaadi kuin esimerkiksi emulaattoripiirin ja säädön jälkeen parin euron lastun polton ja asennuksen.

Mitä tulee erikseen säädetyn lastun hintaan niin omiin autoihini niitä saa reilulla satasella ja laatu peittoaa varmasti minkä tahansa yleislastun. VAGit on hankalampia, niissäkin alkuperäinen moottorinohjaus on säädettävissä mutta ongelmia tulee moottorinohjauksessa olevien tarkistusarvojen kanssa jotka alkuperäisistä erotessaan sytyttää milloin mitäkin valoja kojelautaan. Dieseleihin saa monesti noita "tehobokseja". Niistäkin olis vaan aina ennen asennusta kiva tietää mitä ne oikeasti tekevät. Jos esimerkiksi boksi vain nostaa ahtopaineita niin turha siitä on kovasti maksaa. Kunnolla säädetty lastu voi nimittäin lisätehojen lisäksi myös esimerkiksi laskea kulutusta. Alkuperäinen moottorinohjaushan on aina kompromissi kulutuksen, tehon, päästöjen ym ym suhteen.


Softat rikkoo hyvinkin autoja jos auto käy softan takia esim laihalla. Näinhän ei missään käyttötilanteessa saa käydä. Hyvä säätäjä säätää auton jopa niin että vaikka ahtopaineiden karatessa auto saa niin paljon bensaa ettei mennä laihalle vaan moottori tukehtuu ja säästyy.

Tuo muutoskatsastuspointti koskee toki uudehkoja autoja mutta ei ole mitenkään yleispätevä. Kyllä moottorinohjaukseen saa tehdä muutoksia tietyin ehdoin. Näihin voi tutustua vaikkapa sivuilla www.ake.fi.

Myöskään takuu ei välttämättä katkea. On monia viripajoja joiden lastuilla tehdastakuu säilyy tai viripaja itse tarjoaa takuun niiltä osin kun se lastun asentamalla menetetään.


Tässä nyt jotain pointteja äkkiä kirjoitettuna.
 
vielä vääntäekseni, jos ajan kolarin jonkun auton kanssa joka on lastutettu ja sille ei ole tehty näitä paljon oravannahkaa vaativia päästömittauksia, niin vaikuttaako se asiaan mitenkään?

Käytännössä ei. Esimerkiksi korvaukset evätäkseen pitäisi vakuutusyhtiön osoittaa että kolari on johtunut juuri tuosta laittomasta virityksestä.

Eikä se pussitesti (nk. vtt:n päästöt) nyt sentään useita tuhansia maksa. Oliskohan viimenen hinta ollu jotain 1500euron luokkaa (+alv). En jaksa tarkkaa hintaa kaivaa kun tässä topicissa mennään muutenkin täysin mutulla.
 
Dieseleihin saa monesti noita "tehobokseja". Niistäkin olis vaan aina ennen asennusta kiva tietää mitä ne oikeasti tekevät. Jos esimerkiksi boksi vain nostaa ahtopaineita niin turha siitä on kovasti maksaa. Kunnolla säädetty lastu voi nimittäin lisätehojen lisäksi myös esimerkiksi laskea kulutusta. Alkuperäinen moottorinohjaushan on aina kompromissi kulutuksen, tehon, päästöjen ym ym suhteen.

Tuosta tuli mieleeni tosiaan se, että jonkin sortin dynolappuja varmaan kannattaa haluta nähdä kyseisistä bokseista. Totta kai nekin voi olla feikattuja, tai sitten eivät muuten vaan mene ihan yksi yhteen oman auton kanssa, mutta niistä voi jotain päätellä. Joillain bokseilla ilmoitetaan joku älytön huipputeho ja huippuvääntö ja sitten ne ovat vain jäävuoren huippuja ja muuten teho- ja vääntöarvot ovat aivan suolesta.

Niin kuin Aleksei sanoi, aina on paras vaihtoehto on se, että softa säädetään juurikin omaan autoon sopivaksi. Mutta tämä tulee tietenkin kalliimmaksi, kuin esimerkiksi tuommoisen boksin ostaminen. Mutta onko tuommoisessa asiassa järkeä säästää muutamaa euroa onkin sitten aivan toinen juttu.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jos noinkin uutta autoa olet aikonut virittää uudella softalla niin suosittelen ainakin että otat sen joltain Suomessa toimivalta firmalta ja kaikkein paras vaihtoehto olisi "teetättää" se ohjelma juuri sinulle ja sinun autoosi sopivaksi eli tehoa (hevosvoimia ja vääntöä) voidaan ottaa ulos paljon voimansiirron kärsimättä, kun otetaan huomioon moottorin pyörintänopeus ym asiat.

Ja mitä noihin bokseihin tulee niin lähes kaikkihan ne ovat vain hyvin passiivikomponenteilla (vastus, diodi, konkka, joissain ehkä jopa operaatiovahvistin) toteutettuja anturitietojen muokkaajia eli mitään "älyä" (mikrokontrolleri) niissä ei ole. Eli esimerkiksi lämpötila/syöttömäärä/tms anturitietoa muokataan esimerkiksi vastuksella/diodilla tai molemmilla ja kytkentä tulee vain johdon/johtojen väliin. Eli jos olet vähänkään värkkäillyt autojen kanssa tai sinulla on asiaa tunteva kaveri, niin hyvin usein parin euron sijoituksella saattaa saada hyvinkin helposti paljon vastinetta eli tehoa sijoitetulle rahalle. Näin siis varsinkin vanhemmissa jakajapumpullisissa TDI-koneissa, myös pumppusuutinkoneisiin on joitain "modeja" ja mahdollisesti myös commonrail-koneisiin. FFp:n palstalta löytyy paljon asiaa.
 
Suosittelen ehdottomasti turbokoneen lastuttamista, itsellä ollu jo neljässä autossa uusiks tehty ohjelma, eikä mitään ongelmia ole tullut. Päinvastoin, erittäin mukavia kilometrejä parantuneen suorityskyvyn vuoksi. Eikä nuo koneista mitään riko, pikkasen saattaa vaikuttaa alentavasti koko koneen elinkaareen, ei muuta. Rikkihän saa vaikka vakionkin, jos oikein haluaa. Suosittelen ottamaan autokohtaisen ohjelman, esim. Karala(Turbotec) tai S. Harinen.
 
No siinäpä oli pikainen infopaketti joka oli lähes 100 prosenttisesti täyttä paskaa.

No minäpä kumoan nyt muutaman väitteesi faktoilla, että tarkistapa tietosi.

Ohjelmoitava piiri maksaa muutaman euron ja softan kopioiminen on minuutin homma. Pidän siis 500-1000 euron hintaa virilastusta aseettomana ryöstönä aina kun softa ei ole säädetty kyseiseen autoon.

Mahdat elää jossakin 90-luvun alkupuoliskolla? Kun kyseessä on vuoden 2007 passat niin kyseiseen autoon ei ole mitään vaihdettavaa fyysistä piiriä/lastua vaan ohjelmointi tehdään OBD-portin kautta jossa moottorinohjausohjelma kirjoitetaan uusiksi. Fyysistä kolvaamista suoriteta mihinkään uudempii autoihin, lue: vuoden 2000 jälkeen tehdyt autot.

Ohjelman hinta ei muodostu tehdystä softan asennustyöstä, vaan ohjelman tekijän on saatava palkka suunnittelusta. Samalla tavalla kuin tietokoneohjelmatkin maksavat.

Autot ovat myös yksilöitä samankin mallin sisällä joten kuhunkin autoon säädetty lastu on paras vaihtoehto.

Vakioautossa on käytännössä aivan sama onko kyseessä vakiosofta vaiko autoon yksilöllisesti säädetty koska vakiopalikoilla ei saada mitään huomattavaa eroa menohaluihin, ellei sitten vedetä säätöjä aivan tappiin asti nakurajalle. Jos moottoria on fyysisesti muutettu alkuperäisestä poikkeavaksi niin silloin on aiheellista harkita custom-ohjelmointia. Custom-ohjelmat myös tehdään useimmiten viritysohjelman pohjalle, eli viri-ohjelmaa hienosäädetään, mutta koko ohjelmaa ei luoda uusiksi nollasta.

Vakiomoottoreissakin on toki eroja, mutta kun hankitaan luotettavan valmistajan virisofta niin niitä ei ole säädetty aivan ääripäätyihin jolloin moottoreissa olevat toleranssit eivät vaikuta ohjelman toimivuuteen. Custon-softalla saa ehkä vielä 5hp lisää tehoa, mutta onko se sen arvoista? Perussoftan voi myös laittaa autoon dynossa jolloin voidaan samalla varmistaa että seokset ja sytkät ovat kunnossa.

Custom- vs. vakio-ohjelma vakiomoottorissa on aina sellainen mielipidekysymys, toinen tuntee saavansa lisäarvoa siitä että jotakin parametriä on muutettu hieman, vaikkei sillä olisi mitään huomattavaa eroa auton käyttäytymiseen.

Tuo muutoskatsastuspointti koskee toki uudehkoja autoja mutta ei ole mitenkään yleispätevä. Kyllä moottorinohjaukseen saa tehdä muutoksia tietyin ehdoin. Näihin voi tutustua vaikkapa sivuilla www.ake.fi.

Ahdetun ja vähäpäästöisen auton moottorin mikä tahansa muuttaminen vaatii muutoskatsastuksen. Muutoskatsastuksessa on esitettävä esimerkiksi päästömittaustodistus jollaisen voi esim. VTT tehdä. Tämä tieto löytyy mainitsemastasi osoitteesta www.ake.fi

Softat rikkoo hyvinkin autoja jos auto käy softan takia esim laihalla. Näinhän ei missään käyttötilanteessa saa käydä. Hyvä säätäjä säätää auton jopa niin että vaikka ahtopaineiden karatessa auto saa niin paljon bensaa ettei mennä laihalle vaan moottori tukehtuu ja säästyy.

Tästä olen samaa mieltä, ja siksi sanoinkin että eurolla saa euron softan/lastun.

Myöskään takuu ei välttämättä katkea. On monia viripajoja joiden lastuilla tehdastakuu säilyy tai viripaja itse tarjoaa takuun niiltä osin kun se lastun asentamalla menetetään.

Takuu on auton valmistajan myöntävä vapaaehtoinen "lisäetu" joka ei ole voimassa jos autoa muutetaan alkuperäisestä. Ja minä puhun tässä vapaaehtoisesta takuusta, en valmistajan virhevastuusta. Virhevastuu ei pääty softauksen yhteydessä.

Virivalmistajan takuu, no se on aivan eri asia kuin auton oma takuu. Jos virivalmistaja tarjoaa lisätakuuta, kuten ABT niin tuolloin ohjelmoinnin hinta on 1500-2000e luokassa. Ilman takuuta hinta on halvempi. Takuuehdoissa on myös usein olennaisia rajoituksia, joihin on syytä tutustua lisätakuun ostaessaan.
 
Takuu on auton valmistajan myöntävä vapaaehtoinen "lisäetu" joka ei ole voimassa jos autoa muutetaan alkuperäisestä. Ja minä puhun tässä vapaaehtoisesta takuusta, en valmistajan virhevastuusta. Virhevastuu ei pääty softauksen yhteydessä.

Virivalmistajan takuu, no se on aivan eri asia kuin auton oma takuu. Jos virivalmistaja tarjoaa lisätakuuta, kuten ABT niin tuolloin ohjelmoinnin hinta on 1500-2000e luokassa. Ilman takuuta hinta on halvempi. Takuuehdoissa on myös usein olennaisia rajoituksia, joihin on syytä tutustua lisätakuun ostaessaan.
Tuossa taas on sinun puolellasi virhe, sillä kyllä todellakin on näitä alkuperäiseksi hyväksyttyjä softauksia, joita ihan merkkihuollossa voi autoonsa laitattaa. Esim. Saabilla on Hirsch ja sillä säilyy takuu ihan täysin. ABT on jo aivan eri asia, enkä minä ainakaan tiedä, saako sitä sitten jostain ABT:lta uuden koneen jos vanha laukeaa. Saabin takuu ainakin toimii ihan samalla tavalla oli sitten autossa Hirsch tai ei. Jollain muullakin automerkeillä saattaa olla vastaavia softauksia.

E: Hirschin päivityksen saa myös muutoskatsastettua alkuperäisenä rekisteriotteeseen eli sen kanssa ei tarvitse pelätä laillisuutta.
 
Tuossa taas on sinun puolellasi virhe, sillä kyllä todellakin on näitä alkuperäiseksi hyväksyttyjä softauksia, joita ihan merkkihuollossa voi autoonsa laitattaa. Esim. Saabilla on Hirsch ja sillä säilyy takuu ihan täysin. ABT on jo aivan eri asia, enkä minä ainakaan tiedä, saako sitä sitten jostain ABT:lta uuden koneen jos vanha laukeaa. Saabin takuu ainakin toimii ihan samalla tavalla oli sitten autossa Hirsch tai ei. Jollain muullakin automerkeillä saattaa olla vastaavia softauksia.

E: Hirschin päivityksen saa myös muutoskatsastettua alkuperäisenä rekisteriotteeseen eli sen kanssa ei tarvitse pelätä laillisuutta.

Juu tuo pitää paikkansa, mutta tosiaan itse enemmän viittasin näihin viritysfirmoihin jotka tarjoavat palveluitaan kaikille. Onhan esim. ricalla olemassa todistukset että tietyssä moottorissa päästöt eivät nouse, mutta se ei ole päivänselvä asia että se lappu riittää ake:lle, vaan voivat vielä vedota muihin pykäliin estääkseen tälläisten hyväksyntää. Tuo pykäläviidakko on loputon, enkä koskaan ole asiaan sen enempää perehtynyt kuin rajoituksia on niin paljon että pienellä ihmisellä menee ikä ja terveys jos haluaa muutoskatsastaa viritykset (viritys= mikä tahansa moottorin muuttaminen, koskee myös ilmansuodatinta jos haluaa pilkku nyplätä).

Onneksi open source on levinnyt jo tällekin alalle

http://forum.ecuproject.com/index.php

Sopii varmasti linux-miehille ja tytöille :D
 
Alkuperöisen moottorinohjauksenhan (ecun) voi vaihtaa (ei päde ihan kaikkiin autoihin) vaikkapa johonkin muuhun jos tuntuu ettei alkuperäisen ominaisuudet riitä; esim. Hestec, Tatech, KMS ja Megasquirt. Megasquirtin on jopa erittäin halpa. Varsinkin uudemmissa autoissa saattaa olla "vähän" värkkäämistä saada nuo toimimaan täydellisesti.
 
No minäpä kumoan nyt muutaman väitteesi faktoilla, että tarkistapa tietosi.

Mahdat elää jossakin 90-luvun alkupuoliskolla? Kun kyseessä on vuoden 2007 passat niin kyseiseen autoon ei ole mitään vaihdettavaa fyysistä piiriä/lastua vaan ohjelmointi tehdään OBD-portin kautta jossa moottorinohjausohjelma kirjoitetaan uusiksi. Fyysistä kolvaamista suoriteta mihinkään uudempii autoihin, lue: vuoden 2000 jälkeen tehdyt autot.

Elän vuodessa 2009 mutta pitää paikkansa että pitkäaikainen turboprojektini on 90-luvun alkupuolelta. On muuten tällä hetkellä juuri moottorinohjausjärjestelmän vaihtoprojekti menossa vakiosta AEM:ään. Tuon vakio-ohjauksenkin säätö onnistuu kaikilta tarvittavilta parametreiltä mutta nyt tehdään myös johtosarjat ja mittaristot uusiksi joten samalla vaihdetaan moottorinohjaus. Ja johtosarjaan tehdään suoraan varaus 6-pyttyiselle koneelle lisäämällä 2 ylimääräistä suuttimen johtoparia.


Myös uudempien (2000-luvulta) ECUjen lastutus onnistuu vaihtelevilla tavoilla. Monesti juuri OBD:n kautta mutta se on mahdollista myös "perinteisemmin" tavoin.

Kyseinen bisnes elää tuolla hintatasolla vain siitä syystä että kukaan ei toistaiseksi tee sitä halvemmalla. Itse hommassahan ei ole mitään ihmeellistä. Uutta softaa sisään, sama se miten sen sinne työntää. Mainitsinkin että VAGit on tarkistusarvojen takia hankalia. Ei mahdottomia, mutta oma lastuvelhoni ei yhden tehtyään luvannut enää toista koskaan tehdä.


Ohjelman hinta ei muodostu tehdystä softan asennustyöstä, vaan ohjelman tekijän on saatava palkka suunnittelusta. Samalla tavalla kuin tietokoneohjelmatkin maksavat.

Vakioautossa on käytännössä aivan sama onko kyseessä vakiosofta vaiko autoon yksilöllisesti säädetty koska vakiopalikoilla ei saada mitään huomattavaa eroa menohaluihin, ellei sitten vedetä säätöjä aivan tappiin asti nakurajalle. Jos moottoria on fyysisesti muutettu alkuperäisestä poikkeavaksi niin silloin on aiheellista harkita custom-ohjelmointia. Custom-ohjelmat myös tehdään useimmiten viritysohjelman pohjalle, eli viri-ohjelmaa hienosäädetään, mutta koko ohjelmaa ei luoda uusiksi nollasta.

Vakiomoottoreissakin on toki eroja, mutta kun hankitaan luotettavan valmistajan virisofta niin niitä ei ole säädetty aivan ääripäätyihin jolloin moottoreissa olevat toleranssit eivät vaikuta ohjelman toimivuuteen. Custon-softalla saa ehkä vielä 5hp lisää tehoa, mutta onko se sen arvoista? Perussoftan voi myös laittaa autoon dynossa jolloin voidaan samalla varmistaa että seokset ja sytkät ovat kunnossa.

Custom- vs. vakio-ohjelma vakiomoottorissa on aina sellainen mielipidekysymys, toinen tuntee saavansa lisäarvoa siitä että jotakin parametriä on muutettu hieman, vaikkei sillä olisi mitään huomattavaa eroa auton käyttäytymiseen.

Tossa onkin mainittu yksi valmissoftan heikkouksista. Koska softaa ei ole kyseiseen moottoriin säädetty vaan esimerkiksi seosta on kautta kierros- ja kuormitusalueen rikastettu voi tilanne eri kierroksilla olla täysin eri. Oikea säätöhän tapahtuu niin että haetaan toki ne huipputehot, -väännöt ja muut halutut seikat kohdalleen mutta sen jälkeen säädetään myös osakaasut, tyhjäkäyntiseokset ja kaikki muut parametrit. Kuten monesti aiemminkin on kerrottu niin monestihan näitä ei ole sen kummemmin suunniteltu, on vaan nostettu esimerkiksi ahtopaineita vakiosta tai vaikkapa syöttöä läpi koko kierrosalueen. Tuon suunnittelutyön tekee laajakaistalambdalla varustettu säätäjä tunnissa ja kuhunkin autoon erikseen joten ei sille suurta hintaa voi näissä valmislastuissa laskea.


En myöskään ymmärrä väitettäsi "viriohjelman hienosäätämisestä". Sehän on aivan sama tehdäänkö se nollasta vai mistä. Onhan ne seokset ja sytkät saatava joka tapauksessa kaikissa tilanteissa kohdalleen. Mitä se "viriohjelma" siellä pohjalla hyödyttää. Säätö tehdään dynossa tai kadulla laajakaistalambdan ja nakutuskuulokkeiden/sensorin avulla (=bensakone).





Tästä on turha vääntää kun sä ilmiselvästi puhut tästä kyseisestä topicin autosta ja minä moottorinohjauksen muutoksista yleisemmin. Kirjoitin vain ettei kukaan nyt kuvittele että kirjoittamasi pätee yleisesti lastun säätöön.
 
tääl on ollutkin aika tavalla juttua aiheesta! perjantaina saan auton niin täytyy oikeen alkaa tarkemmin miettimään. itse jäi vaan kaivertamaan tuo VAG koneiden tarkistusarvo eli jääkö luu vetävän käteen tässä jos laitan sen softan autooni.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom