Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
En oo näihin mersun malleihin perehtynyt, nii mikähän mahtaa olla tollasen vm -94 180? Se oikea merkintä...? Oon aikas hukassa, ku välillä on merkitty kirjaimilla ja välillä numeroilla. :wtf:

Kyseessä ois tämän mallinen auto, nii en löydä tolla 180 mallilla muuta kuin jotain vanhoja ponttoonimersuja?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En oo näihin mersun malleihin perehtynyt, nii mikähän mahtaa olla tollasen vm -94 180? Se oikea merkintä...? Oon aikas hukassa, ku välillä on merkitty kirjaimilla ja välillä numeroilla. :wtf:

Kyseessä ois tämän mallinen auto, nii en löydä tolla 180 mallilla muuta kuin jotain vanhoja ponttoonimersuja?

C180, ja samasta korista sitten isompi koneiset C230, C280 ja mitä niitä nyt on.
 
Ostin uuden auton ja siinä on pieniä sähkövikoja, eli tuleeko kalliiks korjata keskuslukitus hälyttimellisessä bemarissa (vm. 99)? Repsikan oven keskuslukko ei siis pelaa. Penkinlämmittimet ei myöskään toimi (napit kyllä löytyy kojetaulusta) mahtaakohan tuo olla tyyris korjattava? Sitten vielä ratin volyyminappien käyttöönotto. Saako noita toimimaan dvd-soittimen kanssa mitenkään?
 
Pystyy sen varmasti korjaamaan mutta taitaa päästä helpommalla kun vaihtaa koko askin. Korjaus kustannuksista en kyllä osaa sanoa, en pikaisella etsinnällä löytänyt mistään vaihdelaatikon sisäelimiä hintoineen....

Synkkarengas ei paljoa maksa, mutta tyota on paljon ja se maksaa.
Vaihdoin Sierraan ja voi sanoa ettei ollut ihan simppeli. Osa renkaista oli viela hankalampia kun toiset. Jotain erikoisavaimia siina tais tarvia, en muista tarkkaan kun oli yli 10v sitten. Tehtiin kaverin duunissa niin oli pelit ja vehkeet mutta omassa tallissa olis jaany tekematta.

Kaytetyt lootat on halpoja, ja vaihtokin on helppoa.
 
Oiskohan ohjaustehostin?
Auto: seat altea 2005
Kuvaus: pientä ujellusta pakkaskeleillä (<-10c). Nyt lämpimällä ei ääntele. Ääni kuuluu suoraan ajettaessa, mutta lakkaa rattia kääntäessä ja tätä nimenomaan ihmettelen, kun olen käsittänyt, että juuri päin vastoin tulisi käyttäytyä. Vika alkoi vasta viikko sitten ja sitä ennen olin just jakohihnan käynyt vaihdattamassa.

Oli mahdollisuus käyttää hallinosturilla, mutta on sen verran paketoitu tuo kone ja tila, jotta mitään päässyt purkamatta näkemään. (vuotoa)

Oisko teorioita?
 
Onkos porukka jo täällä PK-seudulla (tai miks ei muuallakin) uskaltanut vaihtaa kesärenkaat alle?

Nyt kun toi aurinko niin lämpimästi paistattelee, niin tekisi mieli käydä heittämässä paremmat kumit alle, ja nauttia paremmista kilometreistä. Pikainen katsaus ilmatieteenlaitoksellekkin, niin lupaili plus asteita ihan ennusteen loppuun asti ja yöpakkasetkin olis loppumassa tossa parin päivän päästä.

Toki takatalven riski on aina olemassa paljon pidemmällekkin asti, mutta joko ne kesänakin uskaltaisi laittaa. Mitä mieltä on pakkiksen autosankarit?
 
Auton vanteen kokohan saa heittää tuuman suuntaansa rekisteriotteeseen merkitystä tuumakoosta, mutta koskeeko se myös kohdassa "muut renkaat" mainittuja renkaita? Auto on siis rekisteröity 205/55R16-nakeille otteen mukaan, mutta muut renkaat -kohdassa on mainittu myös vaihtoehtoisina renkaina 17-tuumaiset, mutta niiden tarkempia speksejä en ulkoa muista. Onko siis niin, että tuohon saa pyöräyttää 18-tuumaiset vanteet ilman huolta katsastuksista?
 
Mitäs katsastusmies sanoo, jos autossa ei ole ollenkaan takapönttöä paikoillaan?
Tietenki se hylkää sen ja ei pysty päästöjä ottamaan, mutta suorittaako muuten katsastuksen?
Halluis vikalistan hakia, ennenkö alkaa remppaileen.
 
Kokoa verrataan siihen alkuperäiseen, eli "muut renkaat" eivät käy. 18" on muutoskatsastettava.
Asia selvä. Täytynee etsiä siis 17-tuumaisia vanteita jos nyt vanteita viitsii ostaa.

Mitenkäs muuten ihan käytännössä sitten jos muutoskatsastaisi 18-tuumaisille vanteille, niin muut renkaat -kohdassa on myös 16-tuumaiset vanteet eli voisiko silloin autossa käyttää huoletta 16-, 17- ja 18-tuumaisia vanteita ihan noin ajatusleikkinä, koska 16 ja 17 löytyy sieltä muista renkaista.
 
Kokoa verrataan siihen alkuperäiseen, eli "muut renkaat" eivät käy. 18" on muutoskatsastettava.

Vanne saa olla tuuman rekisteriotteen vannekokoa isompi ilman muutoskatsastusta.
Eli toisinsanoen vanteen nimellishalkaisija ei saa poiketa alkuperäisestä yli 26 mm ja renkaan leveys ei saa poiketa alkuperäisestä yli 30 mm.
 
Asia selvä. Täytynee etsiä siis 17-tuumaisia vanteita jos nyt vanteita viitsii ostaa.

Mitenkäs muuten ihan käytännössä sitten jos muutoskatsastaisi 18-tuumaisille vanteille, niin muut renkaat -kohdassa on myös 16-tuumaiset vanteet eli voisiko silloin autossa käyttää huoletta 16-, 17- ja 18-tuumaisia vanteita ihan noin ajatusleikkinä, koska 16 ja 17 löytyy sieltä muista renkaista.
Voit käyttää kaikkia otteesta löytyviä kokoja. Ja muutoskatsastusta ei kannata pelätä, inssi katsoo että fillarit mahtuu alle ja täyttävät määräykset, jonka jälkeen saat uuden otteen kouraan.
 
Mitenkäs muuten ihan käytännössä sitten jos muutoskatsastaisi 18-tuumaisille vanteille, niin muut renkaat -kohdassa on myös 16-tuumaiset vanteet eli voisiko silloin autossa käyttää huoletta 16-, 17- ja 18-tuumaisia vanteita ihan noin ajatusleikkinä, koska 16 ja 17 löytyy sieltä muista renkaista.

Täsmennetään edellistä vastausta niin että jokainen ymmärtää, voit käyttää periaatteessa mitä tahansa rengaskokoa joiden vanteen halkaisija on 16 ja 17 tuumaa. 18 tuumaisista voit käyttää vain sitä kokoa joka on muutoskatsastettu.

Esimerkki: muutoskatsastettu koolle 225/40 18" , et voi käyttää kokoa 215/40 18".
 
Täsmennetään edellistä vastausta niin että jokainen ymmärtää, voit käyttää periaatteessa mitä tahansa rengaskokoa joiden vanteen halkaisija on 16 ja 17 tuumaa. 18 tuumaisista voit käyttää vain sitä kokoa joka on muutoskatsastettu.

Esimerkki: muutoskatsastettu koolle 225/40 18" , et voi käyttää kokoa 215/40 18".
Jees, asia harvinaisen selvä. Kiitän vastauksesta.:thumbs:
 
Ostin uuden auton ja siinä on pieniä sähkövikoja, eli tuleeko kalliiks korjata keskuslukitus hälyttimellisessä bemarissa (vm. 99)? Repsikan oven keskuslukko ei siis pelaa. Penkinlämmittimet ei myöskään toimi (napit kyllä löytyy kojetaulusta) mahtaakohan tuo olla tyyris korjattava? Sitten vielä ratin volyyminappien käyttöönotto. Saako noita toimimaan dvd-soittimen kanssa mitenkään?

Merkkiliikkeessä on varmasti kallis korjata. Ei-merkkiliikkeessä ei ehkä ihan niin kallis.

Eli jos työkalut pysyy kädessä niin tutkit itse. Suosittelen käymään vaikka kirjastosta hakemassa korjausoppaan tai vaikka ostamaan sellaisen hintaa on n.30-40€. BTCF:n foorumilta voit myös saada paljon apuja vikojen korjaamiseen. Kannattaa käyttää hakua ihan ensiksi.

Otat itse sen repsikan oven oviverhoilun irti, joka ei ole pahakaan rasti, ja katsot ainakin alustavasti mitä siellä voisi olla vialla. Voi hyvinkin olla hyvinkin yksinkertainen vika; huono kontakti tai johtopoikki. Voit myös etsiä keskuslukon ohjausyksikön ja mitata sieltä näkyykö "signaalia", kun ovilukosta komennetaan keskuslukkoa.

Penkinlämmittimistä voit vaikkapa tsekata tuleeko sinne kytkimille/säätimille sähköt, mitata yleismittarilla lämmityselementtien resistanssi jne.

Ratin napit voit saada (ehkä) toimintaa merkki/malli-kohtaisella kaapelisarjalla joita löytyy hyvinvarustetuista autohifiliikkeistä.

Ja jos olet tuon auton siis ihan vasta ostanut autoliikkeestä, niin sittenhän sinun kannattaa mennä neuvottelemaan autoliikkeen kanssa kuka korjaa&kuka maksaa.
 
Mistäs saisi näin sunnuntaina bemariin sytyspuolan? Auto käy vajaalla eikä jaksaisi odottaa huomiseen. Kummallisia nämä bemarit kun yön aikana parkkiksella seisoessa puolat hajoilee... M54-kone
 
saako pakoputkisto olla yhdistetty pelkillä puristimilla?. meneekö katsastuksesta jos ei ole hitsattu putkenpätkiä kiinni? saako ennen katalysaattoria laittaa Y-putken josta toinen pää johtaa kattiin ja toinen ajajan oven alta ulos? eli saako putkisto/katti olla ohitettavissa pari mutteria irroittamalla?

haetaan siis ratkaisua miten nauttia V8:sta ilman katalysaattoria ja äänenvaimentimia, paitsi katsastuksessa. ;)
 
Riippuu mikä minkä ikäinen jenkki. Eli mitä otteessa lukee, katti vai vähäpäästöinen. (vai onks näissä uusissa otteissa noita tietoja...)
Itse vikasta vähäpäästöisestä tyhjensin katin ontoksi, ei ahdistanut enää.
 
Riippuu mikä minkä ikäinen jenkki. Eli mitä otteessa lukee, katti vai vähäpäästöinen. (vai onks näissä uusissa otteissa noita tietoja...)
Itse vikasta vähäpäästöisestä tyhjensin katin ontoksi, ei ahdistanut enää.

otteessa lukee vähäpäästöinen. kattia en ontoksi viitsi tyhjentää, jos vaikka päästöt ylittäis rajat... mutta vastausta kysymykseen odotellaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom