No siinäpä oli pikainen infopaketti joka oli lähes 100 prosenttisesti täyttä paskaa.
No minäpä kumoan nyt muutaman väitteesi faktoilla, että tarkistapa tietosi.
Ohjelmoitava piiri maksaa muutaman euron ja softan kopioiminen on minuutin homma. Pidän siis 500-1000 euron hintaa virilastusta aseettomana ryöstönä aina kun softa ei ole säädetty kyseiseen autoon.
Mahdat elää jossakin 90-luvun alkupuoliskolla? Kun kyseessä on vuoden 2007 passat niin kyseiseen autoon ei ole mitään vaihdettavaa fyysistä piiriä/lastua vaan ohjelmointi tehdään OBD-portin kautta jossa moottorinohjausohjelma kirjoitetaan uusiksi. Fyysistä kolvaamista suoriteta mihinkään uudempii autoihin, lue: vuoden 2000 jälkeen tehdyt autot.
Ohjelman hinta ei muodostu tehdystä softan asennustyöstä, vaan ohjelman tekijän on saatava palkka suunnittelusta. Samalla tavalla kuin tietokoneohjelmatkin maksavat.
Autot ovat myös yksilöitä samankin mallin sisällä joten kuhunkin autoon säädetty lastu on paras vaihtoehto.
Vakioautossa on käytännössä aivan sama onko kyseessä vakiosofta vaiko autoon yksilöllisesti säädetty koska vakiopalikoilla ei saada mitään huomattavaa eroa menohaluihin, ellei sitten vedetä säätöjä aivan tappiin asti nakurajalle. Jos moottoria on fyysisesti muutettu alkuperäisestä poikkeavaksi niin silloin on aiheellista harkita custom-ohjelmointia. Custom-ohjelmat myös tehdään useimmiten viritysohjelman pohjalle, eli viri-ohjelmaa hienosäädetään, mutta koko ohjelmaa ei luoda uusiksi nollasta.
Vakiomoottoreissakin on toki eroja, mutta kun hankitaan luotettavan valmistajan virisofta niin niitä ei ole säädetty aivan ääripäätyihin jolloin moottoreissa olevat toleranssit eivät vaikuta ohjelman toimivuuteen. Custon-softalla saa ehkä vielä 5hp lisää tehoa, mutta onko se sen arvoista? Perussoftan voi myös laittaa autoon dynossa jolloin voidaan samalla varmistaa että seokset ja sytkät ovat kunnossa.
Custom- vs. vakio-ohjelma vakiomoottorissa on aina sellainen mielipidekysymys, toinen tuntee saavansa lisäarvoa siitä että jotakin parametriä on muutettu hieman, vaikkei sillä olisi mitään huomattavaa eroa auton käyttäytymiseen.
Tuo muutoskatsastuspointti koskee toki uudehkoja autoja mutta ei ole mitenkään yleispätevä. Kyllä moottorinohjaukseen saa tehdä muutoksia tietyin ehdoin. Näihin voi tutustua vaikkapa sivuilla
www.ake.fi.
Ahdetun ja vähäpäästöisen auton moottorin
mikä tahansa muuttaminen vaatii muutoskatsastuksen. Muutoskatsastuksessa on esitettävä esimerkiksi päästömittaustodistus jollaisen voi esim. VTT tehdä. Tämä tieto löytyy mainitsemastasi osoitteesta
www.ake.fi
Softat rikkoo hyvinkin autoja jos auto käy softan takia esim laihalla. Näinhän ei missään käyttötilanteessa saa käydä. Hyvä säätäjä säätää auton jopa niin että vaikka ahtopaineiden karatessa auto saa niin paljon bensaa ettei mennä laihalle vaan moottori tukehtuu ja säästyy.
Tästä olen samaa mieltä, ja siksi sanoinkin että eurolla saa euron softan/lastun.
Myöskään takuu ei välttämättä katkea. On monia viripajoja joiden lastuilla tehdastakuu säilyy tai viripaja itse tarjoaa takuun niiltä osin kun se lastun asentamalla menetetään.
Takuu on auton valmistajan myöntävä vapaaehtoinen "lisäetu" joka ei ole voimassa jos autoa muutetaan alkuperäisestä. Ja minä puhun tässä vapaaehtoisesta takuusta, en valmistajan virhevastuusta. Virhevastuu ei pääty softauksen yhteydessä.
Virivalmistajan takuu, no se on aivan eri asia kuin auton oma takuu. Jos virivalmistaja tarjoaa lisätakuuta, kuten ABT niin tuolloin ohjelmoinnin hinta on 1500-2000e luokassa. Ilman takuuta hinta on halvempi. Takuuehdoissa on myös usein olennaisia rajoituksia, joihin on syytä tutustua lisätakuun ostaessaan.