Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten saan jumitettua BMW E60/E61 lampunpesimet ettei sieltä tule vettä tai ei toimi koko paska? Ottaa päähän kun tuulilasia hieman pesee niin nuo pesimet oksentavat monta litraa paskavettä konepellille ja kylkiin. Kaikissa bemareissa sama tyyppivika.
e39:ssä on ainakin oma sulake ja rele lampunpesureille
 
Jos ajovaloissa on xenonit niin pesureita ei saa kytkettyä pois päältä, säädöksissä määrätty että xenonien kanssa pesurien on toimittava joka kerta kun lasia pestään. Ominaisuuden pystyy kiertämään sillä että kytkee joko pesurien oman pumpun pois päältä, tai sitten letkut irti riippuen vähän miten on toteutettu. Tyyppivika siis koskee kaikkia xenonautoja 2000 luvun puolelta.

Onkohan nyt ihan noinkaan? Esim. Skoda Octaviassa xenonien kanssa lampunpesurit eivät toimi jos ajovalokatkaisin on 0-asennossa (jolloin itse ajovalot kuitenkin toimivat). Samaten jos valokatkaisin on päällä-asennossa, lamppuja pestään vain joka viidennellä lasinpesukerralla. Säästyy huomattavia määriä nestettä.
 
Juu tuo että miten usein pitää toimia on kai hieman valittavissa. Pitänee kaivella jostakin mitä direktiivit sanoo, omassa autossa kun ajovalot "päällä" asennossa niin ruiskii ajovaloille joka kerta. Vanha skoda teki halogeenien kanssa tuon saman, joka viides kerta.
 
Onko mitään hyötyä näistä hihnasprayistä? Meinaa vaan hihna ulista niin helevetisti käynnistyksen jälkeen etenkin näin kylmemmillä säillä, ettei sitä jaksa enää kuunnella. Eikä se tietenkään ole hihnallekaan hyväksi. Pitää vielä uudestaan tarkistaa kireys, mutta muistaakseni hihna ei ollut löysällä.
 
Onko mitään hyötyä näistä hihnasprayistä? Meinaa vaan hihna ulista niin helevetisti käynnistyksen jälkeen etenkin näin kylmemmillä säillä, ettei sitä jaksa enää kuunnella. Eikä se tietenkään ole hihnallekaan hyväksi. Pitää vielä uudestaan tarkistaa kireys, mutta muistaakseni hihna ei ollut löysällä.
osta uusi hihna. vanha hihna saattaa olla jo kovettunut eikä pidä sen takia kunnolla. liialla kiristyksellä rikkoo vain laakerit.
 
Miten saan jumitettua BMW E60/E61 lampunpesimet ettei sieltä tule vettä tai ei toimi koko paska? Ottaa päähän kun tuulilasia hieman pesee niin nuo pesimet oksentavat monta litraa paskavettä konepellille ja kylkiin. Kaikissa bemareissa sama tyyppivika.

En tiedä kuinka käytännöllinen tapa ja toimiiko kyseisessä mallissa, mutta ainakin e46:ssa vääntää valot sammuksiin tuulilasia pestessä -> ei roiski valoille. Okei esim. pimeällä ajettaessa tuota ei ehkä viitsi tehdä, mutta päivällä varmastikin ihan käyttökelpoinen kikka.
 
Toin tuollaisen BMW Z4:sen maahan ja autossa on ksenonvalot mutta ei ole lampun pesimiä ja olen saanut ristiriitaista tietoa, että onko lampunpesimet pakolliset? Meinaan vain kun pitää viedä tuo katsastukseen, että joutuuko alkamaan väsäämään tuohon lampunpesimiä.
 
Tarkottaako auton/mp:n rekkareissa kirjaimet ja numerot mitään kuten esim. hetussa vai vedelläänkö niitä vaan tuurilla hyllystä puskuriin ja katotaan mitä tuli?
 
Jossakin määrin hatusta, jokin järjestys siinä on miten niitä jaellaan, esim. 2 saman merkkistä ja ikäistä autoa ovat yleensä suht lähellä toisiaan rekisterikilveltään.

MP:n rekkarit alkaa olla kaikki käytetty ja nyt niitä aletaan jakamaan käänteisinä, eli numerot ensin ja kirjaimet perään.
 
MP:n rekkarit alkaa olla kaikki käytetty ja nyt niitä aletaan jakamaan käänteisinä, eli numerot ensin ja kirjaimet perään.
Mitäs kirjaimia rekisterikilvissä saa / ei saa käyttää? Aloin vain laskeskelemaan oletuksena, että jos kaikki kirjaimet olisi sallittuja, olisi mahdollisia kirjainyhdistelmiä 29^2=841 ja perään mahdollisia numeroyhdistelmiä 999. Näistä tulee 840159 erilaista yhdistelmää. Jos laskin jotain väärin, niin kertokaa. Ja onko suomessa noin monta rekisteröityä mopoa ja moottoripyörää, jos kerran rekkareita pitää jo alkaa antamaan käänteisinä? Tosin jos noista vaihtoehdoista tippuu yksikin kirjain, niin yhdistelmien määrä tippuu aika rankasti.
 
Tarkottaako auton/mp:n rekkareissa kirjaimet ja numerot mitään kuten esim. hetussa vai vedelläänkö niitä vaan tuurilla hyllystä puskuriin ja katotaan mitä tuli?
Ennen kirjaimet tuli rekisteröintivuoden mukaan(joskus 80-luvulla), mutta nykyään käytännössä aivan randomilla, vaikka samaa kirjain-/numerosarjaa lähellä olevat kilvet painetaan peräkkäin eli jakautuvat periaatteessa samaikäisiin autoihin.

Powerhousu laski määrän muuten oikein, mutta kirjaimia on vain 26^2 ja numeroyhdistelmiä 9x10x10, koska nolla ei voi olla ensimmäinen numero.

Uskoisin, että tossa rekisterihommassa on syynä joku sellainen, että vanhoja kilpiä ei anneta heti uudelleen käyttöön, minkä takia varattujen tunnusten määrä on suurempi. Mutua vain, joten joku voi korjata väittämän.
 
Jokin tuntematon rajoitus noissa on, mutta ei niitä vehkeitä tosiaan tuollaista määrää ole..

Ja itseasiassa mopossa ja mp:ssä on erillaiset kilvet, jonka johdosta niissä voi olla sama tunnus. Rekisteritunnukset saa myös heti uudelleen käyttöön poiston jälkeen.
 
Ennen kirjaimet tuli rekisteröintivuoden mukaan(joskus 80-luvulla), mutta nykyään käytännössä aivan randomilla, vaikka samaa kirjain-/numerosarjaa lähellä olevat kilvet painetaan peräkkäin eli jakautuvat periaatteessa samaikäisiin autoihin.

Powerhousu laski määrän muuten oikein, mutta kirjaimia on vain 26^2 ja numeroyhdistelmiä 9x10x10, koska nolla ei voi olla ensimmäinen numero.

Uskoisin, että tossa rekisterihommassa on syynä joku sellainen, että vanhoja kilpiä ei anneta heti uudelleen käyttöön, minkä takia varattujen tunnusten määrä on suurempi. Mutua vain, joten joku voi korjata väittämän.
eiköhän ne 80luvulla tullut läänin mukaan.
wiki"Läänikohtaisesta kilpien jaosta luovuttiin kuitenkin täysin vasta vuonna 1989"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rekisterikilpi
 
kyl ne pesimet on pakolliset. Työkaveri toi bemarin jenkeistä ja joutui hankkimaan alkuperäisen sarjan omaansa
Onko oltava alkuperäinen vai riittääkö, että haaroittaa tuulilasinpesureista T-liittimellä ja lyö suuttimet puskuriin? Ajattelin, että saatanpa vielä jopa laittaa vain kaksipuolisella teipillä suuttimet ja nappaan katsastuksen jälkeen pois.
 
kyl ne pesimet on pakolliset. Työkaveri toi bemarin jenkeistä ja joutui hankkimaan alkuperäisen sarjan omaansa

Mistä vuosimallista lähtien? Kun sillä taitaa olla merkitystä. Oma auto missä alunperin oli pesimet niin puskurin vaihdon jälkeen ei ollut. Ja vm oli -93, eikä valituksia tullut.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom